Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Elektrizace Zastávky u Brna: Příprava se odblokuje ještě letos, věří náměstek SŽDC

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz

Více než sedm let příprav a administrativních tahanic si zatím vyžádal projekt elektrizace a zdvoukolejnění trati z Brna do Zastávky u Brna. Ještě letos by se přitom měla hnout příprava po delší době kupředu. „Zdá se, že se po letech blýská na lepší časy, ještě v listopadu by mělo být znovu vydáno územní rozhodnutí, proti kterému není jiný opravný prostředek než soud. V březnu 2019 bychom mohli začít stavět, alespoň v prvním úseku mezi Brnem a Střelicemi, kde nebude tolik problémů s majetkovým vypořádáním,“ uvedl na nedávné konferenci náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Územní rozhodnutí vydal přitom už před rokem úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To dlouhodobě proti stavbě brojí. Původně se dvacetikilometrový projekt měl realizovat už mezi lety 2012 a 2014, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. Pokud tedy SŽDC ještě letos získá nové územní rozhodnutí, uvolní jí to ruce k výkupu pozemků. Od majitelů bude muset získat desítky parcel. Náklady celého projektu dnes železničáři odhadují na 3,7 miliardy korun.

Stavba patří mezi strategické projekty na Brněnsku; vedle vlastní elektrizace dojde k zdvoukolejnění v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. V rámci stavby budou nově vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. „Dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách bude takt 15 minut, ke zrychlení a tím zkrácení času cestování, zvýší se komfort cestování a bezpečnost,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dnes vlaky mířící do Třebíče, Náměšti nebo Jihlavy jezdí v hodinových intervalech, mezi ně jsou ještě vloženy rychlíky přes České Budějovice do Plzně. Opraveny a zmodernizovány mají být i všechny stanice a zastávky, stavba se neobejde bez protihlukových zdí.

14 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • … a do třetice: Mluvčí SŽDC uvedl „Dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách bude takt 15 minut“.

    Krom toho, že takový interval se nevejde (spolu s R-240 a Os/Sp-244) do brněnského uzlu, tak: dle oficiálních studií i koncepcí, má jít o 30min. interval Os vlaků Brno – Zastávka + 30min. interval takových vlaků, které pojedou mezi Brnem a Tetčicemi bez zastavení (resp. zastaví jen ve Starém Lískovci), pak zastaví v Rosicích a Zastávce a dále pojedou (resp. přinejmenším každý druhý z nich) dále na Náměšť/Třebíč.

    Jenže – dva 30minutové intervaly Sp + Os vlaků, to NENÍ dohromady 15min. interval. Při rozdílu 5 zastavovacích míst a cca 1,5min. časové přirážce pro každé zastavení (+ zaokrouhlení nahoru), činí rozdíl cestovní doby Brno – Zastávka o cca 8 minut u Os vlaků vs. u zrychlených vlaků. Budou-li z (výhradně zkapacitněného, do té doby nelze) Brna hl. n. odjíždět vlaky směr Zastávka přesně každou čtvrthodinu, dojedou do Zastávky v rozestupu 23 – 7 – 23 – 7, tzn. Os vlak do Zastávky přijede jen 7 minut před zrychleným vlakem; další Os vlak do Zastávky přijede až 23 minut po zrychleném vlaku atd.

    Totéž pak symetricky v opačném směru – zrychlený vlak ze Zastávky směr Brno, hned za 7 minut všudezastavující Os, ale až za dlouhých 23 minut zrychlený vlak (aby pak do Brna hl. n. přijely v přesně 15minutových rozestupech). To ale NENÍ 15min. interval!

  • …. a další nepřesnost v článku (pominu-li spekulativní nepřesnosti typu „Trať Brno – Zastávka“, kdy ve skutečnosti jde o menší úsek jedné delší tratě)

    Soud zrušil (po žalobě Obce Tetčice) územní rozhodnutí na podzim roku 2012 (o žalobě viz zde: https://brno.idnes.cz/tetcice-podaly-zalobu-kvuli-protihlukovym-stenam-u-trati-p3x-/brno-zpravy.aspx?c=A120919_1830792_brno-zpravy_bor). Nemůže tedy platit údaj, který z článku vyznívá, že nebýt této žaloby/rozhodnutí, tak by elektrizace byla realizována v letech 2012 – 2014.

  • Já měl za to, že zdvoukolejnění mezi Tetčicemi a Střelicemi se neplánuje, je škoda, že se nepočítá s přeložkou u Troubska..

    • 15minutový interval Brno – Zastávka se stejně nevejde do brněnského uzlu (je to přiznáno i ve studii proveditelnosti). Mezi Brnem a Zastávkou již dnes jezdí ve špičce Os vlaky ve 30min. intervalu.

      Článek je v tomto ohledu manipulativní hned ve dvou ohledech (budoucí stav vykreslován velmi idealisticky, současný stav vyloženě nepravdivě vykreslován s 2x menší četností spojení než jaká je v dotčeném úseku ve špičce ve skutečnosti.

      Bohužel (nejen) pro toto médium typické.

  • V březnu 2019 chtějí začít stavět a ještě nemají ÚR a nevykupují pozemky. Tomu už se nedá říkat ani zlatý oči, to je prostě absolutní neznalost reality ze strany náměstka SŽDC. Přitom tato stavba je jako jedna z mnoha staveb navržených k financování z OPD 14-20. Jedna z těch mnoha staveb, které se ještě ani nedostali k ÚR.
    Státní správci infrastruktury mají zdárně nakročeno k opětovnému prospání operačních programů a následnému rychločerpání peněz na látání současného bídného stavu.

    • Dřív se psalo o zdvoukolejnění pouze Tetčice-Zastávka, což by neměl být snad velký problém, mají v tom být i pozemky obcí.

  • „…stavba se neobejde bez protihlukových zdí.“ Tak to bych taky protestoval. 🙂 Očekávám rychlost nejméně 120 km/h…

  • Nebylo by možné rozvést podrobněji proč se Tetčice a Voda z Tetčic staví proti této stavbě?

    • Co jsem pochopil, nelíbí se jim obecně nárůst dopravy. Do možných skrytých zájmů jednotlivců ovšem nevidím.

    • Jejich předseda se kdysi vyjádřil, že si nepřeje aby lidé dojížděli za prací do Brna, ale že mají pracovat v Tetčicích.

    • David: To jako vážně??? Já jsem taky marně přemýšlel nad tím, co je na zdvoukolejnění a elektrizaci tak odpudivého… Lidi by mohli nechat auto doma jet do Brna elektrickým vlakem (pokud do Brna potřebují). Jako alternativu vidím, že většina z nich sedne do auta a pěkně přes Kývalku se budou pasírovat do Brna, kde těžko zaparkují. Jo, a 25 kV střídavých snad kvalitu vody neovlivňuje (narozdíl od ropných produktů), hluk taky spíš klesne (i když tady je to sporné).

      Pokud by redakce sehnala autentické stanovisko Vody z Tetčic, bylo by to zajímavé. Evidentně nejsu jediný, kdo nechápe…

    • Můžeme zkusit, ale zatím na Vodu z Tetčic nemáme bohužel žádný kontakt. Zkuste hodit do googlu, vypadnou staré zprávy, kde je řada doplňujících informací, například: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/modernizaci-trati-mezi-brnem-a-zastavkou-zeleznicari-o-rok-odlozili-20130221.html

      a zde ještě doplnění z oficiální odpovědi SŽDC (není to vyjádření redakce!): V podstatě jde o to, že Voda z Tetčic využije své maximální zákonné možnosti k zastavení nebo zbrzdění celého procesu tak, aby se pokud možno stavba nerealizovala. Důvod? Při dotazu na zástupce Vody z Tetčic, co by si představovali, aby přestali stavbu blokovat, odpověděli: „Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku“.

    • Kajman: Na čas už se tak skutečně stalo, ale pan Dvořák už je zase „venku“ 🙁