dkv-spojujeme

Průlom: Ministerstvo dopravy schválilo tunely u Budějovic, budou nejdelší v republice

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDCKoridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Největší chystaná železniční stavba republiky dostala po letech nejistoty zelenou od ministerstva dopravy. Jeho centrální komise minulý týden schválila napojení

Největší chystaná železniční stavba republiky dostala po letech nejistoty zelenou od ministerstva dopravy. Jeho centrální komise minulý týden schválila napojení čtvrtého koridoru na České Budějovice v tunelové variantě. Informaci na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech. Příprava se tak může naplno rozběhnout.

Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi

Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi

Konkrétně jde o zhruba dvacetikilometrový úsek Nemanice – Ševětín, kde bude osm kilometrů vedeno pod zemí dvěma dvojkolejnými tunely. Ten Chotýčanský se přitom se  zhruba pěti kilometry stane tuzemským rekordmanem, Hosínský bude mít zhruba tři kilometry. Celkové náklady se odhadují na osm miliard korun.

Schválení ministerskou komisí lze označit za průlom v dosavadním vývoji projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE. Pro svou nákladnost byl v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb, původně se u tunelů počítalo s 12 miliardami.

Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině, stavba začne ve 20. letech, přesné termíny ještě nejsou známy.

Tunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, vizualizace.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Za tunelovou variantu orodoval na ministerstvu i Jihočeský kraj. Podobně jako zástupci SŽDC považuje krajská samospráva ukončení moderního koridoru klikatící se jednokolejkou za nelogické.

Zatím nejdelším tunelem v tuzemsku je právě dokončovaná dvojice jednokolejných trub u Ejpovic na třetím koridoru. Tunely jsou dlouhé 4,2 kilometru, náklady přesáhnou pět miliard.

Tagy Jihočeský koridor Ministerstvo dopravy Nemanice Ševětín tunel
53 komentářů