Letectví Letiště

Ruzyně dál roste dvouciferným tempem. Na počet cestujících ji ale dohnala Budapešť

B737, Letiště Václava Havla Praha, foto: Letiště Praha
B737, Letiště Václava Havla Praha, foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla pokračuje i letos ve velkém růstu. I když roste rychleji, než je evropský průměr, dohnalo ho letos budapešťské letiště. Před ním měla Ruzyně dlouho náskok.

Čerstvá data za únor ukazují, že pražské letiště v druhém měsíci letošního roku zrychlilo tempo růstu z lednových 10,49 % na 13,40 %. Za únor branami letiště prošlo 939 917 cestujících, od ledna do února už 1,872 milionu pasažérů, což znamená nárůst o téměř 12 %.

Nejkratší měsíc v roce přinesl nepatrnou změnu v žebříčku destinací, kam se z Prahy létá: na první místo se vrátilo letiště Charlese de Gaulla v Paříži před Moskvu a Amsterdam. Počet pohybů letadel stoupl o 5,52 %, což ukazuje, že do a z Prahy létají větší a plnější letadla.

Praha sice v rámci Evropy roste rychleji, než je průměr, jiná středoevropská letiště ji ale už dohnala. Už loni se před Prahu dostala na počty cestujících Varšava, a letos v lednu poprvé také Budapešť. V součtu za leden a únor Praha před Budapeští vede už jen o čtyři tisíce cestujících.

Praha přitom měla dlouho před Budapeští výrazný náskok, ještě před dvěma lety činil téměř dva miliony cestujících za rok. Budapešť ale v posledních letech zažívá výrazný boom nových linek.

Jakub Habarta, který se ve společnosti Deloitte zabývá leteckou dopravou, vidí jako jeden z důvodů, proč se Budapešť přiblížila v počtech cestujících Praze, fluktuaci mezi sezónami. „Leden a únor jsou tradičně nejslabší měsíce roku z pohledu počtu cestujících. Z počtů za rok 2017 je vidět, že v těchto dvou měsících byla Praha a Budapešť na podobně nízké úrovni. Nárůst v průběhu hlavní letní sezóny ale Praha zažívá podstatně větší, přibližně dvojnásobný. Křivka vývoje počtu cestujících v průběhu roku je tak u Budapešti plošší než u Prahy, u které má velmi významný vrchol v červenci a srpnu. Jako hlavní důvody bych viděl relativně vyšší disponibilní příjmy českých domácností oproti maďarským a větší objem incomingových cestujících než u Budapešti. V celkovém ročním počtu tak Praha Budapešť v roce 2017 relativně značně předstihla,“ řekl Habarta.

Podle něj se může Budapešť dostávat před Prahu hlavně ve slabších měsících. „Důvodem může být zejména dominance nízkonákladových dopravců v Budapešti po krachu Malévu. Ti svou cenovou politikou dokáží generovat poptávku tam, kde by při vyšších cenách nebyla a sezónnost dopravy tak můžou vyrovnávat o něco lépe, než klasičtí síťoví dopravci, kterých v Praze působí víc,“ dodal Habarta.

Podle něj může Budapešť letos dál růst především díky ohlášené expanzi Wizz Airu a dalšího zařazování Airbusů A321 do flotily, které dopravce plánuje z velké části bázovat právě tam. „I na stávajících letech nabídnou skokový nárůst sedadlové kapacity ze 180 sedadel u současných A320 a 230 sedadel u nových A321. Na letišti navíc v letní sezóně obnoví dálkové spojení s USA polský dopravce LOT. Zda se letišti povede i v celoročních číslech dotáhnout na Prahu bude záležet právě hlavně na úspěšnosti letní sezóny na obou letištích,“ dodal Habarta.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Otmar
Host
Otmar

Ruzyně dál roste a rychlodráha do centra stále jen na papíře. Ostuda všech vlád ČR od r.1989.

liposh
Host
liposh

Nikdy jsem uplně nepochopil, proč vlastně Ruzyně potřebuje další ranvej. Vždyť mají 2 plnohodnotné a ještě třetí takovou mírně retardovanou a chtějí stavět čtvrtou, zatímco všude kolem po Evropě to na letištích s podobnou kapacitou jde s dvěma. Něco mi uniká, takže prosím o zasvěcení 😉

ACCCZ2
Host
ACCCZ2

Technicky vzato má letiště Ruzyně dráhy pouze dvě, ta třetí se již dlouhá léta jako VPD nepoužívá. Problém je, že provoz na „vedlejší“ dráze 12/30 je omezen vcelku přísnými protihlukovými opatřeními a vzájemnou polohou s „hlavní“ dráhou 06/24 se nejedná o dráhy nezávislé, to znamená, že provoz na jedné nelze řídit nezávisle na provozu na druhé dráze. V praxi tedy drtivá většina provozu užívá dráhu 06/24, z čehož plyne nižší kapacita dráhového systému i při aplikování HIRO (HIgh Intensity Runway Operations). Jedna dráha by tedy mohla být používána hlavně pro přistání a druhá pro vzlety. Tím by se dráhová kapacita… Číst vice »

Martin V
Host
Martin V

ACCCZ2: Píšete, že s paralelní dráhou by se „dráhová kapacita více než zdvojnásobila“, tomu nerozumím. 🙁 V současnosti je deklarovaná dráhová kapacita 46 pohybů za hodinu, z toho maximálně 33 vzletů a 33 přistání. Viz http://www.slot-czech.cz/en/site/capacity_parameters/summer-season-s18.htm Pokud budete provozovat dráhy v segregovaném módu, tak se kapacita zvýší na 33+33 = 66 pohybů za hodinu. To znamená, že se kapacita zvýší pouze o 43 %. Nebo se předpokládají nějaké další změny v organizaci provozu? Třeba částečně smíšený provoz, kdy by byly oddělené vzlety a přistání jen pro letadla kategorie A320 + B737 a všechna těžká letadla by nadále přistávala na současné… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Pokud by byly dve paralelni drahy, tak to nebude o tom, ze by tam bylo moznych 33 vzketu a 33 pristani. Ten narust by byl vyrazne nizsi. Minimalne na 2×47, ale ori segregaci (jedna draha jen oristani, druha jen vzlety) jeste vyssi.