Infrastruktura Železnice

Další zpoždění pro rychlovlaky Praha – Brno. Antimonopolní úřad zrušil soutěž na studii

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy
Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Příprava nové vysokorychlostní tratě mezi Prahou, Brnem a Břeclaví může nabrat další zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zatím nepravomocně zrušil celou soutěž Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), v které správce české železnice vybírá zhotovitele studie proveditelnosti. Ta měla ukázat, kudy trasu mezi dvěma největšími městy v zemi vést a zda se vůbec rychlovlaky vyplatí.

„Důvodem zrušení bylo nedodržení zásady přiměřenosti na straně zadavatele, konkrétně se jednalo o nepřiměřené požadavky zadavatele na kvalifikaci velkého počtu členů odborného personálu dodavatele,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Rozhodnutí dosud není pravomocné a SŽDC může podat rozklad. Ten už chystá.  „V těchto dnech pracujeme na rozkladové argumentaci k rozhodnutí úřadu,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Nechtěl ale spekulovat, o kolik se příprava vysokorychlostní tratě zpozdí. Jisté ale je, že ke zpoždění kvůli vstupu ÚOHS do výběru dojde.

SŽDC letos poprvé před soutěží pořádala ve spolupráci s Asociací pro rozvoj infrastruktury takzvané předběžné tržní konzultace, při které s firmami konzultoval zadávací podmínky. Ne všechny se nakonec na nich ale shodly, i proto nakonec námitky přišly.

První řízení u ÚOHS  běželo na základě stížnosti společnosti ProCedop, to ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil kvůli chybě stěžovatele. Firma si stěžovala například na to, že některé technické kvalifikační předpoklady účastníků týmů nebyly odůvodněny objektivní potřebou, nebyly přiměřené a ani nesouvisely s předmětem veřejné zakázky. „Byl stanoven libovolně subjektivní úvahou zadavatele a omezuje bezdůvodně soutěž. Protizákonnost spočívá také v tom, že zadavatel zvolil diskriminační podmínku autorizace, která nejenom brání v soutěži navrhovateli a jeho zahraničním partnerům, ale také není přiměřená, jelikož jí lze nahradit adekvátními požadavky na vzdělání anebo praxi,“ uvádí se v návrhu.

Pro SŽDC zatím aktuálně vzniká jediná studie proveditelnosti na rychlovlaky mezi Prahou a Drážďany. V případě spojnice Praha – Brno měli autoři najít i vhodnou trasu, kudy vlaky vést, stále je totiž několik variant. Zakázka má hodnotu 58 milionů korun, hlavním kritériem byla cena (60%), kvalifikace a zkušenosti mají váhu 40%. Vítězná firma měla pak na odevzdání 2,5 roku od podpisu smlouvy.

Trať má být nejdůležitější větví budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Dvě varianty počítají s trasou buď přes Poříčany nebo Benešov, na každé se vyskytuje ale řada odpůrců.1

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ten antimonopolní úřad je asi nejvíce zkorumpovaná organizace ve státě. Vše dobré zamítají a jen čekají, kdy jim kdo co nasype.
    Viz stavební spořitelny před nedávnem. Dali jim pokuty za nepřiměřené poplatky. Kdo na to doplatil, samozřejmě střadatelé, protože o tu historicky vysokou pokutu se jim snížily výnosy. Přitom ty poplatky jsou stále i dnes…. Tak takto se antimonopolní úřad nabalil z peněz obyčejných občanů.
    Nebýt nich, dávno by už mnoho věcí bylo hotovo a na spoustě tratí už by mohli jezdit mnohem levnější dopravci než ČD – viz třeba trať Ostrava – Bruntál – Olomouc, kde už před 3 léty měl jezdit Regiojet, kdyby se do toho tato zkorumpovaná instituce nezapojila… A těch tratí je mnohem více a tak to dopadne i s tou vysokorychlostní, která díky jejich postupu nejspíše nikdy nebude.

  • Elb: do jihlavy tak jako tak,ale jsem zastancem rychlodrahy pres benesov,kde je koridor a dalsi rychlodrahy by pomohly doprave do jiznich cech,ktere jsou na tom spatne.

    • Právě že podle toho jak to povede kolem Jihlavy a dál se bude výrazně odvíjet vnitrostátní doprava včetně té jihočeské při cestě nejen do Prahy.

  • Urcite at to vede pres benesov,protoze pak to pomuze i taboru a ceskym budejovicim. Jedine tak bude jihocesky kraj a rakousko propojeno dobre. Budejovice praha by byla pod hodinu a to uz je dost dobry.

    • Vazby v Jihlavě a Vlašim, Humpolec, Pelhřimov, Velké Meziříčí a Velká Bíteš by též nebyly k zahození.

    • Tak když severem, tak by to zase mohlo pomoct Pardubicím Olomouci Ostravě:-)

  • Jestli udělají severní nebo jižní variantu.. Hlavně ať udělají u jižní alespoň propojku na Havlíčkův Brod. Protože já jím nevěřím, že to postaví celé do Brna, aniž by se to nezačalo z druhého konce zatím rozpadat.

  • Hází mu klacky pod nohy. Přitom o rychlovlacích snil, když náhodou spal. A to se nedělá. Anebo ano, vždy pokud je klacek zrovna výhodný. A když ty sny na které společně s ranní koblihou nalétlo tolik důvěřivců, musí být odloženy. To se tak dělá.

  • Je hezké, že konečně se začínáme pomaloučku opatrně rozhoupávat k zjišťování, zda jsou VRT užitečné (když všude možně v zahraničí si je pochvalují). Jen ta salámová metoda ve stylu „studie proveditelnosti mezi body X a Y“ namísto proveditelnosti celé základní sítě VRT trochu shazuje některé výhody vysokorychlostních tratí. VRT jsou užitečnější jakožto síť, a ne jakožto „tady kousek, tam kousek“. Tedy mnohem lepší proveditelnost by vyšla, kdyby se uvažovalo např. o celém koridoru (Dresden-)Ústí-Praha-Brno-Břeclav(-Wien/Bratislava), než když se to rozdělí na 3 části.

    • No. Všude v zahraničí si je nyní zas tak nepochvalují. Španělsko :-))) Itálie kupodivu i přes hezkou mapu a zákaz autobusů prý taky hezky ztrátová. Jediná fakt hezká infrastruktura je Francie. A asi Japonsko – klobouk dolů. A Čína vzhledem k zalidnění a vzdálenostem asi taky dobré.

  • Tímto naším stylem neustálého napadání, odvolávání, námitek, házení klacků pod nohy, ekoteroristů a dalších, nikdy veřejně ne prospěšné, ale nutné stavby nepostavíme. Viz. dostavba D0, D3, železniční koridory. Tady staví jen developeři.

    • Aha. Takže Vám nevadí, že někdo zadal špatně podmínky, ale že špatné zadání někdo napadl.

    • Podmínky špatně zadány nebyly, jen se někomu zdají přísné. No on Cedop se odvolává u všech zakázek do kterých jde a záměrně dělá naschvály a přitom by mu stačilo sehnat si kvalifikované zaměstnance……

    • Podmínky nebyly zadány špatně? A proč se tedy kromě CEDOPu s Deutsche Bahn a Egisem se nepřihlásili jiné zahraniční firmy? http://zdopravy.cz/plany-na-rychlovlaky-v-cesku-prilakaly-dalsiho-obra-deutsche-bahn-359/

      Myslíte, že Deutsche Bahn, Francouzi, Španělé a třeba další nemají kvalifikované lidi? To myslíte vážně? Která z těch firem SUDOP Praha, SUDOP EU, AF Cityplan, PRODEX , Sagasta někdy naprojektovala VRT? Nepřijde vám, že je to jako soutěž na velká dopravní letadla, kam se přihlásí „no name“ ale chybí jména Airbus a Boeing?