Infrastruktura Letectví

Poláci schválili stavbu obřího letiště. Má být novou „Dubají“ pro dálkové lety

Letadla společnosti LOT na letišti ve Varšavě. Foto: Lot
Letadla společnosti LOT na letišti ve Varšavě. Foto: Lot

V Polsku má vzniknout místo stávajícího hlavního varšavského letiště  úplně nový vzdušný přístav, který by měl odbavit ročně až 100 milionů cestujících.

Nový terminál má stát 35 miliard zlotých (zhruba 210 miliard korun). Plán už schválila polská vláda. Důvodem stavby je  kapacita hlavního letiště Fréderica Chopina ve Varšavě, která neumožňuje další větší expanzi.

Letiště, která je zatím pracovně nazváno Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny, má vyrůst na 3000 hektarech mezi Varšavou a Lodží v Baranówě, asi 40 kilometrů od Varšavy.

Polská vláda počítá s tím, že se začne stavět v roce 2020, otevírat ho chce v roce 2027. Předpokládaná kapacita je až 100 milionů cestujících ročně, v první fázi počítají s 45 miliony odbavených pasažérů.

Kapacita výrazně přesahuje polskou poptávku a stávající realitu: letos všechna letiště v Polsku odbaví 34,5 milionu cestujících, Poláci ale počítají s tím, že se nové letiště stane důležitou dopravní křižovatkou pro lety mezi východem a západem. Podobně jako v minulosti například Dubaj či jiná letiště v oblasti Perského zálivu.

Naše země je umístěná na křižovatce cest mezi velkými metropolemi, jako jsou Los Angeles, Tel Aviv, Vídeň, Tokio, Šanghaj, New York či Teherán. Centrální letiště umožní díky své poloze pohodlné spojení mezi Asií a Amerikou,“ uvedla vláda v prohlášení.

Poláci navíc očekávají, že se bude létat více, než dosud. Podle odhadů tamějšího úřadu civilního letectví by počet cestujících na polských letištích měl stoupnout do roku 2035 na 94 milionů ročně. „Bez centrálního letiště nebude mít Polsko konkurenceschopnou nabídku na leteckém trhu a naše země bude odsouzena k tomu, že bude ve druhé lize,“ dodala vláda.

Síťové spojení chce posílit i polský státní dopravce, který posiluje svoji dálkovou flotilu 8 Boeingů 787 o další čtyři. Na rozdíl od jiných středoevropských dopravců zůstal LOT stále síťovým dopravcem, u kterého 40% tvoří transferoví cestující.

Agentura Bloomberg současně ale upozorňuje na problém s regionálními letišti, které mohou přijít o výraznou část cestujících. Polsko do nich přitom s pomocí evropských fondů v minulých letech investovalo 6 miliard zlotých. Polsko chce letiště napojit z jiných měst sítí vysokorychlostních vlaků. Cílem je, aby se lidé z hlavních aglomerací s výjimkou Štětína dostali na letiště do dvou hodin. „V praxi jde o integraci letecké a železniční dopravy do jednoho uzlu,“ uvedla vláda v prohlášení.

Štítky

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jane, chcete po autorovi, aby psal lépe slohově a gramaticky, ale zároveň napíšete „by jste“. Dejte si facku, příště si to po sobě přečtěte alespoň jednou a pak teprve něco žádejte.

    • Re. Tomáš
      V době školní docházky tzv. Husákových dětí, se nejen tohle považovalo za spisovné.
      Vývoj jde kupředu napříč obory a mluvnice nezakazuje použití starších výrazů.
      A co se týče autorových chyb.
      Pokud tam není vyloženě nesmysl, tak aktuálnost má přednost.
      Proto buďme k Honzíkovi shovívaví. On si je problému vědom a na jeho odstranění, zcela jistě intenzivně pracuje.
      Stačí porovnat články z dřívějška a že současnosti. Jisté zlepšení tam je.

  • Varšava má centrální letiště umístěné tak blízko centra, že není možný jeho další rozvoj. Ale na druhou stranu, díky tomu je natolik zajímavé pro denní pohyb obchodních cestujících i z okruhu cca 250 km. Sám to také využívám, ráno zaparkuji auto v KTW a na otočku do WAW, v noci jsem zpátky doma. LOT má totiž velmi zajímavé ceny na vnitropolských linkách.
    Pokud tedy je v plánu polské vlády zavřít WAW, pak bych cítil prvotní motivaci v extrémně lukrativních pozemcích, na kterých v této chvíli stojí letiště F. Chopina.

  • Dobrý den, nezlobte se na mne, ale mohl by jste si to po sobě aspoň 3x přečíst!!! Je sice hezké, že vydáváte tolik zajímavých článků, ale jak to v rychlosti naboucháte, tak se to potom nedá číst. Raději méně článků, ale kvalitně (slohově a gramaticky) napsané.