90 nákladních vlaků denně. Do poškozeného nejdelšího železničního tunelu se od středy vrátí provoz

Stadler Giruno mezi Altdorfem a Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStadler Giruno mezi Altdorfem a Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

SBB již připravují ve východním tubusu zkušební jízdy.

Švýcarské spolkové dráhy SBB oznámily posun v odstraňování následků vykolejení nákladního vlaku v Gotthardském úpatním tunelu. Kvůli nehodě je od minulého týdne zcela zastaven provoz a vlaky musí přes odklonové trasy.

Podle drážní společnosti práce na likvidaci škod probíhají rychle a od 23. srpna tak bude jistý návrat nákladních vlaků alespoň po jedné koleji. Druhý tubus zůstane zatím uzavřený. Denně má tunelem projet kolem 90 nákladních vlaků. Ty nyní musí jinudy, případně po silnici. SBB se podle svého vyjádření již chystají na zkušební jízdy. Dalších dvacet vlaků denně bude mít kapacitu na původní trati přes Göschenen.

„Otevření východního tubusu přinese výrazně větší flexibilitu pro nákladní dopravu a úlevu pro zákazníky nákladních dopravců. Zpočátku budou jezdit tranzitní vlaky, které byly odstaveny doma i v zahraničí,“ uvedly dráhy.

Končí nutnost přestupování ve stanici Chiasso

Přesun části nákladních vlaků z původní trasy přes Göschenen do nejdelšího tunelu na světě bude podle SBB znamenat i více osobních vlaků po trati, která bývá považována za jednu z nejatraktivnějších vůbec. SBB současně odmítly některé výzvy po tom, že by jízdné kvůli omezení v tunelu mělo zlevnit.

Od 24. srpna současně skončí další omezení pro mezinárodní spoje do Itálie: většina vlaků začne jezdit opět přímo bez nutnosti přestupu ve stanici Chiasso.

Kompletní návrat vlaků do tunelu zabere několik měsíců. „Oprava bude složitá a potrvá několik měsíců,“ uvedly SBB. Podrobné vyšetřování ukázalo, že rozsah škod byl výrazně větší, než se původně předpokládalo.

Celkem se musí vyměnit kolem 8 kilometrů kolejí a 20 000 betonových pražců. Kolejové lože je těžce poškozeno v oblasti dopravny Faido, kde mohou vlaky přejíždět z jednoho tubusu do druhého. „Výměna všech poškozených částí železničního systému bude trvat několik měsíců. SBB v současné době předpokládá, že oba tunelové tubusy budou pravděpodobně znovu k dispozici pro železniční dopravu v omezeném rozsahu začátkem roku 2024,“ uvedly dráhy.

Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu přes Alpy. Loni se tunelem přepravilo 19 milionu tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Tunel má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě. Jeho uzavření výrazně zkomplikovalo přepravu zboží mezi jihem a severem Evropy.

Tagy AlpTransit Gotthard Gotthardský tunel SBB
37 komentářů