Absurdní divadlo na D11. V říjnu poklepali kámen, ani po čtyřech měsících se nestaví

To bylo v říjnu slávy, aneb šéfové stavebních firem s premiérem na D11. Pramen: ŘSDTo bylo v říjnu slávy, aneb šéfové stavebních firem s premiérem na D11. Pramen: ŘSD

Byla to loni 2. října velká sláva. Základní kámen nového šestnáctikilometrového úseku dálnice D11 od Hradce Králové ke Smiřicím přijel

Byla to loni 2. října velká sláva. Základní kámen nového šestnáctikilometrového úseku dálnice D11 od Hradce Králové ke Smiřicím přijel poklepat i předseda vlády Andrej Babiš. Spolu s ním klepali zástupci zhotovitelských firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Do země ale dodnes nekopli.

Sdružení vedené Eurovií dnes dokonce oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic. Vinu vidí právě na straně investora, který údajně nepřipravil staveniště. „Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl šéf Eurovie Martin Borovka. Podle něj jsou firmy ochotny pozemky uvést do „patřičného“ stavu, ŘSD by si ale práce muselo objednat, tedy i zaplatit. Borovka dodává, že firmám se zkracuje lhůta na provedení stavby.

„Nečinností ŘSD, které mělo oznámit termín zahájení stavby a neučinilo tak, došlo současně k vypršení cenové nabídky na tuto stavbu. Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,” doplnil obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Jenže ŘSD oponuje a v nejnovějším tahu firem vidí taktiku, jak vyvolat tlak na stát a dosáhnout zvýšení ceny nad rámec smlouvy. Ta byla podepsána v srpnu. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ reagoval šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj rostoucí ceny materiálu ovlivňují činnost všech stavebních firem a není možné jedné z nich ustoupit. „Okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ doplnil Kroupa.

Eurovia a spol. šla v tendru výrazně pod cenu očekávanou projektanty. Nabídla 2,6 miliardy, což bylo na 65 procentech předpokladu. D11 u Hradce Králové by tak byla s cenou 160 milionů za kilometr možná vůbec nejlevnější českou dálnicí. Pokud se strany nedohodnou, skončí věc nejspíš u soudu a ŘSD bude muset vypsat nový tendr. Tím by se stavba výrazně zdržela.

Tagy D11 dálnice eurovia ŘSD
25 komentářů