Čínský výrobce vlaků utekl před evropskou kontrolou, vzdal soutěž na nové jednotky do Bulharska

Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ke stažení čínské nabídky došlo jen pár týdnů po zahájení hloubkového šetření o nedovolené státní podpoře.

Zahájení hloubkového šetření Evropskou komisí kvůli podnákladovým cenám odradilo největšího výrobce kolejových vozidel na světě natolik, že raději vzdal svůj pokus proniknout v soutěži bulharského ministerstva dopravy na evropský trh. Čínská společnost nabídla v tendru na dvacítku push-pull jednotek o polovinu nižší cenu než evropský výrobce.

O stažení nabídky informovala Evropská komise. Stalo se tak jen pár týdnů, co zahájila hloubkové šetření. To mělo ukázat, zda nabídka čínské státní firmy není nízká kvůli nedovolené státní podpoře. Šlo o šetření na základě nařízení o zahraničních subvencích, které mohou narušit trh.

„Za pouhých několik týdnů přineslo naše první šetření podle nařízení o zahraničních subvencích výsledky. Náš jednotný trh je otevřen podnikům, které jsou skutečně konkurenceschopné a hrají spravedlivé podmínky,“ řekl Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh.

O polovinu levnější. Evropská komise řeší nabídku čínských vlaků pro Bulharsko kvůli nízké ceně

Řízení bylo vedeno se společností CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., což je dceřiná společnost společnosti CRRC Corporation, největšího výrobce kolejových vozidel na světě. Soutěž na pořízení elektrických jednotek včetně údržby vypsalo bulharské ministerstvo dopravy a spojů. Do tendru dorazily nabídky od Talga za 623 milionů eur a od CRRC za 310 milionů eur. Odhadovaná cena zakázky byla 610 milionů eur.

ACRI: Vítáme aktivní ochranu rovných a férových podmínek

Čínský železniční průmysl se snaží dlouhodobě do Evropy proniknout. V oblasti elektrických jednotek dosud nemá pro žádnou jednotku v rámci EU schválení. V Česku aktuálně běží zkušební provoz jednotek Sirius. Původně si je objednal Leo Express, nyní čínský výrobce pro jednotky hledá kupce. Na okruhu ve Velimi se testovala také dvoupodlažní čínská jednotka pro Westbahn.

Verdikt přivítala i Asociace podniků železničního průmyslu ACRI ČR. „Vítáme, že Evropská komise vytvořila svým vyšetřováním dostatečný tlak, který zajistil, že nedošlo k narušení rovných podmínek účasti ve výběrovém řízení. Po mnoha letech konečně Evropa aktivně chrání rovné a férové podmínky pro všechny, kdo se výběrových řízení účastní. EU nemůže připustit, aby kdokoli uspěl například díky nedovoleným státním subvencím nebo jiné podpoře, která mu umožní uměle snižovat nabízenou cenu,“ komentuje stanovisko EU Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu ČR ACRI.

Tagy ACRI Bulharsko crrc Evropská komise nedovolená podpora Talgo
82 komentářů