Dopravci Železnice

Jihočeši budou jednat jen s Českými drahami, Leo Express nabídku stáhl

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rada Jihočeského kraje dnes pověřila radního pro dopravu Jiřího Švece k jednání s Českými drahami o zajištění dopravní obslužnosti na železnici na příštích deset let. Kraj zadá dopravu drahám přímo, jednání by měla být ukončena ještě v prvním kvartálu.

Nabídka drah nemá v jižních Čechách konkurenci. Původně sice s nabídkou na zajištění provozu v motorové trakci přišel i Leo Express, ten ji ale ve středu stáhl. Dá přednost Zlínskému kraji, kde bude provozovat spolu s Arrivou deset motoráků Alstom Lint. Zastupitelstvo Zlínského kraje to schválilo v pondělí.

Jihočeský kraj zadá drahám tři soubory: motorovou trakci, elektrickou trakci a trať Tábor – Bechyně, která je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1500 V. Smlouvy budou uzavřeny koncem října, kdy uplyne povinný rok od notifikace záměru. Smlouvy o smlouvách budoucích ale budou mít dráhy v kapse už na jaře, aby mohly zpracovat jízdní řád.

Podle poradce hejtmanky pro dopravy Ivana Študlara dojde k významné obnově vozového parku. Dráhy nabídly sedm nových motoráků a deset nových elektrických jednotek. Ty doplní čtyři zánovní RegioPantery, které byly pro kraj v minulých letech pořízeny za evropské peníze.

Na nasazení nových vlaků budou mít dráhy přechodné čtyřleté období. Na Bechyňce pak kraj chce výhradně elektrické vlaky, není ale zatím jasno, od kdy se to podaří zajistit. Dráhy podle Študlara chtějí pořídit pro Bechyňku ojeté jednotky v západní Evropě. Dnes trať obsluhují z větší části Regionovy.

Kraj zatím nesdělil, kolik činí nabídka drah, pokud jde o cenu za vlakokilometr. „Cena bude ještě předmětem vyjednávání,“ uvedl Študlar.

Náklady na všechny železniční dopravce v kraji se ale zvednou podle předpokladů zhruba o sto milionů ročně na 700 milionů. Zvedne se ale i počet vlakových kilometrů. Kraj například počítá s dvouhodinových taktem spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor nebo zavedením příměstské dopravy u Českých Budějovic.

40
Diskuze

avatar
6 Komentáře
34 Reakce na komentáře
25 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
24 Autoři komentářů
železničář v důchodukozlíkjirkaSkinheads & Punks unitedGogo Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Krokous
Host
Krokous

Kdyby ČD byly trochu zásadový, tak by řekli – dlouhodobě s vámi spolupracujeme, chtěli jste nás obelstít a anyní škemráte, abysme pro vás zase jezdili – sežeňte si někoho jiného… JČK by nikoho jiného nesehnal a konečně by pořádně ušetřil. Jikord by neměl tolik práce… všichni na KÚ by byli spokojeni.

AAA
Host
AAA

to by ovšem pak odpovědní soudruzi museli jít do basy, neboť by se nechovali s péčí řádného hospodáře, že 🙂

Krokous
Host
Krokous

Jak to? ČD přeci nemají povinnost jezdit všude a zejména automaticky tam, kde nikdo jiný nechce … a řádný hospodář v případě KÚ – to že nebude jezdit nikdo, tím se naopak řádně ušetří a hospodaření bude al dente))) A na JIKORDu se můžou řádně dloubat v nose a dát si odměny, jak ušetřili)))

-TR-
Host
-TR-

Přesně kvůli takovým lidem jako Vy jde dráha do kopru.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tohle by spíš dopadlo tak, že by se doprava ohnula možností nějakého jiného soukromníka s motorovými bazarovými vozy.

jal
Host
jal

Proč kraj neřekl raději: než ČD ,tak raději nic? Ušetřili by nejvíc ze všech krajů. 🙂

Medvěd
Host
Medvěd

Místo toho, aby lidi jeli do práce autobusem, přestoupili do vlaku a a potom městskou tzv. IDS – tak budeš jako krajští radní podporovat individuální dopravu. Výsledek = ucpaný silnice auty, není místo na parkování a kolony aut! Takže jsi ušetřil krajskou kasu a sám kupuješ auto, parkovný (pokuty) , benzín apod. A Kolik tě stojí čas v kolonách a než najdeš volný mésto na parkování?

jirka
Host
jirka

ono to neni žádnej med, obecně je hodně měst a městeček kde vlaková stanice a autobusový terminál jsou na opačném konci a choďte si kvůli t mu pár kiláku denně pěškyv dešti, vánici, atd.
zastávky vlaku jsou také častokrát mimo dosah, daleko od nové zástavby, to by se něco muselo změnit zásadního ale na to nikdo nemá koule ani chuť a peníze

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zbytečně generalizující pesimistický pohled: v ČR existují i města, která v posledních letech naopak autobusová nádraží či zastávky přiblížila k železnici, a i taková, která z těch už v té podobě existujících udělala pro přestupy pohodlnější „terminály“ – zda tomu tak je i v jižních Čechách, to si ale tvrdit netroufnu.

jirka
Host
jirka

ano pár by se našlo, ale jak se říká jedna vlaštovka jaro nedělá

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je to, bohužel, hloupý relikt z dob „bolševika“, kdy byla z rychle se rozvíjející autobusové dopravy uměle vytvářena konkurence železnici, a jedním z hnacích momentů toho postupu bylo právě budování autobusových nádraží na místech pro cestující výhodnějších, než byla nádraží vlaková: ta protismyslná představa o tom, že tyto dva druhy VHD jsou vzájemnou konkurencí, v myslích i za VHD odpovědných osob zakořenila natolik, že ani v 90. letech minulého století nedošlo k nastavení ani základních podmínek pro vytvoření IDS na celostátní úrovni, a když se odpovědné úředníky podařilo přesvědčit, že vize o konkurenci „uvnitř“ VHD je zhoubná, a že jedinou… Číst vice »

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Má někdo přehled, o jaké elektrické jednotky ze Západu by mohlo jít?

AAA
Host
AAA

asi TGV, to umí i 1500V 🙂

Gogo
Host
Gogo

Z Francie by to mohlo být ledacos, frantíci mají totiž v drátech převážně právě 1500V.

noerf
Host
noerf

Skinheads & Punks united: Teoreticky by to mohla odjezdit lokomotiva Vectron a vagon z rakouska. Obojí je ze západu. -)

PetrB
Host
PetrB

„Kraj například počítá s dvouhodinových taktem spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor nebo zavedením příměstské dopravy u Českých Budějovic.“ Studlar umi byt i vtipny, dokud to nebude, neuverim…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nevím, co je na tom vtipného – aspoň pro ty, kterým dnes zastavovaly osobní vlaky u vesnice, ale Sp vlaky, které je nově nahradí, jim budou při projíždění přes zastávku houkat na pozdrav …

Patrik
Host
Patrik

Pokud zároveň nevznikne plně funkční IDS, tak bohužel železnice na jihu Čech díky předraženému tarifu ČD dál nepoužitelná.

noerf
Host
noerf

Jikord ji částečně vytvoril. Na všechny osobni vlaky plati sleva 25 % z tarifu ČD. GWTR ma tuto úrověň cen jako základ.
bkp: Jižní Cechy mají historicky problém, že většina vlakových nádraží je kdesi v poli za městem (Kaplice, Velesin, Netolice, do jisté miry i Cesky Krumlov) a významná města bývalých okresů s okresními městy měla spojeni pouze autobusy České Budejovice (Trhove Sviny, Tyn nad Vltavou), Prachatice (Vimperk, Netolice), Jindřichův Hradec (Třeboň), Český Krumlov (Kaplice) a to stejné platilo i pro spojeni krajského města České Budějovice a okresních měst Prachatice, donedávna i Písek.

PetrB
Host
PetrB

Jenze ten problem vznikl diky tomu, ze sedlaci a slechta nechteli, aby jim jezdil vlak za barakem… Prikladem muze byt obec Jilovice (tento fakt je dohledatelny v kronice obce Jilovice) nebo Hluboka nad Vltavou a Hluboka nad Vltavou-Zamosti (neoverena info) dalsi veci je, ze nevznikaji nove zastavky, ikdyz vlak jede okolo obce, napr. Baborovice. V Budejcich mela zas vzniknout nova zastavka v mitni casti Roznov (nevznikla)… A posledni veci je, ze nektere stanice vlaku jsou sice napojeny na autobusovou dopravu (Jilovice, Hluboka, Divcice, Cicenice, Borovany, Trebon, Zliv atd.), ale navaznost na autobusy je naprosto minimalni a spoju jede jen par…… Číst vice »

Juraj
Host
Juraj

Přesně tak.

jirka
Host
jirka

tak to je! změnit jedině místa zastávek, přindat autobusy k vlakum, možná i přestavět pár oblouků tratí 🙂

PetrB
Host
PetrB

Na vsechny osobni vlaky? Proc v relaci Budejce – Divcice nebo Budejce – Jilovice zadnou slevu 25% nedostavam? A platim dle zakladniho tarifu?

noerf
Host
noerf

PetrB: Mám pocit, že se ta sleva v osobních vlacích netýkala tratí, na kterých jezdili rychlíky (ČB – Praha, Brno, Plzeň a nebo se jednalo o spojení s krajským městem.

Kylchap
Host
Kylchap

O jednotném železničním tarifu jste již slyšel? Jeho zavedení bude opožděno, pravda. Ťok „nestíhá“. Ještě v červenci (TK 13. července) o něčem takovém vůbec nevěděl. Ale během léta mu to poradci již vysvětlili.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Je to levnější než na Slovensku nebo Polsku, důchodci, studenti a dojíždějící jezdí za pár korun, ty komunisto..

Bob
Host
Bob

Drahý PATRIKU víší ceny obyčejného jízdného čd určuje ministerstvo financí. Takže váš anti-modrogumídkovský přístup směřujte protentokrát na MF.zdar Brůčo

babilon
Host
babilon

Ale houby, výši železničního jízdného výměr MF neurčuje.

VESNIČAN
Host
VESNIČAN

Určuje . Stačí si přečíst v předpise TR 10 článek 1 na straně 12

petr.r
Host
petr.r

ale už se tady o tym psalo. Já to napíši tak, že dobří dopravci se tím neřídí a je to hlavně max cena, přes to dopravci nesmí jít bez okliky.

babilon
Host
babilon

Číst nestačí, je taky potřeba tomu porozumět. Stejnou větu mají ve svých tarifech i ostatní dopravci a přitom obyčejné jízdné nemají. „TR10 se řídí výměrem“ znamená, že vše, co nařizuje výměr (např. slevy 75 % pro studenty a důchodce), je i v tarifu. Výše jízdného v tom výměru není, takže si ho může každý dopravce stanovit sám. Není tam ani žádná maximální cena, takže LE mohl klidně o Vánocích prodávat jízdenky Praha-Ostrava za 1500.

Vendelín
Host
Vendelín

Cena osobní dopravy je státem regulovaná cena a ta je vyhlášená cnenovém výměru. Ale i ceny tarif uČD TR1 jsou nižší než je maximální cena v cenovém výměru.

Patrik
Host
Patrik

Drahý Bobe, především výše se píše s tvrdým Y. Jinak MF jim tarif nevnucuje, kdyby si každý rok ČD nevzpoměli, že chtějí zdražit, tak se zdražovat nebude.

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

Drahý Patriku, ČD nevzpomněly – tedy MNE a Y – – – když už jsme u toho napomínání 😀 😀 😀

Tronda
Host
Tronda

Vtipné, někdo napíše pravdu o cenách ČD a hned se kolem vyrojí spousta potrefených hus, které Tr10 vynášejí do nebes.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Cena jízdného je otázkou nastavení kraje, víte, ono to není tak, že kraj zaplatí kompletní provoz a výnos z jízdenek zůstane dopravci navrch..

Kirschner
Host
Kirschner

Jo to si umí někdo naběhnout. 😁

kozlík
Host
kozlík

Tady asi někdo zapomíná, že vlastníkem ČD ze 100% je stát. Jinak všichni chtějí nová vozidla, chtějí aby jezdilo více vlaků. To znamená další lidi sehnat, které musíme zaplatit. Ono také něco za něco. Ono se to musí zaplatit a ejhle… Jen se zvedne o trošku cena jízdenky a všichni brečí. Jak smutné… A pokud se koukneme k srovnání soukromník proti ČD, tak kolik vozidel má za den v oběhu jeden soukromý dopravce a ČD? To na to zas nikdo nemyslí. Lidi jsou hrozné ovce s omezeným myšlením. Ale konkurence je třeba, aby se každý více snažil, ale právě ve… Číst vice »

bkp
Host
bkp

Současný přístup k dopravě má výhody, že při vytváření jízdního řádku nejsou tvůrci striktně vázáni tradičními rameny, takže sp vlaky nebudou výchozí/konečné v dírách typu Ražice.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A o to to právě bude dražší – místo jednoho aspoň trochu přijatelně obsazeného vlaku budou dva „vzduchovoziče“, nebo zůstanou jen ty Sp vlaky a mezi vesnicemi se bude chodit pěšky.