ZSSK modernizuje jídelní vozy, první je už v provozu
Nový interiér jídelních vozů WRmz, které nasazuje na dálkové vlaky ZSSK. Foto: ZSSK
Modernizací projde všech šest jídelních vozů, první už jezdí.
Modernizací projde všech šest jídelních vozů, první už jezdí.
Je pekné, že ani deň po upozornení nie je redakcia schopná mylný odsek v rámci článku opraviť.
Ako už bolo spomenuté nižšie, WGSKE iba zabezpečuje prevádzku vo všetkých reštaurákoch (proste JLV).
Od WGS si ZSSK síce prenajíma vozy, ale lôzkové, kde prevádzku zabezpečuje tiež WGSKE, teda „JLV“.
z tiskové zprávy ZSSK.
Vlastníkom reštauračného vozňa je súkromná spoločnosť, ktorá v rámci verejného obstarávania z roku 2019 vyhláseného ZSSK, ponúkla najvýhodnejšie podmienky prenájmu reštauračného vozňa (s tým, že do budúcna sa ráta s prenájmom celkovo 6-tich identických vozňov). Náklady obstarania vozňa, jeho modernizácie, ako aj prevádzkovej údržby znáša výlučne vlastník vozňa a tieto náklady tak nezaťažujú rozpočet ani personálne kapacity ZSSK.
Snad aspoň trochu osvětlí, když doplním, že dle Obchodného Registra se firma – uvedená v článku i v tiskové zprávě – RWS Services, do letošního jara se jmenovala „TRATEC-SK, s.r.o.“
Tj. vypadá to, že trojlístek subjektů ŽSSK + košický WGSKE + bratislavský WGSBA, kteří participují na gastro/spacích vagonech, se rozšířil na čtyřlístek – s další firmou: RWS…
Ale netuším jestli v praxi to znamená, že tyhle gastro vagony nějaká firma (asi TRATEC – CS s.r.o.) modernizovala dle zadání od lidí s praxí provozování gastro vagonů…
Nicméně jakési zkušenosti s modernizací vagonů by měla mít TRATEC – CS viz pasažérské https://zdopravy.cz/honekry-modernizuje-pro-ceske-drahy-tratec-prvni-smlouva-pocita-16-vozy-65849/
Sluší se také zmínit, že kvalita modernizace Tratecem není úplně na nejvyšší možné úrovni viz fotografie VagonWEB. 🙂
A lze srovnat i s totožným typem, který jezdí u ČD. A u ÖBB – viz foto
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WRmz-8890-2.php
Mimochodem, jeden jídelní vagon tohoto typu, také asi zůstal firmě RGJ, ale asi z důvodu, že snad došlo k poškození při vykolejení v březnu 2015
Aj na Slovensku vlastní reštauračné vozy priamo ZSSK. Iba ten od Tratecu je prenajatý. 😉
A vagony na spaní (lůžkové či lehátkové) byly také vlastní ŽSSK plus najaté od košického Wagon Service?
Ptám se proto, že před lety měl WGS evidentně velký apetit najít další zákazníky (tím myslím nejen zahraničí/nezahraničí jako ČR, ale prý taky Švýcarsko)… Tak nerozumím tomu, čím košičtí bodovali u ŽSSK? Kvalitou vagonů? Cenou za pronájem? Službami?
Viz WGS nakoupil prý až 30 dalších vagonů a to lůžkových – v roce 2015, Tj. o rok dřív než rakouský dopravce ÖBB odkoupil 42 lůžkových (a 15 lehátkových) od DB.
https://www.zelpage.cz/zpravy/9512?oddil=2&lang=cs
Pletete si Wagon Service Bratislava x Wagon Slovakia Košice. A když už jsme u toho, Wagon Service snad vše, krom asi pěti nejstarších lehátek ,prodal, převážně do Maďarska.
Aha, tak to fakt je jinak, než jsem si myslel… Jak to je? Možná by si to zasloužila samostatný článek… b) košický Wagon Slovakia Košice jsou vlastníkem i provozovatel gastro vagonů i lůžkových nebo lehátkových vagonů? A fungují jako pronajímatel/provozovatel vagonů pro ŽSSK? Nebo i pro jiné dopravce? Ať se to neplete – tak nechme stranou, že po panu Urblíkovi/Denkové provozovali gastro vagony firmy ČD (tj. koexistovali s JLV jako provozovatelem jiných vagonů ČD) https://www.zelpage.cz/clanky/jidelni-vozy-cd-rosada-v-poskytovani-gastronomickych-sluzeb b) bratislavský Wagon Service Travel pronajímali desítky lůžkových a lehátkových vagonů… Kdo si to pronajímal? ŽSSK? Nebo i jiní dopravci? Nechme stranou, že asi měli… Číst vice »
WGSKE jsou něco jako JLV, poskytovatel služeb v hospodách a na lůžkách, nepatří jim žádný vůz.
WService je vlastník několika lehátek , dříve i lůžek, které pronajímá na běžné vlaky (bez personálu) a vypravuje turistické spoje.
Na Slovensku se tedy můžeme setkat s vozy takovými, jaké zajistí ZSSK nebo zahraniční správy. S tím, že vozy, které jsou ZSSK nebo si je ZSSK zajistí, (viz toto nebo spací od WService) poskytuje personál WGSKE
Díky za vysvětlení… Mě hlavně šlo o to, kdo zodpovídá za to… Neboť v roce 2015 v trip reportu vyplynulo, zvláštní uspořádání: Cestující, kupoval u ČD jízdenku (1200 Kč) na jízdu v lůžkovém vagonu ve vlaku vyjíždějící z Prahy do Košic. Ale sprchu v lůžkovém kupé nebylo možné použít, neboť byla použita jako jakýsi sklad… Když cestující to reklamoval, tak od firma ČD dostal odpověď: „Vůz, ve kterém jste cestoval, má od dopravce České dráhy, a.s., pronajatý slovenská společnost WGS. I když sprcha v lůžkovém voze byla funkční, rozhodnutí zda cestujícím bude umožněno používání sprchy, je plně v kompetenci společnosti… Číst vice »
Nevím jak to bylo přesně majetkově, ale tipoval bych, že vůz ČD si pronajmuly ZSSK a služby poskytovala WGSKE. Kdyby ten vůz byl přímo pod ČD, bude tam JLV.
Díky.
Byl by přehled v jakých vnitroslovenských vlacích ŽSSK – jaké jsou možnosti občerstvení? Myslím v kterých je automat na jídlo či pojízdný vozík? A ve kterých jsou takovéto gastro vagony.
Zejména mě zajímá západní + střední Slovensko (B. Bystrica,…)
Díky.
Mimochodem – Ty „nové“ vagony jsou asi tytéž gastro vagony, které RGJ odkupil od ÖBB. Přestal je používat. Prý loni RGJ tyto vagony prodal.
https://zdopravy.cz/regiojet-prodava-sve-odstavene-jidelni-vozy-2771/
Na Slovensku funguje mobilbar iba vo vlakoch, kde je reštauračný vozeň. A to sú 6stovkové R + IC vlaky a EC/Ex do ČR.
Inak „hladovlaky“.
Díky… Ono čínský vir možná hodně změnil situaci.
Když člověk jel z Trenčína směr Zvolen, tak
a) TATRAN (BA-KE) měl gastro vůz
b) po přestupu do FATRANu (Zvolen) by opět mělo občerstvení pojízdným minibarem…
https://www.zelpage.cz/razeni/21/vlaky/cd-340
Nicméně kdyby existoval nějaký kompletnější přehled tak by to bylo super…
ČD minibar je na Fatranu až z Návsí
Díky
stranka wagon slovakia Kosice … tam sa presne dozvies kde sa sluzby poskytuju
Díky
Niektore spoje juznej trasy mobilbar maju, ale vela ich neni
Díky
na BB a KE cez ZV nie je prevadzkovatel…. pokusy boli …kazdy sa rovnal strate… teraz na niektorych R smer BB(ZV) je minibar ale tot vsetko
Hm… v ČR prý na „obyčejnějších“ vlacích, tj. na rychlících platilo:
„Dotaz iDNES: To ale na některých trasách moc dobře nešlo – třeba ve směru z Prahy do Chebu o jídelní vozy moc velký zájem nebyl.
Odpověď p. Urblík: Je to tak. Všechno, co vyjíždí z Prahy na západ, je špatné. Vlaky ve směru na Moravu jsou mnohem výnosnější.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/jidelni-vozy-nejsou-extra-byznys-rika-jejich-byvaly-provozovatel.A080702_161526_ekonomika_vem
Nevím jestli platí toto „empirické pravidlo“ taky na EC vlacích/railjetech/IC/EN.
Na 2 hodiny 43 minuty cesty žádný WR nepotřebujete … WR by si měl na provoz vydělat, včetně poplatku za použití ŽDC … to je samozřejmě nereálné ….
Svojho času som jazdil na skúšobnom nasadení ARmpee pre ČD ako zamestnanec ŽOSky. Najprv na trase Bohumín – Praha. Neskôr sa zmenil obeh a jazdili sme aj Bohumín – Břeclav – Brno – ČT – Praha. Čo som sa dozvedel od zamestnancov gastra v týchto vozňoch, tak rozdiel v tržbách bol aj medzi trasami Brno – Praha a Bohumin – Praha. Tvrdili mi vtedy že Bohumin bol omnoho lepší čo do tržieb, ale Brno bieda.
Nejspolehlivějším zdrojem občerstvení ve vlaku jsou vlastní zásoby …
To není tak úplně snadné, ve smyslu odhadnout kolik s sebou… , neboť je-li venku horko + zpoždění, tak spotřeba (pitíčko+papáníčko) prcků může být třebas dvojnásobná…
Takže by se hodilo, kdyby někde ve vlaku byl automat s vodou, suchary a sušenkami.
Plus balíček pexesa by taky bodlo -:)
S váma musí být radost cestovat. Estetický zážitek na úrovni.