Infrastruktura Stavebnictví Železnice Železniční průmysl

Švýcaři slaví. Dokončili tunel Ceneri, a tím i železniční dílo století

Tunel Ceneri. Pramen: SBB
Švýcaři ukončili železniční projekt století. Dnes slavnostně otevřeli tunel Ceneri.

Švýcarsko má dnes důvod k oslavě. Prezidentka alpské konfederace Simonetta Sommaruga před polednem slavnostně otevřela úpatní tunel Ceneri. Ceremoniál se odehrál u severního portálu v Camorinu, živě jej vysílala švýcarská televize RSI.

Cenerský úpatní tunel má dvě trouby a vede z Camorina u Bellinzony do Vezie poblíž Lugana. Měří více než 15 kilometrů. Budovat se začal v roce 2006, proražen byl o deset let později. Je stavěn na rychlost 250 km/h.

Spolu s Gotthardským úpatním tunelem, který měří 57 kilometrů a byl otevřen v roce 2016, tvoří tunel Ceneri nové železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT). To buduje společnost AlpTransit Gotthard (ATG), kterou pro budování NEAT založily Švýcarské spolkové dráhy (SBB). Dokončením tunelu Ceneri je hotovo i NEAT.

Tunel byl s požehnáním Dopravního úřadu (Bundesamt für Verkehr) takzvaně zapnut na přelomu února a března. Tehdy došlo k zapnutí trakčního proudu a všech systémů v tunelu včetně ETCS Level 2 a začal zkušební provoz bez cestujících a nákladu. Do konce srpna se uskutečnilo přes 2000 zkušebních jízd, testovací vozidla najezdila 40 tisíc kilometrů.

Přesně podle harmonogramu pak došlo v noci z 31. srpna na 1. září 2020 k převedení tunelu do správy SBB jako provozovatele. Nyní začne zkušební provoz s cestujícími a nákladem. V rámci zkušebního provozu má tunelem projet 4 000 až 5 000 osobních i nákladních vlaků. Do běžného provozu se má tunel dostat v polovině prosince s příchodem nového jízdního řádu. Počítá se s tím, že jím za hodinu projedou čtyři nákladní a šest osobních vlaků jedním směrem.

NEAT výrazně urychlí spojení mezi Švýcarskem a severem Itálie. O stavbě NEAT rozhodli Švýcaři v roce 1992, označují ji jako železniční projekt století. Vedle dopravní funkce vnímají NEAT i jako projekt sloužící ochraně alpské přírody.

Železniční spojení přes Alpy s úpatními tunely Gotthard a Ceneri.Autor: Markus Schweiß; edited by Cooper at de.wikipedia – WikiCommons, Bild:Karte Gotthardbahn.png; ursprüngl. Quelle: http://www2.demis.nl/mapserver/mapper.asp, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3908298
Železniční spojení přes Alpy s úpatními tunely Gotthard a Ceneri.Autor: Markus Schweiß; edited by Cooper at de.wikipedia – WikiCommons, Bild:Karte Gotthardbahn.png; ursprüngl. Quelle: http://www2.demis.nl/mapserver/mapper.asp, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3908298
102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FonFosForka

Rád věnuji někomu kdo má rád Šwajc a jejich dopravní system – Schweiz Kursbuch 2020(formát A4, váha skoro 5kg), samozřejmě zdarma., hned po skončení platnosti. Je to zkušební vydání, neb předchozí 2018, 2019 byly ve formátu A3, nový 2021 bude ve formátu A5. Takže s nim pújde zas cestovat. S tím letošním to opravdu nejde 😀 😀 Obsahuje i všechny lodní jízdní řády/autovlaky a bohužel jen vejcuc lanovek(vysvětlení proč je tomu tak, je v předmluvě ve 4 jazycích od jednoho z pionýrú/tvúrcú CH taktplanu). SBB se už 3 roky snažej zábránit či znemožnit jeho knižní vydávání(zatím marně, cehož je výsledkem… Číst vice »

Inspektor státních drah

To se jim to staví, za za války nakradené židovské zlato….

Adam

Tak o tom se nám tady může jenom snít

Tomas

ano. nemame tady takove kopce, kse by takovy tunel mel smysl.

mgr.pavel

Já jsem skromný. Já budu děsně rád, pokud se dožiji Krušohorského nebo Berounského tunelu.

Zlámalík

A přesto to tady vypadá, jak to vypadá. To je smutný.

Panda

Zkrácení/zrychlení trasy mezi Ústím a Drážďany je větší než mezi Bellinzonou a Luganem…

Jakub (easydrink)

Nj, nemáme Alpy.

FonFosForka

Bohužel se nebude konat tolik proklamovaná jízdní doba Zur-Mil 3h, či lehce pod. Od prosince 2020 3h 17min, od prosince 2021 3h 3min.

mgr.pavel

Na čem to vázne? (jediné čeho si jsem vědom jsou aerodynamické podmínky v Gotthardu, které nějak blbě spočítali..)

FonFosForka

Pokud je stále jízdní doba Lugano – Milano cca 1h 15min(76km), je to dost na nic….stačí se podívat jak to vypadá mezi Chiassem a Comem, či ještě kus za nim, navíc stav stanice Como je dost odpudivej. Chiasso budou švýcaři komplet rekonstruovat již brzy. A 250km/h by se mělo jezdit až od prosince 2022, ovšem to musej náklady jezdit 160tkou, jinak jim to v GBT nevyjde časově + ještě ňáký další komplikace. Dost podrobně se o tom psalo na Bahnonline.ch v článku o Ceneri tunelu ještě před otevřením, zkusim to najít.

FonFosForka

„Mit der Inbetriebnahme des Ceneri-Basistunnels und der Fertigstellung der Bauarbeiten am Zugersee Ostufer sinkt die Fahrzeit von Zürich nach Lugano auf weniger als zwei Stunden, die Fahrt von Zürich nach Mailand dauert neu noch 3 Stunden 17 Minuten. Gleichzeitig wird das Angebot ab Zürich nach Mailand auf täglich zehn Direktverbindungen ausgebaut. “ bahnonline.ch….to ale neni ten článek co sem měl na mysli, v něm je i zdúvodnění těch jízdních dob.

abc

Zkurveni svycari xd

Rudolf Tuček

Jen mi přijde že všechny portály moderních tunelů jsou pěkně hnusný.

Y.K.

To bude tím, že nejsou na 80 km/h jako staré tunely. Při 250 km/h už se musí počítat s třeskem.

tetka bielická - cigereje

pán Mátofpič, čo vy na to – skutok sa stal – ale nie „no a čo“ ale „sláva zhotoviteľom“. tam sa plagiátorskí inžinieri ako vy neuplatnia

Hrebicek

R

Surio Mario

Nechci Švýcary kritizovat, ale na těch fotkách je podezřele málo modrého zábradlí!

bkp

Kde je na fotkách nástupiště/příchod na nástupiště?
Za to třeba na mostě je je PHS, taky věc, kterou prý jinde než v ČR nemají.

robert

Málo platný, Švýcaři prostě umí a jsou to u mě mistři v oboru dopravního inženýrství. To je snad i jiná galaxie. Oproti nim jsme fakt zoufalci, kteří si hrají na byrokraty.

Ondřej

Vy jste to asi nečetl, projekt trval 28 let!

PavelV

Za 28 let se u nás dostane průměrná dálnice tak do stavu zpracování dokumentace ke stavebnímu povolení

Tomas

pred 28 lety se svycari rozhodli, ze to postavi.

tomu predchazely dalsi desitky let diskusi .

u nas se za 28 let postavila … velka cast d5, velka cast d8, docela solidni kus d11 a celkem solidni kus d1… cili par set kilometru dalnic.

takze to nevyslo.

K. Kvita

Tomáši, ono se tam samozřejmě za těch 28 let, co se u nás postavilo par km dálnice, nepostavil jen ten tunel, víš?

Tomas

ja komentoval tvrzeni (jak jste si dozajista precetl), ze u nas za 28 let nepostavime ani dalnici.

cili vasi odpoved … fakt nechapu.

robert

Četl. A co má být, že trval tak dlouho? Něco takového se nedá udělat za rok. Smysl příspěvku je úplně jiný, nemůžu za to, že jsi ho špatně pochopil.

mgr.pavel

My zde 28 let přemýšlíme, jestli a jak a zda vůbec stavět železnici na Ruzyni nebo tunel do Berouna nebo cokoliv nad 200kmh.

Když se podívám na rychlost povolovacích řízení, pak dalších 30 let budeme shánět razítka a honit soudy a ÚOHS..

Tomáš

Já byl jen ubohé 3 dny v CH, a musím s vámi souhlasit.
Jen ta myšlenka“auta tady nechceme“ je naprosto geniální a nadčasová.
Je tam opravdu draho, ale má to svůj smysl.
A to budování tunelů, samozřejmě že to trvá,ale výsledek se dostaví. Hlavně mají koncepci a plán. A samozřejmě politickou podporu!

Nekdo

No oni taky nechteji nakupni centra nebo byt obtezovani letistem, takze i hub v Zurichu ma po 22 hod. zakaz letani… Ja tu zemi proste miluji…

FonFosForka

jasně: „oni nechtěj nákupní centra, a letiště končí po 22h“ trochu moc lží najednou,né?? stačí se podívat na openstreetmap/Schweiz a live arrivals/departures Zurich flughafen

Kalanis

No jako z nějakého odletu v době letového klidu tam byl strašidelný průser. Nějací turci to tam píchli v noci na nouzi. Když se nic nenašlo, tak vzlétli – ve 4 ráno. A Švýcar jim napálil dost silný flastr.

robert

Myšlenka je geniální a nadčasová, ale zkus to říct tady v Česku. Invalidi v pekáčích tě roznesou na pneumatikách. Nikdo jim nebude brát právo tvořit kolony, ucpávat silnice a parkovat, kde se jim zachce. 😛

Jiří Kocurek

Invadlidi v pekáčích. To jste jim to natřel. A lidi z fronta před kasou taky vyhazujete, aby vám nezavazeli?

robert

To je mi jedno, jestli se natírají brzdovou kapalinou. Ale srovnání s obchodem je fakt těžce mimo, protože člověk potraviny potřebuje. Doprava autem není v některých případech nevyhnutelně nezbytná.

Kalanis

Avšak doprava z obchodu k bydlišti ve většině případů jinak nejde. Protože malé krámky v obcích z velké části jaksi zanikly. Obdobně doprava do zaměstnání. VHD jaksi není všespásná. Zkuste denodenně dojíždět 2 hodiny. To jste v pracovním procecu de fakto 12-14 hodin. Platí vás za to dostatečně?

robert

Pokud někdo dojíždí dvě hodiny každý den, vybral si to dobrovolně. Dalším řešením je home office, stěhování za prací nebo změnit práci blíž k bydlišti. Možnosti má opravdu každý stejné. Stačí jen chtít. Já každý rok vlakem nalítám 40 tisíc kilometrů. Dojíždím na víkendy domů. Mohl bych změnit bydliště nebo práci, ale současný stav mi vyhovuje. Takže nějaké „nejde“ mě nezajímá. Jediné, co nejde, je, abych byl těhotný. Dost lidí si „nejde“ zaměňuje za „nechce se mi“.

robert

Jinak já jsem tam byl týden a nechtělo se mi zpátky. Cítil jsem se tam líp než doma. Pokud bych chtěl emigrovat, tak jedině tam. Ale nejde to, mam tady rodinu, jinak bych už dávno zdrhnul.

Jiří Kocurek

To o těch autech jste si asi vyfabuloval sám. Závist je potvora.

robert

Ty jseš fakt marnej. Copak člověk musí hned někomu závidět? Z toho teda vyplývá, že ti autíčkáři závidí cyklistům, když na ně pořád nadávají. Není to o závisti, ale o životním prostředí, jestli ti to něco říká. A taky o nebetyčné drzosti a ignoraci autíčkářů.

hedonism.bot

Bude zaujímavé sledovat, jak se podaří zareagovat sousedům ze severu, kteří se upsali, že spolu s otevřením NEAT bude hotová magistrála podél Rýna, bo Holandsko už má splněno 🙂

Lišák

Jsem jediný, komu připadají první dvě fotografie jako od začátečníka ve Photoshopu (tj. osoby byly doplněny do fotogragie později)?

Pan Da

asi jo – paní politička na první fotce a děvčica s trubicú na druhé jsou nějaké umělé – – mrkněte třeba na první fotce na stíny v obličeji a úhel dopadajícího světla u postavy v kroji a evidentní rozdíl nasvícení političky v modrém saku – ta je úplně bez stínů

Standakuky

On asi hlavní problem u nás je v tom,že se staví hlavně hubou(ta zvládne vybudovat cokoliv) a ne rukama.Takový malý příklad-silnice Plzeň – Folmava – Německo,kde se buduje obchvat Babylonu od roku 1980,ale do země ještě nikdo kvůli tomu nekop.Asi nejsou lidi.

franzJosej

spis lidi hafo. ale to iq

Luděk S.

To je skoro jak u nás.

Nekdo

hned jsem si vzpoměl na dotaz na rádio Jerevan, zda je pravda, že v Moskvě na Rudém náměstí rozdali 500 aut… 😀

Lech Malý

Ano, informace je v podstatě pravdivá. Jenom to nebylo v Moskvě, ale v Leningradě, nebylo to na Rudém náměstí, ale na Něvském prospektu, a nerozdávaly se automobily, ale kradla se jízdní kola.

JanS

Vrchní StBák tvrdí, že to tady bude jako ve Švýcarsku.
Ministerstvo dopravy má ve svých bolševických rukách už sedm roků a jediné tunely, které vidíme, jsou čím dál tím větší díry ve státním rozpočtu …

Filip Peter

No nevím, já teda vím o několika tunelech které se budují nebo otevřeli za posledních 7 let… Asi špatně koukáš.

súdružka Kolesárová

😀 😀 😀 jasny. „Ridim stat jako firmu“ Dobre si deti prohlednete tuto sekeru, ma hodnotu 500 miliard 😀

Josef Rysavy

pro
súdružka Kolesárová
Dobry den,
Budte tak laskava a prevezmete vedeni teto zeme do svych roukou.
Dekuji predem
JRR

medvěd

Naplánovali, schválili a udělali. Jenže tady se každou chvíli mění situace – jeden neguje rozhodnutí předešlého. Potom je takový brajgl, ohybají se územní plány, soudí se o zmařený investice.

Jasdertolak

A ekologicky spolky a odvolanni lidi kteri tam nebydli atd. Viz trat praha-lysa

Jiří Kocurek

A do toho přijde majitel nemovistosti, na kterého se zapomnělo při vyjadřovačkách. Pak se zjistí, že mu snad i to poslali, ale obyčejným dopisem a ne s modrým pruhem. A nemají to doloženo ani doručenkou. Následně to skončí u soudu.

bkp

To si fakt myslíte, že ve Švýcarsku nemají problém se spolky?

Jiří Kocurek

Doufám, že místní potřeštěnci už utíkají do Švajcu, aby jim tam vysvětlili, že je to všechno špatně, protože Capriasca nebude mít novou zastávku a místní obsluha tím utrpí.

Chytráčci ze Šumavy

Přesně, rtep a Kocourek určitě již mají místenky do motorového vozů řady ČD 814, žluté barvy a jedou jim tam vysvětlit, že je to všechno špatně! 😀

Kodl

Bravo! Applaus!

Tom

Z toho pár Dětí země omdlí.

michalspina

proč?

Peeetr

Při hloubení pozabíjeli miliardy málo prozkoumaných podzemních bakterií, jejichž jeden vzácný poddruh se nachází jen pod Alpami 🙂

...

A což teprve olgoj chorchoj.

MaT

Měli raději sehnat Šaj-hulúda. Ten by jim i ten tunel možná prorazil…

robert

Právě že budou jásat, protože si Země zase aspoň trochu uleví.

bkp

Nebudou, indukuje se doprava.

robert

To samozřejmě, ale především jde o přesměrování přepravních proudů.

Michal

Já bych jen poznamenal, že Švýcarsko není konfederace, nýbrž federace. Konfederace zůstala pouze v názvu:))

Vít Jůza

Nějaké vyumělkované rozlišování, co je jako federace, a co konfederace, které si kdokoli do své příručky může definovat jak chce, je celkem k ničemu. Nazývají-li se sami konfederací, je vhodnější je nazývat konfederací …. .

Franta

No nevím. Daně má každý kanton jinak vysoké, v centrální vládě je pár ministrů. Nejsem nějaký super odborník na Švýcarsko, jen jsem tam 2,5 roku pracoval, ale předpokládám, že mají naprosto všechno, co jde, řízené od spodu. A dost věcí ani neřízené. Stačí, abyste třeba vyhlásili, že zubaři nejsou placení ze zdravotního pojištění a stát nemusí vůbec vědět, že existují zubaři. Akorát u nás musí stát utírat všem zadky. Sice blbě, ale utírá je stát a lidi jsou na to zvyklí. Takže já jsem spíš za, že je to konfederace – je to takový volný spolek kantonů. Oproti brutálně centralizované… Číst vice »

Laik

Stavba století je přece tunel Praha – Beroun!

libor

otázkou jakého století? když si vezmu údaje zde. Schválení 1992, zahájení 2006, dokončení 2020, tj, skoro 30let a to je Švýcarsko! tak s tunelem Pha-Beroun to vidím na hodně dlouho (50let)

jakub (easydrink)

tak pokud to bude za 50 let, tak je to pořád tohle století

svojsin

Laik: Stavba století je přece veledůležitá Mšenka a ta je už dáááávno hotová, kam se hrabou nějací bankéři….

Nekdo

no neke, to je snad Kozina, ne? bez toho by naše dráhy absolutně nemohli fungovat, což?

Lech Malý

Problém je v tom, že i kdybychom pěkně po Římanovsku zredukovali naši síť o třetinu až polovinu, výstavbu potřebných infrastrukturních staveb to stejně indukovat nebude.

mgr.pavel

Nojo, ale kterého století? 22.?

M H

Od rozhodnutí o stavbě (1992) do úplného dokončení (2020) to trvalo celých 28 let…za jak dlouho se my dočkáme prvního souvislejšího úseku VRT (tj. třeba Praha – Drážďany či Praha – Brno – Ostrava/Břeclav)?

Martin V.

Od ROZHODNUTÍ do úplného dokončení. Problém je, že u nás se ještě ani nerozhodlo. Nebo můžeme považovat aspoň ten Krušnohorský tunel už za rozhodnutý?

Takže Švýcaři slaví a my můžeme snít o třech dlouhých tunelech (Krušné hory, Beroun, Choceň)…

Kalanis

Krušnohorský posílají Němci do procesu. Takže ten určitě bude. https://zdopravy.cz/db-netz-vypsaly-tendr-na-dokumentaci-pro-uzemni-rizeni-ke-krusnohorskemu-tunelu-59376/
Co zbytek skrz Středohoři, se ještě neví.

Pks

No, v nejhorším budou mít Němci na jižní stranu z nejbližší stanice výtažnou kolej, u nás na Wilsoňáku mohla být 40 let, pak jsme si to nakonec vítězně dokutali :-))

M H

No právě…taky jsem přemýšlel, které úseky máme momentálně už na úrovni jejich rozhodnutí. V těch neustálých studiích se člověk už ztrácí…

Řekl bych, že snad všechny 3 vámi jmenované tunely by už mohly být „rozhodnuté“ a možná i nějaké další kousky budoucího VRT, ale úplně jistý si tím nejsem.

Původní varák

Studie proveditelnosti = dobrá příležitost si nahrabat. Takže čím více, tím lépe……

Petr Šimral

Všimněte si, co jsou Švýcaři ochotni udělat pro tranzit mezi Německem a Itálií.
A my raději budeme uvažovat o ostnatých drátech…

Nekdo

a taky to dělají proto, aby jim celou zemi neničili desítky tisíc projíždějících kamionů. kéž bychom i u nás měli alespoň zčásti tak rozumnou reprezentaci…

Honza D.

Petře, svatá slova. Tesat do kamene.

Jerry

Do Švýcarska by mnela celá SŽDC jet na školení a vytloukat jim do hlavy jak se to má dělat.

Honza

Tak jako určitě. Když je to ve Švajcu, tak to určitě bylo postavené rychleji i levněji, než se původně plánovalo. Budeme slavit s nimi.

Pokud bychom to chtěli stavět v ČR, tak už dopředu vím, že to stejně nikdy nebude, nebo to bude stejně špatně postavený, předražený a trvalo to dlouho. A budeme se osočovat a sebemrskat již na začátku…

Jakub (easydrink)

Ono to asi nebude tak černobílé, jak si zřejmě myslíte.

Ten_z_Bíliny

Ono ve Švýcarsku taky budou šmelit, jde ale o to, že jsou schopni mít jasný plán co chtějí a ty stavby pak protlačit. My nemáme ani jedno a to, co se tu už udělalo, tak je spíš k pláči, když si člověk představí tu promarněnou příležitost.

robert

Černobílé nebo barevné… Je ten tunel v provozu? Je. Není co řešit.

Alibaba

A občané se pojedou taky školit?

Honza D.

Měl by se jet školit hlavně Patrik a jemu podobní. Občanům je to víceméně u…….prdele.

Pks

Vtloukat… Něčím tvrdým…

Greta

Stavba století v roce 2020? Vždyť máme ještě 80let na to, abychom ji překonali.

Petr Šimral

S ohledem na to, kdy o stavbě bylo rozhodnuto by se dalo říci, že jde o stavbu století, ale toho předchozího.
Nicméně to ukazuje na koncepčnost švýcarského vedení.

Tomáš Záruba

Tak ono je to pořád dost „proškrtaný“, spíš je to tak, že je to jakési nutné minimum, aby ta trasa fungovala. Ale kdesi ve zdálenějších výhledech požád přemítají nad věcmi jako Zimmerberg II, obchvat Bellinzony, nějaké zrychlení severně od Erstfeldu atd.

David

Zimmerberg II je pokud vím schválený v plánu do roku 2035. O obchvatu Bellinzony slyším naopak prvně.

Tomáš Záruba

https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Eisenbahn-Alpentransversale#NEAT_2

Je to zhruba tak, že části toho „úplného řešení“ prosákly do ZEB popř. FABI (to je případ toho Zimmerbergu), něco ještě čeká na svou příležitost.

Lech Malý

Spíš je to vymyšleno tak, aby se to dalo dobře ‚etapizovat‘, čili pokud se nějaká etapa dostane k ledu, dává i zbytek smysl.

none

Ale neprekoname 🙂 Za 80 let nestihnete vyresit ani namitky ekologickych zdruzeni. A spocitejte si kolik bude restartu (vymeny vlady) 😀

franzJosej

tak si myslim by se Schweiz mel obratit na cechy. urychlili by vse. kazda ceska prodavacka vi jak to delat

Jiří Kocurek

Drobná oprava: … jak to nedělat.