Automobilový průmysl Automobily

Obří zakázka na nová policejní auta. V dvoumiliardové soutěži rozhodne i skutečná spotřeba

Předávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda Auto
Předávání policejních vozů Škoda Octavia v roce 2015. Foto: Škoda Auto

Ministerstvo vnitra vypsalo dlouho očekávanou velkou soutěž na 2 500 nových policejních aut, které by měly nahradit v příštích letech stárnoucí flotilu hlavně policejních octavií. Zakázka je zajímavá nejen svoji velikostí, ale i parametry výběru.

Ministerstvo vnitra zveřejnilo zadávací dokumentaci soutěže s odhadovanou cenou 2,25 miliardy korun na profilu zadavatele.

Vítěz soutěže má dodávat auta policii a ministerstvu vnitra čtyři roky. Kolik jich celkem bude, není jasné: ministerstvo to pozná podle výše nabídek. Maximálně chce utratit 2,25  miliardy korun. Prioritou budou obnova policejních aut, pokud bude mít ministerstvo peníze, utratí je i za osobní auta pro úředníky. Obálky s nabídkami se mají otvírat 10. května. Dá se očekávat velký cenový souboj, dodávat auta policii je pro automobilky mimořádně prestižní zakázkou. V poslední soutěži například Hyundai zlevnil proti ceníkovým cenám vozy Tucson o 70 %. Škoda Auto už potvrdila, že se soutěže zúčastní.

Revolucí v nákupech vozů státní správou je způsob hodnocení nabídek. Zatímco většina úřadů dosud soutěží hlavně na cenu, v případě soutěže na policejní vozy bude tvořit jen 35 %. Dalších 35 % bude tvořit reálná spotřeba testovaných typů vozidel, po 7,5 % cena předepsaných servisních prací po dobu životnosti včetně předepsaného materiálu (životnost 220.000 km; 7 let) a cena vyjmenovaných náhradních dílů. Desetiprocentní váhu bude mít ukazatel jízdních vlastností, cena vybavení servisů 5 %.

„Zakázka je koncipována tak, aby co nejvíce odrážela potřeby Policie ČR. Hodnotící kritéria jsou nastavena tak, aby byly zohledněny náklady životního cyklu a kvality na pořízení a provozování vozového parku Policie ČR po celou dobu jeho životnosti. Dále bylo v rámci předmětu veřejné zakázky i hodnocení zohledněno, že Policie ČR disponuje vybavenými servisními pracovišti a odborným personálem,“ řekla Klára Pěknicová z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

Ministerstvo se tak jistí proti tomu, aby nevybralo sice levné auto, které se ale prodraží pak spotřebou či náhradními díly. V soutěži přitom nebude spoléhat na data, která jsou uvedená v technickém průkazu. Spotřebu mají testovat nezávislí odborníci.

„Zjištění reálné spotřeby paliva při provedeném testu bude určeno pomocí průměru údaje palubního počítače (jeho odchylka se od skutečné spotřeby běžně pohybuje do 8%) a dotankování do plné nádrže před a po zkoušce (první automatické přerušení (ukončení) tankování). Testovací okruh bude zvolen tak, aby zahrnoval přibližně stejný podíl městského provozu, dálnic a silnic první a druhé třídy. Dynamická zkušební jízda bude provedena v rámci pravidel silničního provozu,“ uvedlo ministerstvo v zadávací dokumentaci.

Pro zamezení subjektivního i různého objektivního vlivu na spotřebu pojedou všechna zkoušená vozidla současně v „koloně“, řidiči se budou ve vozidlech v pravidelných intervalech střídat a při jízdě „v koloně“ bude probíhat i střídání na pozicích. Následně bude zjištěná spotřeba přepočítána na najeté kilometry po dobu životnosti a počet automobilů s danou motorizací.

K tomu má ještě proběhnout testování jízdních vlastností, u něj budou zkoumat jízdní vlastností v extrémních situacích a dynamické parametry vozidla. Například zrychlení z 0 na 100 km/h či brzdnou dráhu, subjektivně mají také posoudit řazení, řízení či chování podvozku.

Ministerstvo chce pro policii koupit nejméně 800 automobilů typu sedan či hatchback s výkonem nejméně 130 kW, 500 kombíků stejného výkonu, 450 sedanů či hatchbacků s výkonem nejméně 100 kW a 750 stejně výkonných kombíků s policejní barvou. Poptává ještě další typy aut pro úředníky. Většina z nich je s benzínovým pohonem.

Jde o rámcovou smlouvu platnou do roku 2021, ministerstvo se nezavazuje k žádnému minimálnímu odběru. Jak taková soutěž může dopadnout, ví dobře Hyundai. Distributor korejské značky sice v poslední zakázce na policejní vozy vyhrál, policie ale nakonec odebrala jen zlomek nových vozů s vysvětlením, že na další nemá peníze.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A pak že nejde u veřejných zakázek nastavit racionálnější kritéria !

  • Není co řešit a toyota s hybridama to vyhraje, jestli se tam přihlásí.

    • Hybrid je dobrý do města. Mimo město nemá žádný přínos. Mám to osobně vyzkoušené a potvrzené od autorizovaných techniků Toyoty.

  • Nedovedu si představit, že by němečtí policisté jezdili v jiných než německých autech. Stejně tak si nedovedu představit například francouzského policistu v jiném než francouzském autě. I tady v Rakousku má policie kromě německých aut hodně škodovek. Jenom my budeme hrdě řešit jestli náhodou není ten korejskej hnujdaj lepší než škodovka.

  • je to strašná komedie. Do novin řeknou, že koupí x tisíc vozů, pak jich odeberou zlomek. Myslím si, že nevyužití nabídky hyundai byla chyba – policie mohla mít pěkné auta za skvělou cenu…

    • Hlavním důvodem neodebrání dalších korejských vraků je nespokojenost PČR s jejich vlastnostmi. Ono celé to výběrové řízení bylo prapodivné. Ale dokázat to nejde, jen se Vošický zlobil, že zaplacené „všimné“ se moc nevyplatilo, když vzali těch aut nakonec cca jen 100.

    • Ja sice Hyunadai nemusim a korejce pote co jsem v Nosovicich ctyri roky makal nemusim uz vubec (korejska mentalita je neci naprosto neuveritelneho a pro evropan takrka nepochopitelneho), ale jsou to normalni auta. Pokud si to dobre pamatuji tak tady slo spis o to, ze i35 mozna vypada jako terenni auto, ale terenni auto to neni ani omylem.

  • Obří zakázka stíhá obří stavbu… obrovitost dnešních novinářů nezná mezí aneb dnešní novinář je vyjukanej ze všeho, co je o trochu větší než normální věc.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora