Dopravci Železnice

Eurostar expanduje. Začne jezdit s přímými vlaky mezi Londýnem a Amsterdamem

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar

Na evropské mapě vysokorychlostních spojení přibude od 4. dubna nová trasa. Společnost Eurostar začne  jezdit přímými vlaky mezi Londýnem a Amsterdamem. Cestu mezi Velkou Británií a Nizozemskem mají vlaky zvládnout za tři hodiny.

Start dlouho očekávané linky oznámil Eurostar v tiskové zprávě. Železniční dopravce míří hlavně na cestujících v letadlech. Letecké spojení Amsterdam – Londýn patří k nejvytíženějším v Evropě, ročně tu létá kolem 4 milionů lidí. „Je to podobný počet lidí, jako v roce 1994 létalo mezi Londýnem a Paříží. Od té doby se trh zdvojnásobil,“ uvedl Eurostar v tiskové zprávě.

Eurostar jezdí mezi Paříží a Londýnem od roku 2004, vlakem dnes jezdí na této trase 70 procent cestujících. Proti aerolinkám bude Eurostar bojovat i cenou: jízdenky mají začínat na 35 librách.

Pro Eurostar jde o třetí zemi v kontinentální Evropě, dosud jezdí z Londýna do Paříže a Bruselu. „Naše nová trasa ukazuje velké investice do vysokorychlostní železnice na obou stranách Lamanšského průlivu,“ řekl šéf Eurostaru Nicolas Petrovic. Jde o jeho poslední velké manažerské rozhodnutí, než nastoupí do Siemensu.

Mezi Velkou Británií a Nizozemskem mají jezdit dva přímé vlaky denně. V Rotterdamu budou po 3 hodinách a jedné minutě po odjezdu z londýnského nádraží St Pancras, do Amsterdamu je plánovaná jízdní doba 3 hodiny a 41 minut.

Zpočátku půjde o přímé spojení bez přerušení jen z Velké Británie, v případě cesty z Nizozemska bude ještě probíhat pasová a bezpečnostní kontrola v Bruselu, kde vlak ztratí půl hodiny. Podle Eurostaru má jít o dočasné opatření, dokud se vlády nedohodnou, že stačí zkontrolovat pas už v Nizozemsku. V Nizozemsku na nádražích ještě pro takové odbavení není potřebné vybavení.

Změna přinese i kratší čas cestujícím mezi Londýnem a Bruselem. Nejkratší spojení bude rychlejší o 17 minut než dosud: 1 hodinu a 48 minut.
Eurostar, který ovládají francouzské státní železnice SNCF, na trať nasadí své nejnovější jednotky e320 od Siemensu. Maximální rychlost na trase je 300 kilometrů za hodinu.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Pěkné. A u nás zase budeme deset let diskutovat, která varianta Ústí nad Orlicí – Choceň vyjde levněji…

    • To je právě fajn, jen ať zůstane jak je, nemám zájem projíždět nejhezčí úsek Praha-Č.Třebová v tunelu.

    • Milan: Jenze, kdyz tam projizdite denne, radeji byste uz byl doma. Bezpravi at si projizdi turisti a dalsi nadsenci v lokalce, ostatni preferuji rychlost.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora