Přehledně: Miliardy do prosté elektrizace. U jakých tratí se začne příští rok a kde se čeká na schválení
Železniční stanice Lanškroun. Foto: Snowynouzi / Mapy.com

Správa železnic tvrdí, že drží schválený harmonogram.

Správa železnic tvrdí, že drží schválený harmonogram.
S křížkem po funuse. Investice na dluh kdy cestujících kvaltem ubývá.
Doporučuju se podívat na koncepci rozvoje elektrické trakce 😉
https://md.gov.cz/Dokumenty/Drazni-doprava/Zeleznicni-infrastruktura
Jinak v plánech je zatím jen úsek Hradec Králové – Jaroměř – Česká Skalice (až sem zdvojkolenění) – Náchod – Meziměstí – Polsko (momentálně plán na 2032 a vše střídavém)
Co takhle Děčín – česká lípa – Liberec – Turnov – Hradec Králové a návaznosti česká lípa – Nymburk, Turnov – Tanvald a klidně Liberec – Jablonec – Tanvald. Nevím zda by to šlo protáhnout až do Harrachova a propojit do Polska, nebo trať Liberec – Frýdlant – Polsko.
Doporučuju se podívat na koncepci rozvoje elektrické trakce 😉
https://md.gov.cz/Dokumenty/Drazni-doprava/Zeleznicni-infrastruktura
Počítám, že se do dvou let objeví nový materiál a všechno bude jinak.
Jo, to se stát může – v tom případě doporučím sledovat interaktivní mapu správy železnic – i po letech tam není zdaleka vše z této koncepce, za to tam jsou věci, na kterých už se pracuje (ve smyslu jak realizace, tak i přípravy) – to na co se zatím nesáhlo tam není a i se změnou koncepce lze očekávat, že to na co se sáhlo už se nějak někdy dodělá (byť se tam ty počátky realizace i dokončení hrnou do dáli ve velkém) …. Nicméně záruky Vám dneska (už nějakou dobu) nikdo nedá na nic – s tím je potřeba… Číst vice »
Pravdu máte v tom, že na trati Liberec- Harrachov je větší četnost vlaků než do Alžbětína nebo Jeseníků. Natož jakýsi Kácov, kde umřela papîrna.
Když elektrizují do Železné rudy, tak by mohli i z Jaroměře do Trutnova (Svobody).
Ba naopak mi Trutnov přijde na pomyslném žebříčku výše než Železná Ruda.
Kdyby kvůli ničemu jinému, tak i kvůli nákladní dopravě (elektrárna Poříčí).
Ta nákladní doprava do Poříčí je občasná a s plynofikací dotyčného zařízení zanikne.
Doporučuju se podívat na koncepci rozvoje elektrické trakce 😉
https://md.gov.cz/Dokumenty/Drazni-doprava/Zeleznicni-infrastruktura
Do Rudy ještě nikdo nic neelektrizuje. Příští rok se dočkáme akorát Lanškrouna a několika dobíjecích bodů. Taky má startovat konverze Říkovice-Hranice.
Důležité bude hlavně to, aby na to někdo dal peníze.
Myslím, že první prostá eleltrizace byka trať Šumperk – Kouty nad Desnou.
Nebo se mýlím? Klidně mě opravte
Byla i nebyla…. ta trať po povodních 1997 v podstatě místy fyzicky neexistovala a provoz byl obnoven v květnu 1999. Trať je v majetku obcí
Spíš České Budějovice – České Velenice (kromě stanic).
Nebo Brno – Přerov. 🙂
Braník – Davle – Čerčany chybí?
Copak to, ale hrbatá do Berouna stále nic. Přitom tam jezdili o tomto víkendu zase autobusy místo některých rychlíků…
Hrbatá se má překopat celá, ale až po dodělání 171.
171 se bude dělat až bude hotový tunel.
171 se dělá dnes a jako objízdná trasa byla „upravená“ 173 tedy Hrbatá. Po stavbě tunelu, se má do něj ze 171 přesunout dálková osobní a nákladní doprava. Ale to už vliv na Hrbatou (173) nemá.
Naprosto hloupé a polovičaté řešení. Většina tratí je zastaralých a jednokolejných a jejich hlavní problémy dráty nevyřeší
Ne? Třeba zrovna do Jeseníku to dost výrazně zlepší možnosti nákladní vozby.
Je vlastně v Evropě nějaká silná nezávislá mašina (baterky nebo nafta) která by uměla tahat těžké náklady?
Jasně že jo, je jich spousta. Třeba ikonická Class 66 nebo novější Class 70. Ona velká část světa funguje v dieslu, tak by bylo divné, kdyby neexistovaly dieslové mašiny.
Přesně, Volary by měly nejprve zdvojkolejnit a až pak drátovat. 😁
Jasně, hlavně tam kde se dnes přepřahá… Zejména v kombinaci s nestíháním JD jsou dráty na Rudu úplně přesné to, co je třeba.
Dnes se tam přepřahá u 2 párů spojů denně.
Jsem zvědav, jak to bude po elektrizaci. 🙂
Tam už rekonstrukce svršku proběhla v roce 2015 – za účelem zkrácení jízdních dob, které by vedlo k přesunu křižování v X:30 h z České Skalice do Starkoče a v X:00 h z Malých Svatoňovic do Trutnova-Poříčí.
Dodnes k této změně nedošlo
Co budou proboha za ty víc než 4 mld mezi Kladnem a Kralupy vyrábět? Kdyz trasa z Kladna do Rakovnika stojí třetinu..
Jakoukoliv trať, kde není silná nákladní doprava je zbytečné elektrifikovat. Jsou to zcela vyhozené peníze.
1. trať Kralupy – Kladno se používá pro návoz a odvoz materiálu z válcoven na Kladně
2. elektrifikace Kr/Kl ve spojení s elektrifikovanou „rychlodráhou“ umožní zokruhování trati na Kladno a bude tedy možné jezdit jak na Masaryčku rychlodráhou, tak na Hlavák přes Kralupy.
3. také to znamená, že to bude další místo, kam nebudou jezdit Regioniovy 814+914 a Hydry 845. Zejména Regionovy jsou výkvět techniky pro spojení mezi hlavním městem a „krajským městěm“. Ale ruku na srdce: Kdo z nás to má.
Do Kladna Dubí se také vozí uhlí do teplárny nebo co to je zač.
Bude se ještě modernizovat úsek Kladno – Ostrovec – Kladno Dubí, kde je velké nádraží a v budoucnu budou obraty z letiště a zpět právě zde.
Bohužel jenom výhledově.
PE Bludov Jeseník byla schválena Ministerstvem 14.10.
Narozdil od Kladno-Rakovník ta vůbec ta vůbec nebyla předložena, ten výpis je dost zcestný.
Ten výpis poskytl váš zaměstnavatel, paní ze Správy železnic
Pryč od Rakouska! Tatíček TGM by měl radost .
Takhle se nacamrat v pravé poledne, že se nestydíte 🤪
Jak víte, že to není pokračování z pátečního večera 😀
Anebo setrvalý stav, že jo…
Sranda je, že to bylo právě Rakousko, které se odrakouštilo z těch nástupnických zemi nejvíce…Kdo ví, ten ví…
Udivuje mě že Kladno – Rakovník má vyšší prioritu než Zdice – Písek, přitom tam náklady v podstatě nejezdí, na Zdické (i když je to bída) je ta nákladní doprava o dost silnější a Os+R tu vozí taky podstatně víc lidí
Ono je celkově vtipná představa, že elektřina dorazí do Kladna dřív od Rakovníka a od Kralup než od Prahy…
Jeden si dřív také naivně myslel, že po dálnici pojede dřív z CB do Prahy, než do Lince. 🙂
Viděl bych to tak, že to a) stejně dopadne spíš náhodně z hlediska termínů, b) bez RA hrozí nevyužití skoro celého nově elektrizovaného ramene rakovnickými vlaky nebo dokonce přestup v Kladně (v podstatě od začátku v tom projektu rakovnické dráty chyběly a provozu těchto vlaků před Kladnem se dost mlžilo), zatímco pro Písek se asi případné dojetí dieselem do Prahy považuje za „tradičně přijatelné“.
Spíš je zajímavý rozdíl jednotkových nákladů na různých ramenech, aneb co asi všechno se „prostě“ má dělat přes ten Brandýsek…
Pokud vím, tak od Kladna na Kralupy se má ještě dotáhnout rekonstrukce až do Klando – Dubí, kde je velké nádraží. Odtud až do Kralup jenom trakční vedení.
V 1Q 2025 Kladno – Rakovník průměrně 40 vlaků/den (před Rakovníkem 50). Zdice – Písek 40 vlaků jen do Lochovic, 35 do Březnice a do Písku už jen 30. A to ještě perspektivně provoz v Kladně povyroste, až se bude dát lépe dojet do Prahy.
Protože je to vymlácené jak nioty na buben. Je do Rakovníka také ve všední den dopoledne tříhodinová díra? Navíc pokud se zxadrátuje Protivínka lze protáhnout S7 střídavě do Hořovic a Příbrami. Sice nějakou dobu bude chybět vyhybna Rejkovice ale možná bude i dřív než Berounský tunel.
S těmi více lidmi bych moc neargumentoval. Zvláště po zprovoznění D4 kdy v Praze je člověk autobusem téměř za hodinu a drážním courakem za 3 hodiny.
A kde máte elektrifikaci Ostrava -Frýdek Místek? TO SNAD NENÍ PRAVDA,V Česku se elektrifikuje kde-jaká díra, dokonce se plánuje VRT a oni nejsou schopni ani po šedesáti letech zmodernizovat trať z OVY do Frýdku, to je teda silné kafe,no hold nežije tu poblíž žádný papaláš,aby to zařídil, tak těžká padesátá léta na této trati pokračují dál. ..
To snad nemá být jen prostá elektrizace.
Ta trať je celá tragická. Nicméně to, že se do Frýdku řeší nová trať, nemění nic na tom, že by to mělo mít mnohem vyšší prioritu než tyhle stavby.
Vy jste to prostě nepochopil … tratě kde proběhne elektrizace v rámci větších prací tady nejsou uvedeny. Takže tento seznam není úplným výčtem všech tratí, které se výhledově dočkají drátů a tedy ani absolutní pořadí zde nepoznáte.
Už si uvědomte, že zde v článku e seznam pouze prostých elektrizací, protože přesně o tom článek je.
Mělo by se začít za rok….
Momentálně ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky.
Projekt je hotový, uzemní rozhodnutí je, dotcené pozemky jsou již vykolíkované stran výkupu, čekáme na kupní smlouvu……
To je ale tempo, aby se nepředřeli…
Protože je to jiná kategorie. Článek popisuje jen ty „prosté“…
https://zdopravy.cz/modernizace-a-elektrizace-trati-z-ostravy-do-frydku-mistku-ma-uzemni-rozhodnuti-o-stavbe-se-mluvi-desitky-let-232038/
No není díra jako díra. Kdyby se zadrátovalo Velké Meziříčí, což je z Křižanova kousíček, tak by Kraj Vysočina nemusel poptávat BEMU kvůli pár km, ale stačilo by o cca 30 mega levnější EMU. A ani by nemusel kraj pod dráty kvůli pár km bez drátů prohánět DMU. Jenže to by prvně musel někdo přemýšlet. Ta kapsa s penězi je jen jedna a není divu, že krvácí. Nejde tedy o to, jestli to díra je nebo není, ale má se hodnotit ekonomicky celý celek a hledat nejvhodnější řešení jak na straně infrastruktury tak na straně vozidel. Ještě zmíním trať mezi… Číst vice »
Zrovna ten VelMez ale už je v planu na větší akci, tam nemá smysl plýtvat nyní “prostou”. Tu bych viděl mnohem raději na 224 nebo 212. Teoreticky i 237 by byla lepší volba, tam by to ostatně využily i náklady, akorát do doby VRT StČ je ta trať z hlediska osobky v takovém nějakém “přežívacím odkladišti” (ostatně podobná situace podle mě bude na Budišově).
Nicméně chápu, že před Vysočinou mají prioritu dálková popr příměstská ramena jinde.
„Větší akce“ v podobě spojky, která fyzicky vůbec nesouvisí s VRT Světlá – Bíteš, ale „je její součástí“.
Mmch. kdy že se to teda bude budovat? (myšlen i ten VelMez)
Podstatné je, že je příprava schválena a holt je to v jinem chlívečku nez “prosta ET”.
Takže vlastně další nevýhoda té kreativní myšlenky s tou spojkou, která by sama o sobě mohla být vybudována klidně hned a nijak nesouvisí s VRTkami.
Souvisí, protože bez VRT tomu chybí ten smysl v rychlé jízdě do Brna.
Že si berete do úst zrovna rychlou jízdu, která by do Brna (ale ještě víc do Jihlavy/Prahy ve srovnání s tou zoufalou zajížďkou až k Osové Bítýšce) byla rychlejší z terminálu za městem než to co bylo vymyšleno. Navíc ani tak nemáte pravdu, protože jinak by se to dělalo už při „bodu dva“ a ne až „bodu tři“ (viz níže). Jinak je to stejně falešné dilema, protože nic nebrání tomu to i z Křižanova do Vel. Meziříčí udělat nadvakrát – tzn. nejdřív prostá elektrizace a pak spojka, protože i do úseku Křižanov – Vlkov se sahalo/bude sahat hned třikrát: –… Číst vice »
Holduj!
Mám takový pocit, že u vás teď kandidoval Babiš a docela mu to sypalo. Možná mu zkuste napsat, že za ty moravskoslezské hlasy něco chcete.
Čobol se na ně vyprdne,hlasy mu dali ,tak se na ně může zvysoka…
To je prava, velkouzenáři je nějáká železnice ukradená
Pokud jste si nevšiml, tak nová vláda ještě nebyla jmenována, takže Babiš je pořád ještě v opozici. A tohle by šlo napsat o každém kraji. Mimo Prahu a Brno mu to „sypalo“ všude.
Není tomu tak https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-do-poslanecke-snemovny-2025-vysledky-mapa-okrsky-284419
(zjednodušená mapa ukazující výhradně stranu, která v předmětném okrsku získala nejvyšší počet hlasů)
Bývaklý nýměstek hejtmana byl stsarostou Čeladné.
Žes neřekl Babišovi? Ten se tam u vás ochomejtal denně už od jara, abyste mu to hodili! Nasliboval vám hory doly, dokonce se naučil kratke ostravske nařeči. A taky od vas dostal furu hlasu. Tak mu napiš do Strakovky, nech vam ten Frydek zadratuje…..
Další ze serie nesmyslných předražených kroků
Opava Krnov za 2 mld a bez modernizace? Skoro 100 mil/km jednokolejka. K čemu jako..
Prostě projektovaly se jen VRT. A nic jiného. A teď se hážou peníze do kanálu. Místo toho aby se rovnou nemodernizovalo. Protože se navíc objevily nějaké prachy.
Takže v té druhé půlce trati se místo normálních rychlostí 110 jako v Německu bude jezdit stále 75? Je to normální v 2027?
Hlavně 10 studií na všechno. A za10 let nic neudělali.
Jestli se nepletu, tak tady je problém s těmi vlaky, které dosluhují a náhrada by měla být v podobě BEMU, které zvládnou celý úsek Ostrava-Olomouc přes Krnov. Myslím, že k nějakému zrychlení by mělo dojít, nicméně ten úsek určitě není nastavena na 75, spíše na 90-100. Ostatně Krnov- Cvilín až Opava- západ je za 17 minut…
Jestli ono to není tak, že to „dokončení revitalizace“ se tam přece jenom schovalo…
Z Opavy do Krnova proběhla modernizace v nedávných letech. Akorát tam zůstala jednokolejka.
A jeste neudelala celá. Opava – Skrochovice zůstal púbodní svršek
To jsem zvědav otci je 89 a celý pracovní život jen slyšel o zadrátování Protivínky. Rád by se dožil prvního elektrického vlaku v Příbrami.
Tak hlavně, aby to nebylo jen pro parádu na jinak pomalé trati, před níž dá většina nadále přednost silnici. Podobné záměru drátovat klikaté úseky někdejší koněspřežky k Rakovníku bez přiměřených směrových úprav, zde i vynechání závleků mezi Novým Strašecím a Lišany. Vedle přímé silnice a souběžné dálnice je to doslova výsměch vlakům.
Už dnes je v úseku Příbrami Zdice rychlejší než automobil.A to jsou zde vozidla, které nevyhovují jak výkonově, tak kvalitou cestování.
Kdybyste opravdu znal tu historii, tak byste věděl, že úseky původní koněspřežky jsou úplně jinde. A jinak souhlasím, z hlediska směru původní Buštěhradky je závlek do Lužné velice nešťastný, a přímá trasa přibližně kolem Řevničova by byla lepší. Ale pokud chceme obsloužit Rakovník, tak je trasa přes Lužnou vyhovující a zlepšit nejde.
Nejvíc se kašle na Karlovarský kraj, tam se jezdilo rychleji před 140 lety.
Každý kraj má ve své krajské vládě příslušného náměstka hejtmana pro dopravu. Například v Libereckém kraji je to pan Sviták (viz např. nedávná oprava silnice z Liberce do Frýdlantského výběžku) a v tom Karlovarském je to zase pan Hujarčík. O něm tady na webu taky už párkrát padla zmínka. Dá se říci, že věci fungují podle hesla „voják se stará, voják má“ a podle úspěšného/ neúspěšného lobingu u státních institucí ve prospěch příslušného kraje, lze usuzovat na užitečnost/ neužitečnost, nebo schopnost/ neschopnost těchto osob. U KVK je symptomatické, že např. u dotací na nové vlaky (15 miliard Kč) skončily oba… Číst vice »
Když oni si lidé v KV kraji vždycky zvolí totální tragédy a pak se diví, že se období co období nic nezmění.
Základní problém Karlovarského kraje je ten, že je moc malý. Nikdy se neměl separovat od Ústeckého.
Velikost sama o sobě by problém být nemusela a naopak by to mohlo pomoci lépe řešit specifické problémy daného regionu, který by byl pro Ústecký kraj vzdálenou periférií, kdy krajské Karlovy Vary jsou třeba do počtu obyvatel někde za Mostem na úrovni Chomutova nebo Teplic. Pokud něco, tak je otázka, jestli neměl být Karlovarský kraj větší na úkor právě Ústeckého kraje, ale asi tam nebyla historická spádovost.
Navíc lze v mnoha oblastech navázat těsnou spolupráci se sousedními kraji, jak se to právě v dopravě děje jinde v republice. Jen musí být vůle a schopnosti, takže asi jako píše výše Juraj.
Dnešní Karlovarský kraj byl součástí Západočeského kraje se sídlem v Plzni.
Přesně tak, když ostatní něco píšete, tak ověřujte. To je omezenost jako prase. Západočeský a ne Severočeský. Tak nemíchejte hrušky a jablka.
Karlovarský a i Liberecký kraj by si také mají uvědomit, že větší propojení mají mít s Německem a nespoléhat na Prahu. Bohužel je to pořád dané dosídlením a tím pádem vazbou na původní rodnou hroudu. Ale naštěstí mladí už tu „špatnou“ hranici moc nevnímají.
Tam by na prostou elektrizaci byl vhodný úsek do As město, akorát že jen v době před zprovozněním Selbu. Případně by se mohlo provokativně zadrátovat Pomezí nad Ohří, podobný “tlak” se sloupem u Velenic se Rakušanům po 40 letech už brzy vyplatí. 🙂 Seriózně mě v KVK k prosté elektrizaci napadá jen Loket (ideálně s novou zastávkou těsně za tunelem) a s přimhouřením oči Merklin. Jenže to jsou případy, kde furt někdo vymýšlí jestli to nerušit, tak chápu, že se do toho moc nikomu nechce. Na 149 těžko říct, zda by se zvládly ty tunely, navíc nevím zda by stačilo… Číst vice »
Tak by se elektrizovalo i Aš – Rehau – Hof.
Nebo že by Němci nechtěli elektrizovat? 😀
Úplné kraviny. vyhazování peněz za takové, většinou zbytečné úseky…
Volary bych nejméně zdvojkolejnil!
Úžasný důkaz duševní insuficience.
Tak to už radši znovu propojit k Pasovu, byť to bude i nadále spíše místní spojení sousedních krajů. Jenže faktické zlepšení pro uživatele se zapovídá, je potřeba je udržet v autech na silnicích. I za cenu hýření zbytečnostmi.
Tady na to máte už v mapě uvedenou trasu 😀 https://www.chartae-antiquae.cz/cs/maps/15360/?view=-89.265625,60.96875,5
Tam možná bude argumentem ochrana přírody.
Trať 194 prochází Evropsky významné lokality Natura 2000:
– Blanský les, Boletice a Šumava
https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=a2d3d7ec182c4dd6b463a1805b850247&query=NaturaMan_6237,ID,1669
Pokud by k realizaci doopravdy došlo, pak by byly všechny tratě vycházející z CB elektrizované, což by mohlo mít i nějaké pozitivní vedlejší účinky, třeba ve sjednocení vozidlového parku.
Tak hlavně aby se potom pořádně kolem trati kácelo a nebyly, po každé bouřce, větve a stromy v trolejích. Jenomže už vidím jak to v Natuře nepůjde.
Uhodil jste hřebík na hlavičku.
Kdysi, když ještě jezdily parní lokomotivy, byl okolo trati v lesních úsecích udržovaný protipožární pás, ještě rozdělený na sektory. Pokud by tam od jiskry chytla suchá tráva, vyhořel by jen jeden sektor a přes cestičku bez vegetace se to nešířilo dál.
Od 70. let, s nasazováním dieslové trakce, se tento bezpečnostní prvek přestal udržovat, příroda si vzala území zpět a vzrostlé stromy nám teď při větru padají na koleje, nebo na trolej.
Je zajímavé, že v ekologicky uvědomělém Rakousku nemají problém okolo tratí a silnic udržovat koridor bez stromů.
Pásy byly viditelné před vjezdem do MIlína od Příbrami ještě začátkem devadesátých let. To víte u nás když se přikládalo v zimě do kamen, tak se říkalo „Jedeme do Milína“ Pára vždy jen štěkala do kopce od Příbrami.
Hmm, nějak tam chybí třeba Plzeň – Žatec jako možnost elektricky objet Prahu, a naopak tam jsou ptákoviny typu Volary..
Trať Plzeň – Žatec se bude elektrizovat, nicméně není to v projektech prosté elektrizace, ale v projektech normálních stejně jako například trať Ostrava – FM.
Poměrně dost vytížená a často přeplněná trať ČB – Šumava je ptákovina? Proč?
Jsem zvědavý, zda se někdy dočkám elektrifikace staré dobré Vlárské dráhy až ke státním hranicím což by vedlo ke vzniku obnovení např. rychlíků z Brna do Trenčína, kde se dá pokračovat dál pokračovat v cestě po Slovensku ať je to směrem k Tatrám nebo na Bratislavu či Topolčany.
Osobně si myslím, že nedojde, přinejmenším v několika příštích dekádách, kterých se hodlám ještě dožít 🙂
MD objednává řadu motorových rychlíků, mohlo by i Brno – Trenčín. Neumím posoudit, zda více cestujících ocení dnešní koncept rychlíků do Luhačovic, nebo linku Brno – Slovensko. Každopádně přes Vláru jezdily i komerční vlaky Arrivy, ale nevím, jak jim vycházely ekonomicky, jestli to spíš nebyla snaha ukázat, že to umí, bez ohledu na ekonomický výsledek.
osobně nechápu proč je elektrifikace jen do Bojkovic a proč až někdy v roce 2029-2030 ? O elektrifikaci tratí na Slováckuse roky jen mluví a termín se pořád posouvá. Je sice fajn, že bude Vlárská dráha od Brna po Veselí pod dráty a že bude pokračovat do Luhačovic a Bojkovic, ale to řešení mi přijde takové polovičaté a nedomyšlené. Mezi Kunovicemi a Ujezdcem u Luhačovic chybí druhá kolej, lidi co jezdí do Slavičína a Bylnice musí přestupovat na další vlak nebo autobus což na atraktivitě cestování vlakem zrovna nepřidá. Když už ne směrem na Trenčín (což závisí i na přístupu… Číst vice »
No já bych tedy jako vyšší prioritu viděl Lideč – Trenč. Teplá než moravskou část „zbytku Vláry“. Protože budou-li s VRT vlaky Ostrava – Vsetín, šlo by o jejich logické prodloužení. A ani od Prahy (přes Olomouc) by to nebyl nesmysl.
Vlárská dráha na Slovensko má v Česku zhruba stejné postavení, jako bavorské tratě směrem do Česka.
Mno, tak do prusmyku poptavka nebude. Z Brna ci Prahy na stredni Slovensko ci do Tater uz dnes rychleji a pohodlneji dojedete pres Hranice na Morave. Co teprve az bude hotova nova trat Brno-Prerov. Ovsem pro mistni dojizdeni ma smysl zadratovat do Uh. Brodu, do Luhacovic a dolni Vlaru.
Určitě by to chtělo lepší spojení Brna a Stareho města.
Tak Vlara se má modernizovat kompletně, proto není v tomhle seznamu.
kompletně určitě ne …
https://slovacky.denik.cz/zpravy_region/stat-chysta-elektrizaci-a-modernizaci-vlarske-drahy-za-10-miliard-20210501.html
A? Vlárský průsmyk je jen jeden, tam se toho moc nezmodernizuje, maximálně trochu zrychlí a zabezpečí.
Jezdím po Vláře z Brna do Bojkovic každý týden 35 let. Obávám se že do svého důchodu elektrifikace nedočkám.
Liberecký kraj pořád nic ? To není normální, jak se na tento kraj kašle, určitě by to chtělo Jaroměř Liberec Děčín.
Roc zrovna tato trať? Nákladní doprava nic moc, osobáčky by asi zůstaly v dieselu protože tak malé motoráky na 25 kV se nevyrábí, a kvůli dvouhodinovému taktu třívozových rychlíků … eventuálně proč ne, ale víc je to potřeba jinde. To bych se spíš zajímal, kudy vedou klíčové trasy z mladoboleslavské Škody.
A tento stav je potřeba zachovat, proto nebudeme zlepšovat vstupní podmínky. Akorát by to tu chtělo o dost víc, než prosté dráty… Bohužel, raději posílíme už tak dost aut tím směrem, stavíme tam dálnici.
Liberecký kraj přijde na řadu, až přijde elektrifikace od jihu, tudíž po výstavbě nového spojení na Prahu. Což při schopnostech SŽ a stavu financí ČR lze plánovat někde po roce 2060, 2070? Asi tak.
nn, nejprve je nutné vyřešit klíčové koridory Zdice – Písek či České Budějovice – Volary:-)))
Hlavně ty Volary. A nevidím v seznamu Nové Údolí , nemělo tam být i to? 😁
To by už bylo moc, stačí, když by megaprojekt Nové Údolí měla financovat Evropská investiční banka, jako prostou rekonstrukci. 🙂
https://zdopravy.cz/prehledne-55-miliard-na-18-let-podivejte-se-na-jake-projekty-si-pujcuje-sprava-zeleznic-263196/
Průběžně opravovat je také potřeba, v tom bych neviděl nic až tak „mega“. Jiná věc je chybějící systémové zlepšení, bez nějž jezdit (jen) do Nového Údolí je tak trochu, no…
My máme trať až na hranice, to musíte za Němci a ti to obnovovat nebudou mají tam mrtvo stejně jako my.
Jdete do banky pro půjčku, když si chcete vylepšit koupelnu, nebo vymalovat byt?
Ten frcek k hranicím vyřeší BEMU 😁 Já bych se tomu ani už nedivil…
Já si naopak myslím, že právě to NU by bylo logické spíš než Volary (kam ty vlaky jezdí akorát nocovat), pokud mají být dráty za Novou Pec.
A z hlediska priorit… No, v létě se to tam mění ve stotisícovou aglomeraci. 😉 Každopádně BEMU jsou zde nesmysl. Buď zadrátovat Šumavu komplet (tentokrát ovšem nad kolejemi, ne napříč přes ně 🙂 ), nebo přestup na místní popojíždějící motorák. Od CB do Horní Plané / Nové Pece je to o „příjezdu na Šumavu“ a tedy vhodné prodloužení dálkovky v sezóně.
A v čem si cestující pomůže když pojede elektrickým vlakem namísto bateriového? Vůbec ničím.
BEMU, ale hlavně BEDMU asi nebude zrovna vynikat svižností.
Máte pravdu. Je to jediný kraj bez drátů.
K předloženému seznamu tratí, které by měly projít prostou elektrizací, by měl být uveden i seznam tratí modernizovaných s elektrizací. Z toho by pak vyplynulo, zda v seznamech některé „elektrizace“ chybí, či nikoliv. V seznamu prosté elektrizace mě zaujal pár kilometrů dlouhý úsek do Lanškrouna, který by v pohodě zvládl BEMU. Bohužel u jednotlivých staveb není uvedena délka tratě pro porovnání. Stálo by za to i u jednotlivých tratí uvést i důvody prosté elektrizace (např. další návaznosti v souvislosti s použitím BEMU atd.).
Tak zrovna Bludov – Jeseník půjde o elektrizaci něčeho, co už skoro v celé délce rekonstrukcí prošlo. Aspoň že tak.
Nicméně – tím pádem se bude v Zábřehu najíždět jiná el. lok. namísto dieselu? Nebo že by tam začaly jezdit rozpojovací/spojovací jednotky na bázi Interpanteru? 🙂
P. S. Jsem zvědav, co bude jezdit na Os-292. 🙂
Někde se psalo, že se chystá na tuto linku soutěž. Tak je otázka, jaké záměry s touto linkou Jančura má, co na to pořídí… Jestli jednotky, nebo tam budou zajíždět Bmz. Každopádně by to byl kvalitativní skok dopředu, oproti dnešku…
Proč rovnou Jančura? Ta soutěž už proběhla?
To vůbec nezáleží na Jančurovi nebo jiném dopravci, ale na Ministerstvu dopravy, případně Olomouckém kraji, pokud by ministerstvo už tu linku nechtělo.
Proč v Zábřehu diesel…? Po elektrizaci Jeseníku bude v okolí pod dráty už úplně všechno… Koridor je jasnej, do Šumperka už to je, stejně tak dál jak do Koutů, tak i do Olomouce přes Uničov, takže jediný bez drátů v okolí zůstane ten cancour do Sobotína, a to je velká otázka, jestli přežije…
Ten diesel uvádím jako nynější stav.
Jo, jasně, nedovaklo mi to, omlouvám se. Ale i tak – přepřahy by neměly být potřeba
Tak možná na baterky, až doslouží jinde. Ona trocha té nafty na krátké trase je úplně v pohodě, ale my to budeme řešit, když většina IAD kolem bude nadále vesele jezdit na benzín i naftu.
Dokonce kdyby někdo přemýšlel hlavou namísto lobbigu za králické BEMU, tak už bude chybět jen krůček k alespoň nouzově použitelnému odklonu mimo Třebovou…
No ale veliká nouzovka… Sice tam kdysi v neolitu jezdily přímé rychlíky Praha – Jeseník, ovšem…
No když loni spadli v Třebové dráty a v Ústí stalo 12 rychliků, tam vám garantuju ze by to ocenil 90 % cestujících v nich.
To sice ano, ale bylo by potřeba tu trať hodně vytunit (aspoň výhybny by tam měly být).
Jak bude vyřešena Železná Ruda? Zadrátuje se celá stanice, nebo se skončí na čáře?
To by mne také zajímalo. Co by vlastně bránilo tomu, že by německá část byla zatrolejována vedením dle sestav pro střídavou soustavu používané na naší síti. A pokud by tato sestava nešla použít, mohla by se tato část zatrolejovat z českých peněz dle německých norem. Ta finanční částka, ze které by byla elektrizována německá část, to by byly obrazně řečeno haléřové položky. Krom toho v žst. Železná Ruda-Alžbětín probíhá na německé straně instalace dalších odjezdových návěstidel, takže to vypadá, že by stanice mohla být už konečně plně průjezdná. Směr Plattling by se mělo nově dát odjet minimálně ze dvou kolejí,… Číst vice »
Bránit by tomu asi nemělo nic, pokud se nešprajcne DB InfraGo s jejich pověstnou vstřícností.
Precedens existuje skoro pro všechny případy, včetně Znojma elektrizovaného na 15 kV nebo Petržalky, kde je styk 15/25 uprostřed, a ještě jen na některých kolejích.
Vojtanov…
Ta stanice by chtěla rozříznout nějak podélně, otázka koho by byla ta část blíž k budově zda 25kv nebo třeba jednou 15kv
Ta stanice je v první řadě koncepčně nevhodná pro to, aby zrovna tam začínaly/končily jízdu vlaky.
V ideálním stavu by tudy v rámci 1h časové periody na chvilku zastavil 2 spoje – 1 tam a 1 zpět.
Případným řešením může být i přepínatelná trolej – zdravím do Cách nebo Vallorbe.
Ideální by asi bylo protáhnout 25 kV do Zwieselu a jezdit s R16 až tam.
A Němci by mohli mít trhače Plattling – Zwiesel – Grafenau/Bodenmais.
Jo, ale z Plzenského kraje mi psali, že prý nemci to nechtějí. Neměcké soupravy na území ČR by byly drahé, němci by se to nechali dobře zaplatit, a české soupravy by bylo prý drahé certifikovat v nemecku, což je prý taky moc drahé. Takže začarovaný kruh. Nedočkáme se nikdy.
Mám obavy, že by na to Němci nepřistoupili. Už jen proto, že je to hloupost.
That won`t happen, it is planned to electrificate Zwiesel station with 15kV till 2034. They want to have BEMU trains: https://bahnausbau-nordbayern.deutschebahn.com/akku-netz.html
To by asi bylo, ale obávám se, že tam na další vlaky, či případně obraty souprav, není úplně místo. V jednu chvíli se tam potkávají 4 vlaky a koleje jsou taky jen 4, ale průběžně pouze 2.
Přestupy lidí jsou poměrně značné, bohužel nejméně vytížený je směr do Čech. Naštěstí se drží návaznosti v Rudě, které ať se to může zdát neuvěřitelné jsou i poměrně využívané.
Celkově mi spojení přes Rudu přijde jako vhodná alternativa například pro cestování směr Salzburg nebo Mnichov, protože linka z Prahy přes Domažlice je peklo, bohužel tady to zase zabíjí jiné věci.
Podle odkazu níže v diskusi (https://bahnausbau-nordbayern.deutschebahn.com/akku-netz.html) se předpokládá zadrátování celé stanice v rámci české stavby. Jestli 25 nebo 15 kV tam nepíšou, ale na tolik rozumu se snad spolehnout lze. 🙂
Mně by spíše zajímalo, proč na těch tratích, které už elektrizovány byly, stále jezdí vlaky tažené dieselovými lokomotivami. Např. trať číslo 140, z Chebu do Chomutova. Těžké nákladní vlaky s uhlím jsou zde výhradně obsluhovány lokotraktory. Na 30 WAPů jejich třeba zapřáhnout čtyři.
Jednak přeháníte, druhak to záleží na dopravci, jakou zvolí trakci.
To byl v osobní dopravě bylo běžné vidět na koridoru 810 814 apod… Byly časy, že treba Jihlava – Veselí/L. jezdilo 810+010… Nyní už se to zlepšilo.
Tábor – Olbramovice, abychom nechodili daleko, bude v dieselu ještě dlouho. Čímž neříkám, že je to nutně špatně. Když kraj cítí potřebu vézt těch pár lidí vlakem, může být ojetý RS to nejlepší řešení. Karlovarský kraj teď „kupuje“ dva nové foxy pro hlavnítrať, to už chápu méně (asi krajová specifika).
To je v kontextu s mld do drátů dost šílené..
Ani bych neřekl, kvůli osobàkům se to nemodernizovalo. Mě spíš připadají šílené tamní zastávky pro pár lidí. Ale když to tak kraj chce, proč mu službu nedodat.
Tak Tábor Olbramovice je chvíli kdy jezdí ve špičce SP až do Prahy zbytečné vůbec provozovat a když tak ta RS1 je ideální.
Jezdí tam i Regionovy…
Co na těch pár lidí jiného? Nějaké RS Zero bez baterie?
Kdyby posílili R49, tak by S90 asi mohli zrušit nebo výrazně omezit, ale to by bylo minimálně drahé.
Tábor – Olbramovice je naprosto jasné „dojezdové pásmo“ pražského Sp, dle stavu infra alternativně s nějakým půlením v Olbra. Snaha to zde „nahradit“ zastavováním R (které by naopak měly být jednoznačně orientovány na jihočeskou frekvenci a toto co nejrychleji projet) je naopak ukázkou šotoušismu.
R17 v Olbramovicích je asi kvůli S98, ale možná by se s rychlejšími RS1 daly přestupy stíhat i v Benešově.
Zábřeh-Rudoltice po koridoru stále běžně jezdí sólo RS1.
Osobáky Chomutov-Cheb po hlavní trati RegioShark.
Často je to kapacitně nejvhodnější vozidlo pro tyto výkony.
Zčásti právě proto, že některé navazující ještě nebyly (viz třeba ten Lanskroun).
Ať čtu článek zepředu zezadu, tak tam není ani jediná informace na zásadní otázku z titulku, kde se začne stavět příští rok – informace „běží soutěž na zhotovitele“ nebo „vybrán projektant“ nic neříká o skutečně plánovaném či pravděpodobném zahájení stavby. V titulku autor článku slibuje zajímavou informaci, která pak v článku úplně chybí, takže jediná relevantní informace je co je schváleno centrální komisí a co ne, a v tomto smyslu by měl znít titulek. Když už, tak jste mohli vzít info z mapy staveb SŽ a konfrontovat s ní v rámci novinářské činnosti přímo SŹ – v mapě např zahájení… Číst vice »
Tu informaci, co teda ten příští rok z toho bude, tam taky postrádám…
Prostá elektrizace vč. ETCS tratě Rudoltice v Čechách – Lanškroun, celkové náklady v cenové úrovni roku 2024-2027 v tis. Kč (bez DPH) 633 012, CK MD dne 4. března 2025; běží soutěž na zhotovitele. Součástí bude i instalace ETCS. Stavba má začít nejpozději příští rok.
Což už neplatí protože aktuálně nikdo tu smlouvu z důvodu nedostatku peněz nepodepíše
SŽ tvrdí, že schválená koncepce bude dodržena a u Lanškrouna je v koncepci rok 2026. Ale možná víte něco více, ostatně tak to u anonymů bývá, že vědí vše nejlépe.
Mě spíš fascinujou ty ceny… Prostá elektrizace bez rekonstrukce… Bludov – Jeseník za skoro pět miliard…
Protože součástí jsou 2 TNS
Na co 2? Na 25 kV AC stačí snad jedna…
Ona se tam možná takto schovává jedna TNS využitelná třeba pro změnu trakční soustavy na trati Zábřeh – Šumperk – Uničov – Olomouc.
A udělá se to rovnou na střídavou trakci, nebo to bude stejné jako Uničovce, tj. stejnosměrný s přípravou na střídavou
I tak jsou ty ceny úplně švihlé, když si to rozpočítáte na kilometr trati, na jeden sloup TV. SŽ je prostě jiný svět. To se pak nedivím, že Jančura si chce kromě provozu vlaků trať už i sám opravovat.
To radši ne, jeho údržba je zářným příkladem jak se to nemá dělat
A 1 TNS vyjde na kolik?
kolem 300 MKč
Cirka miliarda…
Když si na elektrizaci železnic pěstujete dlouhodobě jednoho dodavatele…..
Hlavní stanice v Opavě se jmenuje Opava východ, ne Opava-Východ.
A exit tamtéž se jmenuje východ Opava východ 🤪
To je jako Praha-Výstaviště, Praha-Eden a podobné logické nesmysly, ústící do názvů zastávek MHD „Nádraží Výstaviště“ a „Nádraží Eden“… Prostě nám pouhé mezery, případně malá písmena (nejde-li o název), či k orientaci při přestupu dostačující shodné názvy (pokud nejde o místo ve větším území) nejdou, musíme všude cpát – i nesedící – šablonu. 🙂
Proč se bude elektrizovat trať Rudoltice v Čechách – Lanškroun cca 5 km, když tam jedí jednotky Stadler pro 70 cestujících. To tam budou jezdit vlaky velikosti Regiopanter pro 120 cestujících?
Jde o to, dát práci firmám, co elektrizují železnici. Hledají se místa, co ještě nejsou eletrizovaná a dopadá to takto. Trať na Jeseník to dokonale zničí. Elektrizace na Kouty budí jenom rozpaky..
Jaké rozpaky budí Kouty? Že už se v Šumperku nemusí přestupovat do 810?
To, že ve vás elektrizace do Koutů budí rozpaky mě mrzí. Evidentně tam pravidelně nejezdíte, protože místní jsou za ni rádi a myslím, že turisté také. Díky tomu, že teď všechno jezdí panteři s dobrou dynamikou jízdy, tak jízda této linky připomíná vlakotramvaj – dobře dostupné zastávky nahusto za sebou a přitom se slušnou jízdní dobou, daleko lepší než s linkou na Jeseník. A na tu devastaci trati na Jeseník se velmi těším. Chápu, že nedokážete přenést přes srdce, že už si nevyfotíte dva brejlovce na pětivozovém rychlíku, kteří mají problém zrychlit ve stoupání na závratných 50 km/h. Ale nebojte,… Číst vice »
Naopak, to Ramzovské sedlo konečně vyroste do krásy!
Náhodou, konečně tu nebudou jezdit ty “šrotovní” 810 a 754.
Tuším že by se měla protáhnout linka Os vlaků místo česke Třebové budou začínat v Lanškrouně a pojedou do Kolína
Což bude buď znamenat, že stejně to v České Třebové bude čekat na předjetí těmi expresními spoji, aby byl zajištěn přípoj. A pak už je vcelku jedno, že půjde o přímý spoj. Nebo to čekat nebude, pak tedy O. K., dojde k protrasování bez prostojů, ale na Lanškroun nebude okamžitý přípoj od Prahy. P. S. tak to už by mohly začít jezdit Pantery i ČT – Zábřeh, když podle některých zdejších komentářů tam nejezdí kvůli „oběhovému propojení“ s lanškrounskými spoji (což je vágní domněnka, ty Pantery se daly už dřív oběhově propojit např. se spoji ČT – Letovice, na kterých… Číst vice »
Ještě se tam bude motat avizovaná BEMU linka Litomyšl – Moravská Třebová. Skoro to vypadá, že Ústí nad Orlicí a Česká Třebová jsou něco jako Porúří 😉
Jojo, úplná aglomerace 🙂
Potřebuje Lanškroun zrovna do Prahy okamžitý přípoj? Svého času mu ještě „krásně“ těsně ujížděly přípoje do bližšího Brna…
140 sedících. Pro 120 vychází většinou kratší jednotky s Jakobem uprostřed. A tak tady to lze ještě pochopit….
Buďto tomu „frcku“ dáte ETCS, nebo ho můžete rovnou zrušit, protože bez etcs nevjede do koridorové stanice. No a pokud budete instalovat etcs, proč tam nezapíchat i sloupy?? Extra napáječku to potřebovat nebude…
Asi se v Lanškrouně obnoví výroba odporů a kondenzátorů. A bude jich tolik, že by to motorová lokomotiva neodvozila.
A Hlinsko – Pardubice? K čemu trať elektrizovná do půlky?
Bo pila
Ta je ale ve Ždírci. Ne v Hlinsku.
Kolik desítek vozů denně zpracuje…?
Protože koncepce, užitečnost, efektivita jsou sprostá slova na SŽ. Aneb neschopností přimějeme kraje koupit si další velmi drahé BEMU nebo tam zlomit vozební rameno vedví…
Kdyby se to drátovalo celé, tak si kraj/dopravce bude muset koupit EMU, dvousystémovou. Přesunem mezi depy se to nenamnoží, jak vidno v Ústeckém kraji.
Takže nepočítat celou cenu BEMU, ale jen rozdíl v ceně BEMU a EMU.
Leda by tam chtěli provozovat BEMU, kdy se nabije při jízdě pod trolejí a zbytek trasy dojede na baterii.
Protože na zbytek 238 je schválená modernizace CK MD cca v roce 2035 s přeložkami a zvýšením rychlosti. Toto je plánované jako první etapa. A nepište pod tento komentář, že to nebude nikdy:-)
Že by časem použitelné rychlíkové spojení východních Čech a Vysočiny po kolejích přímo, mimo Prahu a Brno? Kéž by.
Tak se to má dělat najednou. A ne že rozvrtám trať na několik let v několika etapách…