Autobusy Dopravci Železnice

Z jízdného zdarma má být sleva 75 % ve vlacích i autobusech. Za 6 miliard ročně

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Na ministerstvu dopravy nabývá přesnějších obrysů nedávno oznámený plán na zavedení takzvaného jízdného zdarma pro mládež a seniory. Půjde o výraznou slevu, nikoliv ale stoprocentní. Studenti do 26 let, děti a mládež od 6 do 18 let a senioři nad 65 let mají jezdit vlaky a autobusy po celém Česku o 75 % levněji, než ostatní platící cestující. Předběžné odhady mluví o nákladech 6 miliard korun, které stát ročně dopravcům zaplatí navíc oproti stávající situaci.

Počítá s tím návrh ministerstva dopravy, který byl zpracován na základě požadavku premiéra v demisi Andreje Babiše. Redakci Zdopravy.cz potvrdily existenci materiálu tři na sobě nezávislé zdroje, ministerstvo zatím plán oficiálně nekomentuje. Dá se předpokládat, že Babiš bude chtít představit plán sám.

Oproti původním plánům na jízdné zdarma pro zmíněné skupiny má materiál dvě zásadní změny: jízdné nebude úplně zdarma a bude platit nejen ve vlacích, ale i autobusech. I když ministerstvo nechce zatím žádné parametry zveřejnit, existence materiálu vyplývá i z pozvánky pro dopravce na pondělní jednání s ministerstvem.

Model by měl fungovat bez jakékoliv speciální průkazky. Pouze studenti se budou muset prokázat průkazem studenta, lidé nad 65 let jakýmkoliv průkazem dokládající jejich věk. Na slevy dosáhne každý občan Evropské unie.

Není jasné od kdy začne nový model platit, nejčastěji se mluví o lednu příštího roku. S dopravci se musí ještě doladit systém kompenzací. Ten funguje už teď: pokud jde o nedotované linky, stát dorovnává rozdíl mezi cenou běžného jízdného a zlevněného jízdného, které musí dopravce poskytovat například postiženým či dětem do 6 let.

Zatímco dosud stát ročně na tyto kompenzace vydává kolem čtvrt miliardy korun, zařazením seniorů a většiny populace do 26 let do systému zlevněných jízdenek utratí mnohem více. Materiál počítá s šesti miliardami korun což by mělo pokrýt snížení ceny lístku a tím tržeb ve vlacích i autobusech. Ve hře je ale i možnost, že naopak levnější jízdné přiláká do autobusů i vlaků více lidí a celkové tržby budou vyšší.

Návrh na jízdné zdarma pro určité skupiny se po svém zveřejnění setkal s velkou kritikou. Dopravci upozorňovali především na příklad Slovenska, kde jízdné zdarma vedlo ke snížení kvality a problémům autobusových dopravců. Někteří dopravci už teď po novém návrhu mluví smířlivěji.

„Vypadá to jako rozumný kompromis. Hlavní problém jsem viděl v tom, že by bylo jízdné zcela zdarma a nezahrnovalo autobusy,“ říká například majitel RegioJetu Radim Jančura. Právě soukromí dopravci mohou na novince nejvíce vydělat přilákáním nových cestujících a jistotou kompenzace od státu. Kompenzace se má vypočítávat z běžné ceny, nikoliv ze základní. Tak se v minulosti stávalo, že mezi Prahou a Ostravou se jezdilo za 190 korun, ale dopravci žádali o kompenzaci na základě „oficiálního“ ceníku se sazbou více než 500 korun.

Když vláda poprvé oznámila jízdné zdarma, deník Zdopravy.cz přinesl sedm důvodů, proč je nesmysl ho zavádět. Ministr dopravy Dan Ťok následně slíbil dodání podobného seznamu důvodů, proč by se mělo jízdné zdarma zavést. Zůstalo jen u slibu.

74 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Podle mého, je to sice trošku nefér vůči dopravcům , ale zase já , jako student vyhodím 1000 měsíčně jen za autobusy. Pokud bych měl bohatý rodiče tak to neřeším , ale z brigády toho taky za tak málo času nejde moc vydělat. Podle mě je to dobrý plán , já usnadnit život pro studenty a seniory.

  • Vhodnější podpora veřejné dopravy by byly investice do vozidel a infrastruktury, zvýšení četnosti v příměstské dopravě v regionech.

  • Sleva bude platit pro všechny důchodce a studenty ze zemí EU – jinak by to byla diskriminace, takže budeme dotovat i “ chudé “ důchodce např. z Německa – podpora cestovního ruchu. No a pracující co se jim nebudou zamlouvat plné vlaky si pořídí nová auta – podpora automobilového průmyslu. Prostě geniální tah na oživení ekonomiky.

  • Existují dvě možnosti, jak dostat více lidí do veřejné dopravy – buď její větší podpora (ceny jízdného, kvalita spojů, návaznosti atd.) nebo restrikce pro IAD (ekologická daň, daň za použití komunikace, zábor veřejného prostoru…). U druhé varianty bude většina lidí řvát, že omezování IAD je omezování osobní svobody a podobné žvásty, které jsou dnes populární. Než restrikce je asi lepší zvolit cestu nějakým způsobem podpořit veřejnou dopravu. Otázkou je jak… osobně si myslím, že když nějaká forma slevy, tak pro všechny (šlo by jít např. cestou nějakých odměn za pravidelné využívání dopravy – ano, ČD body… ale spousta lidí o tom neví a než našetříte body na něco pořádného, tak to trvá poměrně dlouho).

  • Podle mě je to populistický nesmysl. Výše slevy dnes je plně dostatečná, není třeba dávat ještě více. Naopak pro rodiny nenabízí většina dopravců vůbec nic, takže při spočítání jízdného pro 2 dospělé a 2 děti většina lidí stejně sedne do auta, když už ho stejně mají. Takže kromě populismu „Babiš nám dal levnější vlaky / autobusy“ to má jaký smysl? Nové cestující to asi těžko přitáhne, možná to zvýší tržby kafematů na nádražích, když důchodce ušetří na jízdence, tak si koupí kelímek kafe 😀

    • Kelímek kafe? Z automatu na nádraží? Za těch 26,-? To nehrozí. Ten si koupí za 10,- ve vlaku a ještě bude nadávat, že příště pojede Jančurou, protože tam má kafe zadarmo.

  • To se to rozhazuje z cizího aneb z peněz nás všech!!! Slušnost ve zdejší lokalitě mizivá, zákony nepředvidatelné respektive nevymahatelné, řada služeb pro občana mizerných nebo předražených (kvalita versus cena), zdanění vícenásobné (přímé i nepřímé, a to nejen cena práce aneb odvody) a o politice či její kultuře raději pomlčet, tak jako o tom, kdo a jak zde „vládne“ a je už jedno zda v „lokalitě“ (věcí veřejnou to bohužel již nelze nazývat tj. res publica), jedné či druhé komoře nebo na radnici třeba té pražské…

    Jo, jak je psáno níže, stačí si schválit vyhlášku….a nějaká důvěra, pche 🙂 aneb obviněný předseda vlády, výkonné složky státu tj. státní moci v totálním rozkladu aneb korupci nejen personální a o soudní moci lepší mlčet zcela tj. soudci, státní zástupci a tak dále…

    Ale jinak pohodička. Dívky, slečny, ženy krásné :* a pivo stále levné a velmi dobré tj. je z čeho vybírat (y)

  • No je to sice citlivé téma, ale klidně bych s tím jízdním zdarma souhlasil za určitých podmínek…
    Osobní, spěšný a rychlík by používaly tyto skupiny…
    Zvlášť dnes když se to na páteřních tratích rozdělilo. R pomalá vrstva. EX či EC, SC rychlá vrstva…
    Jen soukromí dopravci by si to označení předělali z RJ, LE na R a vlastně na EX1 a EX2 by to bylo jako R…
    Takže na úsecích Praha Budějovice, Praha Plzeň, Praha Ústí/Děčín , Praha Ostrava, Praha Brno/Břeclav by nemohli využít současnou v podstatě rychlou vrstvu…

    MHD/PHD linky v ČR by měly mít jednotně zdarma nad 65…
    Studenti rovněž…
    Dálkové nekapacitní autobusové dopravy by se to netýkalo, přece jen autobus není vlak (tady je to trochu sporné uznávám)…

    Podmínka u důchodců alespoň jedna, vyjma teda pořízení karty by byla bezdlužnost vůči městu/obci podobně jako je tomu u MHD ve Frýdku Místku, které mají zdarma tamní občané po splnění podmínek bezdlužnosti…
    Platnost podmínek vždy 6 nebo 12měsíců, pak znovu vyřídit bezdlužnost a prodloužit kartu…

    Podmínka u studentů stejná jako u důchodců. Potvrzení o studiu dává samozřejmě škola vždy 6 nebo 12 měsíců…

    Aspoň pár poznámek k výše uvedenému.
    Mě je 47 let a jsem pravicový volič.
    Ale těm co tady averzně píšou zejména vůči důchodcům vzkazuji že jednou jimi taky budou…
    Není možné zvednout důchody o 5-6 tisíc najednou každému, tak alespoň něco…
    Všichni důchodci všechno nevyužijí.
    Ti zdraví třeba jízdné zdarma.
    Ti nemocní co nemohou cestovat zase to, že po zaplacení určité částky za léky je pak mají zdarma…

    Dalo by se napsat více. Ale za sebe bych to k diskuzi navrhl takhle…

    • věrná pravda, ta bezdlužnost je dobrá podmínka a už jsem o tym psal, já bych aji přistoupil na to aby toho nedosáhli i ti co mají půjčku nebo hypotéku nebo auto na lesing. Prostě by to bylo jen pro ty potřebné.

    • petr.r : Ale půjčka na auto či lednici je něco jiného než bezdluznost. To se asi špatně chápeme…

    • já vím, ale bych to tak udělal, kdo si půjčuje, je podle mně divný, stačí si pár dní odříct i vlastně si pár dní odříct to slevněné jízdné.
      Je to čistě můj názor.

    • petr. r : Nezlobte se, ale v tom případě je zřejmě 99,9% republiky divné včetně mě a mé drahé polovičky …
      Osobně mám hypotéku na bydlení, spotřebitelský úvěr na bydlení a půjčku na svůj podnikatelský záměr. A to vše i přesto, že můj/náš měsíční příjem je okolo 70-80 tisíc…

    • Ic540 – … že můj/náš měsíční příjem je okolo 70-80 tisíc …

      Nač máte tedy tu hypotéku 😀 ?

    • Nač. Na nemovitost…😀
      K té výši příjmu se musíte pílí dopracovat…😀
      Nepřidělili mi/nám ji… 😀

    • A kde je psaný, že ten příjem budete mět pořád, stačí nemoc, vyhazov, zloděj atd a budete neplatič a to moje přispění platí, mám přehled, protože někdy chodím pracovně jak k invalidům tak mezi nepřispůsobivé i pracuji s těma co posílá UP-VPP a teď je tam jeden podnikatel co ho manželka vytunelovala, tak já škatulkuji kdo má půjčku je neplatič.

    • petr. r : Je mi vás asi líto…
      Na to se snad ani nedá odpovědět… 😱😨

  • Ad, Milan…když podpora veřejné dopravy , tak podpora veřejné dopravy. Nicméně to,že nějaké skupina obyvatelstva budou jezdit zadarmo není o žádné podpoře hromadné dopravy , ale o populismu. Podporou hromadné dopravy by bylo například…vyšší nabídka spojů , lepší vozidla , nižší jízdné pro všechny…..ale nikoliv nižší jízdné pro penzisty…
    A za komančů neměli penzisti nad 70 let vlak zadarmo… to přišlo až v devadesátých letech.. Pamatuji davy nemohoucích penzistů, jak si jezdili pro minerálku do Poděbrad. Každý z nich byl rád , že šel , ale tahnout tašky s 15 kg vody…to nebyl žádný problém..hlavně , že si pro ni mohli jet zadarmo :-)…

    • Důchodci mají již léta zdarma všechny autobusy zahrnuté do pražské integrované dopravy, mohli by klidně jet až do zmíněných Poděbrad, ale Vaše obava z „davů nemohoucích penzistů“ se přesto nenaplňuje. Přestaňte šířit paniku!

  • Přál bych vám být v důchodu. Kolik si myslite ze dřív lidé brali výplaty? A i když dělal cca 15 let po revoluci tak platy také nic moc. Ale hlavně dle vás si v té době měli šetřit z čeho asi?

    • Tak nějak nechápu , co jste chtěl říci… vlak zadarmo nebyl pro penzisty ani za komančů..a to byli nějací socialističtí budovatelé…

    • Pro cestující nad 70 let bylo jízdné zdarma na osobní vlaky. A ještě donedávna snad za 50%. Až kalousek tuto slevu definitivně zrušil.

  • Vzdyz uz ted studenti plati cca 60% u CD. Plati to xxx desetileti. Uz pred 10leti jsem slevu uplatnil pri kazdotydeni ceste na na VS

    • já jsem to pochopil, že ty slevy budou přehlednější než teď. U Vás to bylo nespravedlivé třeba k těm co už od 15 pracovali a neměli nárok na žákovský slevy.

  • Je to katastrofa. Ale pořád je to lepší,než uvažované bezplatné jízdné.To,že někdo bude muset alespoň něco zaplatit bude znamenat alespoň to , že někdo nebude celé dny cestovat po republice jenom proto , aby doma ušetřil za topení..
    Pokud takováto megasleva , tak tato by měla platit pouze mimo špičku a pouze v některých kategoriích vlaků….

    • To už stejně někteří takhle cestují. Co si budeme povídat, tak inSenior teď zase tolik nestojí.

    • Plán na přesun fungujícího nádraží za 50 mld z centra Brna, který cestujícím dopravu zhorší, zato naplní kapsy nacuclým lobistům, to je katastrofa! Ale podpora veřejné dopravy díky cenovému zvýhodnění, je naopak přesně to, co by měl stát pro své občany zajišťovat.

    • Milan:
      Až na to že je to tu nezodpovědně na pár skupin, které rozhodně ani dnes neplní silnice a netráví spoluobčany spalinami z patnáctiletých dieselů, a s prominutím, diesel není whisky.

      Takto právě ty co potřebujete dostat ze silnice na tu silnic vyženete. Kolik důchodců a studentů jezdí autem? A kolik jezdí pracujících?
      To raději mohli za 6mld ročně vypsat dotace na kapacitní vozidla, nebo začít s velkou modernizací tratí a výstavbou přeložek, které v nejhorších úsecích změní klon na maximálně 10 promile, to aby náklady neoxidovaly na koridorech, lokálky se na tom svezou taky.

    • Viktor Nárožný: plácáte nesmysly, dost důchodců musí makat, aby neumřeli hlady.
      Pavel: tak cestujících jezdí zdarma dost už teď, zvláště v mezilehlých úsecích, poté, co zrušily průvodčí. Ten revizor tam taky není furt a fíra určitě nemá čas v každý zastávce jízdenky.

  • zaplatí to zas jen ti kdo pracují… těm co nepracují…
    člověk by rád jezdil vlakem do práce, a už teď je to leckdy na stojáka… a pak má odpracovat 12 hod směnu atd… tohle zas vrátí haldu lidí do aut.. hodně špatnej nápad

    důchodci budou jezdit prudit do obchodů eště častějc a mládež bude dělat eště větší bordel… proč to neslevnit všem když už ? 20% sleva pro všechny občany…

    • Pokud máte pocit, že kapacita je nedostatečná, poslal jste podnět na posílení patřičnému objednateli dopravy?!

    • Proboha nestrašte že by důchodci začnou jezdit po republice za nákupy, ano babiččina maminka, nebo babička (už si to moc nepamatuji jak to říkala), jezdila sice pro jablka do Terstu, ale představa že se do

      Se studenty nevím, většinou na ně stačí zadupat a je klid, pravda ale je že si na to netroufne každý (Průvodčím, ženám, tu práci fakt nezávidím když vyfasují lokálku), horší jsou důchodci.

      Já bych se na nedopravcovské slevy třeba úplně vykašlal, proč by se do toho měl míchat stát?

    • Milan:
      tohle nepomůže pokud dopravce neustále mimořádně zkracuje vlaky, Slovenská Strela se třemi vagony 2. třídy v neděli je blbý vtip.

    • coudy:
      Takže budeme šikanovat pracující? Budeme jim dále znepříjemňovat veřejnou dopravu, budeme dále zadlužovat stát atd.? Zato budeme dělat různé slevy pro důchodce, stropy na doplatky, úlevy, příspěvky a pod.? Geniální. Až na to že takto totálně zničíte budoucnost, protože dluh se stane nesplatitelným, lidi vysokým zdaněním demotivujete, už teď neznají cenu své práce, která je ve skutečnosti sakra vysoká, jenom toho fůru platí zaměstnavatel, takže to nevidí. Proč by se měli snažit když jim stejně skoro všechno ve finále daněmi seberete a mají se pomalu hůř než vedle Franta Nemakčenko co si přivydělává načerno.

      Důchodci tu možná pracovali ale po tom co tu nechali řádit tu ještě sto let pořádně tráva neporoste, z asi 10 nejvyspělejší ekonomiky na nějakou 150 pozici. Cool. Super cool, zůstalo to to akorát ve společenském a sociálním marastu.

      Ne, toto hraní si na sociálno musí skončit a musí být veřejnosti předložen plný a konečný rozpis toho kolik co stojí a na kolik si kdo přijde, kam jdou peníze, jaké sou z toho škody/zisky atp.

  • To si vláda bez důvěry může jen tak utratit 6 mld a ani k tomu nepotřebuje souhlas parlamentu? To jsou věci…

    • Ano, stačí schválit patřičnou vyhlášku. Je to děsivé, ale je to tak.

    • Pánové, takto to ale nejde nechat!
      Je blbé dělat tu zákon na každou volovinu, ale asi musíme. Nic, napíšeme poslancům? Nic jiného nám asi nezbývá než se stát prudiči jestli to tak nechceme nechat.

    • Jakákoliv vláda tak může učinit. Tak nevím proč je to děsivé jak píše p.Sůra

    • coudy:
      Je děsivé že si tak vláda může samovolně rozhazovat nemalé sumy.

  • Popravdě pořád nechápu smysl. Jízdné u nás není nějak extrémně drahé a senioři, které znám, by spíš uvítali zlevnění léků. A čím starší, tím víc dávají na léky a tím víc jsou odkázáni na cestu autem (řídí potomci, vnuci) do nemocnic/návštěvy známých. Tito lidé se pak už bojí cestovat veřejnou dopravou, případně už nemohou na nohy.

    • Když jízdé pro dva lidi vychází výhodněji autem, než veřejnou dopravou, je současná situace poněkud zvrácená a jekékoli cenové zatraktivnění je proto cesta správným směrem.
      A Vaše narážka na ceny léků je irelevantní, jelikož na útratu za léky platí cenový strop, takže senioři a děti zaplatí max 1000Kč ročně.

    • Milan:
      Na ty hrazené pojišťovnou. A ten strop je pitomost, nebo ano, ale pak všechny tyto slevy a podpory, vydání bokem počítejme do výše důchodů.

      A na tom že to jízdné pro dva vychází lépe autem není nic zvráceného, je to dáno prostě tím že si u auta třeba nepočítáte další náklady, nebo že Strojvůdce, vlakvedoucího, průvodčího, vozmistra a posunovače si děláte sám.

      VHD zatraktivníte tím když to bude taktové a jízdní doby aby cesta netrvala půl dne a aby to jezdilo co hodinu, takto tam dostanete pár lidí, podepíše se to na stavu vozidel a obrazu VHD, pracně budovaném(!), to udělá mnohem více, tato opatření spíš lidi vyženou do aut. V 21. století by se ani na příměstských vlacích neměla dělat denně demonstrace podmínek přepravy do Osvětimi, natož na mezinárodních. Toto jenom zhorší situaci. Ledaže stát poskytne všem objednatelům dodatečné finance na vagony. jenže ouha, ono to době jednotek nejde. Syslograf by to dal, pantery ne. (a je vidět největší problém jednotek, i třeba railjety by mohly být upraveny tak aby se daly prodloužit o klasické vagony, je to otázka jedněch dveří, pantery ale ne)

      Toto opatření akorát tak možná pošle některé lidi do jedničky na dálkových vlacích, ale ta je také často vyprodaná. Opatření je to prostě pitomé.

    • Nemži prosím. Jízdné vlakem je až příliš drahé. 10 km za 24 Kč je skutečně příliš moc. To je 24 násobek oproti totalitě. A nehorázně drahé je i vůči autobusům, které byly kdysi asi 2-3x dražší než vlak a nyní, zvlášť v Jižních Čechách a na Vysočině jsou někde i o více než polovinu levnější jak vlak. Ano, dají se využít levnější tarify IDS, ale ty platí jen na území jedného kraje a navíc většinou jen na osobní vlaky (čest výjimkám). Asi jezdíš jen autem, tak si myslíš, že to levné jízdné zůstalo. To je velký omyl.
      A kdosi tu psal o levném inSenioru. Ten stojí 1490 Kč a platí jen na osobní vlaky, na delší cesty prakticky nepoužitelný. Vzhledem k tomu, že ještě nedávno se jezdilo nad 70 let zdarma jen na občanský průkaz, tak je to pěkně drahé. A aby si 85 letí lidé museli vyřizovat nějakou Inkartu na minimální slevu 25 procent, to už je cynismus páchající na starších lidech.
      A ti pitomci, co tady psali o tom, že důchodci neopracují, by si měli uvědomit, že téměř vše, co se postavilo, postavili nynější důchodci. Dnešní mladí už na práci skutečně nejsou.

      Poznámka – nejsem důchodce a díky Klausovi a Kalouskovi ním nejspíše ani nikdy nebudu, přestože jsem státu platil vždy ty největší daně. Ale vadí mne takové hloupé řeči, že důchodci jsou špatní apod. Vy mladí, za 30 let to pochopíte, jaké dnes tady roznášíte žvásty, až totéž o vás budou mluvit tehdejší mladí jak vy nyní.

      Ale levnější jízdné by spravedlivě mělo být jen ve vlacích (všech včetně RJ, LE a ostatních) a regionálních autobusů, které sváží lidi k vlaku. ne na dálkové autobusy. Jen tak můžeme lidi dostat do vlaků.
      A kompenzovat by se to mělo výrazným snížením cesty za použití SŽDC a ne dorovnávat rozdíly do jízdného (často velmi předraženého, hlavně u ČD)

    • Alex, Havířov:
      Dráha není drahá, máte tam všechno, bohužel, placené dost průhledně, rozepsané na položky kolonky, to u silnic zdaleka není, valná většina cest se využívá bez kilometrického poplatku, ale jejich asfaltování se hradí z daní všech. Jenom u dráhy se nedá jezdit po tankodromech, nemáte tam zahrnuté škody na životním prostředí a pod.

      Takže důchodci co tu „něco postavili“ většinou zaflikovali věci postavené dřív a nechali padnout celý stát to totálního technologického zaostání za západní světem a bijí se v prsa jak tu budovali socialismus. Houby! Ve skutečnosti jedině dokázali zničit průmyslovou zemi do nekonkurenceschopnosti, rozplemenit závist a hamižnost, a odsoudit dalších X generací k vyžírání si toho co natropili. Kdy se dostaneme na úroveň států se kterými jsem se mohli srovnávat ve 20.-30. a i za války? Mnoooo co jsem teď viděl nějaká čísla tak v podstatě nikdy.

      Klaus, natož Kalousek, jsou jenom malí páni, nikdy by se tu nedělo co se dělo, tedy kdyby tu neřádil 40 let těmi důchodci minimálně tolerovaný režim. Ano, povstání v Maďarsku bylo potlačeno, ano 68. rok se stal, ale ani SSSR by nebyl schopný udělat nic proti obyvatelstvu odhodlanému v dostatečné míře bojovat, ani v jedné zemi. Dále by zde nikdy nebyl ustaven kdyby volby tehdy nedopadly jako dopadly, částečně vinou současné generace důchodců, částečně vinou těch, kteří už zde nejsou. A dále, Kalousek i Klasu jsou jen a pouze produktem těmi důchodci ovlivňované a dodnes obdivované doby. Dále dodnes není splacen vnitřní infrastrukturní dluh, jděte se podívat po čem se dnes ještě musí jezdit a čím se musí jezdit. Jendo jestli je to dráha, nebo silnice.

      A kdybych pokračoval dál, tak celý problém s důchodci je v tom že byl nastaven, i díky minulému režimu, systém, který je v podstatě letadlem, Ponziho schématem, pyramidou, která se hroutí protože není možné zodpovědně založit rodinu. Tím pádem dochází k poklesu populace a z dlouhodobého pohledu pádu důchodového systému. Pokud by byly jmenné účty na kterých jsou sumy vždy násobeny 1+inflace, nebo čistou jedničkou (nemůže klesat při deflaci), a na tyto šlo řekněme 85% důchodových odvodů a tyto peníze byly součástí dědictví, pak takový systém bude lepší a dokonce bude lidi motivovat k tomu se do něj zapojit, než současný průběžný. A mimochodem bychom si ušetřili dost hádek o důchody a nadávání, protože by nebylo na co.

    • Pane Alexi, ještě pro pořádek, abych Vás uvedl do současné situace.
      Současné vyhlídky mladé generace jsou zhruba následující:
      V současnosti není možné sehnat ve větších městech byt za přijatelně nízké ceny, místo na bytě se 4-5 lidmi stojí 3-5 tisíc korun, s hodně velkým štěstím míň, by sdílený pouze se 3 osobami (3+1) stojí kolem 7 tisíc, včetně energií tedy.
      Není známé jestli vůbec budou státní důchody, takže pro případ že by nebyly je třeba dávat bokem rezervu, i kdyby to bylo „jen“ 5000 měsíčně tak to na moc dlouho nevydrží. Když budete hodně šetřit tak na jídle a dalších drobnostech se možná dostanete na 4 tisíce měsíčně, tedy asi 133Kč/den, do toho je třeba vytvářet nějakou rezervu na nečekané výdaje. I takto byste musel mít minimálně měsíčně kolem 15 000 korun abyste si to mohl dovolit, více méně ale budete muset dost uskromnit.

      Elektronika má dnes životnost asi 5 let, kvalitní více, ale ta je „drahá“, řekněme že jste BFU, počítač je po 5 letech nepoužitelný, stál 15 tisíc (dolní oblast, normálně je to u přenosných 20k+ za slušný stroj), další 3 tisíce ročně do fondu obnovy, měsíčně to alokuje 250Kč. A nemám tam započítaný milion věcí protože se pořád bavíme o spolubydlení. Neřešíte opravy moc, neřešíte fond oprav domu, neřešíte to že internet bude pár stovek měsíčně, protože v 5 lidech jsou to desetikorunové položky, neřešíte televizi, rádio, elektroměr co stojí pár stokorun měsíčně byť by se ani o wattsekundu neotočil. A ani jsme se nevydali na dovolenou nikam za hranice, to představuje náklad další 100Kč měsíčně na spoření, nemáme tam dárky pro rodinu, dalších pár stovek bokem každý měsíc. A neřešíme dopravu, nemáme auto, nikam nejezdíme a denně jenom vyjedeme 35 korun v MHD.

      Teď řekněme že se chceme posunout, že nechceme být někým kdo ve 30 letech pořád žije po podnájmech, chceme si pronajmout byt sami. Gratuluji, 1+kk za 9k, Bez energií. Dále chceme stále spořit na důchod, chceme, musíme nebude možná jiná možnost, To máme kolik? 20 tisíc jenom za základní věci bez jídla? S jídlem 25k? Jo ale natěsno, zábava, dovolená bude v podstatě nic. Nezbývá nic moc na obnovu našich věcí, jo mohli bychom se vzdát spoření na horší časy, na stáří, ale taky pěkně můžeme skončit pod mostem. Tak kolik? 28? Možná. Spíš 30k. A pořád chodíme pěšky, nebo občas MHD, auto nemáme.

      Teď chceme založit rodinu (a kdo do toho dnes jde, tak si musí být hodně jistý tím druhým, nebo je to totální blb.), byt 3+1 za bratru 15 000Kč. No vypadá to pěkně, ale… Na osobu je to pořád 7500, energie, řekněme 2500 na osobu, jsme na 10, na horší časy dalších 5 tisíc, jídlo se nezmění, 4000 měsíčně. Bum, 20k, jen to hvízdne, dítě, do 6 let (!) má životní minimum 1750Kč, mnoo na MPSV jsou z laciného kraje, ano, možná to vyjde budu-li je krmit tady nějakým odporným hnusem co by pes nežral, ale vážně chci dítě krmit, které prochází fázemi rychlého růstu, jen nějakou hmotou bůh ví jakého složení a v lepším případě vodu v horším nějakou colovinou za korunu Zaeska? Nebo nebo chci alespoň trochu kvalitní výživu? Podobný problém u dospělého, byť ten má trochu jiné možnosti. A nepomůžete si ani tím že si vybavíte rybářský lístek, vzhledem k organizaci, jak se dívám, tak nám to tu spravuje polomafie (ve veřejném toku, jehož úpravy a správu platíme všichni (a ještě se dotují násady)), takže to máme 400Kč ročně místní organizaci a pro jednoduchost 2800Kč na celorepublikovou (ať to nehledám po jednotlivých dědinách a nehádáme se) povolenku, to jsou asi 3200Kč, za to si koupím 17kg pstruhů někde v globuse, vepřového třeba 40. A nemusím tam trávit hodiny seděním u vody. Spíš na to jedno dítě počítejme 3 tisíce, a to nemáme kroužky a další věci. Na starší 2000-2500, nemáme tam studenta, že potom, nemáme tam nějaké odkládání peněz bokem pro ně. Kolik dáme 3 500?

      A zase nikam nejezdíme, sedíme pořád doma, nemáme ani auto, 10k nájem, 5k, spoření, 4k stravné, klidně 3 500 na dítě, tak jsme na, 22500Kč Nemáme tam fond na obnovu vybavení bytu (to asi spadlo z Marsu, nebo máme almaru po prababičce), služby domu, což může být zase pár tisíc na osobu a měsíc a nemusí to být v ceně bytu… Jestli najdete ženu co toto je schopná snášet třeba deset let, nebo která s Vámi půjde a bude stavět tři roky po víkendech dům, asi jste našel tu pravou, gratuluji.

      Víte co? Možná Vám to přijde jako sranda, nevím jestli bydlíte v nájmu, nebo ve svém, kde jak a za kolik, možná to ani raději nechci vědět. Ale bohužel toto je současná realita, vysvětlujte lidem, kteří nemusí mít ani těch 20 tisíc měsíčně, ani těch 15, kteří si jenom horko těžko mohou dovolit byt, a kteří možná nebudou mít důchod přestože platí důchody dnes, kteří se musí rozhodnout jestli rodinu, nebo zajistí sebe (dobře, většinou o tom nepřemýšlí), že je nikdo nediskriminuje a že důchodci si to zaslouží a kdesi cosi. Ti důchodci a jejich rodiče mimo jiné mají, čest výjimkám, podíl na tom že tu něco pod minimální německou mzdou bereme jako přijatelný standard, dokonce snad to bereme jako přijatelný lat pro střední třídu, že si tu společnosti řádí jak černá ruka (viz kauza s kvalitou potravin, cenami), že kdyby nebyl zaveden institut minimální mzdy, tak se tu okamžitě zahájí závod ke dnu…

      Tak možná promiňte že lidi tak rozčilují slevy pro důchodce kterým už teď platí kde co, státem a dalšími okolnostmi na hranici kde nemají moc možností, jsou v nejistotě jestli ono budou mít důchod, jestli náhodou nebudou muset finančně podporovat už své rodiče. Pak promiňte že se lidi hněvají když slyší o takovýchto slevách. V podstatě mnohdy jim samotným zbývá málo, žijí od výplaty k výplatě, nevidí budoucnost, nemají jak se zaopatřit a nemají pomalu ani na to pořídit si zodpovědně dítě, jedno, na tož dvě. ak tu vidí slevy pro důchodce všude, tam alkoholiky na dávkách, nezlobte se na ně, ten problém je děsivý a zasahuje celosvětově, jak jsem již psal, generace narozené po 85. roce.

      Možná by měli být vděční za to že je nežerou lvi, že po nich nikdo nestřílí, ale co je horší? Rychlá smrt olovem, nebo dlouhá pomalá smrt za živa v práci s tím že nikdy nebudou asi schopní dosáhnout té úrovně co jejich rodiče?

    • K.S. – výborně napsáno. Já se na rozdíl od zdejších expertů musel starat o nemocné rodiče, cestovat s nimi 80 km do nemocnic a k doktorům a bylo jim úplně ukradené, jestli vlak stojí 60% nebo 75% nebo kolik. Protože většina těchto lidí to při stavu veřejné dopravy tou veřejnou dává opravdu jen v nouzi. Stejně tak je jedno mně, jestli vlak do Prahy stojí 150 nebo 250, když byt v Brně pro rodinu není pod 4-5 milionů…. atd. Ale pořád budou někteří řešit „chudinky“ co by si měli koupit lístek za pár korun dráž.

  • Tyto slevy jsou skutečně nevhodné opatření. Je to lepší než původní návrh v tom, že se to nebude tak moc nadužívat a nebude to tak moc drahé, ale stále tu zůstává problém té obrovské propasti mezi zlevněným a normálním jízdným – slevy by se měly dělat především pro normálně pracující 20-60 let, kteří nejčastěji jezdí autem, tedy u kterých je v našem zájmu, aby využili hromadnou dopravu. Zavedení slev pro ostatní skupiny posouvá veřejnou dopravu dále do sféry socky, kam slušný pracující člověk nemá motivaci vstoupit. A to je zásadní problém tohoto návrhu, velice to ubližuje veřejné dopravě jako takové.

  • Toto je naprosto pitomý a ubohý populismus, nic víc! Ano dráha má být dostupná, ale ne tímto způsobem, hlavní tahy jsou přetížené a na lokálkách to nepomůže, tam jsou třeba zcela jiná opatření. Zejména zrychlit tratě, zkapacitnit je, přidat zpátky koleje do redukovaných stanic aby tratě mohly začít opět plnit všechny své funkce, což pomůže i osobní dopravě protože to může zvýšit stabilitu grafikonu a i zkrátit jízdní doby.

    Tato vláda bez důvěry už neví co dělá, nebo ví, ale jde jenom o další předvolební kampaň za naše peníze, toto retro 90. je už ubohé a únavné, bohužel lidé to rádi asi, je vidět že jeden slovenský politik jako druhý. Měli bychom se z toho dostat konečně. Ještě by se dalo pochopit kdyby se na to musela vyřídit speciální karta, vystaví každý dopravce, ale jenom takto na pasblink? To je špatně.

    Ale toto nedáme dohromady pokud nezačneme mluvit a vycházet z komor ozvěn.

  • skvělé.

    Já myslel, že největší problémy ČR jsou zanedbané investice do dopravní infrastruktury, nízké mzdy a zároveň drahé bydlení což odrazuje aby mladé rodiny měly děti, nižší rozpočet na armádu než se stát v NATO zavázal, vysoký počet exekucí… Ale ono ne, ono jde o to aby důchodci jezdili vlaky a busy za hubičku. Rozumím. Voličská základna „ANO, budu se mít líp“ musí dostat svoji 6 miliardovou koblihu…

    • Je to problém, jenže tohle jsou jenom další koblihy. 6mld to je tak na 80km rekonstrukce tratí a dvou stanic, zhruba. Jenže tak si nekoupíte hlasy. Všimněte si že v týdnu řekl že klidně jde do předčasných voleb. Za dekádu by se dala zrekonstruovat asi desetina sítě. Je to málo, bylo by třeba na to mít tak 12-24mld ročně. To by bylo lepší. Určitě ani ještě přechod na UIC60/S49 není hotový a najdeme tratě a nádraží se staršími profily.

      Armádu nemám rád (je to slabé slovo), ale to raději za těch 6giga kupme kvéry, vesty a pod. 6giga by bylo na 12k vojáků s platem 500k ročně. To už je prosím asi lepší než simulovat nával důchodci.

      Bydlení je problém úředníků a někde (Brno) dlouho neexistujícího regulačního plánu, který zakonzervoval v centru staré plochy průmyslu, tak do týdne od zplatnění ZÚR JmK se aktivovaly stavby které vyseli na tom že nemohl platit územní plán protože nadřazená dokumentace, loni se začalo a komplex Vlněny je už skoro hotový. Jenže problém je i v tom že se asi nedá levně, otázka jestli je to vůbec ještě legální, sehnat pozemek pro stavbu svépomocí.

      Problém s bydlením pro mladé je celosvětový, i v tom vymírajícím Japonsku, ale tam je to se společenským tlakem. Momentálně je jenom v metropolitní oblasti Tokya více prázdných domů(!) než tzv. Net Café Refugees, tedy lidí přespávajících po internetových kavárnách, v Británii jsou lidé narození po 85. roce v podstatě zamknuti mimo trh s nemovitostmi, vysoké nájmy, nízké platy a taktéž vysoké ceny nemovitostí vedou k tomu že mladí lidé nejsou schopní si sehnat odpovídající bydlení. Také vznikla bezprecedentní situace že za normální situace (bez válek) se mají mladí lidé hůř než starší generace, také díky všemožným slevám a úlevám, taktéž vlastnictví nemovitostí vzniká bezprecedentní transfer, vlastně je to klasické letadlo, kde si prvotní investoři začali vybírat zisky a poslední to všechno platí.

      Exekuce je problém lidí, ani ne tak státu, ale zpětně to je pro stát sakra velký problém, takoví lidé pak volí extremisty, protože jsou v dluhové pasti. Dá se asi omezit exekuční šílenství, respektive regulovat exekutory (otázka jestli nemají být součástí represivních složek a tedy pod státem, asi by měli), ale není to lék na lidi co si naberou půjček jak kráva na rohy.

  • Logiku to má – aby aspoň někdy aspoň pro někoho bylo aspoň o něco levnější jet hromadnou dopravou než autem. Ale:
    – o jízdné zdarma se nejedná ani náhodou – což je objektivně dobře, ale z hlediska slibu a jeho naplnění špatně
    – pro diskriminovanou střední věkovou kategorii nadále vyjde většinou finančně lépe použití automobilu, pokud už nějaké má k disposici
    – i pro skupiny studentů a seniorů půjde o to, zda bude 75% sleva i ze skupinové slevy – jinak auto vyjde pořád lépe
    – nepomůže sebevětší sleva, pokud někde někdy prostě nic nejede
    – zdalipak mají uváženu přiměřenost kompenzací … mít plné velké vlaky, ale za každého cestujícího brát celkově peníze vykalkulované byť i jako dotované pro současnou skomírající železniční dopravu může být pro jednu stranu až příliš dobré, a pro státní rozpočet až příliš náročné (ani nevím, jestli stát už splatil staré dluhy)
    – chce to tedy samozřejmě mnohem komplexněji pojatou podporu hromadné dopravy, ale jistě i dílčí impuls k povzbuzení hromadné dopravy může být dobrý
    – a nejlepší na tom je, aby podobná opatření vyhláškou zaváděly, měnily a rušily po několika měsících se střídající vlády – nejen ze zásady, že je to vláda bez důvěry, ale i z toho hlediska, že už dávno měl být a jistě bez zbytečného odkladu bude jmenován premiér nový a následně v přiměřené době nová vláda, a zase bude vše jinak … ještě letos nás pravděpodobně čekají 2 neúspěšné pokusy před volbami, a další po volbách – v této i mnohem více věcech 4 podstatné změny ročně jsou trochu moc!

    • no nevím, ale auto nevyjde levněji jak vlak a po té slevě už vůbec ne. A co furt máte srovnání vlak versus auto? Vlakem cestujete větším pohodlím než v autě.

    • petr.r:
      No nevím kdy jste jel naposledy nějakým šukafonem, nebo honeckerem, eventuálně na stojáka ve Slovenské Strele. Kdybych nejezdil vlakem jenom dvakrát za týden a zbytek neobešel pěšky nebo v MHD, tak si auto asi pořídím, nezlobte se.

      Vít Jůza:
      Obávám se že z tohoto bordelu se nevyhrabeme pokud budeme sedět podívejte se co vytáhlo některé strany, ale to se dá změnit. Jenom je třeba začít mluvit, ukázat lidem jak je to možné řešit bez populistického šílenství na kterém teď ujíždí. Ale na tom může pracovat každý z nás, to jsou takové drobnosti jako vedení si knihy příjmů a výdajů, tedy přehled o financích (psychologický efekt je nezanedbatelný), indukcí se to pak přesune i jinam. schválně si stoupněte někdy v penny, nebo lidlu tak abyste viděl na kasy, vypozorujete jeden zajímavý efekt který vede k tomu co se děje.

      Je to ostuda to co se děje, bohužel současný tandem v exekutivě je ostuda kdy si lidé myslí že uřvané retro to zachrání, nezachrání, bude to horší. V této situaci by snad byla lepší žádná vláda než vláda bez důvěry, tímto se z ústavy stává více méně cár papíru. Uvidíte že do švestek nebude nová vláda. Nemají soudnost.

      Prvotní podporou VHD by měly být takty a doprava v rozumném časovém okně, takže vlaky, ale i autobusy, v okně 4-22 na všech tratích, do 8.-9. hodiny v hodinovém taktu, pak tak do 2.-3. hodiny rozvolnit na 2h takt, pak zase třeba od 6. hodiny zase pod dvou hodinách s tím že poslední vlak jede kolem té 22. hodiny a pak někdy v 1 nějaký noční. Ale není možné jezdit od 6 do 20 po dvou hodinách. Jednak se nikam pořádně nedostanete a použít se to moc nedá. Možná kdyby se to proložilo rychlíkem, takže na střídačku Os/R, tak to jde (malé obce prominou), ale mít spojení skoro pro 50k lidí po dvou hodinách? To je snad blbý vtip! (nehledě na parametry tratě která by mohla být na 120-160, ale protože minulost je na 80 a s ručním ovládáním výhybek)

      Dobře pokud je to někde v horách, tak i kdyby mezi 9 a 15 hodinou jel jeden vlak s hodinovou pauzou na oběd, tak je třeba mít minimálně po hodině spoje v okolí špiček aby to bylo pro lidi použitelné do práce a z práce.

    • petr.r: Někteří ještě ty peníze také počítáme. Benzin do auta i pro jednoho podle auta (cca 1,2-2Kč) a dalších okolností na kilometr plus minus jako kilometrová sazba Českých drah (cca 1,35Kč?, ano, s in-kartou a jinými slevami je to méně), ty ale připočítávají ještě asi 10 Kč základ, většinou vozí oklikou, tedy více kilometrů, zatímco autem zpravidla příměji přesně z místa přesně do místa kdykoli. Plyn levnější. Při větším počtu lidí rozdíly už výrazné i při použití skupinových jízdenek. S pohodlím je to různě na obě strany. Osobně dávám přednost hromadné dopravě, uvědoměle, nebo „jako blbec“?
      K.S.: Máte pravdu, ale ještě ne celou: vzhledem k různému dojíždění za prací a z práce je ve venkovských oblastech potřeba a přiměřené každou hodinu téměř pořád (3 hodiny před začátkem a po konci šichet), snad dopoledne a v noci by se dalo po jednom spoji ušetřit, v noci ze soboty na neděli by třeba dvouhodinový interval byl také přijatelný; často používaný systém „menším místům stačí méně, je tam jen zlomek voličů“ je samozřejmě špatný. Vožení prázdných vozidel se dá zamezit jízdě některých spojů jen dle potřeby – na objednání.
      Ano, slušně funkční veřejná doprava by pro veřejné rozpočty byla dražší, aspoň než se ji lidé naučí používat … ale také smysluplnější.

    • petr.r – zapomínáte na takový malý detail u toho auta, že to zdaleka není jen o penězích. To auto většina lidí už má, takže neřeší rovnici „koupit auto nebo jezdit vlakem/busem“. A když ho mám, cena je cca podobná, tak pojedu autem. Ode dveří ke dveřím. Bez zdržování se cestou na nádraží (mnohde ani ta MHD nefunguje na menších městech, takže hezky pěšky) kromě koridorů mnohem rychleji než veřejnou dopravou. A hlavně – nejsem vázáný jízdním řádem, což i v okresních městech je problém, se dostat veřejnou dopravou někam i jen 10 km za město, např. A pokud máte malé děti, tak jen blázen s nimi absolvuje cestu vlakem, která se vším všudy zabere i 2,5 hodiny, když autem jsme to dávali bez problémů za hodinku (často i s časovou ztrátou kvůli hledání parkovacího místa). Jistě, pokud jedu po koridoru na výlet do Prahy, Vídně apod., netáhnu víc jak jedno zavazadlo, jedu rád vlakem příp. expresním autobusem a auto nechám u nádraží nebo doma. Ale většina tras taková není.

    • Btw to pohodlí ve vlaku je tak trochu imaginární. Stačí aby byl vlak plnější a je kolikrát vůbec problém najít místa k sezení u sebe. Pokud to není někde na hlavních tratích nebo tam, kde jezdí Leo / Jančura, tak ty vlaky jsou méně pohodlné než prosezená sedačka ve starém autě. Ano, když si koupím jedničku nebo raději u Jančury byznys / relax, je vlak komfortní a pohodlný. Jenže taky za jinou cenu, že…. a opravdu za pohodlí nepovažuju to, že sice mám místenku v Railjetu do Brna, ale k místu se pomalu nedostanu a celou cestu mi někdo visí u sedačky, protože ten vlak je plnej.

  • SVĚT SE ZBLÁZNIL ……………….CELÁ TA VLÁDNÍ PARTA BEZ DŮVĚRY … JE TAK ZRALÁ DO BOHNIC…..
    Komunisti KOMUNISMUS nestihli vybudovat ……po 30 letech starý /post/komunisti se o to pokouší rovnou……
    PTÁM SE PROČ….takový populismus…….vždy to někdo musí zaplatit…..aby někdo někam jezdil nebo si něco někde koupil……..tak dítě na to má rodiče ……dospělý by si na to měl vydělat…..důchodce od toho má důchod / plus kde jaké slevy na jízdném, na zájezdy apod./ a může a spoustu jich znovu pracuje.
    Tak PROČ PROBOHA ….který jelito to vymyslelo – ZADARMOooooooó
    V tom případě jim i např. základní životní potřeby – jídlo, dorgérie taky dávejte zdarma.
    A voni ti staří co ušetří zase nacpou mladým, ti to budou muset s daní a odvodů odvést státu aby na to měl.
    Kocourkov je slabé slovo….prostě SVĚT SE ZBLÁZNIL….

    • Vy jste ten článek zjevně nečetl nebo nepochopil, jinak byste tento lživý blábol nemohl napsat.

    • četl…ono to jedno…jestli 75 nebo 100%…..ono to vyjde nastejno………myslím, že na světě stále nic není ZDARMA nebo ve SLEVĚ……že by to někdo jen tak „dával“ … vždy ztráta nebo sleva se z něčeho zadotuje a je jedno jakým způsobem, ale vždy to z jedné hromádky na druhou hromádku …….kritizovali se kdysi komunisty za přerozdělování a dnes je to v jakém stavu a to do toho nepočítám ještě europrachy……to je kapitola sama o sobě.
      A když už tak asi bych řekl jako zde spousta ostatních….priorit daleko přednějších by se našlo několik kam těch cca. 6 miliard užitečně investovat.

  • Jakožto daňový poplatník, jsem ochotný sponzorovat maximálně cestu studentúm z místa bydliště do místa školy. 6miliard při 5milionech pracujících je přes 1000 ročně na poplatníka.

    • petr.r.
      A kde je psáno že Milda bude mít kdy od státu důchod? Co když mu prostě řeknou je nám líto ale máte nárok jenom na žebráckou hůl a raneček? Vy si to neuvědomujete, ale ten systém se hroutí.

      Od počátku byl pitomě navržený. Jo dokud tu byla agrární společnost, tak to vidět moc nebylo, to se postarala rodina a i ten děda s babičkou s postarali o drůbež, včelky, když mladý oral a snacha kolébala a vařila, pár šilinků, to se někde uzmout dalo, a těch úředníků a dělníků tolik nebylo a pak zase jako na tom statku, když staří bydleli s dětmi tak něco kolem domku udělali, v rostoucí industrializované společnosti to také šlo, každý rok vstoupilo více budoucích plátců než bralo důchody, (trochu letadlo ne?), když se dosáhlo porodnosti 2děti na ženu, začalo to skřípat, ale dalo se to pošolichat věkem odchodu do penze, trochu se začarovalo s něčím jinde, ale co čert nechtěl porodnost spadla brutálně. A to už nedáte, ten systém je neufinancovatelný, pokud to zkusíte takto táhnout dál, tak patrně generace narozená po 85. roce už bude mít vážné problémy se zaopatřit, státní důchod bude nedostatečný a na soukromé spoření nebude. Nebo bude, ale to si budou muset něco odříct, a většina toho odřeknutí povede na to že si nepořídí rodinu. Proč? Protože jednak je to první na ráně (starosti a není čas na děti), nebo není na pořádné bydlení (do spolubydlení si dítě nepořídíte), nebo ani nemají čas na hledání partnerky, což je jaksi nutnost. Takže se realizují jinak, a ještě dostávají nadané za nezodpovědnost a iphonománii a že je zajímají jenom hadry a věci… Nojo ale co jiného když peníze zbývají jen na to? Dobr paradox, co? Dá se našetřit na nový Iphone, značkovou bundu či na dvě dovolené za rok, ale na rodinu nemáte.

      Gratuluji moderní společnosti k tomu že se takto ekonomicky zcela vyhubí do bodu zhroucení kdy tu zbudou ti co si pořizovali potomstvo protože stát jim to platil.

  • To je ještě horší, než popapulistické jízdné zdarma.

    Teď bude jízdné pro ty skupiny lidí hodně levné, což se státu prodraží. Na druhou stranu ti lidé si pořád budou muset kupovat symbolický lístek, takže opruz s nákupem neodpadne.

    Nelze nějak koupit jednosměrnou jízdenku Babišovi na Slovensko? Klidně za plnou cenu..

    • Hoši modří, uklidněte se, Babiš jel s vládou na moravu s Leo, nechci psát proč, ale jeden důvod jste tady už psali- tři vagony a jedna lokotka a na stojáka.

  • Dobrý den,
    z mého pohledu jde pouze o ubohý populismus, nic víc. Plesnivé koblihy v trochu jiné podobě.

    Podporovat veřejnou dopravu lze podle mého mnohem lépe různými lokálními, krajskými i celostátními integrovanými systémy, uznáváním jízdenek mezi dopravci a usnadněním přístupnosti této dopravy, službami pro cestující.
    Zatím je trend právě opačný, příkladem je Jihočeský kraj – pouhá parodie na integrovanou dopravu a zejména pak šumavské lokálky. Z těchto lokálek zmizely pokladny a vlakvedoucí (starší lidé se často nyní cestovat vlakem bojí, protože si nerozumí s automatem na jízdenky), ve vlacích chybějící místa na zavazadla nebo třeba i věšáčky, zrušené půjčovny kol, čekárny a WC ve stanicích a třeba i dlouholetá absence úschoven zavazadel. Jihočeský kraj se tedy snaží…

    Za těchto okolností je tedy jasné, že podstatou tohoto návrhu není ani v nejmenším podpora veřejné dopravy. Ale přesto bych měl zlepšovák – na místěch zrušených úschoven a záchodů by mohly být prodejny Kosteleckých uzenin, Vodňanských kuřat a výše zmíněných plesnivých koblih.

  • Na studentskou slevu už nedosáhnu, ale kdyby mi tak chtěli po pětašedesátce přidávat 75% na benzín…

    • není problém, přečtěte si jestli máte nárok na 550kč za měsíc.

  • Ptám se proboha proč? Maximálně, co bych ještě uvítal a pochopil by bylo rozšíření slevy na dítě z 15 let až do 18 let. Jinak ta otázka je, zda to opravdu přiláká o tolik více lidí do vlaků a autobusu. Do 18 let jezdí mladí stejně vlaky/autobusy protože jim ani většinou nic jinýho nezbyvá. Studenti se pak dělí na ty, kteří za každou cenu mají auto a na ty, kteří pořád dále jezdí jako předtím. No a důchodci využívaji vlaky a autobusy také hojně (hlavně skupinový výlety). Tedy z mého pohledu zde zas tak velký potenciál pro nárust není a dopad bude jediný, že tito cestující zaplatí míň a stát jim to doplatí. To kde se na to vezme evidentně přebytečných 6 miliard je otázka.

    • Autobusy se do toho nemají zatahovat, nebot to poškodí ve městech mhd.Dovedu si představit jak Zemek už zhání trubky na označníky.

Newsletter