Doprava ve městě Zprávy

Trolejbusový happy end. Před rokem je chtěli zrušit, teď Chomutov kupuje nové

Škoda Electric dodá do Chomutova a Jirkova deset osmnáctimetrových kloubových trolejbusů typu Škoda 27 Tr (na snímku) a pět dvanáctimetrových trolejbusů typu Škoda 26 Tr. Foto: Škoda Electric
Škoda Electric dodá do Chomutova a Jirkova deset osmnáctimetrových kloubových trolejbusů typu Škoda 27 Tr (na snímku) a pět dvanáctimetrových trolejbusů typu Škoda 26 Tr. Foto: Škoda Electric

Patnáct nových trolejbusů od společnosti Škoda Electric koupí Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Zaplatí za ně 170 milionů korun.

Spor o to, zda mají v Chomutově a Jirkově dál jezdit trolejbusy nebo už jen autobusy, tak končí vítězstvím trolejbusů. Ještě před rokem a čtvrt to přitom vypadalo, že trolejbusy ve městě skončí. Zastupitelé hlasovali o jejich možném konci, především kvůli vysokým nákladům. Nakonec se ale města rozhodla namísto rušení koupit nové vozy.

Dopravní podnik novou zakázkou v podstatě obnoví celý vozový park. Kupuje 15 trolejbusů, dosud jich má ve flotile 16. Jirkovu Škodovka dodá deset osmnáctimetrových kloubových trolejbusů typu Škoda 27 Tr a pět dvanáctimetrových trolejbusů typu Škoda 26 Tr. První vozy mají dostat počátkem příštího roku.

Škoda Electric byla jediným uchazečem v soutěži, za trolejbusy dopravce podle Věstníku veřejných zakázek zaplatí 173 milionů korun. Dopravní podnik současně vysoutěžil i dva autobusy na CNG, které dodá za 14 milionů korun polský Solaris. Většinu peněz na nákup má zaplatit Integrovaný operační regionální program (IROP).

Systém MHD v obou městech tak získá nové trolejbusy, které nahradí stávající více než dvacetileté. Sníží se tím náklady na údržbu, provoz bude levnější. „Zásadně vzroste i komfort pro cestující a řidiče. Nízkopodlažní vozidla s moderním asynchronním pohonem například nabídnou plošinu pro vozíčkáře, nebo nový zvukový orientační a informační systém,“ říká obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. Trolejbusy slouží v systému měst Chomutov a Jirkov na šesti linkách a najedou zhruba 700 tisíc kilometrů ročně.

Provoz trolejbusů v Chomutově a Jirkově byl v ohrožení několik let. Konec si nejprve schválili jirkovští zastupitelé, chomutovští ale byli proti. V Jirkově nakonec loni na jaře své rozhodnutí vzali zpět.

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • S ohledem na nedávné vyhlídky systému chomutovsko – jirkovských trolejbusů se jedná o velmi pozitivní zprávu, protože rušit elektrickou MHD, pro kterou již byla vybudovaná infrastrukturta je zločin.

    Nicméně tato zpráva ve svém důsledku až tak dobrá není. Budou dodána vozidla sice modernější, jak většina těch, které v Chomutově dnes jezdí, ale jedná se o vozidla koncepčně stará a výběhová. Zejména do chomutovského provozu nepořídit tzv. parciální trolejbusy, čili trolejbusy kombinované s elektrobusy, schopné jezdit významnou část trasy mimo trolejbusové vedení, je dle mého soudu krátkozraký a ekonomický hazard, protože právě zde ohromné souběhy autobusů s elektrifikovanými trolejbusy velmi významně snižují ekonomiku provozu systému.