Velké letecké plány. Dopravci a letiště očekávají silný růst, zaznělo na Routes Europe

V Lodži proběhl další ročník leteckého fóra Routes Europe. Zdroj: Facebook.com - RoutesonlineV Lodži proběhl další ročník leteckého fóra Routes Europe. Zdroj: Facebook.com - Routesonline

Vysoké ambice neskrýval LOT ani airBaltic, budapešťské letiště chystá nové terminály pro cestující.

V polské Lodži proběhla v minulých dnech jedna z nejvýznamnějších leteckých akcí – fórum Routes Europe 2023. Během tří dnů se na ní setkali a vzájemně vyjednávali zástupci leteckých společností, letišť i všech předních osob z oboru. Součástí fóra byly rovněž zajímavé konference a jiné prezentace. Představeno na nich bylo i několik vizí či novinek.

LOT chce ještě letos dosáhnout 10 milionů odbavených pasažérů, pokračuje v rozšiřování flotily

Jeden z představitelů polské letecké společnosti LOT například oznámil, že dopravce plánuje přepravit v letošním roce deset milionů cestujících. Loni to bylo o dva miliony pasažérů méně. V současnosti létá aerolinka do stovky destinací. Během setkání s novináři zaznělo, že struktura společnosti se změnila. Více se například zaměřuje na charterové lety. Jejich pasažéři budou letos tvořit deset procent z celkového počtu. Statistiky navíc ukazují, že se dopravci po útlumu způsobeném pandemií vrací obchodní cestující. Aktuálně jsou ve srovnání s rokem 2019 zastoupeni na úrovni 70–80 procent.

V uplynulém roce vytvořil LOT čistý zisk ve výši sto milionů zlotých, což je v přepočtu něco málo přes půl miliardy korun. I nadále pokračuje v rozšiřování své flotily, převzal sedm Embraerů a šest Boeingů 737 MAX po zkrachovalé rumunské společnosti Blue Air. Z provozu naopak vyřadil turbovrtulové Bombardiery Q400. Pokračuje rovněž v analýze trhu a příležitostí k dalším akvizicím. Již několik měsíců se spekuluje o velkém nákupu letadel Embraer E2 nebo Airbusů A220. Ke kontraktu na šedesáti strojů A220, který měl být blízko, jak informovala loni v létě agentura Bloomberg, dosud nedošlo.

AirBaltic cílí na dvojnásobnou flotilu Airbusů A220, poohlíží se po nové základně a ohlásily svou dosud největší zimní expanzi

Generální ředitel airBaltic Martin Gauss naopak představil plány letecké společnosti zdvojnásobit flotilu Airbusů A220 na sto letadel, čímž by vznikla příležitost umístit šedesát strojů mimo domácí trh dopravce. Lotyšská aerolinie bude do léta roku 2024 provozovat padesát A220-300, v případě úspěšného vstupu na burzu v příštím roce zadá objednávku na další stroje. Velkou část by pronajala i s posádkami jiným společnostem. Využít by rovněž mohla opci na dalších dvacet Airbusů A220.

AirBaltic již provozují své základny ve všech hlavních městech pobaltských států, tedy v Rize, Tallinu a Vilniusu. Disponují rovněž finskou základnou v Tampere. Právě v Pobaltí již podle Gausse není prostor pro umístění dalších letadel. Poohlíží se proto po další severské základně.

Aby toho nebylo z novinek airBaltic málo, ohlásil dopravce největší zimní expanzi ve své historii. Ta zahrnuje celkem jedenáct novinek ze všech jeho základen. Riga získá linku do Agadiru a Alicante, Tampere na Tenerife a do finského města Kittila. Vilnius spojí společnost s Bruselem, Tenerife, Turínem a Dubají. Nabídka z Tallinnu bude obohacena o Tenerife a Ženevu. Aerolinka spustí neobvyklou linku z Tallinnu do Amsterdamu s mezipřistáním v Tampere.

Air Serbia je spokojena s lety do Číny, kde chce i nadále růst

Za zmínku stojí plány generálního ředitele Air Serbia Jiřího Marka na zaměření letecké společnosti na rozšíření její přítomnosti v Číně poté, co se ukázal úspěch linky spojující Bělehrad a Tchien-ťin. Dopravce bude podle Marka létat v dohledné době také do Pekingu a Šanghaje.

Letiště Budapešť očekává překročení předpandemických šestnácti milionů odbavených cestujících v roce 2024, připravuje se na reaktivaci a rozšíření Terminálu 1 a stavbu nového Terminálu 3

Z letišť lze zmínit ambice nového ředitele budapešťského letiště. Kam Jandu nastínil své priority v rozhovoru pro Routes Daily. Letos odbaví Letiště Ference Liszta Budapešť asi čtrnáct milionů cestujících. V roce 2024 by chtělo nastavit kurz k překročení předpandemických šestnácti milionů pasažérů. Jandu hodlá usilovat o návrat ideálně všech linek z Ameriky, jak tomu bylo před pandemií. Kromě stávajících tří čínských destinací chce Jandu zpátky zbývající dvě, aby i zde bylo letiště na stejné úrovni jako v roce 2019. Janduův tým aktivně pracuje na získání spojení do Lyonu, Bordeaux, Toulouse, Glasgow a Newcastlu. Navzdory výzvám, které Brexit představuje, zůstává Spojené království největším trhem budapešťského letiště.

Samostatnou kategorií bude pro letiště v Budapešti opětovné uvedení Terminálu 1 do provozu v roce 2026, a to po dokončení nové přístavby. Terminál je od roku 2012 mimo provoz. Letiště tím získá potřebné kapacity před výstavbou Terminálu 3, jehož první fáze má být hotová do roku 2030, a který vyroste hned vedle Terminálu 2, kde jsou nyní soustřeďovány lety s cestujícími.

Tagy A220 Air Serbia airBaltic Airbus Airbus A220 BT BUD JU Letiště Budapešť LO Lodž LOT LOT Polish Airlines Polsko Routes europe Routes europe 2023
32 komentářů