Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Italové s Turky jdou tvrdě po obřích zakázkách na D35, jsou první a druzí

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Na Ředitelství silnic a dálnic se dnes otevíraly obálky ke dvěma největším dálničním zakázkám za osm let. Jde o dva úseky dálnice D35 v celkové délce 26 kilometrů. Do pořadí přitom výrazně promluvilo italsko-turecké konsorcium Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Vyplývá to ze zápisů z otevírání nabídek, který má server Zdopravy.cz k dispozici.

U větší zakázky ale zůstalo těsně před branami. Téměř 14 kilometrů dlouhý úsek Časy – Ostrov míří zatím podle výše nabídky ke sdružení firem M-Silnice, Hochtief a Colas, které požaduje 2,977 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic přitom cenu odhadlo o přesně dvě miliardy korun vyšší: 4,977 miliardy korun. Oproti projektové ceně tak stavební firmy slevily o 40 procent.

Ze třinácti firem a sdružení, které se kvalifikovaly do druhého kola, podalo nabídku nakonec sedm uchazečů. Na druhém místě podle ceny je právě italsko-turecké sdružení, které požadovalo za výstavbu 3,065 miliardy korun. Třetí je s cenou 3,231 miliardy korun sdružení firem Metrostav, Eurovia a Swietelsky.

Italové s Turky jsou ale nejlevnější u navazujícího úseku Opatovice – Časy, který měří necelých 13 kilometrů. Za jeho výstavbu požadují 2,883 miliardy korun, když rozpočtová cena byla 4,645 miliardy. Na druhém místě skončila skupina Porr s cenou 3,142 miliardy korun, třetí pak je konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy).

Ze 14 kvalifikovaných firem se nakonec příhlásilo osm, když na posledním místě skončila skupina Geosan s italskou Toto (3,881 mld.).

Obě zakázky jsou největšími sousty, které ŘSD stavebním firmám v posledních letech předhodilo. Jde o pokračování dálnice D35 ve východních Čechách, která má v budoucnu spojit Hradec Králové s Olomoucí a odlehčit tak D1. Součástí stavby je i přemostění železničního koridoru z Prahy do České Třebové.

Dnešní otevírání obálek jen potvrzuje trend velkého zlevňování ze strany stavebních firem, které může podle řady lidí v oboru vést ke krachům některých společností.

Nejde přitom o první zakázku, která míří k italským firmám. V létě ŘSD uzavřelo smlouvu na modernizaci části D1 s italsko-kazašským sdružením.  K první silniční zakázce v tuzemsku už se dostali i Řekové.

Klesající ceny se staly tento týden tématem i Silniční konference v Brně. „Na trhu určitě není win win situace. Může to znamenat válku na staveništích, ze které nikdo nevyjde vítězně,“ řekl například náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle šéfa ŘSD Jana Kroupy je už nyní na staveništích znát velké napětí a někdy se projevují snahy firem o změny směrem k levnějším řešením. Kroupa jmenoval například záměnu ocelového mostu za betonový nebo záměnu asfaltových směsí. ŘSD ale podle něj žádné změny proti projektům nepřipouští.

Tabulka nabídek jednotlivých firem:

Úsek Časy – Ostrov

Firma nabídková cena
M-Silnice, Hochtief, COLAS“ 2.977.328.603,71
ASTALDI S.p.A. + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret A.S. 3.065.135.244,15
EUROVIA CS, a.s. + Metrostav a.s., divize 4 + SWIETELSKY s.r.o. 3.231.976.234,47
Strabag 3.274.559.093,32
OHL ŽS, a.s. + MADOS MT, s.r.o. + Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. 3.975.560.627,53
GEOSAN GROUP a.s. + Toto S.p.A. Costruzioni Generali 4.114.843.830
Doprastav a.s. 4.416.121.706,58

Úsek Opatovice – Časy

firma nabídka
ASTALDI S.p.A. + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret A.S. 2.883.446.650,08
Porr 3,141.539.916,79
EUROVIA CS, a.s. + Metrostav a.s., divize 4 + SWIETELSKY s.r.o. 3.166.823.987,12
Strabag + SMP 3.183.070.153,12
M-Silnice, Hochtief, COLAS 3.226.427.558.24
Doprastav 3.791.264.330.28
Skanska 3.792.095.149,00
GEOSAN GROUP a.s. + Toto S.p.A. Costruzioni Generali 3.881.444.724,14

Jan Sůra, Jan Šindelář

Štítky