Železnice Železniční průmysl Zprávy

Vlaky a autobusy pod jednou střechou? Křetínský údajně kupuje Škodu

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Byl by to zásadní obrat v jednáních o budoucnosti plzeňské Škody Transportation. Místo vstupu čínského giganta CRRC se plzeňská strojírna možná ocitne v rukou českého miliardáře Daniela Křetínského. S informací přišly Mladá fronta Dnes a  Euro, podle kterého už byznysmen před několik dny podepsal dohodu o koupi. Cena by podle týdeníku mohla přesáhnout deset miliard korun, MF Dnes píše až o 30 miliardách. Žádná ze stran transakci oficiálně nepotvrdila.

Jméno Křetínský by tak zastřešilo hned několik podniků z tuzemského dopravního průmyslu. Podnikatel například ovládá výrobce autobusů SOR, který dodává Škodě karoserie pro trolejbusy. Loni v prosinci většinově ovládl firmu Spedica, která hraje prim v přepravě obilí v tuzemsku. V rámci energetického holdingu EPH vlastní i nákladního železničního dopravce EP Cargo a půjčovnu lokomotiv a strojvedoucích LokoTrain. Ta paradoxně dosud dávala při nákupu nových lokomotiv přednost Vectronům od Siemensu.

Hlavními akcionáři Škody Transportation jsou Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní na jaře podle Eura formálně převedli své podíly na příbuzné. Menší podíly ve firmě drží ještě šestice top manažerů, například dnešní generální ředitel Tomáš Ignačák, jeho předchůdce a nynější plzeňský hejtman Josef Bernard nebo šéf dceřiné Škody Electric Jaromír Šilhánek. Zatím však není jisté, zda se transakce týká celé firmy nebo jen určitého akciového podílu.

Poslední rok se ovšem mluvilo především o možném ovládnutí Škody čínskou CRRC; proběhla i řada jednání, o kterých Číňané oficiálně informovali. Německý list Handelsblatt loni naznačil i cenu, která se měla pohybovat přes 50 miliard, což by byl více než trojnásobek loňských tržeb. Do takto nezvyklých výšek by se cena podle Handelsblattu vyšplhala díky prémii, kterou by Číňané zaplatili za průnik na evropský trh. Takovou prémii Křetínský platit nemusí. Kvůli obavám ze vstupu čínských firem na evropský trh s vlaky se například nezvykle spojují do jedné firmy Siemens s Alstomem.

Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz jednání s čínským výrobcem zadrhla i kvůli hádkám mezi akcionáři, někteří z nich už se na chodu firmy aktivně nepodílí. Nejistota ohledně budoucích majitelů firmě neprospívá, příliv nových zakázek výrazně oslabil. Prodej tak může být logickým řešením stávajícího stavu.

Škoda Transportation loni vykázala čistý zisk téměř 1,6 miliardy korun, v roce 2015 to bylo 588 milionů. Tržby loni meziročně klesly o 2,5 miliardy na 15,7 miliardy korun.

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • K tomu lze říct jen jediné: Zaplať pánbů, že ji nedostanou Číňané!

    • aha, nějak se mi tu nezobrazil můj předchozí komentář, tak jsem to komentoval ještě jednou, ale teď ho tu vidím…

  • No, to jsem teda zvědavej, co Křetínský udělá nakonec s tím projektem řady 109E – jestli opravdu Škodovka vyvine a schválí znovu tu silovou část pohonů v souladu se SIL 2 (dle platných norem ČSN EN 5016-1, ČSN EN 50 128 a ČSN EN 50129) a bude moct tak dál prodávat 109E, nebo už se na to vykašlou a zůstane při těch 20 (ČD) + 2 (ZSSK) + 6 (DB) = 28 vyrobený kusech, protože stávající 109E se jak známo už prodávat nesmí – narozdíl od Vectronů a Traxů.

  • Tohle je nejlepší zpráva dne. Prodej české průmyslové legendy a ikony Číňanům by byla hodně smutná věc. Navíc Číňani už nepotřebuji pronikat na evropský trh, díky LeoExpressu už pronikli.