kmax

Více práce a žádné lázně. České dráhy zahájily kolektivní vyjednávání zostra

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákPosunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

České dráhy navrhují poslat náklady na ozdravné pobyty ve výši 75 milionů korun na osobní ohodnocení zaměstnanců.

270 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
befe

Rozumne zrusit KOP,jak k tomu prijdou mladsi zamestanci.Benefity by mely byt pro kazdeho zamestance stejne

Stanley

KOP je benefit za roky odpracované u dráhy,to bylo po dvaceti letech práce, taková „odměna za věrnost“

JirkaM

Ještě chvíli a nikdo jim tam nebude chtít jezdit 😉

roo

Zrušíme KOP ,lidé budou víc marodit a firma zaplatí více na nemocenské a to se vyplatí,za nemocné je třeba najít náhradu čili platit přesčas a takto dráhy spoří všude.

Crystalclear

Aha, jasně. Takže 99% jiných firem, které nesmysly typu ‚Kondiční ozdravný pobyt‘ nehradí, se jistě hroutí pod náporem neschopenek. Před čtením tohoto článku jsem v životě o něčem jako je KOP ani neslyšel, a to se v ekonomice pohybuji desítky let. Zoufalý pokus naprosto nepodloženě obhajovat neobhajitelné. Další ukázka toho, jak myšlení zpohodlnělých kádrů státních firem ty firmy dlouhodobě vede k úpadku.

Stanley

KOP v podstatě mívali horníci,z Vítkovic,Mittalu a různé jiné firmy 😉

Pavel Luňák

Njn, musíme uživit například přes 900 (slovy DEVĚT SET) lidí na pozici „Systémový specialista“ a tak dále 😂 A ve výčtu podobných „profesí“ by se dalo dlouze pokračovat 😂 A klidně na mě v práci zaklekněte, mám to u (_._) Tohle monstrum brzy sežere samo sebe zevnitř 😏

Ferda Vomáčka

Nechte mě hádat – starej strojvůdce, který si myslí že nad něho není a všechno ostatní je zbytečné.

Pavel Luňák

Odpovím postupně:
1) Od jakýho věku je strojvedoucí „starej“?
2) Špatně
3) Špatně

Pan R

ČD jsou na tom ještě dobře,u jiných nejmenovaných dopravců na nás kašlou a nevíme co bude

Tomáš Lasota

Víte, soukromí dopravci potřebuji jen výkony tak jak pracovní agentury a platit co nejméně aby jim víc zůstalo a nějaké benefity ani omylem.

Crystalclear

Soukromí dopravci vědí, že se v prvé řadě musí uživit. A ‚benefity‘ jsou jen drahý doplněk- atraktivitu pracovního místa zvyšují jen málo, zato jsou velmi drahé. Nápověda: kdyby se peníze z benefitů převedly do mzdy, kolik % pracovníků by si dobrovolně vybralo tyto extra výdělky utratit za KOP?

xyz

Několikrát zde padla zmínka o nevhodnosti dělených směn – na jednu stranu naprosto chápu, že taková směna znamená, že člověk nepracuje, ale je vázán přítomností někde u pracoviště.

Na druhou stranu – jak se to dá bez dělených směn řešit v příměstské dopravě, kdy ve špičce jezdí znatelně víc spojů než v sedle?

Tam mě napadá jedině to, mít ve špičce ostré obraty personálu, zato v sedle rozvolněné. Nebo… jak se to jinak řeší?

Frantisek

Částečně úvazky? Živnostníci?

xyz

Ti by to ale měli echt-dělené. Částečný úvazek zase nebývá tak krátký, aby vykryl jen špičku (i když, okolo Prahy je odpolední špička vlastně tak dlouhá, že by to asi vyšlo; tak jen ta ranní by nevyšla).

Živnostníci – takže „švarcík“? 🙂

Pandrhola

Ano, zaměstnance v té době nepracuje pro zaměstnavatele, ale zároveň je vázán jeho čas, takže nemůže ani pracovat pro sebe doma, nebo využít vzácné chvíle a být s rodinou.
Tady existuje pouze jediné férové řešení, že se o ten čas spravedlivě podělí, tedy zaměstnanec dostane ten čas zaplacený polovinou hodinové mzdy. Tím pádem na tom tratí zaměstnavatel 50% ale zaměstnanec také 50%, takže hezky fifty-fifty.
Bohužel, politici si myslí, že lidský život je bezcenný a čas zaměstnance je zdarma, proto dali do ZP (§ 130) za dělenou směnu směšnou kompenzaci.

Zdenoy

Divili byste se, kolika lidem dělená směna dokonce vyhovuje a chtějí ji ponechat. Řeknou vám, mám přerušení, nikdo po mně nemůže nic chtít, zajdu si v klidu na jídlo, natáhnu se, prostě paráda. Takhle to interpretují prezidentovi FSČR, před časem mi to takhle říkal, když jsme se pokoušeli do toho ostře šlápnout a dělenkay zkusit zrušit úplně.

JirkaM

Nesmysl. Tohle jsou akorát lži odborářů. Celá federace by měla jít někam. Za poslední roky nevymohli vůbec nic, akorát ústupky, hlavně že se jim sypou prachy.

Ferda Vomáčka

To je ale nesmysl. Mohu z provozních důvodu měnit průběh směny. Pokud je i pak směna legální může být DS zrušena. To je leniví odborářští členové vymysli kraviny… Zamést s takovýma…

Frantisek

Stejně je krásný, jaký benefity má firma, co jezdi na dotace a když neni ve ztrátě, rak je to díky rozprodeji darovanýho majetku.

Taky marně hledám, kde maji takovy benefity řidiči nákladních aut/autobusů… nebo i kolem letadel. Lufthansa? Emirates?

Roman

Na dotace?

Crystalclear

Je to nepřesně napsané. ČD téměř nemají přímé dotace. Ale stát je drží nad vodou jinak: s tak obrovským zadlužením by běžná firma už dávno ve stávající podobě neexistovala (nikdo už by ji nepůjčil). Protože ale věřitelé předpokládají, že to v nejhorším zaplatí stát, půjčují i nadále. Bez státu za zády by ČD už nebyly. Takže by se podle toho měly ČD chovat a pracovat hospodárně. A ne platit bůhvíjaké KOP pobyty a podobně.

Pandrhola

To asi hledáte špatně. Zkusil jsem pomocí AI vyhledat Lufthansa, Emirates + Air France. Dovolená tedy taky jen 30 dní, cestovní výhody teoreticky srovnatelné, jen v jiném rozsahu a platné i pro partnerské aerolinky. Platové ohodnocení zcela jinde. Pak další zajímavé bonusy, třeba u Emirates mají nezdaněný základ platu (cca 2 500 € měsíčně pro cabin crew) a ubytování zdarma v Dubaji + doprava do práce. 😉

diem72

České dráhy a další dopravci ve veřejné osobní dopravě v objednávce krajů a MD jezdí za smluvní ceny. Ano, vzhledem k zájmu udržet přijatelnou výši jízdného, to objednatelé značně dotují.
Jak byste to postavil třeba u zdravotní sestry, která pracuje ve zcela „dotovaném“ zdravotnictví? Taky osekat benefity?

Crystalclear

U zdravotních sester mít benefity stejné jako u jiných pracovníků v podobných odvětvích v ČR. Fakt ne pobyty v lázních z peněz vlastníků.

Mates

Na dotece jezdí Babiš, nikoli ČD.

Stanley

Podívej něco ti řeknu o práci u dráhy..kde jsi na Štědrý den ?doma s rodinou.. že? Já budu letos po čtyřech letech doma,ale pro změnu na silvestra mám noční..🤷🏽 a neboj autobusáci i piloti taky mají benefity, akorát to nevisí na googlu 😉

qwertz

Tahle diskuze je groteska. Většina Zaměstnanců si o podobných benwfitexh může nechat zdát a to dokonce ve vysoce konkurenčním IT sektoru, kde se firmy o Zaměstnance perou. A růst mezd o 2% je taky nadstandard Většina zamestnancu si polepší pouze výpovědi a přechodem jinam. Takže vydrZet, nechat vystavovat, odboráři nakonec výměknou.

Pandrhola

Opravdu? Kouknul jsem na srovnání korporátní sféry, když už tedy ten IT sektor, tak třeba Google, nebo Microsoft nabízí mimo zcela jiného mzdového ohodnocení i benefity, o kterých mohou jinde jen snít. 😉

Crystalclear

No tak to je skvělé. Pracovníci z ČD mohou jít dělat ke Google, třeba právě propouštění z ČD Cargo. Jistě se o takové hvězdy Google popere. Google a Microsoft nabízí špičkové benefity pro celosvětově (!!!) špičkové a extrémně kvalifikované pracovníky, s pracovním nasazením, které si mnohdy neumí čtenáři predstavit. Takových pracovníků jsou jistě ČD plné.

Pandrhola

Já jen reagoval na ten nesmysl, že v IT si o podobných benefitech mohou nechat zdát. To, že jsou IT korporáty zcela jinde ve všech směrech samozřejmě vím. 😉

diem72

A já dodám, že v posledních letech vysokých inflačních ztrát to byl právě soukromý sektor, který lépe kompenzoval inflaci mzdovým růstem. My „státní“ jsme za posledních cca 5 let v mínusu o 20-20 % reàlné mzdy

JirkaM

To je zase blábol 😁

Honza65

Jedním z jejich argumentů, který byl použit už v minulosti, je, že do lázní jezdí jen malá část zaměstnanců, což není spravedlivé vůči ostatním……každého volba,jestli využívá KOP nebo ne.Je to odměna za 20 (16) odpracovaných let u společnosti a jezdí právě ta část zaměstnanců dlouhodobě pracujících u firmy.

Radek Janata

A taková hloupost vážně někoho motivuje zůstávat u firmy? Vždyť kdo chce, může si na takový pobyt jezdit každý rok.

Mynic

Vy vůbec nemáte ani představu, kolik takový dvou týdenní pobyt v lázních stojí.

Crystalclear

Právě že máme. Proto je naprosto neomluvitelné, že takové náklady státní firma hradí.

Mynic

Když se pohybujete v tom ekonomickém prostředí, tak mě překvapuje, že nevite, že ČD jsou a.s. nikoli s.p.

Crystalclear

Já vím, jaká je právní forma ČD. Proto nepíšu „státní podnik“, ale používám oecnější výraz „státní firma“. Ale jsem rád, jak jste skvěle pochopil podstatu příspěvku. 😉

JirkaM

Ona je výhoda kop i v tom že je nad rámec dovolené. Ono jet na 14 dní na ozdravný pobyt protože mi práce ničí zdraví a čerpat na to vlastní dovolenou není úplně ok.

Crystalclear

To je jako fakt nad rámec dovolené? O to děsivější je, že to státem vlastněná firma platí. To znamená, že takový benefit je pro firmu ještě daleko dražší, než na první pohled vypadá.

Účetní

A on strojvedoucí po deseti letech u firmy odveze méně vlaků než strojvedoucí po dvaceti letech? A podobně.

Pandrhola

To ne. Předpokládá se, že náročná práce a nepravidelný denní režim se časem podepíše na jeho zdraví.

Crystalclear

Na to je daleko účinnější jiné řešení. Kdo má obavy ze zdravotních následků, najde si jinou (‚zdravější ‚) práci jinde. Koneckonců v ČD Cargo teď takovou možnost dostane hodně pracovníků.

Pandrhola

Mno, ono to je preventivní opatření, aby odcházet nemuseli. Pokud starší začnou odcházet ze zdravotních důvodů, protože dříve nikdo odcházet pochopitelně nebude, tak dostanou tučné odstupné a novým bude muset firma nabídnout víc, protože je v tomto oboru lidí trvale nedostatek. Toto je součást opatření, jak si zaměstnance udržet a v dlouhodobém kontextu je opravdu levné. Jenže to současné manažerské rychlokvašky nezajímá, protože oni tam jsou na jedno volební období, stejně jako politici. Dlouhodobou perspektivu firmy neřeší, protože mají KPI nastavené na krátkodobou úsporu (což je chyba). Proto na to opakovaně tlačí, aby za to ještě stihli pobrat odměny, než… Číst vice »

Jarda79

Čím dál tím si říkám, že paní Havelková a manekýn Krapinec a Kraus byli dosazeni do funkcí aby dokázali zlikvidovat ČD co nejrychleji a předaly výkony k RJ a Arrivě i s personálem. Jinak si to nedovedu vysvětlit. On se Radim Jančura ani nemusí na přetahování zaměstnanců snažit a něco dělat, ona jim je paní Havelková s Krapincem vyženou bez práce pro RJ a ARR. Jako při navýšení pracovní doby reálně snížit zaměstnancům mzdy, to fakt nemá obdoby. Ano – chápu, je třeba šetřit – úspěchy pana Krapince – 0 – vyhrané soutěže za poslední dva roky – nic, ale… Číst vice »

Karl vB.

Chápu, že vám, jako zřejmému zaměstanci ČD, současná situace není lhostejná. Nemusíte být ekonom na to, aby vám, při pohledu do tabulky – viz link, byla jasná příčina, proč se ČD nedaří, tak jako v předchozím období. https://i0.wp.com/dopravacek.eu/wp-content/uploads/2025/05/CD_2024_hospdareni.png?resize=1200%2C312&ssl=1 Současná situace je zapříčiněná výrazným propadem výsledků ČD Cargo, které v minulosti dlouhodobě drželo celou skupinu. Propad je výsledkem globálních změn – útlumu evropského průmyslu a změn v energetice. To má za následek masivní úbytek přepravy hromadných substrátů, zůstaly jen kontejnery a velkou část ucelených vlaků si vozí vlastními dopravci výrobci sami. K nevýhrám ČD v soutěžích: Pokud má firma vysokou režii,… Číst vice »

Pandrhola

Cargo doplácí na Green Deal, což není přirozený vývoj, ale politické rozhodnutí o likvidaci těžkého průmyslu v EU. Tam asi nepomůže nic, protože vlastní režie v tom nebude hrát zásadní roli. Cargo se jinak celkem snaží, dokonce i v IT opustilo předražené služby ČD-IS (dnes ČD-T) a řeší si to ve vyšší kvalitě, efektivněji a mnohem levněji pomocí vlastních lidí. Ale proti Green Dealu to nebude stačit…

Karl vB.

V tom máme naprosto stejný názor.

Krakonoš

Vím, ze schytám milion mínusů, které ale potvrdí mou nepříjemnou pravdu. V okamžiku, kdy firma prohrává jednu soutěž za druhou, těžko čekat zvýšení personálních výdajů na platy.

Druhou stranou mince je pak vyhazování peněz za libůstky vedení jako výlety na fotbal, nebo najímání „spřátelených“ externích PR agentur na správu osobních profilů Krapince, Havelkové a spol…

Jarda79

kdyby výlet na fotbal byl tím největším hříchem, tak by se to ještě dalo přežít, ale tady se jede ve velkým stylu.

Martin S.

A co teprve nesmyslné a/nebo drahé nákupy atypických vozidel…

Karl vB.

Konkrétně?
Myslím, že v poslední době je partná snaha o redukci počtu řad vozidel.

Martin S.

Nákupy služebních automobilů jsou jedna věc, druhá věc je atypický 230 km/h Vectron, ComfortJety bez jakýchkoli změn proti IJ (přestože by drobné změny násobně zlepšily komfort personálu [infopoint je stupidní, kam si má dát personál věci?], tak cestujících [osvětlení, bristro ani nemluvě, to je na stránky, ne na odstavce, co je blbě] na zastaralé platformě…

Karl vB.

Nenamítám nic proti vámi uvedeným příkladům, ale měl jsem na mysli ŽELEZNIČNÍ vozidla a tam by mně zajímaly především ty vámi zmíněné „nákupy atypických vozidel“. – Vectron na 230 kmh není vhodný příklad; pokud chcete být v zahraničí připuštěn na rychlé tratě 200+ kmh, s čím tam chcete jezdit? Myslím, že ČD chtějí mít celkem asi 100+ Vectronů, z toho asi polovinu na 230 kmh. – RJ, IJ a CJ lze (podle mého laického názoru) považovat z konstrukčního hlediska (s výjimkou Vmax a interiéru.), za těměř identické vozidlo, formální marketingové názvy lze ignorovat. Obecně máte dvě možnosti: 1. Chytit se… Číst vice »

Modrá guma

VW GOLF, VW TIGUAN, Octavia iV, sorry, ale pokud jsme v krizi a nutně potřebují nová vozidla, tak Dacia je taky cesta, až se bude dařit, tak ať klidně kupují co chtějí. A na cimře máme počítač z roku 2005, který se ani nezapne během přípravné doby. Jedny z výdajů, u kterých rozhazují úplně zbytečně.

Pandrhola

Počítače, stejně jako auta, jsou v pronájmu, takže je nesmysl, aby někde byl počítač z roku 2005. Druhou věcí je, že jednu dobu do pronájmu dávali fakt mizerný kompy, takže tam možná máte takový dáreček.
Vedení uvázlo v devadesátkách, kdy se hodně hrálo na outsorcing. Nejraději by vše nakoupili jako službu. Je to sice 2x i 3x dražší, ale nemají s tím starosti. Inu kdo by nechtěl vysoké příjmy bez práce. Peníze tedy zjevně jsou, ale ne pro vlastní zaměstnance…

Pave

A kdo v korporátnu má tyto výhody. Nikdo tak nenechat a dělat

Frantisek

Nevím o bance či pojišťovně co to tak má…ani IT firmy …

Pandrhola

Pokud budu brát korporáty u nás, tak většina nabízí skutečně mnohem víc a často hodnotnějších benefitů. Zvýhodněné produkty nepočítám, to beru jako ekvivalent režijky. Navíc tedy bývá běžně Cafeterie, Sickdays, příspěvek na dovolenou, nebo různé bonusy, příspěvky na hlídání dětí, úklid domácnosti, atd. Kouknul jsem tedy jen letmo na ty větší, jako Škoda, Čez, Česká televize, Česká spořitelna, apod…
Na stejně mizerné úrovni je akorát Česká pošta, tam mají navíc pouhé 2 dny Sick days a příspěvek na vlastní DIP, který je zjevně nad rámec příspěvku na penzijko, protože to uvádí jako samostatný benefit.

Bohuslav Peterka

Jak „vyjebat“ se zaměstnancemi v přímém přenosu.
ČD nabízí 2 % přitom se učitelům přidává 7 %. ČD neustále vykazuje provozní zisk a zaměstnance by sedřeli z kůže.

Na Týmových hrách ČD jsme zaslechli p.Krpince s p.Kupkou, jak se baví o tom, že peníze jsou, a je jen na Odborech, kolik si vyhádají pro zaměstnance. …

Tomáš Lasota

To nejde ani číst ale je to pravda.

Bespi

Koukal jsem na novou cenu prolongace rezijky + novy seznam „komercnich vlaku“. Absurdni zdrazeni.

Vena

Až za to budete platit alespoň 15 tisic tak brečte že je to drahé. Do té doby šoupejte nohama a buďte rád že nikdo neměl koule tento socialistický přežitek zrušit

Bespi

1. je to benefit za praci, stejne jako jini maji treba sluzebni auto nebo slevu na nakup firemnich produktu.
2. rezijka nema stejne parametry jako IN100. Takze cenu nelze porovnavat.
3. Plati na cim dal mene spoju a stoji cim dal vic. Dnes to vychazi v mem pripade skoro na 4000 Kc. Uz to neni zas tak daleko od toho co bych platil pri plnem jizdnem bez slevy.
4. Vzhledem k omezeni dostupnych spoju za nejaky ten rok dostanu do stavu, kdy i za 1000 Kc se mi rezijka nevyplati.

petr

Přesně tak,všude Máj plno jiných benefitů,hlavně že hulakaj kvůli naší jízdence,která notabene pomalu stejně pozbývá významu

xyz

A „málokdo jí využívá“, ale běda jak by měla být i kdyby jen zdaněna.

Připomíná mi to vyjádření ze stejné „dílny“, že Arriva v nabídce na R14 podstřelila cenu a proto bude „vyvádět výnosy“ (ne zisky; fakt uvedli, že výnosy! https://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/36-zol-informace/5708-spolecne-stanovisko-odborovych-organizaci-na-zeleznici-ze-dne-27-10-2020-k-rozhodnuti-md-cr-o-vyberu-dopravce-na-linku-r-14) do Německa. 🙂

A radši pomlčet o těžce podstřelené ceně ČD pro R14 před 20 lety.

Vena

Firmy, které si na sebe musejí vydělat takové věci neposkytují a běžným lidem naprosto po pravu vadí že mají železničářům dotovat jízdné.

dispečer

..mě nikdo nic nedotuje, asi stokrát jsem zde psal, že režijní výhody jsou věcí MD a ne ČD.. proto je mají i SŽ , měli je i SUDOP , MD někteří a ještě další.. plácate nesmysly ..napište na MD, ať rezijky zruší a je to.. mě to rozhodně vadit nebude, stejné platí čím dál méně.. ale nenavážejte se do obyčejných lidí, co poctivě pracují.. zajímali by mne ,co děláte vy, co jenom házíte špínu.. pro mě jste šmejdi..

Jan Sůra

Režijní výhody jsou především věcí ČD. Urážet jiné běžte jinam, pane dispečere.

Crystalclear

To je super, že se zastáváte „poctivě pracujících“ lidí. Takže těm zaměstnancům, kteří v ČD nepracují poctivě, benefity typu „režijka“ vzít můžeme, že ano? 🙂

xyz

Ad 2) Přesně, tak, IN100 neplatí na Slovensku.
Režijka ano = je síťovou jízdenkou hned pro 2 státy.

Stanley

Režijka je k nepoužití v JMK, částečně v Plzeňském kraji, částečně v Libereckém..v podstatě v každém kraji je nějaké omezení..ty síťová jízdenko 🙈🙊

Vena

Podivejte se na ceny jízdného a jakou sluzbu za to clověk dostane a pak to vaše symbolické jízdné…

Bespi

In 100 si kupuje někdo kdo ve vlaku je pořád. Rezijku lidi používají i v případě běžného ježdění. Pro většinu vlastníků tak dojde ke zlomu mnohem dřív. Zvlášť když v okolí nepůjde brzo použít na nic.

Benefity v podobě slevy na cestování pro zaměstnance nemají v CZ jen CD.

petr

Jo,jenže to je poslední benefit

Karl vB.

Pokud jste na benefitech tak moc závislý, jděte pracovat do firmy, která jich zaměstnancům dává více.

xyz

Tak si vyjednejte i další benefity. 🙂

Crystalclear

Bože můj, vy jste úplně mimo. Dívám se na náborový inzerát ČD a bonusů je tam X (naprosto srovnatelně s běžnými českými firmami) … https://ceskedrahy.jobs.cz/?r=detail&id=2000823164

Mynic

Jste závistiví člověk. Spíše se ptejte, proč musí mít tisíce zaměstnanců SŽ jízdní výhody ČD.

Karl vB.

Boha jeho, zase s měkkým…

Mynic

Kouknu na vaši přezdívku a nemám mindrak, že jsem se spletl. Taky vam pravopis nic neříká.

Noname

Protože by se bez SŽ na železnici nehlo ani kolo 🙂

Mynic

Znovu se vrátím k vaším údajným ekonomickému zkušenostem. ČD SŽ platí za použití kolejí a jako bonus mají vozit zdarma zaměstnance SŽ, aby mohli po kolejích jezdit ? Proč tedy zamestnance SŽ nevozí zdarma i ostatní dopravci, aby mohli využívat sluzbu, za kterou platí?

Cestovatele

Tak pojď šoupat taky ty proti modrej chytráku se podívej co mají třeba aerolinky zabenefity… to je věcí podniku co komu dá ..jako prémie a výhodná auta u škody apod. Jen závistivci pořád řekou.. pravda ono prší

petr

Kdybych na ni nejezdil do práce,praštil bych jim s ní na stůl ať si ji nechaj

Vena

Přitom oboje je špatně. Stát na to nemá a čd taky ne

Bohouš

Kde se proboha dnes dělá těch 40 hodin práce? I v debilním Mekáči když jsem tam ještě loni pracoval tak plné úvazky co dělaly Po – Pá měli směny 7.5 hodiny práce + 0.5 hodiny pauza. Tj. těch 37.5 hodiny.

Honza J.

Třeba já dělám 42,5 h + 1x 14 dní sobota 5 hod. + dovolená 20 dní 😀

Litovel

Poměrně casto. Mám jednosměnný provoz 8 + 0,5

Karel M

Já myslel, že firové a průvodčí mají pracovní dobu podle toho, jak jede vlak. Když třeba vlak přijede na konečnou, tak proč by měli být v práci o hodinu a půl déle.

Jarda

Proboha, když nevíš o čem mluvíš tak raději mlč. Protože, to co si napsal svědčí o hov.. v tvé hlavě

Rudla

A kdo podle vás připraví ten vlak na tu jízdu? Provede technickou konrolu? Případně doplní provozní kapaliny? Samo se to neudělá.

petr.simek

Údržba?

petr

Samozřejmě a že kolikrát je s tím sraniho

František Plášek

To si fakt myslíte, že každá směna končí někde v depu, kde je údržba?

Pandrhola

Ano, dělají i tu údržbu a tankování.

Pavel

Tradiční každoroční kolorit…10 let jsem se toho zúčastni..lzaměstnavatel a odboráři přijdou s nereálnými návrhy…a pak se hroty obrušují..i s KOP je to stejné…pamatuji, že když jsme něco vyměnili, tak se pak ukázalo, že to není tak výhodné…ostatně podívejte se na diskuzi, co návrhu tady padá…kolektivní vyjednavači dostali ohledně KOP jasný úkol…

kalous.kostelansky

S těmi KOPkami to bývalo tak, že jednomu nevyhovovalo místo, druhému termín, třetímu spolubydlící a někteří je nechtěli vůbec, takže se nedivím, že zaměstnavatel začal právě u toho.

Karl vB.

Benefit v podobě rehabilitace se dá nastavit i tak, aby vámi uvedena negativa produkt neznehodnocovala.

jirka

tak máte špatnou kolektivní smlouvu.. na letošek žádné 12tisíc nemáme.. nebudeme .. leda ti, co pracují 10+ u ČD.. Loni jsme dostali všichni oněch 12000,-.
Teď jsem si tu kolektivku na letošek prošel pro sichr ještě jednou.. nic takového tam fakt není.

VCHHA

Je hezké, jak zaměstnavatel jen přesouvá letošní finanční prostředky na jiná místa, jako každý rok, a letos se mu dokonce povedlo vykouzlit na oko 2% navýšení mezd, což samozřejmě při zvýšení fondu pracovní doby znamená snížení hodinové mzdy, menší potřebu počtu provozních zaměstnanců atd…

Jediný bod k jednání může být KOP, kde by si mohl zaměstnanec vybrat mezi současným řešením, nebo navýšením své dovolené.

Takhle vedení přistupuje k zaměstnancům. Bylo by dobré kdyby se podívali o kolik od roku 2020 klesly reálné mzdy zaměstnanců.

Ještě že na odměny a pokuty za „skvělá“ rozhodnutí manažerů peníze jsou.

Zdenoy

Počítal jsem, že to zvýšení fondu pracovní doby znamená pokles přes 4%, což je absolutní výsměch ze strany zaměstnavatele. Aby došlo k celkovém nárůstu v rozumné výši museli by dát do tarifu 8% a to je v kategorii sci-fi…🙃

Pandrhola

Ten výpočet platí ale pro strojvedoucí…
V jednosměnném režimu, třeba v dílnách, je to snížení už téměř o 7% (37,5 na 40 hodin). Takže vedení nejen, že nenavrhuje mzdový růst, který by konečně mohl začít kompenzovat výrazný inflační propad od roku 2021, ale navrhuje v podstatě další pokles, tedy cca -5%.
Aby to dávalo smysl, tedy bylo akceptovatelné, musel by mzdový růst pro tyto profese být na úrovni 15%.

Vena

Aby vám rostly mzdy, musíte si na ně nejprve vydělat a to ČD moc nejde a ještě prohráváji jednu soutěž za druhou

Pandrhola

Ano, vedení prohrává jednu soutěž za druhou a tím znehodnocují práci v provozu, ale kapři si rybník nevypustí. Problém je, že pak za své chyby chtějí trestat zaměstnance dole, kde je přitom produktivita práce v podstatě stejná, jako třeba v Německu, nebo Rakousku, ale ohodnocení už teď sotva poloviční. Pak je jasné, že se to zaměstnancům nelíbí, protože oni na ty vyšší mzdy svou práci už dávno odvádí… 😉

***** Petr

To by jsi musel mít fixní plat aby ti celkově klesl. Bereš li hodinovou mzdu , pracuješ víc hodin , budeš mít víc.

Pandrhola

Však ano, v tom je právě ta finta, protože lidé v jednosměnném režimu, tedy ti, kterých se týká ten posun z 37,5 na 40 hodin, byli převedeni z tarifů na smluvní mzdy. Je to myslím 2 roky, co i baba ve skladu na MTZ má smluvní mzdu, která dříve byla pouze pro manažery. Jen ji nemá na takovou měsíční částku, jakou mají ti manažeři, ale částka odpovídá původnímu tarifu. Loni pak zkoušeli fintu, že v kolektivce navrhli růst mezd, ale výslovně uvedli pouze v tarifu a doufali, že si toho lidé nevšimnou, takže baba ve skladu by pak nedostala ani… Číst vice »

FP1

Jenže zachovat KOPky chtějí kolikrát i kolegové, kteří jinak na odbory nadávají, ale na snahu o zrušení reagují, jen počkej až budeš tak starý jako já a mít tolik odježděno, to budeš za to rád.

Za mě by se KOPky neměly rušit všem naráz, ale těm, kdo už nárok mají, zachovat, těm kdo nemají dát náhradu (peníze navíc, těch 10 dní navíc a udělej si volno, jak chceš, atd….). Respektive těm co nárok mají dát na výběr, buď KOP, nebo to co mají ti, kteří nárok nemají.

Vitek

Chápu že stávka je u vedení odborů sprosté slovo a že by radši políbili Jančurovi rektum než aby se do podobných akcí pouštěli, ale díky tomu máme platy jak zdravotní sestry nebo učitelé a pracovní dobu mnohem horší než uvedené profese.

FP1

Když pominu fakt, že vyhlásit stávku tak, aby byla legální taky není nejjednodušší, jinak hrozí, že budete platit zaměstnavateli škodu, a má to být až jako poslední prvek, když selžou všechna ostatní jednání, tak hlavně mi řekněte, kde seženete dostatek stávkujících?
Půjde do stávky alespoň 60% zaměstnanců, pochybuju velká část spíš řekne se stávkou souhlasím, ale nezúčastním se jí, protože ….. (Doplňte libovolné – hypotéka, nájem, atd….). To by odborová organizace musela mít fond, jako například v Německu, ze kterého by stávkující po dobu stávky platili. Jinak si můžete vyhlašovat stávkových pohotovostí kolik chceme, ale budeme jen k smkchu.

Vena

Vrchol drzosti je stavkující státni zaměstnanec a stávka se má považovat za hrubé porušení pracovní kázně a tedy okamžitý vyhazov.

Lukáš Chytil

To je dobrý blábol, tohle není ani v Rusku.

Vena

V USA se nenechali vydirat leteckymi dispecery a hrubé porušeni kázně dostali. Tak se na dráze už nad sebou zamyslete.

Radek

A nemělo by se do stávkujících rovnou střílet?

Jan Sommer

Nejlepší forma stávky na železnici je dodržování předpisů!
V tom okamžiku nevyjede kolo!

petr

A to máte pravdu!!!!

xyz

Odbory nebyly za celé roky schopny zajistit, aby předpisy byly jednoduché?

kajman

Ty jsi fakt dobrej týpek. Ukaž mi učitele s padesáti čistýho, troubo.

N.N.

To by měl asi udělat Vitek, žejo?

kajman

Jo tak, sorry. Já tě nepochopil, přehlíd jsem ty otazníky na konci. Omlouvám se.

Vena

Zdravotním sestram není moc co závidět. Odpovědnost velká, peníze mizerné.

xyz

Radši stávkovali v 6/2011 „proti penzijní reformě A odchodu do penze až v 70 letech“ (spleti si „NEBO“ s „A“ https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/necas-pokud-se-reforma-penzi-neprovede-do-duchodu-pujdeme-v-70.A101004_154042_ekonomika_vem).

Nebo tím vyhrožovali proti vládě (novela zákona o DPFO ze závislé činnosti 1/2009), sněmovně („nutnost“ ve stavu legislativní nouze zrušit již platnou/účinnou novelu zákona o DPH 2/2010) či Jihomoravskému kraji (přelom 2019/20 a to, aby ve výčtu uznávaných neIDS jízdenek byla i „jedna další“).

Jen proti zaměstnavateli snad nikdy. 🙂

Kačák

Jsem pro to zvýšit týdenní pracovní normu, ale zrušit dělené směny atd. Prostě přijdu na nástupní místo, odpíchnu si čas a až půjdu domů, vše se bude počítat do odpracované doby. Taky bych rád aby někdo prosadil aby se práce přesčas započítávala do odpracovaných let….

Koro

A co ti, kteří mají dobré turnusove důvěrníky, kteří doteď zajišťují, že přerušené směny nemají?

Komik

To máte kliku

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

K těm děleným směnám, jak potom zajistíš to, že jak vlaky, tak MHD (tam je to vidět více) budou mít i nadále ve špičkách kratší intervaly. Nabízí se, že by to jezdili ti, co tam mají zkrácené úvazky, ale je jich tolik?

Nasranej

To je věc zaměstnavatele, aby ti zajistil výkony. Když ti může rozdělit směnu, tak se tak nesnaží.

Jarda79

To je totální kravina, když si kraj neobjedná vlaky, tak může zaměstnavatel dělat co chce a platit někoho 4 hodiny za válení se v posteli 100% – to asi ne že.

Vena

Vybral jste si tu práci i s dělenými směnami. Každá profese má své pro a proti.

Jarda79

Ano – když to píšete – dobře, nebudou dělený směny – bude 100% mzdy, ale ve vratné stanici tedy vezmete kýbl, gadr, vytřete soupravu, vysypete koše, umyjete skla, a uděláte provozní ošetření.
Berete to?
s Tím započítáváním do odpracovaných let ale souhlas.

Lukáš Chytil

„Taky bych rád, aby někdo prosadil, aby se práce přesčas započítávala do odpracovaných let….“

To je na změnu zákona.

Jednání

KOP jednoznačně nechat. Zdraví si za peníze nekoupíš a mladí, co jezdí tři roky a hned na Vectronech vědí prd, jak vypadají záda strojvedoucího třeba po 25 letech služby na kostitřasech. Generační rozdíly by se úplně do kolektivního vyjednávání tahat neměly, budou vždycky a je zajímavé, jak se lidé a jejich názory a přibývajícím věkem mění. Páky na vyjednávání jsou. Jedna menší provozní jednotka, 40 lidí z cca 70ti má v říjnu odpracováno hraničních 400 hodin práce přesčas, to je cca 16000hodin práce. Jen díky ochotě zaměstnanců dělat navíc. Jinak to mužem zavřít. Takže slušný nárůst do tarifu nebo šlus.… Číst vice »

Vašek

Já zareaguji na ,, Páky na vyjednávání jsou“. Opravím to na : Páky na vyjednávání by byly. Museli by ovšem lidé držet při sobě. Uvedu příklad ze své praxe. Jezdil jsem v turnusu, kde nás bylo devět lidí, samí starší zkušení pardálové a chtěli jsme trochu poopravit turnus, ale nesetkali jsme se s ochotou. Tak jsem tedy navrhl, že trochu zatlačíme a povídám: ,, Stačí, když nebudete chvíli dělat přesčasy“. ( Já jsem je nedělal vůbec, neb jsem s penězi za normální hodiny vyšel a byl jsem rád doma). Dostalo se mi několik reakcí: ,, Já peníze potřebuju, splácím hypotéku.… Číst vice »

Jarda

Přesně, u nás je to stejné. Jezdí tu vlakvedoucí co smrdí korunou a to jenom díky tomu, že to všechno prochlastají, ale zbytkace jim prochází, protože dodnáší

patology_chef

A to jim trpíte?

patology_chef

Příklad z práce hezký, ale pomněte, že odborům záleží na počtu oveček, ne na jejich barvě. Tudíž starosti jedné turnusové skupiny u jednoho dopravce pro ně nejsou téma.

Vašek

Jestli jste můj koment přečetl celý, pak jste musel pochopit, že v mém případě jsem nechtěl po odborech vůbec nic. Jen jsem na tom chtěl demonstrovat, že jsme se nedokázali dát dohromady nás devět lidí. Co potom třeba tisíc lidí. U nás prostě nedokážeme táhnout za jeden provaz.

Practicus

na KOP se vyprdněte a raději místo toho dejte dovolenou na víc – nutit lidi jezdit někam, kam nechtějí a když nejedou, tak nemají nárok, je takové komunistické – stejně, aby se člověk v těch lázních dal aspoň trochu dopořádku, tak potřebujete min. měsíc – 10 dní je nic.

Zapa

Otázkou je, jestli KOPka jednou za dva roky, s tím co je tam poskytováno, do celkového zdraví nějak zasáhne. To už by bylo např. prospěšnější každý měsíc proplácet nějakou masáž. Ale je mi jasné, že každý to vidí jinak.

Crystalclear

A mj.právě proto, že to každý vidí jinak,KOP prostě zrušit a bude klid. A nehradit z eráru něco, co využije jen někdo. ( důvodů pro zrušení je daleko víc, viz zbytek diskuze)

xyz

Jaká je věková struktura pracovníků ČD a jaká bude za pár let?

Ptám se i proto, že mám pocit, že spíš víc lidí bude z ČD odcházet do penze (příp. pracovat jinam) než přicházet na pracovní trh (příp. že přejdou odjinud).

Na jednu stranu bych chápal tím pádem snahu o navýšení úvazků, na druhou stranu – jestli by kvůli tomu měla část těch pracovníků odejít, pak by to bylo až kontraproduktivní. 🙂

petr

No konkrétně na našem pracovišti je věkový průměr cca 55let!!

Honza J.

Vzhledem k tomu, jak ČD všude přichází o výkony mám obavu, že to bude stačit.

Koro

která na letošek zaručovala zvýšení tarifních mezd o 2,5 % a mimořádnou odměnu 12 000 korun. Ta má být vyplacena v listopadové mzdě?

Ta byla vyplacena snad už loni ne?

Jarda

Na rok 2025 opravdu tam nic není

qěcy

A hlavně kdy chce a může zamestnsnec a ne kdy mu to nařídí zaměstnavatel.

Jirka

Drobný problém je, že osobní ohodnocení je nenároková složky mzdy… Takže není tak velký problém, aby zůstala pouze na papíře…
A jeden rok KOP vymění za tuto „možnáodměnu“ a tu příští rok sníží nebo zruší… a rázem není ani ozdravný pobyt ani prémie… a stačí na to dva až tři roky… je s podivem, jak málo lidí si toto dokáže uvědomit…

Jirka65

Jsem strojvedoucí ČD,mám odježděno 40 let,kategorie 60+……na KOP jezdím ..Beru to jako odměnu za 20 let věrnosti firmě.(nebudu polemizovat o tom,že smyslem tohoto ozdravného pobytu bylo primárně pozitivně ovlivnit zdraví nosných profesí na dráze….tedy strojvedoucích + výpravčích,co je z toho teď je věc jiná).Doba se vyvíjí…..dokázal bych pochopit,aby se KOP zrušily,ale nesouhlasím aby tyto peníze byly rozděleny všem zaměstnancům . ..ale měly by přináležet pouze těm,kteří jsou ve firmě 20+let.A těm mladším tedy týden dodatkového volna navíc.

happy-barney

v článku sa píše „všech zaměstnanců, kteří mají dnes na KOP nárok“ … možno by niekto znalý mohol vysveliť, aký vplyv na význam časti pred čiarkou má tá časť za čiarkou

vlachjan

Že jsem tak smělý, na ony KOPky dostane zaměstnanec nárok po oněch dvaceti letech služby?

Vašek

Ano, po dvaceti odpracovaných letech, ale jen určité profese.

G....

přesně tak, po odpracovaných 20 letech ve vyjmenovaných provozních pozicích (zjednodušeně řečeno)

Jan

jsem pro prodloužení týdenní pracovní doby když mi firma zaplatí ty 2×3 hodiny dělené směny 👍

Koro

A co my, co máme dobré důvěrníky, kteří nám dokázali dělené směny nezařadit do turnusu?

Nasranej

Zakopanej pes je uvedenej v posledních dvou řádcích, v provozu není ani polovina zaměstnanců a třeba paní personalistka má více než 250000 měsíčně, ale za to. jak to loni zkouleli s navýšením mezd, si to asi zasloužila. Ono 36 hodin týdně vypadá pěkně, ale kolik je hodin dělených směn a spaní mimo domov, to se radši neřeší. Jinak, vlakvedoucí je velice perspektivní .zaměstnání, zvlášť ve středočeském kraji,

vlachjan

Já vám nevím, ale 250 nemá ani průměrný poslanec.

Nasranej

no právě

Herold

Myslím, že 250 000 měsíčně je pro personální ředitelku firmy se 13 000 zaměstnanci naprosto přiměřená mzda…

Karl vB.

Přehled inflace v letech: – 2024: 2,4%, letos prozatím 2,3%, prognóza ČNB na 2026: 2,3%. Poslední zvýšení tarifních mezd o 2,5 % inflaci vyrovnalo. V příštím roce se ale bude pozaměstnancích chtět více muziky za méně peněz, protože má dojít i k prodloužení pracovní doby, k osekání benefitů a první nástřel na zvýšení mezd je nižší, než předpokládaná inflace. Vedení firmy si tam asi nechává nějaký vyjednávací prostor. Důvodem toho všeho je výrazný propad hospodářského výsledku ČD-C, které po dlouhá léta celou skupinu ČD (vyjma VÚŽ) drželo v černých číslech. Bude zajímavé v prosinci sledovat, jak se tato nepříznivá situace… Číst vice »

Pandrhola

Vtip je v tom, že u ČD vůbec nedošlo k narovnání inflačního propadu z období 2021-23. Odcházející vláda toto období bagatelizuje a tvrdí, že za poslední dva roky zaměstnavatelé přidávali v průměru nad 7%. Zaměstnanci v některých firmách už prý mají období vysoké inflace dokonce zcela vykompenzované (asi dostali 2x 20%). Jenže u ČD se s narovnáváním ještě ani nezačalo. Je jasné, že to vyrovnat jednorázově nelze a zaměstnanci tak stejně každým rokem budou tratit, ale férová nabídka od zaměstnavatele by byla 4 roky v řadě růst mezd o 10%, nebo 3 roky v řadě růst o 10% + růst… Číst vice »

Karl vB.

Přiznám se, že více let zpětně jsem údaje nehledal, šlo mi jen o to, zda navrhovaný růst alespoň pokryje očekávanou inflaci. Nepokryje a k tomu dochází k nárustu pracovní doby, takže výchozí návrh je zhoršení dosavadního stavu.

Pandrhola

Poslední slušná kolektivka byla na rok 2021. Další roky jsou bohužel už jen ve znamení propadu…

Jura

Se zrušením KOP v současné formě souhlasím. Rozpuštění nákladů v osobním ohodnocení ale nebude žádný velký vejvar a poživatel to nijak zásadně nepocítí. Takže bych to vyřešil těmi 10 – 12 dny volna jednou za dva roky navíc + případně příspěvek na pobyt dle vlastního výběru a uvážení. Ale to už pro mne není tak důležité jako to volno. Co se pracovní doby týče, uvědomme si, že její zkrácení je jistá kompenzace za dělené a přerušené směny, kdy pauzy, které nejdou do fondu pracovní doby, ale člověk být na pracoviští musí a často na druhé straně republiky, a které mají… Číst vice »

Jirka

Drobně vás opravím – při dělené směně nemusíte být na pracovišti… je to vaše osobní volno, za které berete příplatek.
Ovšem je to jalová doba, kdy (pokud nebydlíte pár minut od místa, kde dělená směna probíhá) nejste doma. A u mnohých jsou to desítky hodin měsíčně, které ostatní mohou trávit s rodinami.
A ano, komu se to nelíbí, může odejít, samozřejmě. Ale proč se vzdávat těch několika málo benefitů/kompenzací, které ještě vůbec na dráze zbyly…

petr

Přesně a to lidi v civilu už nevidí jako plno dalších věcí.a když někomu řeknu,tak to pojdctaky dělat,to už se nikomu nechce.kdyz slyší slovo železnice prostě všude je něco

Péťa

Beru si popcorn, bude sranda sledovat jak se zaprdění odboráři,co se zasekli v 80. letech ,srazí s realitou tržního prostředí.

vlachjan

Mně naopak přijde fajn, že nějaké elementární výhody a benefity ta práce má. Sám pracuji v soukromém sektoru, v němž není možná práce na HPP a o podobných benefitech si mohu nechat jen zdát. Nevidím ale nejmenší důvod, proč je nepřát jiným, pokud mají možnost si je vyjednat.

Péťa

Já jim přeji ať si vyjednají nejlepší podmínky.
Ale budou o tom rozhodovat páprdové co jsou 40 let na dráze a vědí všechno nejlíp (ne, nevědí) a jinou práci nikdy nedělali.
Tak hodně štěstí.

petr

Jaké máte u vás v práci benefity??

Vena

Problem je, že si dráha na ně nevydělá. Čili jim to dotujeme všichni.

Plok

Přesně, oni žijí v bludu, že se o ně má někdo starat

Roman

Vyjednávání kolektivní smlouvy probíhá každý rok.

Péťa

A každý rok se ruší KOPky?

FP1

Ano, posledních pár let to je pravidelný návrh ze strany zaměstnavatele.

Martin Procházka

Realita tržního prostředí? A co to školství, zdravotnictví zdarma? Co ty dotace všeho druhu na cokoliv si vzpomenete? To nezní moc tržně:) ono je hrozně jednoduché odsoudit něco, co se mě zrovna netýká, ale jakmile se to týkat začne, to je najednou řev…Sem zvědav jak se budete tvářit, až vám za operaci kolene prijde faktura, nebo za vývoz popelnic zaplatíte reálnou tržní částku

Jolana

Ano, ale nikdo vám nepřidá těch 13 dní dovolené navíc k tomu.

TnM

Žijeme to ale v nádherném období pozdního kapitalismu…

Martin Procházka

Tady je kapitalismus asi jako za socialismu komunismus

Pepa

Kéž by se našla vláda, která by měla koule tuhle černou díru na peníze zprivatizovat :/

petr

no tak to by to dopadlo….

vlachjan

OK tak po dvacáté: Když ten podnik zprivatizujete, tak se snado může stát, že ten, co jej (za pár šupů, vždyť je to „díra na peníze“) koupí, vydá velkou hromadu dluhopisů, z těch si vyplatí velkou dividendu. Pak udělá reverzní merger, kterým tu firmu uvede na burzu (protože žádná slušná banka by na předlužený podnik IPO neudělala) a výsledkem bude, že ta firma bude za rok na bubnu. A protože je ta firma je zodpovědná za 70% přepravních výkonů v České republice, tak státu nezbude nic jiného, než ji vykoupit za mnohem větší náklad zpět. Pokud vám to přijde malinko… Číst vice »

xyz

Také té firmě může přestat dávat výkony. S tím, že si to rozdělí jiní.

Než ten „výkup zpět“.

No a privatizace OKD byla v poněkud jiné době a týkala se odvětví, které bylo z principu útlumové.

Jirka

Jo, jak by taková privatizace dopadla si můžeme nastudovat třeba ve Velké Británii… soukromníci jezdili, dokud se vše nezačalo rozpadat, protože jen brali prachy a do rozvoje nedali ani vindru a teď to postupně stát kupuje zpět a bude to stát neskutečné prachy to dát trochu do pořádku…
U nás malá ukázka je třeba Jindřichohradecký úzkorozchodka, kde to probíhalo dost podobně…

Martin Verner

A nebo se můžete kouknout třeba do Slovinska, kde vláda prodala 49 % státního carga soukromníkovi, mimochodem českému.
Když se privatizace udělá s rozumem a ne ideologicky, tak funguje.

Martin Verner

…mohli by se mínusáři vymáčknout, co jmenovitě se jim nelíbí?

xyz

Nicméně u JHMD nastal hlavní problém, že byla privatizována i infrastruktura.
Kterou ale ČD už naštěstí nemají (ovšem, pořád kromě různých pozemků čekajících na další miliardový odkup).

Petr *****

Když o Anglii evidentne nic nevíš tak tu alespoň nepis sotobludy. Je tu pár podobné zaměřených a ti tomu bezezbytku věří a tyto smuky se tu budou stále točit.

Pavel

Ale ono to tak je , pane Petře pětihvězdičkový, proč myslíte, že to stát kupuju zpět?

MartinS.

V Británii někdo objednává výkony a dopravcům platí? Vážně? Zkuste si o tom britském systému něco přečíst. Kdyby tady fungoval, tak už jsou ČD dávno v bankrotu.

Péťa

Tam to funguje stylem, že si subjekt koupí „licenci“ na trať kde pak jezdí a stará se o ni?
Pravda je že to tam moc (vůbec) nefunguje.

Vena

To není cesta, podívejte se co předvádi privátní dopravci v závazkové dopravě

Plok

Mohu potvrdit. R8 i R14 hnus

Hans N.

Jednosměnný provoz nemá 40 hodin? O jaké jde prosím profese, které potřebují/dosud mají zkrácenou pracovní dobu? Popř. proč.
Pro mínusaře, je to dotaz.

pingl

Ten trik spočívá ve 30 minutové přestávce na oběd.

U některých firem máš pracovní dobu 8 hod, ale ve skutečnosti to je 7,5 hod + 0,5 hod, takže za týden máš 37,5 hod.

Někde je 8 hod + 0,5 hod, takže máš pracovní dobu od 6:00 do 14:30, ale za týden to je 40 hod.

Hans N.

Tomu moc nerozumím. Zákoník práce nařizuje nejdéle po šesti hodinách půlhodinu volna na jídlo. Neplacené, nezahrnuté do práce.doby. Pokud prac.výkon nejde přerušit, tak placené a zahrnuté do pracovní doby. Proto těm ČD uvazkům nerozumím.
Pokud jsou zaměstnanci na jednu směnu vesměs v kanceláři (THP), tak asi můžou na jidlo práci přerušit. Pak by měli mít přestávku na jídlo nezapočítanou.

Jeňýk

dyť vám to tam píše. 7.5 hodiny tj. 37.5 hodin týdně děláš 6-14 v tom je půl hodiny přestávka. 8 hodin, tj. 40 hodin týdně děláš 6-14.30 v tom je půl hodiny přestávka.

Petr *****

Podívej se na kone cpracovniho kalendáře, mají to všechny profese stejne jen nekdo jako bonus může úvazek snížit

Ján

To je super vtip. Všude na světě se jde s hodinovou pracovní dobou dolů z pěti dnů na 4 a podobně plus se všichni předhánějí v benefitech. Jen u nás je ten svět jako vždy na ruby. By mě zajímalo když něco zbtoho schválí, kokik potok lidí bude vůbec u ČD chtít zůstat. Celá konkurenceschopnost molochu ČD jako matky jde absolitně doprdele. Osobka ztrácí jednu linku za druhou, cargo jednu zakázku za druhou a SŽ se aboslutně pos… když byla schopna zdrazít 54 násobně za neprojetou kapacitu. No hold železnice jde do prdele.

Honza S.

Kde všude ve světě?

Pandrhola

Současná délka pracovní doby u ČD odpovídá průměru EU a trend je skutečně ve zkracování pracovní doby. Jsou studie, které potvrzují, že zkráceni pracovní doby přináší vyšší efektivitu pro zaměstnavatele a pro zaměstnance to pak znamená růst mezd. 😉

Honza S.

40hodinový pracovní týden je stále standard. O tom o čem píšete se hodně mluví, ale v reálu zatím jsem zaznamenal pouze experimenty. Navíc to zvýšení produktivity se netýká všech profesí stejně. Například průvodčí prostě efektivnější nebude. Ledaže by štípla všechny lístky už v Praze na hlaváku a do Ostravy by pak nemusela jezdit.

Pandrhola

40 – hodinový pracovní týden je zákonné maximum dle ZP, což automaticky ještě neznamená standard, ačkoliv u nás je bohužel pravdou, že si z toho zaměstnavatelé rádi ten standard udělali. Němci mají stejně nastavený zákonný limit, ale těžko budete v Německu hledat firmu na limitu. Současné nastavení u ČD je na úrovni průměru EU, nejedná se tedy o žádný benefit, ale rozumné nastavení. Ta efektivita se projevuje v úrovni pozornosti a reakční době… po více hodinách se prostě projevuje nějaká ta úroveň únavy a otupělosti, takže výkon člověka přirozeně klesá, aniž by si to vůbec uvědomoval. Nicméně v těch studiích… Číst vice »

L.P.

To platí především u kancelářských profesí. A nemějte obavy, srovnání mám – můj HPP je kancelářská profese, můj vedlejšák je strojvedoucí. Tak bych se zkracováním pracovní doby kvůli urychlení práce na dráze v provozu raději nepočítal, to povede akorát k nehodám.

Jan

Dráhy nejsou jen strojvedoucí. A už i pro ně by se dali navrhnout smysluplné směny a ne nesmysly ve stylu superstrovedoucích kde v resumé jsou místo 12h pryč z dom i 20h…

A trend je opravdu s pracovní dobou jít dolů. Navrch už to opravdu jen proto, že žepeznice dostává pěkně naloženo

petr

Jo,každý vidí jen fíry nebo vlakvedoucí ale co třeba my v dílnách??

Pandrhola

Zkracování pracovní doby nemá nic společného s urychlením práce na dráze, ale se zkvalitněním. Vyšší efektivita se projeví lepším výkonem zaměstnance… méně únavy, méně nepozornosti = kvalitněji odvedená práce. I v té kanceláři to znamená méně chyb v tabulce… a tedy méně následných oprav. 😉

L.P.

Ale vždyť píšu, že v kanceláři to zkracování pracovní doby jde, ale v provozu ne. Co na tom zase nechápete?!?

Pandrhola

Všude to jde, třeba i v těch dílnách. Je potřeba se oprostit od myšlení z dob socialismu. Stačí se podívat na západ od nás. V dnešní době už lidi nechodí z práce utahaní jak horníci z uranových dolů. Díky tomu mají pak i v té práci vyšší produktivitu a domů nosí více peněz. 😉

Bubák2003

Tak ono nezaznělo polopaticky,že součastných 36h/7dní je denní norma 5.09h a to navrhované 37,5/7dní je 5.21h denní normy(bavím se o strojvedoucích). Ale je fakt,že Rakušáci mají tušm 35h týdně.

Jirka

Právě proto, že ČD nejsou při současném nastaven konkurence schopné, tak se musí omezit nálady, je to prosté.

Juras

Stačí zeštíhlid přebujelí a zbytečný administrativní aparát.

Kubrt

Tak snad to odboráři navrhnou v rámci vyjednávání 😉

Pandrhola

Toto je záležitost vlastníka, tedy ministerstva. Odboráři do toho zasahovat nemohou…

Kubrt

Ve finále jistě, ale pokud by měly odboráři dojem, že firma hospodaří nefektivně, můžou na to upozornit a posléze nebránit redukci zbytných zaměstnanců. Ti jsou ovšem taky v odborech, takže se to nestane a vedení a odbory společně dovedou firmu ke krachu.

Martin Verner

Zasahovat ne, navrhnout ano. Od toho je to vyjednávání, každá strana může navrhnout cokoli, co je v rámci zákona možné.

Karl vB.

„…zeštíhlid přebujelí a zbytečný…“
Ježkovy oči

Vašek

Dvě hrubky v kratičké větě je opravdu výkon!

Pandrhola

Ty zbytečné náklady generuje barák na nábřeží. Takový aparát konkurence nemá a k ničemu ho nepotřebuje. Pak může lépe platit lidi v provozu. To, že prohrávají jednu soutěž za druhou, ale přitom si nahoře pořádají papalášské akce, je jen perlička k lepšímu. Titanic prostě v podpalubí nabírá vodu, ale na horních palubách hraje hudba a stále tančí…

Martin Verner

Trochu férově, prosím. Minimálně část zbytečných nákladů generuje státní vlastnictví a z toho důvodu podřízenost právní úpravě zadávání veřejných zakázek i tam, kde soukromá konkurence nic podobného řešit nemusí.

Pandrhola

Ano, s tím samozřejmě souhlasím, to je relevantní argument. Mluví se o tom dlouho a toto nastavení ČD pochopitelně znevýhodňuje. Bohužel netuším, jak tuto nevýhodu odstranit, protože to je legislativní záležitost.

Karl vB.

Na druhou stranu se tato nevýhoda ČD kompenzuje možností prodeje nepotřebných nemovitostí a pozemků, ktere v době dělení na ČD a SŽDC měly racionálně být přiřknuty správci kolejí, nicméně zůstaly pod ČD.
Myslím si, že například pozemky pod Negrelliho viaduktem ČD k provozu svých vlaků z žádného důvodu nepotřebují.

Pandrhola

To byla chyba tehdejších politiků. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale stalo se.
Kdyby to mělo sloužit jako kompenzace, tak by ten majetek musel být nekonečný, protože ta nevýhoda v zakázkách zůstane i po dokončení rozprodeje nemovitostí.

Karl vB.

Myslím, že se to tehdy udělalo záměrně, jako pojistka kcřešení očekávatelných malérů. Ten zbytný majetek není nekonečný a teprve až dojde, nastane doba nepopulárních, ale pragmateckých racionálních řešení.
Do té doby to politici budou hrnout před sebou.

Pandrhola

Že by byli tehdy politici tak mazaní? Z toho bych je vážně nepodezříval. 😉

Jirka

Jenže tohle nevyřeší zrušení benefitů… těch několika málo, které ještě zbyly…

petr

Přesně,co nám zbylo?na co by se dali nalákat lidí?u i ta rezijka stojí za prd

Jan

Můžete ten bod se SŽ nějak rozvést? To mi nějak uniklo.

Jan

Tozvést to, to urcitě mohu jen je to na mnoho řádků a už tak tu na mobilu sekám chyb jak maku. Jde o to, že dosud se platilo SŽ klasicky za kapačitu na železnici a jako dalši bod byly vlaky se zpožděním čimž se donutilo nebo spíše mělo donutit dopravce jezdit na čas. Jenže ejhle ono se nic nestalo ba nakonec ještě horší a na flastrech si SŽ akorát mastila kapsy. Nyní od prosince toto padne a bude se platit klasicky za kapacitu + neprojeté úseky tras aza nezkonzumovanou kapacitu a to vyjde dopravce 54x více než tyto zpoždění. Ano… Číst vice »

petr

samozřejmě ti,co se blíží k důchodu..takoví už asi těžko budou něco shánět nového.ani mě se do toho už fakt nechce.po 30ti letech u podniku

Péťa

Všude se dělá 37.5h při nepřetržitém provozu.
U nás žádné KOPky, Multisportky a podobné číčoviny nemáme, místo toho máme v červnové výplatě premie na dovolenou (letos to bylo 11 tis.) a na vánoce bonus (loni byl 18 tis.).
A máme síťovou jízdenku do 1. třídy.

ČD je v odměňování zaměstnanců 100 let za opicema.

Pavel

Holt jiný gang…tak si to užívejte..

petr

Njn,na všechno jsou tabulky

Martin

Když na jednoho fíru nebo vlakoše sedí další jeden zaměstnanec v kanclu u stolu, tak se nemůžou divit, že jsou ve výběrku dražší než konkurence. A ty slavný Kopky? Beztak se tam jezdí jen chlastat, jako ozdravný pobyt se to nedá ani nazvat … A za takový prachy co to stojí, to si rovnou může člověk koupit zájezd na týden do Turecka mimo sezónu a s allinclusive. A vrátí se domů víc fit a nabitý energií než v letitých lázních, co mají svou éru už dávno za sebou

Roman

Pokud pracujete u ČD nebo ČD Cargo na 12 h. směny tak většinou máte méně jak 4 směny za týden.

Panvicka965

Kéž by ty směny měly 12 hodin…

Jan

V průměru 3.5 směny týdně jenže co to.más tím společné

petr

U nás ještě máme nějaké benefity??už ani ta volná jízdenka jde do kopru

Ústečák

Vypadlo vám z toho návrhu zavedení týdenního dodatečného volna pro zaměstnance ve směnném provozu, což souvisí s tím prodloužením týdenní pracovní doby.

Jirka

Za mě by měli přidat alespoň 10%. Protože poslední roky u Čd drží zaměstnance hodně zkrátka. Všude se každý rok přidává kolem 5%. U Čd o dost méně.

jako

U Správy se nepřidává téměř vůbec. Při specializovaném druhu zaměstnání beru po 31 letech 30 čistýho.. Za týden končím 😀

petr

a hlavně to nechce nikdo dělat!!u nás lidi před důchodem a mladý nikde

Ľudo

To kde tak dobre pridávajú? Ja robím u súkromníka a za 6 rokov nám šiel plat hore o 7% 😀 A teraz nám chcú zobrať benefity a zvýšenie platu 0.

petr

Jake třeba u vás máte benefity?

PetrM

Hmmm navýšení rozsahu týdenní pracovní doby? V managementu evidentně sedí odborníci na čísla, protože to na první pohled vypadá krásně. Stejnou práci zvládnu s méně pracovníky. Jen si teda nejsem jistý, že na tyhle podmínky uslyší generace Z, která dává důraz na kvalitní osobní život. Aby se pak nedivili, až nebudou na trhu práce schopni nabrat ani to menší potřebné množství pracovníků. Obávám se, že tudy cesta nevede, respektive vede, ale do pekla.

noerf

Ukazuje se, že když musí firma fungovat v tržním prostředí, tak dlouhodobě vytvářené benefity se začnou rušit jako první. \Vedení potřebuje mít v provozu totožné náklady jako konkurence.
A 1,5 hod měsíčně u strojvedoucích při 3000 úvazků znamená 4500 hodin navíc, což znamená ušetření 120 strojvedoucích, který je u ČD nedostatek a tím odpadne hodně přesčasů.

Jiří Dvořáček

Jenom poupravit. Jedná se o 1,5 hodiny týdně. 😉

noerf

Děkuji za opravu.

petr

benefity….jaké ještě vůbec zůstaly???

dav

Ano prosím, KOPky zrušit. Na tenhle benefit ČD nikoho nového nenalákají a ti co na ni mají nárok kvůli jejímu zrušení do fabriky neodejdou. Peníze na pásce jsou ve výsledku lepší. Aspoň si můžu vybrat kam, kdy, s kým a za jakým účelem pojedu. Ale dokud odbory a jednání povedou strejdové, co si benefity představují jak před 60 lety, tak se to nezmění. A teď do mě, večer si to přečtu 🙂

Gosi

Jako jo, ale lonsky navrh zruseni KOP za procento do tarifu, kdy se bavime o trech stovkach/mesic priblizne, za to ani nestalo. Ale vic nez samotna KOPka mi vadi, ze kvuli jejimu zachovani se pak odbory dohodnou na kdejakym nesmyslu do PKS, kterym jsou pak byti vsichni zamestnanci.

Ferda

To máte 3.600 ročně, to zase tak marný neni. Furt lepší u vás v kešeni, než aby se místo toho válel odborářskej nemakačenko někde ve Varech ve vaně…

Gosia

3 600 kč/měsíc by to šlo, ale za rok takhle rozdrobkovaný nic moc… zas znám víc kolegů, u kterých, kdybych si měla vybrat, jestli budou jezdit na KOP, nebo budem mít o ani né 2kč/hod víc, tak asi jim tu KOPku přeju víc a kde se válej odborářský nemakačenka je mi jedno…

Pavel

Práce v provozu je náročná. Tělo rozhodně potřebuje odpočinek, procedury atd. k regeneraci. Nevím, proč tito lidi nazýváte nemakačenky. Jste arogantní jak Stanjura aspol.

Jiří Dvořáček

Naprostý souhlas. Pokud ve vedení odborů budou pořád sedět lidé 60+, kteří mají splacené hypotéky, děti mimo domov, a budou pořád trvat na takové zbytečnosti jako jsou KOPky a plácat se po zádech, že nám vyjednali zvýšení mezd o 2,5%, tak opravdu nebudeme vědět, co s penězi. Ale je to také vina nás mladších, že se do vedení odborů neženeme. 🙂

Mgr. Ján

Do odborů bychom inšli jen není vůle když je to obsazeno těmi 60+ kteří si na svou trafiku nennechají šáhnout.

Petr

Nj. vy chcete hned do vedení odborů, ale to nejde když do nich nevstoupíte 🙂

Jan

V odborech jsem od začátku

Apollo 17

Když Vás členové zvolí, budete šéf odborů Vy. Je to volená funkce.Takové kecy, že si na to někdo nedá šáhnout je blbost.

Vitek

Já už dlouho tvrdím že až tady ti vincouři potáhnou do důchodu, případně na nábřeží na nejakou trafiku co jim tam za zradu svých voličů drží, tak to bude pro řadového strojvedoucího největší vítězství za posledních 30 let.

Mgr. Ján

Naprostá pravda… řada benefitů je absolutně za zenitem. Nemluvě o tom, že spousta odborářů žije ještě v minulém století a nechtějí si nechat sáhnout na své. V 21. Století jsou benefity absolutně jinde. Třeba ČD cargo po letošním vyjednávání přijde nejspíše o většinu né-li o vše. Zavedení nových benefitů které jsou ve světě normální a nemusely by být ani tak finančně náročné a mnohem vstřícnějši k zaměsnancům to u nás nikho ani nenapadne. U nás se aboslutně zkamenělo s příspěvky na důchodko. Proč klasické ano a DIP ne? Vždyť SŽ i osobka turo možnost má. Sick days? Ne raději běžte… Číst vice »

petr

ono na co ještě nalákat??..ono už nic nezbylo..i jízdenka pozbývá významu..

Jirka

Firma ty peníze za KOPky chce ušetřit, takže nebuďte naivní, že vám těch 75000, které si za ní počítají, rozpočítají do 24 výplat… ne, fakt ne… 😉

honza

Pracuji na pozici strojvedoucí u ČD, a.s. Na KOPce jsem byl již třikrát a nárokovost tedy mám. Se současnou a letitou formou ale nesouhlasím. Mne osobně a je to můj subjektivní názor, stávající forma nikdy nevyhovovala. Osobně bych preferoval, kdyby jednou za dva roky, kdy vzniká nárok na KOPku pro zaměstnance, bylo možnost využít dodatkové dovolené. V rámci stávající KOPky musím jet do určeného zařízení ve stanovený termín, podstupovat procedury a hlavně být na konkrétním místě. Pokud by však místo toho jsem měl možnost mít dodatkovou dovolenou placenou průměrem, tak by zaměstnavatel ušetřil za pobyt, stravování, procedůry a další. Naopak… Číst vice »

Gosi

No, rekla bych, ze ani ta dodatkova neni dobre nastavena. Protoze spousta z nas je v situaci, kdy kolikrat nestiha vybrat ani beznou dovolenou, takze za odmenu za praci na tu dodatkovou ani nevznikne narok.

honza

Tady se ale bavíme o dodatkové dovolené místo KOPky, takže nárok jednou za dva roky. A to že nestíháte vybrat ani řádnou dovolenou je individuální problém ve Vás.

Gosi

No, ja s tim mam problem ze specifickych duvodu. Ale u me zatim ani dodatkova nehrozi. A ne, neni to individualni problem, jen je to zatim vetsinou o dohode, pac i kdyz se nedohodnem, zamestnavatel muze tu dovolenou neschvalit, nebo i zrusit a v provozu neni problem si to obhajit.

FP1

To, že není vyčerpaná dovolená je hlavně problém zaměstnavatele, který za to klidně muže dostat i pokutu od inspektorátu práce.

Pavel

Souhlas. Problém je, že oni ty peníze neprevedou všechny do osobního ohodnocení. Prostě zkrátka aby se ušetřilo… kdyby aspoň díky tomu CD vyhrály soutěže.

Zdenda

Dovolenou určuje podle zákoníku práce stejně zaměstnavatel, tak co si chcete vybírat ?