Dopravci chtějí změnit zkoušky strojvedoucích. Testové otázky mají být veřejné jako v autoškole
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Systém výuky nových strojvedoucích a hlavně skládání zkoušek pro výkon této profese by mohl v příštích letech projít zásadní proměnou.
Včera po půlnoci jsem ukončil poslední směnu jako strojvedoucí, po 43 letech u dráhy. Nyní budu důchodce. Můžu vám říct, že takový bordel, co je teď u dráhy, nepamatuji. Jsem rád, že jsem z toho venku.
Nedávno jsem si udělal pilotní průkaz na soukromé lety a zcela objektivně mohu žíct, že znalosti pro létání a k získání licence jsou méně náročné a hlavně se týkají skutečné praxe než u strojvedoucího nebo ještě více je to podivné pro řidiče tramvaje, kde jsou naopak naprosto nesmyslně vysoké nebo řekl bych až nepotřebné. Typicky mechanika, přenosy výkonů nebo například části elektromechaniky. Tohle je zapotřebí změnit jako sůl. Já spíš slyšel zajímavější teorii o tom, proč teď Drážní úřad docela vyhazuje i tramvajáky, stát a dopravci začínají mít extrémní zájem nahradit strojvedoucí autonomním řízením, sice to vyjde dráž, ale odstraní… Číst vice »
703,704,714,742,751,754,810,814,854,150,151,162,451,452,471,363,362,371,380,371,1216,1116,185,4010,193. SŽDC,DB,ÖBB. Pořád mě to baví, ale znovu už by do toho nešel..
Já bych zavedl nutnost vysoké školy nějakýho humanitního směru. Jestli fíra neumí vyčistit hlavu kompresoru, tak má jít do supermarketu. Existuje vůbec fíra co si umí zapojit vagon?
Spíš jde o to, zda systém nefunguje jako u revizních techniků UTZ elektro, na poprvé nikomu, na podruhé někomu a na potřetí záleží na organzaci za daným žadatelem. Odborné znalosti a zkušenosti má většina v pořádku, ale z jistého důvodu, je potřeba moc nerozšiřovat počet razítek.
petr.r: A jste si jistý že je vůbec možnost u nových mašin kompresor opravit? Co když nebude pístový ale šroubový? Nebo co když má mašina říd8icí počítač, má mít fíra zkoušku z teoretické informatiky a kurz pokročilého programování C++? (nebo třeba je to v Adě). A co teprve odvěšování, to by se jim měly dát i zkoušky fyzické zdatnosti… Čištění a údržba by spíš měla být součástí zkoušek na danou řadu, z toho co jsem vyrozuměl se zde jedná o nějakou základní obecnou zkoušku, takže tam snad principy a pod., to co je důležité k provozu. Ale nevím co tam… Číst vice »
Jde taky o to, že strojvedoucí šroubují svoje požadavky na mzdu nahoru, což zase dopravce nemůže unést do nekonečna a proto je třeba otevřít tuto funkci i jiným a dalším schopnym, aby vznikla přirozená konkurence i na trhu práce v této profesi. On samotný fakt, že se všeobecně zveřejňuji informace, kdo kolik přidal peněz strojvedoucím, jaký mají nárůst, to samo o sobě láká další a další adepty a výsledkem bude, že po čase vznikne několik stovek nových strojvedoucích a to se projeví i konkurenci . Taková nerovnováha, jako je teď, nemůže trvat věčně. Každý strojvedoucí si je tak jistý svým… Číst vice »
Úplně mimo mísu..
Za chvílí už bude jezdit kdejaký jouda. Strojvůdcovská profese půjde do kytek. Stačí, když vidím co za materiál se objevuje poslední roky. Občas mám i obavy se s někým takovým křižovat na jednokolejné trati, nebo nedej bože v dopravně na D3, to si radši několikrát ověřuju, že skutečně ví, co a jak má dělat a jestli to opravdu tak udělal.
Myslím, že nákladní dopravci můžou být v klidu. Stylem, jakým to vedou České dráhy v některých depech, neznám poměry ve všech depech, jim zaručuje, že budou mít za chvíli fírů dost, protože na ČD poslední dobou už vážně není o co stát.
Čistě ze zvědavosti, to jsou předpokládám jiné otázky než které se drahně let potulují na internetu, že? (nějaká PDF)
Myslím že je dobře, že se to pokouší inovovat, sice si nejsem jistý jestli 5000 není moc, ale taky nevím jestli jsou to otázky otevřené či testové (abcd), na tom také záleží. Taky by si k tomu mohli doplnit on-line generátor testů s automatickým vyhodnocením, možná faktor v neúspěšnosti je i to že lidi dopředu neví, jaký bude test a co se v něm může objevit.
Máte nějaký odkaz?
Martin:
Jak jsem se díval po opětovném zadání slov do vyhledávače (Naposledy jsem to našel více méně omylem), tak to byly otázky k předpisům D1, D3 a pod, ale s trochu jinými slovy se podařilo najít toto:
https://www.depoureky.cz/test/index.php
pak je cosi zde
http://adpcz.org/testove-otazky/
Ještě se ale zeptám známého případně, pokud by Vás to hodně zajímalo, kde to sehnal on, něco mi v počítači ukazoval, ale jestli to byly předpisy sždc, nebo něco jiného, tak to nevím.
Vážení adepti na strojvůdcovskou profesi. Výcvikem strojvedoucích se již nějaký ten rok zabývám. A úspěšnost našich strojvedoucích není zdaleka špatná. Pokud ovšem vyjímečně s nějakým adeptem ke konci zkušební doby rozvážeme pracovní poměr, protože ani po několika týdnech výcviku není schopen, nebo ochoten se naučit základy a soukromý dopravce ho záhy přijme, tak není něco v pořádku. Když si přečtete závěry vyšetřování nehod, tak to často ukazuje na hodně nebezpečné neznalosti strojvedoucích některých nestátních dopravců. A v poměru k výkonům je jejich nehodovost nesrovnatelně větší. K samotné zkoušce. Zkušební komise je vždy tříčlenná a jeden člen musí být z jiné… Číst vice »
Reagoval bych na příspěvek učitele a připomněl, že se jedná o zkoušku na licenci strojvedoucího, která se dělá na Drážním úřadě. Tam se zkouší všechno možné, ale chtělo by to značnou redukci rozsahu v určitých oblastech – vskutku není nutné, aby strojvedoucí znal kdejakou podrobnost ze zákona o drahách či z vyhlášek Ministerstva dopravy č. 16, 100, 101, 173 a 177. Spíš je potřeba, aby z těchto právních norem znal to, co skutečně pro svojí činnost potřebuje a ne to ostatní. To zbytečně adepty zatěžuje a mnoho z nich zkoušky kvůli tomu opakuje vícekrát. Sice jsem zkoušku na licenci udělal… Číst vice »