Kladno neuspělo se stížností na Středočeský kraj na omezení veřejné dopravy

Autobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusy v Kladně. Foto: Pražská integrovaná doprava

Kladno odmítá nadále přispívat na rozdíl od většiny radnic na provoz krajských spojů.

(Aktualizováno 14:50) Středočeský kraj neporušil podle ministerstva vnitra žádný zákon, když od 1. září redukoval rozsah regionální autobusové dopravy v Kladně. Vyplývá to z odpovědi ministerstva na podnět, který za město podala advokátní kancelář Weinhold Legal.

„Kladno i nadále považuje aplikaci standardů dopravní obslužnosti a s ní nezákonně vynucované platby za diskriminační, netransparentní a neobjektivní a bude se proti nim dále bránit,“ uvedl mluvčí města Vít Heral. Jeho obsáhlejší vyjádření je pod článkem.

Kraj omezil od 1. září rozsah regionální dopravy z Kladna poté, co město odmítalo přistoupit na nové standardy dopravní obslužnosti, které schválili krajští zastupitelé. Kraj v nich stanovil jasná pravidla výpočtu příspěvků měst a obcí na regionální dopravu. Kladno dosud na meziměstské linky neplatí ani korunu a platit dál nechce. Kraj proto od 1. září provoz linek přes Kladno proškrtal.

Advokátní kancelář, které má podle smlouvy zaplatit Kladno 1,35 milionu korun, v podnětu tvrdila, že standardy zvedené krajem jsou nezákonné.

Kraj neomezil základní dopravní obslužnost, ale zrušil jen část spojů. Podle ministerstva je takový postup legální a v souladu se zákonem. Ministerstvo vnitra si k tomu vyžádalo i stanoviska ministerstva dopravy, které rovněž potvrdilo legálnost postupu kraje.

Ministerstvo městu: objednejte si další spoje sami

Městu doporučilo, že pokud se mu zdá rozsah dopravy nedostatečný, může si samo zajistit další dopravní služby. „Kraj nemá povinnost zajistit dopravní služby na všech relacích v ideálním rozsahu a kvalitě, nýbrž na základě dopravního plánování alokovat disponibilní finanční prostředky na potřebné dopravní služby v rámci celého svého území,“ napsalo ministerstvo. „Ministerstvo vnitra neshledává napadené usnesení zastupitelstva kraje z hlediska jeho obsahu jako diskriminační,“ dodalo ministerstvo.

Kraj chtěl po Kladnu 12 milionů korun ročně. Dosud město neplatí nic. „Jednoznačně není možné, aby Kladno stálo mimo systém a bylo takzvaným černým pasažérem, na kterého budou doplácet ostatní středočeská města a obce. Nám nezbývá nic jiného, než tento přístup vzít na vědomí, a proto v souladu s platnou legislativou zajistíme rozsah dopravy v oblasti Kladenska podle kritérií standardní dopravní obslužnosti,“ řekl při škrtech náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Reakce města Kladna – odpovídá mluvčí Vít Heral (doplněno 14:50)

1. Bude nadále město ignorovat standardy veřejné dopravy schválené zastupitelstvem?

Statutární město Kladno i nadále považuje aplikaci standardů dopravní obslužnosti a s ní nezákonně vynucované platby za diskriminační, netransparentní a neobjektivní a bude se proti nim dále bránit.
Ve věci je podána žaloba proti nezákonnému zásahu Středočeského kraje u Krajského soudu v Praze a teprve pravomocným soudním rozhodnutím bude celá záležitost komplexně posouzena a věříme, že žaloba bude úspěšná.

2. Kolik dosud zaplatilo město AK Weinhold za práce na tomto sporu?

V první řadě město marně nevynaložilo 12 milionů korun jen za rok 2022 na financování dopravy, kterou je povinen zajistit kraj, jenž se snaží úhradovou povinnost převést na město. Přitom lze očekávat, že v dalších letech by vynucované úhrady byly dle uvážení kraje dále zvyšovány, neboť smlouva má být uzavřena na dobu neurčitou a výše budoucích nákladů závisí výlučně na úvaze kraje. Vedení města chce také pro své občany udržet ceny jízdného v MHD Kladno a razantně nezdražovat tak, jak avizuje Středočeský kraj na linkách PID – tedy od nového roku o 20 až 30%.

Co se týče právního zastoupení Wienhold Legal, jde o renomovanou advokátní kancelář s nejlepší nabídkou. V dlouhodobém horizontu se ve sporu s krajem jedná o desítky a desítky milionů korun z městského rozpočtu, proto považujeme za správné a nezbytné využít její odborné služby, jejichž cena podle stávající smlouvy nepřesáhne 1,35 milionu korun. Jedná se o tak zásadní věc, že je ale město Kladno připraveno zaplatit i víc.

3. Bude město nějak komentovat obsah odpovědi z ministerstva vnitra?

Odpověď ministerstva studujeme a bude podána žádost k přijetí opatření proti nečinnosti, neboť podle našeho názoru nerealizovalo řádně výkon dozoru v rozsahu a způsobem, který mu plyne ze zákona. Pokud užíváte tvrzení, že ministerstvo neshledalo napadená usnesení diskriminační, pak nutno doplnit, že k tomu uvedlo, že předmětem dozoru učinilo jen obsah a proces přijetí, nikoli již jeho aplikaci v praxi s tím, že mu nepřísluší posuzovat, na základě jakých poznatků dospěl kraj k nastavení zajištění dopravní obslužnosti.

Tagy Kladno Ministerstvo vnitra Pražská integrovaná doprava Standardy dopravní obslužnosti standardy veřejné dopravy Středočeský kraj
40 komentářů