egoe-plus
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Oprava budějovického nádraží začne na jaře, SŽDC vypsala půlmiliardový tendr

Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Oprava zchátralé nádražní budovy v Českých Budějovicích začne v prvním pololetí příštího roku. Správa železniční dopravní cesty po letech příprav a odkladů vypsala tendr na zhotovitele. Předpokládaná cena prací činí 540 milionů korun. Půjde tak o jednu z nejnákladnějších oprav nádražní budovy poslední doby.

Budova je památkově chráněná a i po rekonstrukci by si měla zachovat svůj novorenesanční vzhled. „Stane se důstojnou vstupní branou do jihočeské metropole,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Budova získá nový hlavní vchod od Lannovy třídy. Současně s budovou se obnovy dočkají i přilehlé venkovní prostory.

Železničáři přitom opravu zchátralé budovy neustále odkládají. Po převodu všech nádražních budov od Českých drah na SŽDC v roce 2016 jmenoval tehdejší šéf SŽDC Pavel Surý budějovické nádraží mezi prvními, která projdou opravou.

Původně uváděný termín zahájení prací byl rok 2018, následně jej železničáři odsunuli o rok a nyní uvádějí rok 2020. Ten by již měl být definitivní, délka prací se odhaduje na tři roky. I náklady vzrostly, původně se hovořilo o částce do 200 milionů korun.

Výstavní novorenesanční budova z roku 1908 přitom kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development málem padá cestujícím na hlavu.

Podrobnější informace SŽDC

V rámci stavby se bude rekonstruovat celá výpravní budova včetně navazujících přízemních křídel pod 1. nástupištěm. Opravné práce se tak zaměří například na fasádu, střechu či interiéry. Výraznou modernizací projdou stávající nevyužité prostory a přilehlé plochy. Hlavní vstup do budovy bude nově směrem k Lannově třídě a bude navazovat na inovované zázemí pro cestující i komerční prostory. Cílem rekonstrukce je celkově pozvednout i oživit nádražní prostory a vytvořit z nich atraktivní místo nejen pro cestující, ale i pro širokou veřejnost.
Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany, na jižní ploše se vybuduje nová cyklověž a na severní ploše bude vytvořena nová klidová zóna. Ve vyšších podlažích bude objekt využíván především složkami SŽDC, v severním křídle budovy bude nově dislokováno místní oddělení Policie ČR.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Už ? Tak makejte….šupito presto!

lokodepo

Kdyby veřejnost věděla, jakými „čáry“ DSŽ došla na těch 540 mil. Kč, asi by padaly hlavy…

MICHAL_chcisesnazit

Uprimne me udivuje, ze projde rekonstrukci i interier budovy. Je pravda, ze tato budova nespada pod OR Praha, cemuz mohou byt mistni obyvatele i cestujici vdecni.
Nechci rikat, ze nejake budovy v OR Praha neprosly rekonstrukci, at uz se to tyka interieru ci exterieru ale neptat se zamestnancu, co kdo potrebuje ale vybirat, co se „komu“ libi, to mi uprimne prijde ubohe. Jsme zeme demokraticka, zeme svobodneho nazoru, takze doufam, ze zustanu zamestnancem SŽDC kvuli tomu, ze me tesi slouzit lidem, aby se jim lepe cestovalo. Nerikam, ze zachranim infrastrukturu ale doufam, ze prilozim alespon ruku k dilu 🙂

Drtikol

Tak snad vykopou z fásády ty úděsné reklamy na pizzerii, trafiku a hospodu. Vlastně nádražní pajzl doufám zruší celý.

Václav

Ty úděsný reklamy jsou vývěsní štíty, takže je úplně odstranit nelze. Ale určitě by to mělo být vyřešeno citlivěji.

PetrB

Reklama je v Budejcich vsude. Od celovozovych polepu vozu MHD pres lavicky (mestsky mobiliar) az po nevykusne hromady vyvesnych stitu i jen na jednom dome. Rika se tomu vizualni smog a uz i mesto se tim zacina zabyvat jak tento vizualni smog omezit.

Vlastimil Kocurek

České Budějovice jsou doslova přeplněné reklamou, která je všude. Musel jsem např, upozorsnit i na velkoplošnou reklamu na nejlepší renesenační budově; mést jako píše PetrB si ode mně vzalo nějaké ponaučení, ale jsou to jeden krok vpřed a dva kroky nazpět.

Vlastimil Kocurek

Majitelem bude SŽDC a může uzavírat smlouvy a nájmu bez reklamy na fasádě. Takže Lze. Navíc j to kulturní památka.

Chytrý za 2

Hlavně ať tam nechají antikvariát.

noerf

Tak se konečně snad stane z jedna z nejúděsnějších staveb v ČB jeho předností.

Kajman

Snad se toho dožiju.

Tomáš

Kolik ti je?

Chytrý za 2

25 ale jsem po transplantaci. 😁

Vlastimil Kocurek

Po opravení nádraží ještě více vynikne bizarní a ostudná proluka naproti nádraží, která je výsledkem bombardování za 2.s.v., a to bude ještě větší zázrak ji zastavět.

PetrB

Ja myslim, ze jeste vice vynikne ta seda obluda Mercury. Nejlepsi byko vyjadreni architektu z atelieru A8000, ze Mercury vypada tak jako okoli kam bylo zakomponovano – prumyslove. Ano vedle Mercury stoji Stitkarna (ta je nyni zastinrna prave Mercury), ale ta neni a nebyla domintou prednadrazniho prostoru to bylo a je vlakove nadrazi s novorenesancni budovou a tim se meli architekti ridit a navrhnout budovu ladici s protejsi zeleznicni stanici (budovou). Mimochodem, kdyz jsem nedavno videl projekt atelieru A8000 na nove divadlo na Marianskem namesti tak me malem kleplo: seda zakulacena krabice podobna Mercury pokud se na nej podivate z… Číst vice »

Pampara

Jakápak obluda? Je to nejmodernější a.n., postavené v duchu současného pohledu na smysl veřejné dopravy v regionu. Mají tam zřejmě nejlépe koncipovaný systém návazností autobusů v rámci ČR, integrace velice moderně pojatá, co také uděláte, chce li většina cestujících používat svých aut, kraj tomuto trendu velice pružně přizpůsobuje objednávanou veřejnou dopravu a zbytečně nezatěžuje peněženky svých daňových poplatníků, kterým dlouhodobě vadí to, že se vozí vzduch. Vzhledem k rozlehlosti kraje a hustotě osídlení přibližující se například hornatým oblastem Kavkazu, nemá smysl dělat pro veřejnou dopravu více. To fakt nelze. Lidé chtějí D3, D4, lepší spojení do Lince, letiště, kapacitnější komunikace… Číst vice »

PetrB

Ano je tak moderně pojaté, že není dne kdyby se na střeše Mercury tedy na nástupištích aut. nádr. neobjevili dělníci a neopravovali a neopravovali, aby do obchoďáku nezatýkalo 😂.
Ano kraj nepodporuje veřejnou dopravu, takže se do Budějc jezdí autem a Budějce zas brojí proti autům zavedením modrých zón a pruhů pro MHD.
O IDS JčK se už zmiňovat raději nechci a přístupnosti autobusáku také raději ne, tak jako o koncepci jízdních řádů autobusových i vlakových včetně celé té rádoby koncepce veřejné dopravy, ale hlavně že máme Plán dopravní obslužnosti Jihočeského kraje.
P. S. : Jinak dobrá ironie 😂

Tuzemák

K tomu vození dětí do školy, přidám odkaz na reportáž z událostí o dětech z Kardašovy Řečice a další sqělé práci JIKORDu. Nejen vlastními auty lze se dopravit do školy, ale kamionem a možná i hasičským vozem?!

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/219411000101221/video/740597

Medvěd

A 8000 měl naprojektovaný i vlakový nádraží, ale nebyly peníze a chuť.