Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Absurdní divadlo na D11. V říjnu poklepali kámen, ani po čtyřech měsících se nestaví

To bylo v říjnu slávy, aneb šéfové stavebních firem s premiérem na D11. Pramen: ŘSD
To bylo v říjnu slávy, aneb šéfové stavebních firem s premiérem na D11. Pramen: ŘSD

Byla to loni 2. října velká sláva. Základní kámen nového šestnáctikilometrového úseku dálnice D11 od Hradce Králové ke Smiřicím přijel poklepat i předseda vlády Andrej Babiš. Spolu s ním klepali zástupci zhotovitelských firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Do země ale dodnes nekopli.

Sdružení vedené Eurovií dnes dokonce oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic. Vinu vidí právě na straně investora, který údajně nepřipravil staveniště. „Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl šéf Eurovie Martin Borovka. Podle něj jsou firmy ochotny pozemky uvést do „patřičného“ stavu, ŘSD by si ale práce muselo objednat, tedy i zaplatit. Borovka dodává, že firmám se zkracuje lhůta na provedení stavby.

„Nečinností ŘSD, které mělo oznámit termín zahájení stavby a neučinilo tak, došlo současně k vypršení cenové nabídky na tuto stavbu. Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,” doplnil obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Jenže ŘSD oponuje a v nejnovějším tahu firem vidí taktiku, jak vyvolat tlak na stát a dosáhnout zvýšení ceny nad rámec smlouvy. Ta byla podepsána v srpnu. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ reagoval šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj rostoucí ceny materiálu ovlivňují činnost všech stavebních firem a není možné jedné z nich ustoupit. „Okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ doplnil Kroupa.

Eurovia a spol. šla v tendru výrazně pod cenu očekávanou projektanty. Nabídla 2,6 miliardy, což bylo na 65 procentech předpokladu. D11 u Hradce Králové by tak byla s cenou 160 milionů za kilometr možná vůbec nejlevnější českou dálnicí. Pokud se strany nedohodnou, skončí věc nejspíš u soudu a ŘSD bude muset vypsat nový tendr. Tím by se stavba výrazně zdržela.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gogo
Host
Gogo

Byl by nějaký problém v tom že pokud odstoupí vítěz tendru aby zakázku dostal druhý v pořadí? Vím že by byla cena vyšší ale byl by to trest pro vítěze, pokud se udělá nový tendr tak cenu stejně navýší všichni.

Štěpán
Host
Štěpán

Problém by to byl, zákon o zadávání veřejných zakázek předpokládá výzvu k podpisu smlouvy v pořadí druhému, či dalšímu uchazeči pouze pokud by byl vítězný uchazeč před podpisem smlouvy vyloučen, nikoliv rok po ukončení VZ.

Milan
Host
Milan

Je mi z toho smutno.

Anonym
Host
Anonym

Dálnice mě netrápí, až na F1 to +- autobus funguje. Výrazně horší je železnice, koridor nad úrovní dálnice máme v podstatě jen jeden.

MartinM
Host
MartinM

Stejně je to ubohost, to český myšlení. Ještě před 2 roky se firmypředháněly , kdo se víckrát odvolák ÚHOSu, aby náhodou nevydělávala jiná firma a od poloviny loňského roku jsou najednou mávnutím proutku všechny soutěže správně a nikdo se nedvolává. Ale zase najednou nemají předaný staveniště? A kdopak tam dělal archeologům zemní práce? Co Eurovie? Co kdybyste jasně řekli, že jste tu cenu tenkrát podstřelili a dnes nemáte kapacity? I když viníkem je samozřejmě i ŘSD a jejich hodně nekontinuální příprava staveb a jejich následné pouštění do realizace. Pak do toho ještě vstoupí Děti země-spolek pro neudržitelnost dopravy a jejich… Číst vice »

xman
Host
xman

Pro ilustraci situace – pohled z dronu na celou stavbu 1106 z konce roku 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=QpC8r3fuOAY

MartinS.
Host
MartinS.

Jestli jsem správně pochopil výkřik mluvčího ŘSD na Twitteru, tak ŘSD ví, že staveniště není připraveno podle podmínek k předání a místo dohody se zhotovitelem, aby si ho upravil sám a ŘSD to zaplatilo, dává zhotoviteli pokyn, aby si staveniště bez papírů upravil, aby si na to udělal projekt, odvozil zeminu a až to bude hotové, tak se ŘSD rozhodne, jestli s tím souhlasí a jestli to zaplatí… tak to celkem chápu, že se do toho zhotoviteli nechce… o vyjdnávacích schopnostech ŘSD by taková nedaleko žijící farmářka Havránková mohla napsat román na pokračování a nejen ona…

Laik
Host
Laik

Neznáme detaily sporu.
Je ale více než jasné, že ŘSD není schopno opakovaně a dlouhodobě plnit svou základní funkci stavebníka a správce dálnic a silnic I. třídy.
Pokud to vláda myslí s inovacemi vážně, měla by zasáhnout. A tím nemyslím vyhodit ředitele. Ale provést systémové změny, aby se všechny ty stále opakující se absurdní situace už neopakovaly.

Vojtech Ungerman
Host
Vojtech Ungerman

Hlavne by to chtelo, aby v RsD nesedeli urednici-teoretici, ale aby tam sedeli poradni inzenyri a ekonomove z praxe, kteri vedi co a jak. A ne nekdo, kdo se slepe ridi direktivamy a pritom si nevidi na spicku nosu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

vzpomeňte na paní Pošvářovou jak před pár lety říkala, kolik na tom ŘSD ti „úředníci“ berou (tuším něco o 16 tisících říkala). No a pak si do rovnice dosaďte výsledek. Jinými slovy, ty firmy ze stavebního sektoru hravě státu stavební inženýry přeplatí. No a pak další dílčí problémy té či oné organizace dávají dohromady celou mozaiku.

Lip
Host
Lip

Myslím si, že se teď Patrik a celé Hnutí Duha dost baví, když si čte Idnes a jiné zprávy!!! 🙂

Štěpán
Host
Štěpán

Patrik jsou Děti země.

Démon
Host
Démon

Pokud firma odstoupí od smlouvy už by si tu neměla ani prdnout, měl by získat status nespolehlivého partnera.

MartinS.
Host
MartinS.

A co když firma odstoupí proto, že podmínky smlouvy neplní stát? Tak by si taky už neměla ani prdnout, ale ti, kdo to ve jménu státu zavinili, by byli v pohodě? Každá smlouva má minimálně dvě strany, které se musí dohodnout. To není černobílé, že stát má vždycky pravdu…

Jackub
Host
Jackub

Co přesně obnáší „předat staveniště“? V problematice se neorientuji, tak si pod tím neumím nic představit. A pak nechápu, jaký v tom může být problém… Díky!

ukulele
Host
ukulele

Eurovii se to pochopitelně hodí. Pokud to ŘSD nechalo dojít tak daleko a nemá žádnou páku, tak jsou to totální amatéři. Ukáže další vývoj…

Poudy
Host
Poudy

Zeptám se možná hloupě, to nevylučují. Ale nemělo a nebo nemůže se postupovat způsobem, že se jim teda vyjde vstříc a zakázka se příklepne druhému uchazeči v pořadí?

milos
Host
milos

To by bylo logicke – jen by nesmelo jit o domluveny holport mezi RSD (potazmo MD CR) a Eurovii pres babišova poradce Lennera, ktery je ve vsech slozkach zainteresovan.

Bohuzel necekal, ze se to proflakne a oproti planu si nebude za dumpingovou cenu vyhranou zakazku asi aktualne mozne si ji libovolne nechat navysit.

Takze rukou spolecnou radeji vymysli zpusob, jak to celé pro ně bezbolestně pohrbit a připravit si to celé znovu. Rok, dva, pět…
Škodnej bude maximálně státní rozpočet a cestující veřejnost.
Ale komu tohle dneska vadí…

Ulafme
Host
Ulafme

Podle současného zákona to není možné.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Ten ředitel ŘSD ale reaguje dost mimo: meritem věci je nezpůsobilost staveniště. Dohady o ceně jsou až toho důsledkem.

Proč se ŘSD nevyjádří k tomu, proč staveniště ještě neuvedlo do požadovaného stavu? Protože má máslo na hlavě???

Jiří Dembovský
Host
Jiří Dembovský

Jako celou trasu zavést zpět oranicí a potom tuto opět odstranit za 200 mega?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A je toto ve smlouvě mezi ŘSD a Eurovií, že se staveniště má předat právě jen s ornicí?

Jiří Dembovský
Host
Jiří Dembovský
Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Neznáme fakta. Blábol o nepřipraveném staveništi může znamenat cokoliv a může být jen úhybným manévrem, jak Eurovia chce dát ruce pryč od své finančně pokřivené nabídky nebo si nechat vyfakturovat astronomické vícepráce.
V normálním státě by měl státní aparát připravenou takovou smlouvu, která tyto kličky neumožní a hlavně bude obsahovat pokuty za nedodržení termínů ze strany zhotovitele a navíc nějaký dovětek o rozhodčím řízení, protože čekat na rozhodnutí našich pomalých a snadno korumpovatelných soudů (které se spravedlností mají mnohdy pramálo společného) je jak čekání na godota.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No nevšiml jsem si oné nestrannosti arbitrů. Pár už jich také uvízlo v síti trestně právního řádu. Ale souhlasím, že ty fakta nám nejsou známa, je to jen předhozená kost a pravda bude hlouběji.

Partneři



CSCARGO
RSD