Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Elektrizace Zastávky u Brna: Příprava se odblokuje ještě letos, věří náměstek SŽDC

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz

Více než sedm let příprav a administrativních tahanic si zatím vyžádal projekt elektrizace a zdvoukolejnění trati z Brna do Zastávky u Brna. Ještě letos by se přitom měla hnout příprava po delší době kupředu. „Zdá se, že se po letech blýská na lepší časy, ještě v listopadu by mělo být znovu vydáno územní rozhodnutí, proti kterému není jiný opravný prostředek než soud. V březnu 2019 bychom mohli začít stavět, alespoň v prvním úseku mezi Brnem a Střelicemi, kde nebude tolik problémů s majetkovým vypořádáním,“ uvedl na nedávné konferenci náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Územní rozhodnutí vydal přitom už před rokem úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To dlouhodobě proti stavbě brojí. Původně se dvacetikilometrový projekt měl realizovat už mezi lety 2012 a 2014, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. Pokud tedy SŽDC ještě letos získá nové územní rozhodnutí, uvolní jí to ruce k výkupu pozemků. Od majitelů bude muset získat desítky parcel. Náklady celého projektu dnes železničáři odhadují na 3,7 miliardy korun.

Stavba patří mezi strategické projekty na Brněnsku; vedle vlastní elektrizace dojde k zdvoukolejnění v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. V rámci stavby budou nově vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. „Dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách bude takt 15 minut, ke zrychlení a tím zkrácení času cestování, zvýší se komfort cestování a bezpečnost,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dnes vlaky mířící do Třebíče, Náměšti nebo Jihlavy jezdí v hodinových intervalech, mezi ně jsou ještě vloženy rychlíky přes České Budějovice do Plzně. Opraveny a zmodernizovány mají být i všechny stanice a zastávky, stavba se neobejde bez protihlukových zdí.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já měl za to, že zdvoukolejnění mezi Tetčicemi a Střelicemi se neplánuje, je škoda, že se nepočítá s přeložkou u Troubska..

  • V březnu 2019 chtějí začít stavět a ještě nemají ÚR a nevykupují pozemky. Tomu už se nedá říkat ani zlatý oči, to je prostě absolutní neznalost reality ze strany náměstka SŽDC. Přitom tato stavba je jako jedna z mnoha staveb navržených k financování z OPD 14-20. Jedna z těch mnoha staveb, které se ještě ani nedostali k ÚR.
    Státní správci infrastruktury mají zdárně nakročeno k opětovnému prospání operačních programů a následnému rychločerpání peněz na látání současného bídného stavu.

    • Dřív se psalo o zdvoukolejnění pouze Tetčice-Zastávka, což by neměl být snad velký problém, mají v tom být i pozemky obcí.

  • „…stavba se neobejde bez protihlukových zdí.“ Tak to bych taky protestoval. 🙂 Očekávám rychlost nejméně 120 km/h…

  • Nebylo by možné rozvést podrobněji proč se Tetčice a Voda z Tetčic staví proti této stavbě?

    • Co jsem pochopil, nelíbí se jim obecně nárůst dopravy. Do možných skrytých zájmů jednotlivců ovšem nevidím.

    • Jejich předseda se kdysi vyjádřil, že si nepřeje aby lidé dojížděli za prací do Brna, ale že mají pracovat v Tetčicích.

    • David: To jako vážně??? Já jsem taky marně přemýšlel nad tím, co je na zdvoukolejnění a elektrizaci tak odpudivého… Lidi by mohli nechat auto doma jet do Brna elektrickým vlakem (pokud do Brna potřebují). Jako alternativu vidím, že většina z nich sedne do auta a pěkně přes Kývalku se budou pasírovat do Brna, kde těžko zaparkují. Jo, a 25 kV střídavých snad kvalitu vody neovlivňuje (narozdíl od ropných produktů), hluk taky spíš klesne (i když tady je to sporné).

      Pokud by redakce sehnala autentické stanovisko Vody z Tetčic, bylo by to zajímavé. Evidentně nejsu jediný, kdo nechápe…

    • Můžeme zkusit, ale zatím na Vodu z Tetčic nemáme bohužel žádný kontakt. Zkuste hodit do googlu, vypadnou staré zprávy, kde je řada doplňujících informací, například: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/modernizaci-trati-mezi-brnem-a-zastavkou-zeleznicari-o-rok-odlozili-20130221.html

      a zde ještě doplnění z oficiální odpovědi SŽDC (není to vyjádření redakce!): V podstatě jde o to, že Voda z Tetčic využije své maximální zákonné možnosti k zastavení nebo zbrzdění celého procesu tak, aby se pokud možno stavba nerealizovala. Důvod? Při dotazu na zástupce Vody z Tetčic, co by si představovali, aby přestali stavbu blokovat, odpověděli: „Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku“.

    • Kajman: Na čas už se tak skutečně stalo, ale pan Dvořák už je zase „venku“ 🙁

Newsletter

Partneři


Výběr editora