Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Průlom: Ministerstvo dopravy schválilo tunely u Budějovic, budou nejdelší v republice

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Největší chystaná železniční stavba republiky dostala po letech nejistoty zelenou od ministerstva dopravy. Jeho centrální komise minulý týden schválila napojení čtvrtého koridoru na České Budějovice v tunelové variantě. Informaci na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech. Příprava se tak může naplno rozběhnout.

Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi
Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi

Konkrétně jde o zhruba dvacetikilometrový úsek Nemanice – Ševětín, kde bude osm kilometrů vedeno pod zemí dvěma dvojkolejnými tunely. Ten Chotýčanský se přitom se  zhruba pěti kilometry stane tuzemským rekordmanem, Hosínský bude mít zhruba tři kilometry. Celkové náklady se odhadují na osm miliard korun.

Schválení ministerskou komisí lze označit za průlom v dosavadním vývoji projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE. Pro svou nákladnost byl v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA
Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb, původně se u tunelů počítalo s 12 miliardami.

Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině, stavba začne ve 20. letech, přesné termíny ještě nejsou známy.

Tunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA
Tunely Nemanice – Ševětín, vizualizace.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Za tunelovou variantu orodoval na ministerstvu i Jihočeský kraj. Podobně jako zástupci SŽDC považuje krajská samospráva ukončení moderního koridoru klikatící se jednokolejkou za nelogické.

Zatím nejdelším tunelem v tuzemsku je právě dokončovaná dvojice jednokolejných trub u Ejpovic na třetím koridoru. Tunely jsou dlouhé 4,2 kilometru, náklady přesáhnou pět miliard.

53 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vážení,cui bono?Kdo loboval za tak nesmyslné vyhození peněz?Proč“nelze“tratě vést po povrchu,jako tomu bylo v úseku Tábor-Sezimovo ústí?Prostě je narovnat a nikoli utrácet miliardy za tunely?!V obou slova smyslech,fyzicky i „finančně“!?? Byl jsem jenom 15 let u ČSD,z toho činný strojvedoucí po 2 letém zácviku,9 let rychlíky do Žiliny.Ale připadám si jako „malý Véna“po tom,co čtu…

    • Protože mezi Vitínem a Nemanicemi je více než 100m rozdíl nadmořské výšky …

  • Snad bude zachováno i přímé spojení Praha-Č.B. přes Písek, jelikož cesta přes Tábor začne být čím dál více fádní, prakticky taková dálnice v betonovém koridoru a teď ještě 8km jízdy v tunelu:/

    • Tak kdyby to mělo být jen kvůli výhledu, bral bych už spíše přímý vlak do Strakonic s vazbou dál na Šumavu. 🙂 A zbytečné zdi přemístit na potřebnější místa…

    • to je svět liberalizované železnice, která je rovnocenným konkurentem pro automobilovou dopravu… desítky procent cestující doufají že železnice rychlostí předčí i ten automobil, v ČR se snad dožijeme za pár desetiletí

      ty patříš mezi ty procenta cestujících, na kterých tržní trh nemyslí !!! trať pod 100 km je pro dopravce těžko výdělečná
      Jsi „Romantik“… neboj tratě na Šumavě atd budou dlouho nabízet malebné výhledy bez betonu atd

  • Položme si jednu otázku, jak někdo v roce 2018 může dělat tunely a novostavbu na 160 km/h.

    • Studie variant se tím rozšířila na konečný počet 6. Jednalo se o varianty:

      David s ražbou NRTM a rychlostí do 230 km/h
      David s ražbou TBM a rychlostí do 230 km/h
      David s ražbou NRTM a rychlostí do 160 km/h
      David s ražbou TBM a rychlostí do 160 km/h
      Goliáš s ražbou NRTM a rychlostí do 230 km/h
      Goliáš s ražbou NRTM a rychlostí do 160 km/h

      „Dalším sledovaným parametrem, který počet variant dále zvyšoval, byla návrhová rychlost. Jak již bylo řečeno, stavebně umožňují některé úseky trati dosahovat rychlosti až 200 km/h. Tunely navržené na standardní rychlost 160 km/h by v trase představovaly prvek, který by do budoucna parametry tratě degradoval. Česká norma na projektování a provádění železničních tunelů sice hovoří o požadované životnosti tunelu 100 let, jedná se však pouze o životnost nevyměnitelných částí tunelu, nikoli o životnost „morální“, která by při návrhu technického řešení zohledňovala prognózu vývoje železniční dopravy i s ohledem na předpokládané návrhové rychlosti. Pístový efekt vlakových souprav a zvyšování tlaku vzduchu s narůstající rychlostí vede k nutnosti zvětšení světlého profilu tunelu. V této souvislosti byl proto v rámci studie zkoumán i vliv zvýšení rychlosti na 230 km/h na velikost příčného řezu tunelu, a to i s vědomím, že současný návrh zabezpečovacího zařízení tuto rychlost použít neumožňuje.“

  • Uzasny,mam velkou radost. Snad se kopne a dostavi co nejrychleji. A skoda ze rychlost jen 200km v tunelech a nikoli v celem useku.nicmene hlavne zvitezil rozum.jednokolejka stavajici by byla k uzoufani.konecne jihocesky kraj bude dobre propojen tabor budejovice a s prahou. 🙂

    • Zajímavý nápad. Takže 30 milionů půl kilometru od nejbližší zástavby se postaví zastávka v polích, na kterou budou všichni nadšeně cupitat polňačkou okolo prasečáku. Jakou tam čekáte frekvenci?

    • Pokud by byla přístupná jenom po polňačce, tak asi by moc velká frekvence nebyla.
      Ptám se protože jinak je tam dost velký úsek bez zastávky, která by mohla nabízet rychlou dopravu. Pokud by byla poblíž křížení se silnicí 146, tak by mohla teoreticky sloužit i pro Hlubokou (P+R, návazný autobus). Vzhledem k chybějící koncepci dopravy v JČ kraji to nejspíš smysl nemá, ostatně pokud by ta potřeba vznikla, dá se dodělat i dodatečně, podle toho pidplánku to tam vypadá na docela přímý úsek.

    • A stanice Hluboká nad Vltavou by se k obsluze Hluboké použít nedala? 🙂

      Je pravda, že na každém rovném úseku jde postavit zastávka, jen Budějovice jsou spíš vesnice než město a koncepty typu P+R (vyžadující aspoň dvacetiminutové takty S-Bahn) tam asi nemusí fungovat stejně jako u Prahy.

      Pokud je třeba vymýšlet šotořešení pro Hlubokou, tak je to parciální trolejbus rovnou do centra.

  • Vde8 se stavela asi 20-30let a a spise je dimenzovana na 200-250km/h… jen asi v delce 100km je povolena rychlost 300 km/h….

    trat Praha-Brno musi dosahovat 350km/h aby dojezdna doba byla pod 1h a byla rentabilni.

    Udajne jen Praha-Brno bude co nejvetsi delce jen pro rychlovlaky. Trate na do Drazdan a do Rezna atd bude mit parametry i pro nakladni dopravu a expresy.

    Za me, bych se nebal. Uvolni se koridory prece….
    Nakladni vlaky smerem na vychod-zapad budou mit moznost pouzit 1. Koridor nebo 4.koridor-odbockou na Velenice nebo odbockou od Veseli na Jihlavu (vyhledove 200 km/h)

    • VDE 8 se stavěla na etapy.
      Přesná stavební doba je v informačním letáku na každém Infopunktu damé trasy.
      U nejnáročnějších úseků, tedy Ebensfeld – Erfurt – Halle/Leipzig se stavělo 8 roků, 5 měsíců a 1 den.
      Po zahájení stavby byla zanedlouho přerušena. Jelikož se měl opakovat scénář z nepovedené tratí Frankfurt – Köln.
      Ta trať měla kromě rychlé osobky, odvést i transit z údolí Rýna. Po zásahu politiků, kteří tlačili na snížení ceny, se z trasy stal 40-ti promilový ekonomický nesmysl.
      Toto hrozilo i VDE 8. Proto po zahájení stavby, tato více než dva roky stála. A předělával se projekt.
      Za zmínku jistě stojí i to, že je stavěna na zatížení 25t/náprava.

  • Nevíte někdo, proč je ta navržená přeložka tolik „klikatá“ a nekopíruje +/- silnici I/3? Převýšení?

    • Jednak je tam převýšení asi 90m (a pro koridory je povoleno stoupání max 1%) a jednak by to pak bylo ještě dražší…

    • Akorát už tedy vidím, jak SŽDC dává 200 na přeložku o tolika obloucích… když 160 dává prakticky pouze na zcela přímé úseky

  • Nevíte s jakou jízdní dobou se počítá po dobudování na trase ČB- Tábor

    • Vaclav novotny: po cele modernizaci kotidoru od prazskeho hlavaku do budejovic se pocita s cestou 1:28/1:30 pro expresy. Takze tabor budejovice pro expresy tipuju na 28/29 minut.

  • VRT Praha-Brno asi povede spise kole Kolina. Pres Benesov by mohla vest, zatim neni rozhodnuto. Ale bylo by ta stavba drazsi a vetsi ekologicka zatez pro Sazavu a Zelivku cili ohrozeni kvaliy pitne vody..

    Prej trat bude urcena v skoro cele delce jen pro vlaky typu vrt. To znamena levnejsi kopirovani terenu se sklonem cca 18-22 promile. Nakladni a pomale vlaky takovy sklon nezvladnou. Takze trat nebude slouzit ani jako „obchvat“ mest pro nakladni vlaky ani jako odvedeni expresu z 1.koridoru ( resp. 4.koridoru) a nasledne rychlejsi vzjed do Prahy

    • Pokud někdo v čr schválí výstavbu vrt, bez možnosti provozovat na ní alespoň noční nákladní dopravu, tak je u mne, s prominutím, amatér a nedouk.

      Potom mi vysvětlete, proč na nové vrt vde8 Nürmberg – Leipzig/ Halle postavili každých 30 km výhybny s kilometr dlouhými předjízdnými kolejemi.
      Proč se bude to samé budovat na „staré“ vrt Hannover – Würzburg.
      Odpovím Vám sám.
      Protože ekonomika provozu.
      Vrt trať, pouze z osobní dopravy, si na svůj provoz, údržbu a budoucí modernizaci nevydělá.
      Ovšem pokud na ní v noci vložíte pár desítek nákladních vlaků, je potom ekonomika provozu o něčem jiném.
      Rozdíl v pořizovací ceně je poté u novostavby vrt minimální (do 13 promile, oproti 18-22).

      Také jsem přesvědčen o výhodnosti trasování vrt na Brno, přes Kolín. Do budoucna to totiž umožní odbočení na Pardubice a přes Labe na Hradec.
      Nicméně i vrt nebo i nějaká dvoustovková trať do, nebo lépe až za Benešov, se bude muset stejně postavit. Jelikož příměstská doprava nám bude stále jen stoupat.
      Ono by to chtělo jen, aby z ministerstva dopravy a sždc vystrčili hlavu ze zadku a podívali se, jak to řeší jinde.
      Celá evropa je plná jak špatných, tak i dobrých příkladů.
      Sám jsem zvědav, zda si zainteresovaní vezmou příklad z úspěšných nebo hlupáků.

    • Ovšem na Pardubice i Hradec už je tratí celkem dost. Pokud by VRT snesla noční náklady, pak průvoz na Brno může jezdit i přes Jihlavu, ta tím navíc získá lepší železniční spojení, a Benešov variantní trasu vedle té příměstské.

  • Jste všichni moc přízemní.
    Kdy tu bude konečně náhrada za Concorde?
    Kdy se konečně opět vrátíme na Měsíc dokončit to, co bylo původně součástí programu Apollo?
    Kdy konečně poletíme dál než 350 km nad povrch matičky Země?
    A kdy konečně nebude na Zemi hlad a nemoci, příp. kdy ji konečně přestaneme ničit?

    • Kolikrát jste tím Concordem letěl, dokud bylo v provozu?
      A k čemu je důležité se „vrátit“ na Měsíc, co zajímavého to přinese, ve vztahu ke zdrojům, které by se na tento počin musely obětovat?

  • Kdypak jednají o Berounu, Brandýse a Hostivaři, když už mají tak rozvernou náladu? 😀

  • Nad 200 km/h myslim ze neexistuje norma v CR.

    Vim jen to, ze koleji kde pojede vlak nad 200km se nesmi nachazet zastavka. Zastavka musi lezet na soubezne koleji. Osobne bych dal mez na 100km/h. Deti a psi a duchodci muzou ignorovat/neslyset vlak. Vlak a nastupiste deli jen cca 80cm cervene zony pri rychlosti 160 km/h… a mozne mene. Je to v norme…

    A tez musi byt instalovano ETCS. Predstavte si jizdu autem v na nemecke dalnici. Kdo z Vas stiha cist cedule. I masinfira vse nestiha cist urcite uz jen nad 100km/h

    • Já bych dal 10 km/h, to by mohl stihnout i zastavit.

      A proto má návěstní opakovač přímo na mašině.

  • 200 km/ h je take rychlost pro trat do Veseli. A pokud se ohledneme na pristup k vysokorychlostni zeleznice v Rakousku, tak zjistime, ze prave rychlost 200-250 je nejbeznejsi pro super nove vysoce prioritni trate. Trate s 300 km/h nejsou zadouci.

    A Nemci nove ICE4 vlaky zkonstrulovali pro rychlost do 250 km/h.

    Od Lince na sever Budejovek muzeme cekat z Rakouske strany „jen“ 160-200km/h.

    4. koridor je jediny, ktery ma nejdelsi useky trate s kontualni rychlosti 160 km/h a tudiz se na nem nenachazi propady rychlosti kazdych 10km jako na jinych koridorech. Budme za nej radi

    Doufam ze brzy zacne projektovat i a stavet pod Budejovicemi. Trat vede ve stare klikate stope z roku cca 1870. Potlesk pro nase predky 😉

    A u Prahy musi byt konecne oddelena dalkova a nakladni doprava od osobni primestke. Tudiz od Benosova musi byt nova trat s 200-250km/h

    • Co se týká tratě po Budějovicemi, tak tam jsem viděl nějaké plány na novou trať přes Krumlov a do Rakouska, ale Rakušané bohužel zatím neplánují rekonstrukce ve stylu našeho 4. koridoru.
      Co se týká dopravy do Benešova, tak dálková by měla využívat budoucí VRT Praha-Brno, ale to je v optimistickém pohledu někdy mezi lety 2030-35.

    • Němci zařadili do služby ICE 4 aby nahradili Intercity vlaky. Že to jede 250 znamená, že mají dost tratí na tuto rychlost. A další hlavní tratě na tuto rychlost budou modernizovat.
      Vlaky na vrchní vrt vrstvu 300+ mají. Velaro.

    • Ehm, jak dlouhé a kolik těch úseků na 160, respektive 200 pro normální vlaky na tom 4. koridoru leží?

    • Samozrzrejme jiz dnes by rychliky z benesova a jiznich cech do prahy jezdily rychleji kdyby se konecne zmodernizoval usek hostivar hlavak.tam chybi vicecetne koleje ktere by oddelily mestskou dopravu od dalkove. A bohuzel primestska vlakova doprava jeste zhoustne. Kazdy rok je v pze 10tis novych obyvatel, ve strednich cechach v okoli dalsich 12tis.

    • Podle dokumentace EIA (z roku 2010) se počítalo s tím, že z ČB na Hlubokou bude trať zachována jako vlečka. Bylo to na žádost Lesů Hluboká, kvůli dřevu. Lesy Hluboká ale zkrachovaly a dřevo na rampě vystřídaly mobilhomy, tak asi nebude ani ta vlečka. Celá trať se prostě zasype materiálem vyrubaným v tunelech. Uvidíme …

    • Já naopak pořád doufám, že zůstane možnost průjezdu od Veselí pro příměstskou dopravu i zachování možnosti nakládky do budoucna, a na druhé straně tomu podobně od Kaplice. Nedělá se to jen na nejbližší léta, navíc jde i o souběh dvou směrů od Veselí.

  • bude se to razit štítem z ejpovic nebo bude jiný, to je taky uspora.

    • Měl by jiný, protože podle vizualizace to bude jeden dvoukolejný tunel, zatímco Ejpovické jsou dva jedokolejné, mají tedy jiný průměr.

  • „Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let.“

    Jak málo stačí k lepšímu výsledku… to je nenapadlo dřív?))

    • Dočtěte odstavec až do konce. Píše se tam o poklesu odhadované ceny z 12 na 8 mld.

    • To je jedno -projektuje se to na 100 let – co na tom zkoumaj…???

    • Jj, v Ejpovicích se vysoutěžená cena taky začíná mírně vymykat kontrole…

  • PARÁDA! Samozřejmě se určitě pár průtahů a brzdičů najde, ale JÁSÁM!

  • Ja bych byl opatrny s tou rychlosti 200km/h, kdyz budu myslet do budoucna, tak teorreticky jde koridor Praha-Budejovice-Linec-Salzburg, a na nasem uzemi muze byt i rychlost vyssi, zvlaste kdyz zeleznice se projektuje min. na 50let a u tunelu zvlast…
    Nerikam to stavet na 350km/h, ale 250km/h by ty tunely meli rezervu do budoucna, kdyby se zvysovala rychlost…

    • Já myslím, že můžeme být rádi i za těch 200, byla ve hře i varianta jen 160 km/h, jako zbytek koridoru.

    • Žijeme v Česku Martine, tady se dělá pomalu a postupně. Zůstaňme tedy nohama na zemi. 😀

      Souhlas. Hlavně pokud dobře vím, tak celej zbytek koridoru byl pro jistotu budován na 160, tedy…

    • Martin:
      Já naopak myslím, že 200 km/h je velká výhra, když uvážíte, že trať severně od Tábora je na max. 160 km/h.
      Spíš mě překvapuje délka Chotýčanského tunelu udávaná přes 5 km, což je hranice pro náročnější vybavení tunelu i vozidel.
      Mohl by to někdo vysvětlit?

    • A co by tam tou 250km/h jezdilo? Čtyř vozový rychlovlak, který by se na Rakouské straně měnil v příměstský osobák s rychlostí i 50km/h? 200 je gut, otázkou spíš je, jestli to je jen pro tunel, u kterého je to samo o sobě dost zbytečně, jako u toho plzeňského, nebo jestli se bude dát jezdit tolik i v Budějovicích a od Veselí, aby alespoň trochu ta dvoustovka něco pokrátila u expresní vrstvy.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora