Autobusy

RegioJet ruší čtyři autobusové linky, zmizí z Hradce Králové či Varšavy

Autobus Volvo Irizar PB, foto: Student Agency
Autobus Volvo Irizar PB, foto: Student Agency

Společnost RegioJet zredukuje během prvního čtvrtletí počet vnitrostátních i mezinárodních autobusových linek. Zruší celkem šest linek, které jsou nejméně vytížené. Firma to vysvětluje nutností přesunout autobusy na nejvytíženější trasy.

Změny vyplývají z dat zveřejněných v centrálním informačním systému jízdních řádů i rezervačního systému dopravce. Linky bude firma utlumovat postupně během prvního čtvrtletí.

Jako první přijde na řadu jedna z nejnovějších linek z Prahy do Strakonic a německého Pasova, kde skončí provoz už 28. ledna. Od 2. února skončí provoz na lince Praha – Varšava. Později pak mají skončit během dalších týdnů linky z Prahy do Hradce Králové a Náchoda a Trutnova a z Brna do Českých Budějovic. V jejich případě dosud změna v celostátním informačním systému není, stejně tak není ještě patrná v jízdních řádech dopravce.

Jde o další redukci, už v lednu firma omezila kvůli expanzi vlakového spojení do Vídně autobusy do rakouské metropole i z Prahy do Brna. Končí také s linkou z Prahy do Osla.  Autobusy RegioJet nebudou dočasně jezdit také do Hamburku kvůli přípravě otevření autobusových linek na německém trhu. Zde pak autobusy RegioJet nabídnou násobně větší počet spojů, než tomu bylo doposud. Od ledna naopak spustil dopravce nové spojení autobusy z Vídně do Budapešti.

Firma vysvětluje přesuny tím, že chce své autobusové spoje rozvíjet na klíčových vnitrostátních a mezinárodních trasách v rámci regionu střední Evropy. „RegioJet se se svými autobusy hodlá plně soustředit na klíčové trasy tak, aby zde nabízel častý rozsah spojení a nejvyšší kvalitu služeb za nejvýhodnější ceny, které osloví nejvíce zákazníků,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Omezení se podle něj týká linek menšího rozsahu, které dlouhodobě nevykazovaly nárůst počtu cestujících a četností spojení a počtem cestujících představovaly méně zásadní podíl na výkonech dopravce. „Jedná se dohromady o 6-8 spojů denně v každém směru, což z celkového počtu vypravovaných autobusových spojů RegioJet představuje omezení minimálního rozsahu,“ dodal Ondrůj.

Podle obchodní ředitelky autobusové dopravy RegioJetu vzala firma v úvahu i navrhované jízdné zdarma pro vybrané sociální skupiny ve vlacích. „Naše uvažování o perspektivách méně vytížených autobusových linek, kde máme pouze několik spojů, také musí brát do budoucna v potaz i možnost zavedení jízdného zdarma pro vybrané sociální skupiny ve vlakových spojích a očekávané přeskupení cestujících ve prospěch vlaků,“ řekla Hamříková.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Autobusy RJ využívám jednou až dvakrát týdně. Do doby než se spoj natáhl do Náchoda a Trutnova to byla paráda.
    Tedy skoro vždy byl problém (pro velkou obsazenost) koupit den dva předem jízdenky přes rezervační systém. Bylo vždy plno.
    Poloprázdným jsem někdy jela odpoledne z Prahy, mimo pátek.
    V momentě, kdy spoje začaly vyjíždět z Náchoda a Trutnova nastal problém se zpožděním. V podstatě od té doby se nestalo, že by autobus z HK vyjel na čas.
    Paradoxem je, že z těchto měst spoje přijížděly a přijíždějí do HK skoro prázdné.
    Do té doby neměl na této trase RJ (SA) konkurenci. Ať už v přesnosti odjezdu a příjezdu, tak v příjemném strávení cesty díky teplým nápojům a stevardům.
    Že se provozovatel snaží linku zrušit bylo patrné od září loňského roku, kdy stále častěji přicházely před odjezdem omluvné SMS, že spoj bude bez stevarda, až se z toho na konec stala norma.
    Určitě by nevadilo zdražení o 10 – 20 korun.
    A zrušení zajíždění do Trutnova a Náchoda.
    Myslím, že i tak by se obsadily ranní spoje z HK a odpolední z Prahy do posledního místa.
    Na druhou stranu je fakt, že ČD se neustále vylepšují a cesta je příjemná. Za posledních cca 20 jízd z Prahy do HK se mně stalo pouze jednou, že byl vlak zpožděný o 10 minut. Jinak byl v HK vždy přesně.
    Škoda, dobrou reklamu si tímto tahem RJ nedělá.

  • Jezdím prakticky 25 let každé pondělí z Hradce Králové. Kolem 6.00 hod. jezdilo několik autobusu, které se tomuto dopravci podařilo z těchto linek dostat a zůstal mu monopol! V jednu chvíli jezdili do Prahy v 6.15 dva plné autobusy a naplnil by i další! V loni z ničeho nic začal jezdit z Náchoda a z Hradce odjížděl i 40 min. později než měl! Hrůza! Přesto jsme s ním jezdili dal: Pak přestali jezdit stewardi a zpoždění má stále! Jezdíme s ním protože nic jiného není a jeho služby jsou pod psa! Dokázal za poslední rok odradit velikou skupinu svých cestujících! Ať se pan vlastník stydí! Místo, aby se vlastník snažil své služby, tak to balí! Doufám, že si už v našem kraji nikdy nezajezdí!

  • Tak spojení Brno – České Budějovice je strašné už teď, ale pořád je Regio až o 45 minut rychlejší, nehledě na to, že cesta v Béčku bez možnosti občerstvení a v létě bez klimatizace je opravdu za trest. To už je opravdu lepší jet přes Prahu a časově ne o moc delší. Hlavně autem se to dá v pohodě za 2:20 ujet, tady by to chtělo něco vymyslet

    • Tak jsem zrovna zjišťoval, jak se dostanu v březnu do Brna na desátou hodinu. Prvním ranním vlakem se tam dostanu až v půl jedenácté. Myslel jsem, že RJ třeba pojede trochu dříve, než jezdil, namísto toho se dovídám, že linku ruší. Přes Prahu bych tam byl až odpoledne, to už nemá cenu. No nic, pojedu vlakem a budu tam později. Když jsem jezdil RJ, bylo to vždy téměř vyprodané. To je to zlepšování služeb. Co je mi platné, že se posílí spoje mezi Prahou a Ostravou…

  • na hradec ten vlak není moc konkurenceschopný a nasazení 30tek 50tek a ještě zpoždění při stavbě..

    • S neustále rozšiřovanou sítí dálnic „do každého kraje“ budou dálkové vlaky na stávajících tratích v čím dál horší pozici. Pouhé „žehlení“ to nezachrání, protože často současně podkope krajskou dopravu včetně nákladní. Hradec přes Pardubice snad jedině formou jednoho pantera navíc k brněnskému rychlíku. Jednosměrně by šla i skupina vozů v zadní části, ale… Brno – Budějice sice vlakem kolem půlhodiny navíc (protože trasa přes Jihlavu), což je při už tak dlouhé cestě opruz, ale záchod se pak zase hodí. Nebral bych to tak tragicky.

    • František:
      I pokud vlak nemá zpoždění (což např. na jaře a létě bývá velice často), tak je rozdíl celá hodina a to ještě v Telči bývá „5-10minutovka“ na WC. Nehledě na to, že u Regiojetu je možnost použít WC i během jízdy.
      Takže bych to tragicky viděl.

    • A ještě k dálnicím: U nás není zdaleka a ještě dlouho nebude HK – Mohelnice, což je dost velký každodenní průšvih.
      Pokud jste výhradně fanoušek železniční dopravy, tak z toho máte možná radost….

    • Vlak není konkurenceschopný? Vlak z hlavního do HK přes PA za 1:30, přímý 1:45. Autobus z Florence 1:35 – 1:40, z Čerňáku 1:15 – 1:25 + 0:20 metrem z centra. Časově je to tedy stejné. Cenově autobus 100 – 120 Kč, vlak 84 – 105 Kč. Kapacitně autobus 50 míst každou hodinu, vlak 320 míst každou hodinu.

    • Dnes už je to sice jen nápad z dávné minulosti, ale když ještě byli i ve vedení ČD někteří lidé schopni komunikovat i s „paštikářem“, bylo možno uvažovat i o vzájemné výměně výkonů a pronájmu vozidel: od LEO expresu najaté „černé tramvaje“ by byly (v režii ČD) docela vhodným vozidlem pro relaci Praha – Pardubice – HK – Jaroměř, a místo nich mohly ČD pronajmout LEO expresu modernizované klasické soupravy s lokomotivami na dálkové výkony, pro které jsou taková vozidla vhodnější a pro cestující pohodlnější – v civilizované společnosti by se firmy na nějakém takovém vzájemně i pro zákazníky výhodném řešení asi dohodnout dokázaly, ale u nás?

  • Vždycky mě.mrzi, když čtu o tom, že SA někde ruší žluté autobusy, protože v nich vidím opravdu vysokou kvalitu cestování. Nicméně s Hradcem Králové mě to překvapuje, protože když RJ rušil linku Praha – HK a nechal pouze čtyri páry spojů do Náchoda a Trutnova přes Hradec, tvrdil že cestující poptávají cestování do vzdálenějších destinací. A teď to není pravda? Spíš si myslím, že potřebuje Irizary na ty nový trasy. Zrušeny spoje v půl na Brno mu asi tolik volných busů nepřineslo.

    • Nejhorší dopad je na ČB – Brno. Tam vlak neberu jako adekvátní alternativu a Tourbus i ČB spoje kvůli Regiojetu hodně osekali. Kdyby tam raděj Regiojet nezačal nikdy jezdit….

    • Tak Tourbus osekal všude, protože prostě nemá až tak co nabídnout (možná na ty Budějovice posílal něco lepšího, ale nevím). Když se podívám se jezdilo na Olomouc, na Zlín apod., tak se nelze divit, že lidi volili jiné dopravce, konkurence nespí a není to jen Regiojetem. Na druhou stranu, vzhledem k tomu, jak to Tourbus „sekal“, tak by neměl být problém najít 1-2 vozidla opět na Budějovice v nějaké podobě, pokud tam ten potenciál je. Na druhou stranu, když pak Regiojet má v půlce linky osekanou přepravu od krajských úřadů, tak to pak taky obsazenosti na lince typu Budějovic nepomůže nebo i jinde (ono ti úsekoví cestující můžou být v konečném důsledku větší zisk na jednu sedačku než někdo, kdo jede celou trasu). Nicméně co se děje u Regiojetu je „zajímavé“ a napovídá to něco o tom, že ne vše asi funguje úplně jak má, hodně rozhodnutí vypadá dost unáhleně. A osobně nevím, jaké plány mají v DE, ale nevěřím že to bude takový zázrak, zvláště při cenové politice Flixu

    • Petr: Posílali ledacos, bohužel někdy i C954, což není zrovna ideální vizidlo na dálkovou linku.
      Pokud člověk jel jen z Telče, tak to šlo ještě přežít.
      Nedávno jsem jel tuto cestu po louhé době vlakem a doufám , že na dlouho naposled….

    • Zřejmě chystá velkou expanzi v DE – a busy do HK jsou nesmysl když ma vlak do PAR – a ten potřebuje vytížít…

    • JOHNNY: Zrovna vlak nepotřebuje vytěžit jen do Pardubic, ale v celé trase. Cestující PRG-PED jsou z pohledu ekonomiky nežádoucí.

  • Hradec Králové, kdyť tam má ty spoje slušně zaplněný.Jo Jančura….

    • Otázka je vytíženost autobusů během dne. Protože je rozdíl mezi autobusem, který je v provozu 12 hodin denně a autobusem, který jezdí 6 – 8 hodin. A potřebuji vydělat na expanzi na koleje.

    • U spojů do HK je potíž s úsekovým omezením za HK, kde to lidi nemohou využít, protože spoje objednávané krajem. Zatímco vlak je bez omezení z jakékoliv zastávky (Lysá, Nymburk, Poděbrady, Chlumec atd.) a navíc v Praze z centra, nemusím na Černý Most. Vozy se také postupně lepší, takže se ústupu autobusů nelze divit.

    • Za pár let až se zrekonstruuje trať Vysočany – Hradec Králové v celé délce (2018-2025), vlak bude daleko příjemnější varianta, která vyjde časově stejně jako autobus. Jinak rychlík na sebe vydělává i tím, že do Poděbrad se dá jezdit na PID s lítačkou.
      Samozřejmě při dnešním stavu je autobus pro „hradečáky“ pohodlnější (wifi, kožené sedačky atd.). Největší výhoda vlaku je spojení centrum-centrum.

    • Z Náchoda (Broumova) přes Hradec do Prahy jezdí CDS, P-Transport, ICOM a ARRIVA. Jejich linky jsou integrovány v IREDO. Takže jedou jako dálková linka do Hradce/Náchoda a dále jako místní linka (na objednávku kraje) do Broumova. Ty autobusy jezdí více méně každou hodinu. Tomu se dá jen těžko konkurovat 2 spoji v každém směru, když navíc u jednoho nesmíte brát lidi mezi HK a NA a u druhého nesmíte vézt nikoho z HK do JA a z ČS do NA.

    • Jančura se kdysi snažil z hradecké linky vytlačit ostatní dopravce, což se mu ale nepovedlo. Přitom měl ty busy velice slušně zaplněné a pondělní ranní spoje z HK byly vyprodány už někdy týden předtím ve středu. Pak omezil spoje v sedle, pak zrušil další spoje a prodloužil linku do Náchod/Trutnova bez intergrace do systému IREDO. Proč, to se můžeme jen dohadovat….
      Co se týká vlaků, tak každou hodinu jezdí rychlík HK – Praha hl.n (buď přímo z HK, nebo z Trutnova, Meziměstí či Letohrau) a ten při ceně 100 kč je pro Jančuru dost těžká konkurence. Dalším důvodem může být to, že má během pár let končit monopol ČD na hradeckou linku a Jančura by ji velice rád obsadil. Takže bude potřebovat peníze na další vlaky a ušetřené busy pošle někam, kde mu vydělají víc.
      Co se týká zkrácení jízdních dob na trati hradecké trati, tak to je podle mě běh na dost dlouhou trať, protože je tam práce jak na kostele. A navíc na opravený úsek od V. Oseka do Převýšova se nesmí několik let sáhnout, protože dotace z EU….

  • No nevím, přijde mi to co se poslední dobou děje, takové „zajímavé“ u RJ v autobusech.

    • Sleduji to taky, ale on o tym nechce psát, že za to může tzv krajská mafie, která si diktuje v jakým městě může jen zastavovat na výstup a nesmí do dalšího města brát nové cestující. U vlaků to není (zatím?)

    • petr.r – ano, to je další věc, která mě dost štve (a už z dob před Regiojetem, kdy to stejné dělaly některé krajské úřady i jiným soukromým dopravcům). Je to částečně tím, že na krajích mají dlouhé prsty nebo přímo své bývalé zaměstnance tamní exČSAD (třeba tam, kde je Zemek) a částečně absolutní neznalostí a neschopností těch úředníků, kteří snad tím autobusem ani nikdy necestovali… dřív se konkurence odrovnávala tím, že ji nechtěli pouštět na nádraží, které ve většině případů po privatizaci zůstalo nepochopitelně v majetku dopravce a ne města, to už nějakou dobu nejde nepouštět nebo předražovat vjezdy, tak se to řeší úředně. Bohužel, doplácí na to cestující. Kecy o tom, že to bere cestující dotovaným spojům, jsou nesmysl. Já zase nepojedu dotovaným, dražším a delším spojem, ale raději autem.

    • třeba v kroměříži ten zemek(krodos) nepustil FTL jízdní řády na svoje stojany a třešnička je, že odhánějí od autobusáku i mhd města.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora