O polovinu levnější. Evropská komise řeší nabídku čínských vlaků pro Bulharsko kvůli nízké ceně

Jednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Evropská komise řeší případ na základě nového nařízení o nedovolené podpoře.

Pokusy Číny proniknout na trh nových kolejových vozidel v Evropě začala poprvé řešit Evropská komise. Důvodem je aktuální soutěž bulharského ministerstva dopravy a spojů na dvacítku push-pull jednotek, kde čínský výrobce CRRC nabídl výrazně nejnižší cenu.

Evropská komise kvůli tomu zahájila hloubkové šetření, zda nabídka čínské státní firmy není nízká kvůli nedovolené státní podpoře. Jde o šetření na základě nařízení o zahraničních subvencích, které mohou narušit trh. Evropská komise zahájení celého procesu oznámila v tiskové zprávě.

Šetření se vede konkrétně se společností CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., což je dceřiná společnost společnosti CRRC Corporation, největšího výrobce kolejových vozidel na světě. Soutěž na pořízení elektrických jednotek včetně údržby vypsalo bulharské ministerstvo dopravy a spojů. „Zahájení hloubkového šetření nepředjímá výsledek šetření,“ uvedla Komise ve zprávě.

Podle serveru Railway Supply do soutěže dorazily dvě nabídky: od španělského Talga a CRRC. Talgo podle serveru nabídlo za soupravy s 383 místy 623 milionů eur, CRRC podalo do soutěže nabídku na soupravy s 406 místy za 310 milionů eur.

Čínský železniční průmysl se snaží dlouhodobě do Evropy proniknout. V oblasti elektrických jednotek dosud nemá pro žádnou jednotku v rámci EU schválení. V Česku aktuálně běží zkušební provoz jednotek Sirius. Původně byly vyrobeny pro Leo Express, nyní čínský výrobce pro jednotky hledá kupce. Na okruhu ve Velimi se testovala také dvoupodlažní čínská jednotka pro Westbahn. V Evropě již ovládli tradičního výrobce lokomotiv Vossloh.

Na okruh VUZ dorazila už třetí čínská jednotka pro Westbahn, testy finišují

Tagy Bulharsko crrc Evropská komise Talgo
112 komentářů