Autobusy Dopravci Železnice

Na utracení miliard za nové slevy stačí souhlas vlády. Ministerstvo kvůli nim přijme další lidi

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

Vláda bez důvěry může rozhodnout o utracení téměř šesti miliard korun za povinné slevy pro důchodce či studenty bez souhlasu sněmovny. Materiál, který má kabinet schvalovat, totiž počítá s tím, že půjde jen o vládní nařízení. Vláda chce pro seniory a mládež zavést slevu na jízdném v autobusech a vlacích ve výši 75 procent, kterou bude muset dopravcům kompenzovat.

Nepůjde ale o jediné náklady navíc, které nový systém slev navržený premiérem v demisi Andrejem Babišem přinese. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že kvůli kontrole dopravců a jejich výkazů, přijme celkem šest lidí. Deníku Zdopravy.cz to potvrdilo několik zástupců dopravců, kterým dnes ministerstvo plány na slevy představilo. Ministerstvo dopravy zatím na dotazy ke slevám neodpovědělo, stejně jako ministerstvo financí.

O plánech na slevy ve výši 75 procent informoval v sobotu jako první deník Zdopravy.cz. Babiš v neděli v Otázkách Václava Moravce nový systém slev potvrdil. Státní rozpočet na letošní rok s penězi na kompenzace vůbec nepočítá. Sehnat je má ministerstvo financí.

Peníze vezmeme z dalších úspor státu a rušením například takových nesmyslů jako program Start NPO za 1,3 miliardy a vybíráním daní. Já nevím, jestli jste viděl, ale do konce února nárůst výběru DPH, myslím, pokud si to nepletu, byl téměř 17 procent nevíc. Už nikdo nemůže říkat, že je to růstem. Je to tím, co finanční správa dělá i to EET, které přineslo 6 miliard,“ řekl Babiš u Moravce.

Šest miliard je poměrně zásadní suma v objemu peněz, které u nás do veřejné dopravy jdou. Stát a kraje ročně na provoz vlaků rozdělí zhruba třináct miliard korun, podobnou sumu pak vydají kraje na autobusy.

Babiš současně uvedl, že chce, aby systém začal platit od 10. června. „Mělo by to nastat od změny toho cestovního řádu, myslím, že 10. června, že dáme všem slevu 75 procent,“ řekl Babiš. Nové opatření se týká lidí nad 65 let a dětí a mládeže do 18 let a studentů až do 26 let.

Poprvé se k novému plánu vyjádřily i České dráhy. Ty původní verzi, která počítala s jízným zdarma pro tyto skupiny kritizovaly. „Rozsah státem garantovaných slev i konkrétní podmínky, za nichž je budou moci senioři a studenti využívat, jsou součástí návrhu, který bude teprve schvalovat vláda. Nicméně pokud budou slevy schváleny v navrženém rozsahu, jsou České dráhy připraveny zvýšený zájem o cestování svými vlaky zvládnout. Koncept nových slev v navrženém rozsahu považujeme za rozumný a nepochybně bude motivací pro větší využívání hromadné dopravy,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

33 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zdravím všechny diskutující…… Jsem člověk který denně používá autobus na cestu do/z práce a na plošné slevě vidím pozitivum v tom že se u žáků/studentů zrychlí odbavení u řidiče, 90% jich očividně nedosáhlo 18/26 let věku, odpadne „zkoumání průkazky“ a dohadování se zda jde o cestu do/z školy či nikoliv, další pozitivum je možná v tom že „co se v mládí naučíš, budeš ve stáří používat“ tu slevu tedy beru jako investici do omladiny, samozřejmě to nebude platit 100% ale ve spojení s optimálním jízdním řádem by to ovoce přinést mohlo. Jinak 6mld. Kč dokáže vláda utratit jedním šmahem rychleji než si kdo z nás dokáže představit a tady alespoň tedy já vidím nějakou smysluplnost, ano když to chcete brát politicky „jsou to koblihy pro venkovany“.

  • No, neverim, ze jim bude tech 6 miliard stacit. Ted je sleva 50% pro deti do 15let a sleva pro zaky a studenty, pokud se nepletu, plati jen pro cestu do skoly. Nove nastaveny krok prinese u techto skupin snizeni trzeb o cca polovinu a to nejen u komercnich, ale i zavazkovych spoju… navic u studentu to bude sleva na jakoukoliv cestu. Da se predpokladat i slusny narust jizd. K tomu pribyde dost velka skupina duchodcu. A treba u vlaku pro tyto skupiny zcela ztrati smysl porizovat si kvuli soucasnym komercnim slevam inkartu.
    Pokud zkusim vestit stejne jako urednici, tak tipuju, ze to bude sice stat tech 6 miliard od toho cervna, ale dalsi rok uz to bude tak 10-15 miliard. 🙂

  • Jsou to pouze levné „koblihy“ přetavené do veřejné dopravy, protože se pan premiér zatím neumí naklonovat, aby mohl koblihy rozdávat po celé republice.
    V době, kdy nemáme a nejsme schopni plánovat vyrovnaný rozpočet, ekonomice se stále zatím ještě daří (z čehož vyplývá i zvýšení příjmů z výběru daní) a pouze v oblasti dopravy je podfinancovaná infrastruktura napříč všemi dopravními obory, kdy nejsme schopni v této oblasti dostát závazkům na vybudování kvalitní základní sítě TEN, je tento krok laciným politickým gestem pro získání politických bodů v nadcházejích volbách (obecní, evropské, krajské). Je to smutné. Bohužel mi všichni, daňoví poplatníci (a tím myslím opravdu všechny obyvatele ČR), budeme z našich daní platit výmysl, který vznikl těsně po volbách aniž by prošel předvolebním programem a nemohli jsme o něm v oněch volbách rozhodnout. Jsem toho názoru, že oněch, letos, 6 mld by našlo mnohem lepší a smysluplnější využití s celospolečenským přínosem, než je toto.

    • Mluvíte mi z duše. Sledoval jsem vystoupení pana Babiše v ČT (OVM) a musím říct, že ten člověk to má chytře vymyšleno. Přitom je to v podstatě hloupé a jednoduché. >>Nebavme se o problémech, pojďme se bavit o tom, co chceme „dělat pro lidi“<<. A lidi mu na ten špek skáčou.

      Tohle je totéž. Dotace spřízněným soukromníkům nevyřeší systémové problémy dopravy v této zemi. Zkusil jsem si interpolovat, jak by dnes asi vypadala česká železnice, kdyby se tento princip "zlevněného cestování" uplatňoval už od devadesátek. A vyšlo mi Bulharsko. Tam je jízdné levné a úroveň a kvalita železniční dopravy zamrzla v roce 1970.

    • souhlasím s Ondrou…..jsou to jen koblihy a těch keců jak budeme splácet dluhy co nasekali TI před námi…
      a ono naopak……zadlužují zemi dál v době prosperity, kterou dlouho nepamatujeme a dlouho mít nebudeme….
      Koblilháři mají jen štěstí, že v této době se dostali k moci.
      Nemáme na to jak vybudovat rychlou páteřní železniční síť aspoň na 200-250km, flikujeme stávající max.na 160 a to jen na některých úsecích tratí, to i Portugalsko, když srovnáme velikost s ČR což je podobné už je daleko před námi……
      Utrácí se miliardy, které ale nenesou tu správnou efektivitu vynaložených prostředku a místo toho do toho nacpeme další miliardy, ale kvalitu cestování to nepřinese ani náhodou spíše naopak.
      U nás všichni co vedou naši zemi myslí tak maximálně 4 roky dopředu…víc jim kapacita mozku asi nedovolí …..

    • Nejezte tolik ty koblihy, je to nezdravé! Je vidět, že vám lezou už i ušima.

  • Jako pokud stát nařídí řetězcům otvírat až v 8:00 a ne v 7:00, tak by tu byla i šance, že si pracující lid mezi 6-7 ranní sedne 😀
    Takhle už zbývá ve velkých městech posunout ten tlak, aby nově přijezdivší z vlaků měli taky nárok na bezplatnou MHD.
    Fakt vzhůru nohama tohle. Jestli nějakou slevu chtějí, tak ať si kupují aplikace a nahrávají do karet nebo mobilů. Ne žádné plošné plochy. A to jsem zapomněl na „voňavé“ bezďáky a smažky.

  • Mám obavu, že jsou to jen další peníze, které se můžou stát pro dráhu smrtícími. Jednou přijde nějaký dobrák, vysčítá lidem v televizi, kolik že vlastně stát platí za kompenzace za provoz železnice, a docela snadno obhájí nutnost jeho omezení..

    • A jak poznáte, jestli je to již uplácení nebo to ještě není uplácení… a nebo jak poznáte, jestli je to už populismus nebo to ještě není populismus… Za populismus můžete brát zvýšení důchodů, platů, stavby silnic a železnic atd. … zřejmě by bylo lepší se vrátit na stromy, odít se do lopuchového listu, aby mezi lidmi nevznikaly debaty, jestli to náhodou není už populismus. Se slevou 75% pro studenty nesouhlasím, pro důchodce možná. Každé „zlepšení“ je jen pro určitou skupinu lidí, nikdy se nazavděčíte všem a česká specialita – závist bude vždy fungovat. Když se přidá důchodcům, budou závidět všichni ostatní; když se přidá úředníkům, budou závidět důchodci; když se podnikatelům odpustí placení daní, budou závidět jiní; když se sníží daň na pleny, budou řvát ti, co pleny nenosí… atd. atd. Jinak řečeno, pro určitou skupinu lidí je každé zvýhodnění jiné skupiny populismus. Stát např. poskytuje každému zaměstnanci měsíční slevu na dani 2070 Kč – kdyby se to rozmázlo, budou vám ji závidět studenti a důchodci. atd. atd.

    • Tohle pozná snad každý, že jde o populismus jak prase. Pravda, trochu obroušený, protože původně se mělo jezdit zadarmo.

    • Nj, jenže pro některé lidi je populismus i to, že se přidá důchodcům a státním zaměstnancům. Nevím, jestli průměrný důchod 11 000 kč je populismus, stejně jako nástupní mzda úředníka za 16 – 17 000 kč je populismus…

  • Nejedná se jen o peníze, které budou kompenzovány dopravcům v komerční dopravě. Je tu i objednávaná doprava v brutto režimu, kde bude stát muset notně přisypat krajům…

    • Nenapadá mě oblast, kde by měly regionální spoje takový problém s kapacitou, že by je pár kusů důchodců navíc rozhodilo. Nebo myslíte rozdíl tržeb? To je ještě menší problém. Většinu cestujících ve vlacích jsou pravidlení cestující, nikoliv důchodci.

    • to Radek Jenata:
      Zkuste si v pátek odpoledne od 14-16 hod sednout do Os vlaku směr Olomouc – Přerov.

    • S tím „pár kusů důchodců“ bych byl docela opatrný. Na Slovensku došlo k nárůstu cestujících o dvě třetiny! U nás budou podmínky trochu jiné, ale nevěřím tomu, že se to vstřebá a nikdo si ničeho nevšimne. Pokud si dneska v autobuse občas nesednu, tak při nárůstu 25 % si nesednu už nikdy, autobus bude natřískaný a občas se do toho autobusu možná ani nevejdu.

  • Při příležitosti 100 letého výročí by se mohlo povést vyjednat slevu také pro cestování mezi Českem a Slovenskem, jelikož dosavadní mezinárodní tarif je doslova zvěrstvo.

    • Už se stalo. Pokud jste si nevšiml, tak e-shop ČD vám prodá „Včasnou jízdenku Evropa“ z kterékoliv větší stanice české do Slovenské. Například Plzeň-Bratislava za 388 Kč. To není vůbec špatná cena.

    • Ano, ale pro lidi např. ze Soběslavi to bude populismus, protože oni chudáci jezdí do Prahy (dejme tomu 120 – 150 km) za 200 kč…

  • Jak o tym přemýšlím, tak ty studenty bych vyhodil a nechal jen do 18 let všechny.

  • „Vláda bez důvěry může rozhodnout o utracení téměř šesti miliard korun za povinné slevy pro důchodce či studenty bez souhlasu sněmovny. Materiál, který má kabinet schvalovat, totiž počítá s tím, že půjde jen o vládní nařízení. “

    A opět – „Vláda bez důvěry může rozhodnout o utracení téměř šesti miliard korun“ Pane redaktore a další novináři, co tak rádi uvádějí dodatky (pan Sůra jako objektivní novinář nám dává stále najevo svůj odpor k Babišovi, přičemž se dlouhé roky nechal od Babiše vykrmovat) – přečtěte si Ústavu ČR, ta pojmy jako vláda v demisi nebo vláda bez důvěry nezná! Ústava zná pouze formuli, že Vláda do 30 dnů od jmenování požádá o důvěru. Je to ovšem stále vláda bez dalšího přívlastku, nic víc, nic méně! To je jako byste psal vláda, která ještě nepožádala o důvěru… Možná byste jako novinář mohl vědět, že psát o současné vládě, že je bez důvěry je holý nesmysl, páč nejdřív musí prezident jmenovat vládu a ta může poté teprve požádat o důvěru… Maximálně můžete napsat vláda, která je v demisi… Chtělo by to trochu zapojit to, co nosíte na krku. Pokud byste se podíval do minulosti, ČR již několikrát zažila dlouhé měsíce vládu bez důvěry a ani jednou se z toho nedělala taková tragédie. V Německu nemají vládu s důvěrou přes půl roku a myslíte, že ta vláda zemi jen udržuje a nic neschválila? A pokud to lze schválit vládním nařízením, není o čem debatovat, vláda to může schválit. Komu se to momentálně nehodí do krámu, může navrhnout změnu schvalování zákonů, okleštit demokraticky ústavu ve svůj prospěch.

    • Současná vláda již byla jmenována, o důvěru požádala a důvěru nedostala, tedy psát o ní, že je bez důvěry, je holý smysl.

    • já bych nazval vláda lidu, možná v praze to tak nevypadá, ale u nás na moravě babiš dal spoustě lidem práci a ted dá důchodcům slevu aby se mohli někam podívat. Jestli někomu dal práci kalousek, tak asi ho volil, mně osobně dal každý měsíc fakturu za solární elektřinu.

    • Přesně. Pražská kavárna dělá kolem toho víc humbuku než je zdrávo. To samý kolem jízdného zdarma, za 75% či za bůhvíkolik to nakonec bude – nebo taky ne, do června se může stát věcí. Kdo jezdí na Slovensko, tak ví – není destinace jako destinace, jinak to vypadá někde okolo velkých měst (těch tu ale moc není), jinak to vypadá na lokálkách, kterých na Slovensku už ale po rušících akcích moc nezbylo. To, že někdo někde bude davově cestovat kvůli tomu, aby ušetřil doma za topení apod. jsou nesmysly.

    • Vláda je v demisi a bez důvěry. Ostatní Vaše urážky nechám bez komentáře.

    • Četl jsem Ústavu a hned v preambuli se píše – „T by měl dostat ban“

    • T: Píšete o zapojení hlavy… zkuste si po sobě ten text ještě jednou přečíst a pak si řekněte, jestli jste tu hlavu zapojil, nebo ne. Je zajímavý, jak si jeden může v tak krátkém textu tolik odporovat.

      Petr.r: Jak vám dal práci? Pokud je mi známo, tak v jeho firmách převážně makají UKáčka a lidi z Balkánu. Protože jsou levnější.

    • petr.r.
      Myslíte jak jeho podnik u Jevišovic někomu zničil pole postřikem? Nebo jak je známý záznam z jeho podniku na zpracování drůbeže?

    • Tato vláda, ať už se jí říká jak chce, poněkud zapomíná na to, že dosud nemáme vyrovnaný rozpočet, a ty peníze tudíž půjdou pouze a jenom z dalších půjček. Nic na tom nezmění ani to, že si stáhli 2,5 miliardy z leteckého holdingu, kde byly peníze připraveny na rekonstrukci a rozšíření body letiště a přistávací dráhy. Ze zkušenosti ze Slovenska se ví, že jízdné zdarma znamenalo nacpané vlaky, protože dráhy neměly dostatek záložních vozů. To se týkalo hlavních tratí. Tam ale jízdné zdarma částečně sloužilo k vytěsnění Jančury z hlavní tratě Bratislava – Košice. Jak to bude vypadat se 75% slevou nikdo neví, protože obdobný experiment se zatím nikde nepořádal. Proč se ale místo toho například nezjednoduší systémy slev, to netuším. Také nevím, jestli na to naše „super úspěšná vláda“ nesebere zase peníze někde jinde, jak to dělá.
      No a pokud tady někdo uvádí proklamace typu, že jim Babiš dává práci, už jste si zjišťoval, kolika lidem naopak práci sebral. Co třeba taková přerovská firma FAU?

    • Ano, vláda důvěru nezískala, takže je to když už tak vláda v demisi. Jinou bohužel zatím nikdo nejmenoval. Ale to jedno. Mě spíš pane redaktore zaráží to, že narozdíl ode mě jste roky pracoval u Babiše a jen díky tomu, že jste se po letech probral, tak nyní budete kydat špínu. Dnes určité skupině hrozně vadí kauza Čapí hnízdo a členství Babiše u estébáka, ale ptám se vás – proč vám to nevadilo dřív? Zaspali jste stejně jako většina politiků dobu – před kolika lety bylo postaveno Čapí hnízdo? Před kolika lety tu byli estébáci? Většině z vás to předtím nevadilo. Jinak řečeno – pokud estébák Babiš kradl jako podnikatel, pravicovým vládám to nevadilo, pokud kradl jako ministr financí, už to začínalo mírně vadit a nejvíc to vadí až tehdy, když jim vyfouknul předsedu vlády. Nezlobte se na mě, ale trochu to zavání tím, že když krade podnikatel, tak je to O.K. Dále jsem pane redaktore narážel spíše na to, že novinář by měl být alespoň částečně objektivní. Profesionální novinář by asi veřejně neměl ventilovat svoje postoje a názory.

    • Ctím presumpci neviny a čekal jsem, co z Babiše vyleze. Zapomínáte, že jsem v MF DNES byl dávno před tím, než ji koupil. Ano, byl jsem poněkud naivní v očekávání, jak bude fungovat. Jsem pouze, podle Vás zakomplexovaný obyvatel Liberce, který má právo na své názory. Čím to zavání nebo ne, je mi jedno, další komunikaci s Vámi považuji za zbytečnou.

Newsletter

Partneři


Výběr editora