dkv-spojujeme

Dopravci chtějí změnit zkoušky strojvedoucích. Testové otázky mají být veřejné jako v autoškole

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStrojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Systém výuky nových strojvedoucích a hlavně skládání zkoušek pro výkon této profese by mohl v příštích letech projít zásadní proměnou.

Systém výuky nových strojvedoucích a hlavně skládání zkoušek pro výkon této profese by mohl v příštích letech projít zásadní proměnou. Tlačí na ni zatím hlavně nákladní železniční dopravci. Podle nich stávající model může řadu zájemců o nedostatkovou profesi odradit, protože musejí umět i to, co už v praxi nevyužijí.

Kvůli změně systému už jednali tento týden zástupci Drážního úřadu se sdružením železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Stávající systém je zastaralý. Technický vývoj pokročil a po strojvedoucích jsou požadovány technické znalosti, které nevyužijí,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Naráží tak na fakt, že zatímco dříve byl strojvedoucí téměř i mechanikem, dnešní novější stroje naopak strojvedoucím údržbu při poruše prakticky zakazují a musí se čekat na servis.

ŽESNAD.cz chce prosadit, aby se změnil i systém zkoušek a byl podobný autoškole. Dnes adepti na zkoušku strojvedoucího neznají dopředu otázky ani pro písemný test; nejsou nikde zveřejněné. Je jich kolem dvou set. Dopravci navrhují, aby se počet možných otázek zvýšil až na pět tisíc, ale podobně jako u autoškol byly veřejně dostupné dopředu. Ze zásobárny by se pak pro test vybíralo zhruba sto otázek.

Podle Sládka nejde o to, aby byly zkoušky jednodušší a sítem Drážního úřadu prošlo více strojvedoucích, než dosud. Naopak by měl nový systém přilákat k práci nové zájemce, které dosud například odrazují poměrně velké požadavky na technické znalosti. Ty by měly být dál vyžadovány, ale ne už v takové míře. Většině adeptů o práci strojvedoucího se podle statistik Drážního úřadu nedaří složit zkoušku napoprvé.

Ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta potvrdil, že jednání proběhlo. Současně ale přiznal, že úřad nemá lidi, kteří by otázky připravili. „Nedisponujeme však tak širokou databází otázek. Aby nedošlo ke snížení úrovně, připraví se ve spolupráci se Žesnad otázky nové, mělo by jich být řádově tisíce,“ řekl Fanta.

Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice by bylo potřeba systém výuky a zkoušek inovovat, nikoliv ale na úkor rozsahu znalostí. Vzhledem k tomu, že nezná konkrétní návrhy, nechtěl je příliš komentovat. „Velkým problémem je dnes zkracování doby zácviku,“ upozornil Vondrovic.

Tagy Drážní úřad strojvedoucí Žesnad.cz
15 komentářů