Rozhovory

Plány kandidátů na prezidenta. Drahoš nechce průplav, podpoří VRT; Zeman neodpověděl

Karlův most a Pražský hrad. Foto: Jan Sůra
Karlův most a Pražský hrad. Foto: Jan Sůra

Deník Zdopravy.cz oslovil oba kandidáty na prezidenta republiky a požádal je o vyjádření k dopravním tématům. Prezident podepisuje zákony a velký je i jeho vliv neformální. Miloš Zeman je například velkým zastáncem kanálu Dunaj-Odra-Labe. „Všechny tyto otázky jsou volně dostupné v médiích, protože se na ně občané mnohokrát ptali. Jejich momentální odpovídání by již bylo volební kampaní,“ uvedla Barbora Filípková z týmu Zeman znovu. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček posléze zprostředkování odpovědí přislíbil, v domluveném termínu je ale nedodal. Přinášíme proto pouze odpovědi druhého kandidáta Jiřího Drahoše.

Můžete jmenovat vaše priority v oblasti dopravy?

Rozhodně mezi ně patří dokončení základní páteřní dopravní infrastruktury, která je bohužel i skoro třicet let po sametové revoluci v žalostném stavu. To, že dodnes nemáme například dálniční spojení s Rakouskem, obchvat Prahy nebo železniční připojení letiště Václava Havla je těžko akceptovatelné. Spíše než apel na megalomanské projekty typu Dunaj-Odra-Labe bude z mé strany komunikována priorita dostavby těchto pro občany naprosto nezbytných částí dopravní infrastruktury.

Jak se stavíte k následujícím tématům: způsoby urychlení výstavby například předběžnou držbou pozemků, stavby vysokorychlostních tratí, změna bodového systému (zpřísnění) a velké investice do vodní dopravy (stupeň Děčín, DOL)? Ptáme se především proto, že prezident podepisuje zákony, které s tím souvisejí.

Určitě se nebudu vměšovat jakékoliv vládě do exekutivních pravomocí na úrovni vládní či ministerské. Budu zcela určitě podporovat a moderovat dialog směřující k vytvoření systémových podmínek k zásadnímu urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Tento proces by měl v ideálním případě probíhat v časovém horizontu přesahujícím jedno volební období a měl by být podpořen širší shodou napříč politickými stranami včetně příslušné legislativy. Jednoznačně budu také aktivně podporovat řešení, která budou upřednostňovat moderní formy dopravy snižující zátěž pro životní prostředí, jako je například elektromobilita, kombinovaná přeprava, sdílená ekonomika, namísto rádoby ekologických aktivit účelově blokujících výstavbu potřebné dopravní infrastruktury.

Jakou dopravní stavbu považuje v příštích pěti letech za největší prioritu?

Jako prioritu považuji zahájení konkrétních energických kroků k zahájení výstavby vysokorychlostních tratí. Ty by měly nejenom zásadně zvýšit úroveň osobní železniční přepravy, ale také vytvořit podmínky k přesunu části kamionové dopravy na železnici.

Budete využívat pro cesty i jiné dopravní prostředky než auto či letadlo? Například vlak pro cesty do regionů, případně do blízkého okolí typu Berlín, Vídeň, Bratislava?

Velmi rád do svých cestovních plánů zahrnuji cesty po železnici, ke které mám velmi osobní vztah a s radostí ji využívám. Spíše pro volný čas chci zmínit i cestování na kole, na které by se zcela určitě při plánování dopravní infrastruktury nemělo zapomínat.

Kdo vám v oblasti dopravy nyní radí, případně bude radit?

V mém týmu je poradcem pro dopravu Ing. Jan Klas (šéf Řízení letového provozu, pozn. red.), více o něm a dalších externích poradcích je možno nalézt na www.jiridrahos.cz/tym/ .

Jan Sůra, Jan Šindelář

31 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Priority prezidenta? A ten to ovlivní jak, třeba tu dopravu? Vybere akorát ministra, o potřebách už rozhoduje on a vláda snad 😉

  • Redaktoři už i zde vyvolávají zbytečné politické debaty… myslel jsem, že na tomto serveru jsou zprávy z dopravy a seriozní diskuze, nikoliv politická agitace a házení špíny na druhé lidi. Holt oba (!!!) prezidenští kandidáti nás tak spojili, že se zde vytvořily dva nesmiřitelné tábory, urážející se navzájem. Začíná mi to připomínat volby v USA, akorát že na našem malém, bezvýznamném písečku…

  • drahoš za ten kanál pohoří a už se plánuje, že ho převezmou slováci. Populista stím VRT jak *****, na ten vysokorychlostní vlak bude mět jen nějakéj profesor a tych bude, nebo zeman jich nevolil a drahoš udělá s každýho čecha univerzitního profesora.
    VRT má se stavět nezavisle na druhých tratí a né stavba drahoše.

    • Petr r.

      Tady probíhá inteligentní debata o dopravě, podobne hlouposti konzultujte s Ovcackem, tady se to nehodi…..

    • Dostal jste pokyn zatrollit zdejší debatu?
      Každopádně váš komentář nemá ani hlavu ani patu a myslím, že by ho nepochopili ani vaši soudruzi na novinkách, odkud jste zřejmě přišel 😉

    • tak mně prosím řekněte páni drahošovi kolik bude stát jízdenka VRT z moravy do prahy, musím Vás upozornit, že vůz low cost nejmenovanýho dopravce jezdí plný. A naučte se diskutovat a né napadat. Jestli jsem se Vás dotkl a jste v té skupině osob co nehledí při výběru dopravce na tisíce tak se Vám veřejně omlouvám.

    • Nikdo nikoho nenapadá. Stejne jako u jiných případu budou i ceny na VRT výsledkem nabídky a poptávky, low-cost dopravci nabídnou cenu a klasicti dopravci tu svoji, každý bude mít právo volby. Ale bude to doprava pro vás, pro mě i babičku z Moravy. Teď odpovězte vy – jaký konkrétní profit budete mít z kanálu ODL ? Jak vám to zkrátí cestu do Prahy?

    • Já nenapadám, já jen konstatuju fakt, že váš komentář je pro mě nesrozumitelný a je úrovní stylistickou, věcnou i politickou níže, než komentáře na novinkách a to je co říct.

  • Myslím, že český bodový systém je docela dost striktní. Zejména pravidlo 2 závažnějších přestupků po sobě a řidičák jde pá pá.

  • Pan Drahoš stojí nohama na zemi, konečně normální reálné názory…

  • Mimochodem, nezapomente na pozdni přílet na pohřeb na Slovensko 2016! Hradní odborníci na dopravu a Zeman: Za všechno můžou dispečeri!!!!

  • Odpovědi co dávají smysl. Samozřejmě že je nepsal sam, maximálně mu je jeho poradce dal ke schválení. Ale od toho ma tym lidi, nema rozumět do detailu všemu.

    Drahoš je jasná volba, proti Zemanovi neoddiskutovatelná.

    • Ty odpovědi jsou především obecné a nic podstatného neobsahují, jejich prázdnota a obava z konfliktu po nějakám silném výroku koresponduje s osobou pana Drahoše. S takovým nejasným postojem nemá nárok na úlohu o kterou se uchází.

    • Ono je to jedno, na tyto věci má prezident prakticky nulový vliv. Kolik ze Zemanova kanálu se postavilo za jeho prezidentování? Může o tom mluvit, ale to je tak všechno.

    • Já tam jasné odpovědi vidím a jestli vy ne, pak asi máte o funkci rezidenta dost zkreslené představy. Prezident nemá zákonodárnou moc a i jeho výkonná moc je značně omezená, takže v podstatě může chtít třeba výtah na Mars, ale nemá prakticky žádnou sílu to nějak prosadit.

  • Myslím, ze pan Drahoš odpovídá tak, jak by odpověděla většina českých občanů. Nevím na co kanály na vodě, když se ještě porad nedostaneme v Česku na dálnici tam, kam potřebujeme.Zeman měl jako premiér v letech 1998-2002 dost času a neudělal nic….. akorát jsme zaplatili všichni storno za stamiliony za projekt PPP v rámci D47, kterou nakonec zaplatil stát. Navíc mu v dopravě radi „expert“ exministr Žák. Ahoooooooj !!!!!

    • Martin, Jirka: Přesně tak!
      Zeman a jeho kámoši jako je Jaromír Dušek, by už konečně mohli skončit v propadlišti dějin.

    • Jenže doprava by měla být nad politickými zájmy, používají ji komunisti tak i pravicoví radikálové. Takže když říká, ze by jako prezident vlastně tu dopravní diskusi moderoval, tak to má něco do sebe.

    • S prominutím nám ale fakt DOL nic moc nedá, nepomůže, to už raději udělejme další dvojkolejku do Německa a Rakouska, to bude mít větší smysl než DOL. Navíc jsme se zavázali, Rakouské mocnářství se zavázalo, že se Dunaj a Labe spojí buď kanálem, nebo železnicí, to je splněno. Jenom to zkapacitnit. Eventuálně najít někde na současné síti další schůdný bod kudy vozit náklady kde by to zatraktivnil třeba postrk, nebo přetah, pokud tam nejsou dráty.

    • A jé, propadliště dějin… už jsem si vzpomněl, co mi tady chybělo…

  • Pochybuju, že by p. Drahoš otázky vůbec četl, natož na ně odpovídal. Odpovědi sepsal někdo z mediálního týmu tak, že jsou dostatečně obecné a nezávazné a působí v souladu s preferencemi tazatele. Pokud byste položili dotaz jestli by p. Drahoš podpořil jízdné „zdarma“ pro seniory a studenty, byla by odpověď jistě také v souladu s postojem redakce zdopravy.cz, tj. negativní.

    • No nevím, ale porad jsou to jasne vyjádřené principy v dopravě, ze kterých se dá vycházet. Druhá strana jak jsem pochopil měla taky možnost se vyjádřit a nic. Asi projekt DLO je něco, co ocení chudáci po 10 hodinách čekání na D1……

    • Čím prosím? Naopak mně jeho odpovědi připadají celkem dost smysluplné..

    • Mně nepřipadá mimo. Hlavně používá slova jako elektromobilita a sdílená ekonomika, což už přostě dneska nejde přehlížet. Na jinym serveru zase třeba mluvil o kryptoměnách. Navzdory věku mi ten pán příjde, že s vývojem technologií vážně nemá problém. Navíc prezident nemá za úkol ty tratě a dálnice reálně stavět. Ten může maximálně bombardovat ministerstvo dopravy a ostatní instituce, jak mediálně, tak napřímo otázkami typu „Proč nestavíte?“ nebo „Kde je problém?“. Co by mělo největší přínos, může sjednocovat plány a vize napříč institucema a politickejma stranama.

    • Tomáš:
      Tak zrovna „sdílená ekonomika“ je jeden velký podvod.
      Chci mít půjčovnu aut a ušetřit za místo, kde budou odstavená? Nazvu to sdílenou ekonomikou, budu parkovat zdarma všude po městě a ještě vydyndám další úlevy (parkování zdarma i na placených místech, jízdu ve vyhrazených pruzích, apod.).
      Chci mít půjčovnu kol, která se normálně stěží uživí? Nazvu to sdílenou ekonomikou a získám na to štědré dotace.
      Chci provozovat taxislužbu, ale nechci platit poplatky s tím spojené? Nazvu to sdílenou ekonomikou.
      Chci pronajímat penzion a šidit stát na daních? Nazvu to sdílenou ekonomikou.

    • babilon: Nesouhlasim. Má to určitě svoje nedostatky, ale co se daní týče a dopadů na stát je jenom otázkou času, kdy se to otočí správným směrem. Ten důvod současných problémů neplacených daní, je, že jsou tyhle věci prostě strašně nový a nikdo pořádně neví co a jak. Ale přínosy z toho plynoucí jsou pro zákazníka i nabízejícího určitě větší než negativa.

    • babilon má pravdu- drahoš tu sdílenou ekonomiku může dělat tak ve zkumavce. Pochopte, že ten podnikatel třeba s těma autama bude žít na ukor jiných pracujících.

    • Na úkor jiných pracujících? Jakože si ponechá nadhodnotu a postaví si za ně paláce u Dunaje jako marýz Géro?