Dopravci Železnice

Dopravci chtějí změnit zkoušky strojvedoucích. Testové otázky mají být veřejné jako v autoškole

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Systém výuky nových strojvedoucích a hlavně skládání zkoušek pro výkon této profese by mohl v příštích letech projít zásadní proměnou. Tlačí na ni zatím hlavně nákladní železniční dopravci. Podle nich stávající model může řadu zájemců o nedostatkovou profesi odradit, protože musejí umět i to, co už v praxi nevyužijí.

Kvůli změně systému už jednali tento týden zástupci Drážního úřadu se sdružením železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Stávající systém je zastaralý. Technický vývoj pokročil a po strojvedoucích jsou požadovány technické znalosti, které nevyužijí,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Naráží tak na fakt, že zatímco dříve byl strojvedoucí téměř i mechanikem, dnešní novější stroje naopak strojvedoucím údržbu při poruše prakticky zakazují a musí se čekat na servis.

ŽESNAD.cz chce prosadit, aby se změnil i systém zkoušek a byl podobný autoškole. Dnes adepti na zkoušku strojvedoucího neznají dopředu otázky ani pro písemný test; nejsou nikde zveřejněné. Je jich kolem dvou set. Dopravci navrhují, aby se počet možných otázek zvýšil až na pět tisíc, ale podobně jako u autoškol byly veřejně dostupné dopředu. Ze zásobárny by se pak pro test vybíralo zhruba sto otázek.

Podle Sládka nejde o to, aby byly zkoušky jednodušší a sítem Drážního úřadu prošlo více strojvedoucích, než dosud. Naopak by měl nový systém přilákat k práci nové zájemce, které dosud například odrazují poměrně velké požadavky na technické znalosti. Ty by měly být dál vyžadovány, ale ne už v takové míře. Většině adeptů o práci strojvedoucího se podle statistik Drážního úřadu nedaří složit zkoušku napoprvé.

Ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta potvrdil, že jednání proběhlo. Současně ale přiznal, že úřad nemá lidi, kteří by otázky připravili. „Nedisponujeme však tak širokou databází otázek. Aby nedošlo ke snížení úrovně, připraví se ve spolupráci se Žesnad otázky nové, mělo by jich být řádově tisíce,“ řekl Fanta.

Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice by bylo potřeba systém výuky a zkoušek inovovat, nikoliv ale na úkor rozsahu znalostí. Vzhledem k tomu, že nezná konkrétní návrhy, nechtěl je příliš komentovat. „Velkým problémem je dnes zkracování doby zácviku,“ upozornil Vondrovic.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Včera po půlnoci jsem ukončil poslední směnu jako strojvedoucí, po 43 letech u dráhy. Nyní budu důchodce. Můžu vám říct, že takový bordel, co je teď u dráhy, nepamatuji. Jsem rád, že jsem z toho venku.

  • Nedávno jsem si udělal pilotní průkaz na soukromé lety a zcela objektivně mohu žíct, že znalosti pro létání a k získání licence jsou méně náročné a hlavně se týkají skutečné praxe než u strojvedoucího nebo ještě více je to podivné pro řidiče tramvaje, kde jsou naopak naprosto nesmyslně vysoké nebo řekl bych až nepotřebné. Typicky mechanika, přenosy výkonů nebo například části elektromechaniky. Tohle je zapotřebí změnit jako sůl.

    Já spíš slyšel zajímavější teorii o tom, proč teď Drážní úřad docela vyhazuje i tramvajáky, stát a dopravci začínají mít extrémní zájem nahradit strojvedoucí autonomním řízením, sice to vyjde dráž, ale odstraní se problém se stávkama, nehodovostí apod.

  • 703,704,714,742,751,754,810,814,854,150,151,162,451,452,471,363,362,371,380,371,1216,1116,185,4010,193. SŽDC,DB,ÖBB. Pořád mě to baví, ale znovu už by do toho nešel..

  • Já bych zavedl nutnost vysoké školy nějakýho humanitního směru. Jestli fíra neumí vyčistit hlavu kompresoru, tak má jít do supermarketu. Existuje vůbec fíra co si umí zapojit vagon?

    • Spíš jde o to, zda systém nefunguje jako u revizních techniků UTZ elektro, na poprvé nikomu, na podruhé někomu a na potřetí záleží na organzaci za daným žadatelem. Odborné znalosti a zkušenosti má většina v pořádku, ale z jistého důvodu, je potřeba moc nerozšiřovat počet razítek.

    • petr.r:
      A jste si jistý že je vůbec možnost u nových mašin kompresor opravit? Co když nebude pístový ale šroubový? Nebo co když má mašina říd8icí počítač, má mít fíra zkoušku z teoretické informatiky a kurz pokročilého programování C++? (nebo třeba je to v Adě). A co teprve odvěšování, to by se jim měly dát i zkoušky fyzické zdatnosti… Čištění a údržba by spíš měla být součástí zkoušek na danou řadu, z toho co jsem vyrozuměl se zde jedná o nějakou základní obecnou zkoušku, takže tam snad principy a pod., to co je důležité k provozu. Ale nevím co tam je, jak je to postavené, rozhodně bych čekal že tam bude zejména zkouška z předpisů daných vládou a parlamentem, tedy závazných pro všechny, jestli rovnou přidají i předpisy sždc, budiž.

      noerf:
      No co jsem někde zahlédl (k-report???), tak někteří komisaři (nebo jak se jim říká) to dělají podle toho jak se vyspí zrovna. Ale také bych se nedivil kdyby to bylo nějak tak podobně že někomu ano, někomu ne. Navíc jestli tam je za to tučný poplatek tak se nedivím. U nás ve městě je třeba na řidičáky právě jeden takový komisař co vyhodí za kdeco a už to hezky cinká. (S dovolením vyhodit za to že musíte strčit za hranici křižovatky protože tam přes zaparkované SUV není vidět, nebo že nenajedete úplně vpravo při odbočování doprava protože je před křižovatkou tak čtvrt auta místo a na úzké ulici už stojíte na prostředku, to není normální.)

      Bohužel právě proto je nutné zavést počítačový systém zkoušek s přesně danými kritérii hodnocení, v případě ústní části nezávisle vyhodnotit dvěma odborníky. Když jsem dělal anglické certifikáty (mezinárodní), tak se to právě takto dělalo, zadávající nic nehodnotil, papíry i zvukové soubory na CD zabalil a zaslal do Británie na vyhodnocení, tam si to dva přečetli, poslechli a zadali hodnocení, asi za měsíc jsem měl výsledky.

      Je to sice administrativa a pakárna navíc, ale je to řešení jak obejít jisté problémy, obecně mi přijde dávat pravomoc vykonávat zkoušky profesním organizacím, spolkům a pod., protože v jejich zájmu je co nejmenší počet držitelů daného osvědčení, protože to má samozřejmě jisté ekonomické implikace a výhody pro ně. Pokud se zkoušky převedou pod úřady, pak se dají tyto problémy částečně eliminovat.

      Myslím že v zájmu nás všech je mít dostatek kvalitních profesionálů, ne mít pár drahých lidí s papírem hájených nějakým cechem, za což se dají tyto organizace považovat. (A z historie víme že cechy ve finále lidem a ekonomice škodily)

  • Jde taky o to, že strojvedoucí šroubují svoje požadavky na mzdu nahoru, což zase dopravce nemůže unést do nekonečna a proto je třeba otevřít tuto funkci i jiným a dalším schopnym, aby vznikla přirozená konkurence i na trhu práce v této profesi. On samotný fakt, že se všeobecně zveřejňuji informace, kdo kolik přidal peněz strojvedoucím, jaký mají nárůst, to samo o sobě láká další a další adepty a výsledkem bude, že po čase vznikne několik stovek nových strojvedoucích a to se projeví i konkurenci . Taková nerovnováha, jako je teď, nemůže trvat věčně. Každý strojvedoucí si je tak jistý svým úplatněním na trhu práce, že podvědomě jde kvalita dolů, Nesoustředěnost, chybí přirozený strach o práci, v přiměřené míře.

  • Za chvílí už bude jezdit kdejaký jouda. Strojvůdcovská profese půjde do kytek. Stačí, když vidím co za materiál se objevuje poslední roky. Občas mám i obavy se s někým takovým křižovat na jednokolejné trati, nebo nedej bože v dopravně na D3, to si radši několikrát ověřuju, že skutečně ví, co a jak má dělat a jestli to opravdu tak udělal.

    • Myslím, že nákladní dopravci můžou být v klidu. Stylem, jakým to vedou České dráhy v některých depech, neznám poměry ve všech depech, jim zaručuje, že budou mít za chvíli fírů dost, protože na ČD poslední dobou už vážně není o co stát.

  • Čistě ze zvědavosti, to jsou předpokládám jiné otázky než které se drahně let potulují na internetu, že? (nějaká PDF)

    Myslím že je dobře, že se to pokouší inovovat, sice si nejsem jistý jestli 5000 není moc, ale taky nevím jestli jsou to otázky otevřené či testové (abcd), na tom také záleží. Taky by si k tomu mohli doplnit on-line generátor testů s automatickým vyhodnocením, možná faktor v neúspěšnosti je i to že lidi dopředu neví, jaký bude test a co se v něm může objevit.

    • Martin:
      Jak jsem se díval po opětovném zadání slov do vyhledávače (Naposledy jsem to našel více méně omylem), tak to byly otázky k předpisům D1, D3 a pod, ale s trochu jinými slovy se podařilo najít toto:
      https://www.depoureky.cz/test/index.php
      pak je cosi zde
      http://adpcz.org/testove-otazky/

      Ještě se ale zeptám známého případně, pokud by Vás to hodně zajímalo, kde to sehnal on, něco mi v počítači ukazoval, ale jestli to byly předpisy sždc, nebo něco jiného, tak to nevím.

    • Vážení adepti na strojvůdcovskou profesi.
      Výcvikem strojvedoucích se již nějaký ten rok zabývám.
      A úspěšnost našich strojvedoucích není zdaleka špatná. Pokud ovšem vyjímečně s nějakým adeptem ke konci zkušební doby rozvážeme pracovní poměr, protože ani po několika týdnech výcviku není schopen, nebo ochoten se naučit základy a soukromý dopravce ho záhy přijme, tak není něco v pořádku. Když si přečtete závěry vyšetřování nehod, tak to často ukazuje na hodně nebezpečné neznalosti strojvedoucích některých nestátních dopravců. A v poměru k výkonům je jejich nehodovost nesrovnatelně větší.
      K samotné zkoušce.
      Zkušební komise je vždy tříčlenná a jeden člen musí být z jiné organizace. Vždy je nutné dotyčného posuzovat v širším rozsahu a především se shodnout, že ho už lze připustit k samostatnému výkonu. Je veden plán výcviku.
      Každá zkouška má písemnou část, kde musí být 80 procent správných odpovědí. Po splnění následuje teprve ústní část formou otevřených otázek. Často navazují na chybné odpovědi v testu, aby se ověřilo, zda jde o neznalost, či nepozornost.
      Zkoušek je několik v různých fázích výcviku a různého zaměření. Dopravní část, bezpečnost a technická.
      Řídit moderní stroj je relativně snadné. Chyba obsluhy však bývá o to dražší. A zaměstnavatel může strhnout škodu jen do výše 4,5 násobku hrubé mzdy. Vše nad je škoda zaměstnavatele. Technické znalosti je nutné mít i při vzniku mimořádných událostí, kdy je jedinou osobou u vlaku, který musí stav rychle vyhodnotit a patřičně komunikovat. Pracuje samostatně v prostorech vysokého napětí, případně pod dráty vysokého napětí. Na střídavině 25 kV.
      I motorová lokomotiva topí do vozů 3 000 Voltů. Nákladní dopravce vozí mj. vojáky a topí jim.
      Jezdí až na 950 voltů. (je to elektrocentrála s elektromotory)
      Hotový strojvedoucí může přejít jinam a zkouška mu platí.
      Je třeba umět identifikovat závady a servisu je dokázat popsat. Případně včas stroj odstavit, než dojde k velkým škodám. Na údržbu se dostane po několika tisících kilometrů a po tu dobu posuzují stav stroje jen strojvedoucí. Při poruše vagonu (i zahraničního) tam kde není vozmistr, zase posuzuje jen strojvedoucí.
      Zveřejnění otázek.
      Musela by na každý článek předpisu být jedna otázka a to zatím není v časových možnostech nikoho to udělat. Je to dost náročné. Každá změna předpisů by znamenala přepracovávat otázky. Děláme to zejména u otázek z vnitřních předpisů (např. o brzdách). Jak je psáno výše, asi by pak těžko někdo chtěl vlaky jezdit. Stav na silnicích je pro majitele dopravních firem příkladem, kdy jezdí kde kdo za čím dál menší peníze. Výcvik schopného zaměstnance je samozřejmě drahý.
      Srážka osobního vlaku i s ,,lehkým“ nákladním vlakem dopadne tragicky.

    • Reagoval bych na příspěvek učitele a připomněl, že se jedná o zkoušku na licenci strojvedoucího, která se dělá na Drážním úřadě. Tam se zkouší všechno možné, ale chtělo by to značnou redukci rozsahu v určitých oblastech – vskutku není nutné, aby strojvedoucí znal kdejakou podrobnost ze zákona o drahách či z vyhlášek Ministerstva dopravy č. 16, 100, 101, 173 a 177. Spíš je potřeba, aby z těchto právních norem znal to, co skutečně pro svojí činnost potřebuje a ne to ostatní. To zbytečně adepty zatěžuje a mnoho z nich zkoušky kvůli tomu opakuje vícekrát. Sice jsem zkoušku na licenci udělal hned na poprvé, ale na sto procent jsem to zejména kvůli těmto záležitostem neměl. Také mi přišlo na zkoušku na licenci zbytečné umět třeba výpočet kontrolní číslice v řadovém označení lokomotiv – k čemu toto strojvedoucímu v praxi proboha je?!? Spíš si myslím, že by se mělo zkoumat, zda dotyčný alespoň trochu rozumí fyzice, zda umí sem tam i něco vypočítat (alespoň trojčlenka pro nutná pro sestavení zprávy o brzdění), že to prostě není úplný tatar, který pak bude jen tlačit do páček. Zda ví, co se na lokomotivách nachází, tj. konstrukce, pohony a brzdová výstroj lokomotiv zcela obecně. Také úplné základy z dopravních předpisů, kde by se poznalo, jestli adept má ponětí, jak to vlastně na železnici v provozu funguje. Tj. zda ví, že existuje posun a jízda vlaku a rozdíl mezi nimi, jak se provoz na železnici řídí atd. Prostě průzkum obecných znalostí, nikterak příliš do hloubky, ale je hloupé, když adept neví, co je to stožár trakčního vedení, kolejnice, pražec, co to je a jak funguje výhybka a jak pozná, že je přestavená do určité polohy, co je to železniční svršek a spodek, jaké jsou jejich součásti. Nic víc by se při zkoušce na licenci zjišťovat nemělo a ne aby to bylo tak, jak jsem již mnohdy od školitelů zaznamenal: Většinu toho, co jste se na licenci učili, po zkoušce můžete zapomenout – nebudete to k ničemu potřebovat………..

Newsletter

Partneři


Výběr editora