22 kilometrů nové dálnice otevřené najednou. D11 zkrátí cestu do Krkonoš, na další úseky se bude čekat
Cenou za kilometr jde o jednu z nejlevnějších dálnic. Pokračování ještě nemá povolení.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovozňuje celkem 22 kilometrů nové dálnice z Hradce Králové do Jaroměře. Jedná se letos v oblasti dálnic o nejvýznamnější otevřenou stavbu, která uleví přetíženým silnicím I/11, I/33 a I/37. Zrychlí také výrazně připojení do východní části Krkonoš, do některých míst až o půl hodiny. Pokračování dál k polským hranicím se chystá začít stavět ale až v roce 2023.
„Dnešní zprovoznění více než 22 kilometrů dálnice D11 je výrazným posunem pro dokončení důležitého dálničního spojení České republiky s Polskem u obce Královec, kde se naše D11 napojí na polskou rychlostní silnici S3. Zhotoviteli děkuji za zvýšenou efektivitu a pracovní nasazení, kdy se podařilo stavbu mezi Hradcem Králové a Smiřicemi o půl roku urychlit, a dnes tak díky tomu můžeme zprovoznit oba dva dálniční úseky současně, což je zásadní přínos pro plynulost a tedy i bezpečnost provozu,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Zrychlení do Krkonoš i další směry
Šířkově nedostačující a přetížené silnice I. třídy dnes nahrazuje kapacitní a směrově rozdělená komunikace. Odstraněna jsou nehodová místa, neboť z trasy mizí úrovňová křížení s ostatními komunikacemi. Výrazně se tím snižuje riziko dopravních nehod. „Zásadní přínos má dálnice samozřejmě také pro obyvatele všech okolních měst a obcí, kteří se mohou těšit na výrazný pokles dopravní zátěže,“ dodal Mátl. S tento týden otevřenou částí D35 se také zrychluje jízda ve směru od Hořic po silnici I/35 dál na Vysoké Mýto, řidiči se mohou vyhnout zcela Hradci Králové.
První úsek z Hradce Králové do Smiřic stavěla Eurovia s Metrostavem s Swietelsky stavební za 2,594 miliardy korun (173 milionů korun za kilometr). Druhý úsek do Jaroměře postavil Porr za 1,498 miliardy korun (208 milionů korun za kilometr). Cenou za kilometr jde o jednu z nejlevnějších dálnic za poslední roky, což je způsobeno i vedením nenáročným terénem. Dálnice vznikala tři roky. V rámci výstavby obou dálničních úseků bylo vybudováno 28 mostů, 4 mimoúrovňové křižovatky a 10 protihlukových stěn o celkové délce téměř 8 kilometrů.
Úleva pro Jaroměř zatím v nedohlednu
Dálnice zatím nepřinese úlevu Jaroměři od aut mířících dál na Náchod. ŘSD kvůli sporům o pozemky s rodinou soudce Kučery nemůže stále začít stavět severní obchvat města. Řidiči tak musejí sjet u Semonic a projet Jaroměří. Ve směru na Dvůr Králové a Trutnov se ale už Jaroměři vyhnou. Cesta do východních Krkonoš se otevřením nové dálnice může zkrátit až o půl hodiny, například při cestě do Pece pod Sněžkou.
I když je dálnice součástí transevropské sítě a stát mohl na její stavbu čerpat evropské dotace, tak ji nakone bude platit ze svého. Kvůli urychlení stavby nakonec žádost o financování z evropských fondů ministerstvo dopravy stáhlo.
Pokračování dálnice je zatím na papíře. Podle Mátla jsou oba úseky do Trutnova a dál na státní hranice s Polskem v plné přípravě. „Na stavbu mezi Trutnovem a státní hranicí již probíhají výkupy pozemků, se zahájením výstavby počítáme v roce 2023. Na úsek mezi Jaroměří a Trutnovem jsme aktuálně získali územní rozhodnutí a chystáme se tedy zahájit majetkoprávní přípravu,“ uvedl při zprovoznění nových staveb Mátl. Polská strana má už na českých hranicích položené první asfaltové vrstvy pro novou rychlostní silnici S3.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Od roku 2017 dálnice končila na jihozápadním okraji Hradce Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se včetně nového úseku bude nyní jezdit po 113 kilometrech.