lot
Infrastruktura Silnice

Stát se vzdal evropské dotace na D11, postaví ji z národních zdrojů. Důvodem může být její urychlení

Výstavba mostu Trotina na D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Foto ŘSD
Výstavba mostu Trotina na D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Foto ŘSD
Ministerstvo dopravy připustilo, že příplatek za rychlejší výstavbu by mohl znamenat konec evropské dotace.

Ministerstvo dopravy zaplatí stavbu dvou nových úseků dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic a Jaroměře ze státního rozpočtu. Původně ji přitom měla z většiny zaplatit Evropská unie přes  Operační programu Doprava (OPD).

Přesun financování vyplývá z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jde přitom o miliardové částky: na první úsek z Hradce Králové do Smiřic měla být evropská dotace téměř dvě miliardy, ze Smiřic do Jaroměře 1,186 miliardy korun.

V návrhu rozpočtu SFDI je letos u obou staveb z položky dotace z Operačního programu Doprava (OPD) u první stavby nulová částka, u druhé jen necelých 200 milionů korun. Ministerstvo dopravy přesun peněz potvrdilo. „V návaznosti na nedostatek disponibilních zdrojů v rámci operačního programu došlo u jednoho projektu k plné a u druhého projektu k částečné změně zdroje financování,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Přesun ze stavby, která běží bez problémů

Není ale jasné, na jaké jiné projekty evropské peníze ministerstvo peníze přesune a proč je přesouvá právě z této důležité stavby. Ministerstvo ve svém vyjádření pouze opakovaně uvedlo, že je použije na jiné stavby.

Obecně je schváleno projektů za více prostředků než je v OPD k dispozici, kdyby některý z nich selhal. Pokud všechny projekty dopadnou dobře, je tuto situaci nutno řešit pokrytím z jiných zdrojů,“ vysvětlil Jemelka. Jde o takzvaný přezávazek, který vzniká kvůli možnému zpoždění některých projektů. Pak by se jen peníze přesunuly na jiný projekt. V případě D11 ale podle průběhu výstavby nehrozí, že by došlo k nějakým komplikacím ohledně termínu.

Jedním z důvodů, proč došlo k přesunu peněz, je letošní dohoda o takzvané akceleraci stavby. Podle ní by měla být dálnice hotová do Vánoc příštího roku namísto do června 2022. Za urychlení zaplatí ŘSD společnosti Eurovia 101,9 milionů korun.

Platba za urychlení stavby by ale nemusela splňovat podmínku evropského financování. „Pravidla OPD takto konkrétní nejsou, nicméně je možné, že z důvodu předběžné opatrnosti by platba za akceleraci nebyla ze zdrojů EU zafinancována,“ připustil Jemelka.

 

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Z nadpisu nechápu, proč by příplatek nemohl být vyžadován zpětně. Než aby čekali na dotace, mohou začít stavět hned a dotace řešit v průběhu stavby nebo až po ní.

Jirka

Vše je proto, že Babiš tam má továrnu a potřebuje zvýšit kapacitu.
Bez dálnice mu ji nepovolí.

Jiří Kocurek

Tam má továrnu .. takže ta továrna tam stojí, ale oni mu ji nepovolí?

MlB

I kdyby, zrovna tohle bych mu nezazlíval. Dálnice se u nás už od revoluce staví tak mizerně, že účel světí prostředky…

Ondra

Budou volby, dálnice nebude mít na konci 2021 sjezdy a nájezdy tzn bude se muset až za Jaroměř.

Mosty

Pracoval som na tejto stavbe eurovii nejde o nič len navýšiť rozpočet o 102 mil okrádajú tam zamestnancov ako sa len dá a čudujú sa že im odchádzajú a o kvalite práce radšej ani nevravím

Martin

Asi mame penez dost no… nechapu, plati to EU z casti, tak to nechme platit EU… je to hloupost…

Jirka

Množství přerozdělených peněz z EU je omezené. Ostatní země peníze z této EU sedmiletky již vyčerpali dávno a musejí použít PPP nebo z vlastních zdrojů.

Martin

Za nektere veci si muzeme sami, 1. diky neskutecne byrokracii jsme si nastavili takove programy, ktere je obtizne vyuzivat, 2. necerpali jsme kdyz jsme meli moznost cerpat vice – jak pisete, 3. korupci pri rozdelovani penez a nadhodnoceni staveb…

Tady mi to prijde jako ucelove rozhodnuti… penize se samozrejme mohou vycerpat jinde, mozna, ale byly tu bez problemu vyuzitelne…

Vladimir

Kolikaty dodatek to je na tehle stavbe? Prvne chteji penize za zahrnuti prace archeologu, ted za urychleni dokonceni. Pritom od zacatku se mluvi, ze tato stavba je extremne levna, ale i ze se bude stavet extremne dlouho. Ze by nekdo od zacatku vytvar podminky na dodatky?
Taky mi to pripomina pruser v podobe vystavby nejdelsiho tunelu v CR, ktery nakonec stal o cca 2mld vice ( coz je 1/2 planovane castky!!!) a nakonec se v nem nemuze ani jezdit naprojektovanou rychlosti 200kmh. Neco mi tu nestimuje.

Démon

To jsou keci. Stačilo by příplatek za akceleraci prohlásit za nezpůsobilý náklad, financování z OPD by to nemělo ohrozit. Ale chápu, že Velké projekty se schvalují v Bruselu, malé se řeší na národní úrovni. 🙂

a8n

V tom případě bude hranice nejspíš 100 000 000€ a v případě HK-Smiřice tak asi hrozilo její překročení. Nevane tedy vítr mimojiné odsud?

Jirka

Taková hranice tam není. Podívejte se na projekty OPD. Tam jsou i dražší. Například D35 Opatovice – Časy – Ostrov za 10 mld Kč nebo Modernizace trati Sudoměřice – Votice za 8,6 mld Kč. Prostě se peníze z této EU sedmiletky prostavěli, takže na financování EU raději dají jinou stavbu, která bude úplně bez problémů.

a8n

Jde o hranici, kdy už musí projekt schvalovat EK a kdy stačí schválení řídicím orgánem. Ale hranice je už na 75 M€: https://www.opd.cz/stranka/caste-dotazy

Démon

Ale pokud se zvýší cena, kde hranice velkého projektu je 1,8 mld. Kč, bude to muset jít na schválení do Bruselu.

jize

Nechápu, proč se už rovnou ve výběrovém řízení netlačí na čas výstavby.

tondovo

Protože by nemohli uzavírat podobné dodatky…

Gejza

Třeba protože by to vyšponovalo cenu? Přeci jen je pro stavební společnosti lepší mít v harmonogramu vatu a přesouvat kapacity mezi stavbami jak se jim hodí. Asi by šlo stavět rychleji, ale zvýšení kapacit firem něco stojí a to by se projevilo v ceně…

Jirka

Příští rok 2021 začne nová EU sedmiletka, asi to mají spočítané, že peníze ze současné EU sedmiletky 2014-2020 již mají alokované. Další sedmiletku 2021-2027 prý má jít do silnic a železnic méně peněz, ale uvidíme co ještě vyjednají.

Peeetr

Železnice spadnou do kategorie zelené náboženství a svatá válka proti CO2, takže na ně bude peněz naopak podstatně víc nejen z EU rozpočtu, ale i těch COVIDových programů, co se velikostně normálnímu rozpočtu vyrovnají.

Arimatejský

Peníze ze současného OPD byly alokované právě na D11, peníze z příštího VFR se začnou alokovat v době, kdy bude D11 do Jaroměře dokončená, takže důvod odmítnutí podpory je velmi podivný.A do dálnic samozřejmě půjde méně peněz, ve většině zemí kromě Česka a Rumunska s Bulharskem mají jejich síť hotovou, tak proč do nich lít peníze.

Radim

Slováci mají taky hotovo?

ene bene

Jsou o krok dál, stačí si prohlédnout ty jejich tunely, mosty v Bratislavě a tak. Mají před sebou ještě velké výzvy (tunel Karpaty), ale o takových se tady ani nesní, když náhodou někdo spí.

Bubák2003

Ehmm a jak je na tom DUBNÁ SKÁLA? Se ptám,když jsou o krok dál…?

Bjcarkar

A kdy budou mít. První dálnici hotovou? 😀 když jsou o krok dál teda

Michael

Byl jste v Žilině, máte pocit že mají hotovo?

Jiří Kocurek

Áno, tunel Slavošovce již slouží dopravě. Cyklistické a pěší.

Pracuji na MD

Hm, takže tím se přiznává, že příplatek stavební firmě není asi transparentní?

Jaaaa

A kdopak podá TO?