Z Prahy do Ostravy jen s místenkou? Bez ní to už nejspíš nepůjde, prozrazují systémy DB a SBB
Označení pro místenky ve voze Českých drah. Foto: ČD

České dráhy změnu zatím nepotvrdily ani nevyvrátily.
České dráhy změnu zatím nepotvrdily ani nevyvrátily.
Řešení sporu „komfort cestování vs. flexibilita“ = část vozů povinně místenkových, část zcela bez místenek. Tím se řeší i problém jménem „expresní rezervace“ (taková trochu loterie pro bezmístenkové).
Takhle to dopadá, když nějaký blb z ideologických důvodů rozhodne někde zrušit objednávku. Na trati budou spousty vlaků, ale pro operativní cesty (nebo při nějaké té ztrátě přípoje apod) vlastně nepojede nic kromě rychlíků s přestupem.
Docela by mě zajímalo, co se vlastně stane, když do takového vlaku nastoupím jenom s jízdenkou bez povinné místenky? Jde si jí koupit u průvodčího? Nebo mi jí prodá s nějakou přirážkou? Anebo mě prostě vyhodí z vlaku? 😀
S prirážkou a ak bude vlak vypredaný, tak bez nároku na miesto, neviem či sa to zrovna vyplatí…
Já jsem v páteční nebo nedělní špičce nejel už mnoho let – to je tam pro všechny dostatečná kapacita?
No nie je, keby bola, neexistoval by dôvod zavádzať povinné miestenky 🙂
Díky za upozornění na zveřejnění JŘ u DB – už jsem ho probrouzdal a našel jsem zajímavý spoj – přímý vlak (RJ/CJ) z Prahy do Lince přes Brno a Vídeň (pozdě večer, brzo ráno zpět). Zajímavé!
Zas nějoho něco napadlo.
Teda já nevim, ale Praha – Ostrava si tu místenku každý normální člověk koupí už dnes, ne?
Praha-Ostrava možná, ale linkou Ex1 jezdí mnohem více dílčí úsekové frekvence do Pardubi, Třebové, Olomouce. A denně dojíždějící si denně místenky obvykle nekupují.
A když ten cestující neví, kdy přesně pojede?
Ono to jde naštěstí koupit i těsně před. A dokonce i těsně po, pokud je spoj zpožděný.
Toto se dotkne jen těch, kdo by jinak jeli na stojáka.
Těsně před = situace, kdy buď plno není = lidé by seděli, i kdyby ta místenková povinnost nebyla.
Nebo plno je = někdo by asi stál, ale takto někdo nepojede (a to právě ti „těsně před“).
A co ti, co ví, kdy chtějí jet, ale ujede jim předchozí přípoj? Obvykle nikoliv jejich vinou. Ti už jednu jízdenku mají. To si mají kupovat novou místenku? A když ten další spoj bude vyprodaný? Např. to vykoupili ti rychlejší z těch, co jim to taky ujelo…
Hm, tam neplatí nic podobného jako že když ujede / má zpoždění povinný vlak tak můžu jet jiným?
On ne každý (zvlášť ze starší generace) je schopen takto hbitě operativně postupovat, má k dispozici mobilní data, atp…
Pišou že cely úsek by to mělo být u nás povinně mistenkove, né jen do Ostravy.
Myslim, ze je nejvyssi cas tento experiment s „komercni linkou“ opustit a opet vlozit vrstvu objednavanych statnich expresu Praha-Ostrava. Bez povinnych mistenek, s vecernimi a nocnimi spoji, s garantovanou cenou jizdenky a s garantovanou kvalitou.
To by znamenalo konec dopravy na komerční riziko, a nejspíš žaloby proti MD. Samozřejmě všechny náklady zaplatí daňový poplatník.
Nemyslím si, že by to nastalo, pokud by se ty závazkové spoje daly podílem zčásti ČD, zčásti RJ a zčásti LE.
Resp. byla chyba, že toto nestalo už dávno.
Buď budou jezdit všichni v závazku veřejné služby, nebo na komerční riziko.
To je ale na uvážení každého z dopravců, jestli chce na to komerční riziko jezdit.
Potenciálně ani vysoký počet spojů v závazku nemůže někomu zabránit, že zavede komerční spoj.
A pak už by vámi napsané nebylo dodrženo.
Tak Praha-Brno taky jezdí směs závazkových a komerčních spojů a nějak to funguje.
To je jednoduché: vyhlásí se soutěž na ZDO s danými parametry, s tím, že cena může jít klidně k nule (nebo i do záporna), pokud si někdo myslí, že na tom vydělá. Pokud budeme požadovat věci navíc typu večerní spoje, nejspíš k nule nepůjde, ale mohla by skončit celkem nízko, protože většina spojů se uživí. Ale efektivně nepotřebujeme speciální kategorii „pouze komerční linky“, protože mezi plně komerční a plně dotovanou linkou je celkem spojitý přechod.
Plus vítěz dostane garantovaný příděl kapacity v rozumných časech, kdy to systémově navazuje na ostatní linky.
Ano, svým způsobem je absurdní, že na nejvýznamnější relaci je v některých parametrech (třeba zrovna dostupnost spojů v okrajových časech) horší úroveň služeb než na některé náhodné lokálce čistě kvůli této formalitě.
A nemělo by to být naopak? Zrušit dotace na vlaky i na trase Praha – Brno (- Břeclav) ?
Ono je ale bohužel MD ode zdi ke zdi.
Jak píší ostatní, na Ex1 toto znamenalo osekání okrajových spojů, což zhoršilo atraktivitu vlaku pro specifické typy cest. Objednatel rezignoval na kvalitu obslužnosti, místo aby hledal opravdu efektivní řešení.
Řešením by byly koncese, ale to MD není schopno personálně zpracovat a zajistit…
Aneb „chceme stejný bordel také jinde, na nejdůležitější lince to furt nestačilo“?
Amen.
Tak opravdu není dobrý nápad, kolikrát jsem jel z Pardubic do Olomouce v chodbičce a byl jsem fakt rád, že můžu jet!
Chápu, taky jsem tak jezdíval, ale čím je člověk starší, resp. cestuje delší vzdálenosti, tím víc se tomu vyhýbá. A mezi Pardubicemi a Olomoucí pořád bude Ex2 a R18.
A co bude ze Zábřehu do Pardubic třeba?
Nevděčné téma… Cestující s místenkou, která je ve zmiňovaných spojích, při nákupu on-line zdarma, nadávaji, že vlak je plný a nedá se projít apod.
V opačné situaci, když se člověk potřebuje rychle dopravit na poslední chvíli, tak představa, že všechny vlaky nejen ten den jsou již plné…
Ovšem jsou to komerční vlaky a můžou si tam „dělat co chtějí“. A trend v dálkové komerční dopravě je jasný – jízdenka vázaná na kontaktní vlak a místo.
Zmíněnou „síťovost“ zajišťovali ČD vlastně dobrovolně doteď, i když nemuseli.
„všechny vlaky nejen ten den jsou již plné“ – povinné místenky ale budou jen pro přímé vlaky Ostrava-Praha. Pořád bude možnost jet s přestupem v Hranicích na M., Přerově apod. nebo třeba bude volné místo z Ostravy do Pardubic a tam si přestoupíte na rychlík do Prahy. Varianty pro cestování snad budou, ale bude to tzv. vopruz.
Varianty s přestupem zůstanou. Taky se tedy objevují hlasy, že linky kopírující většinu trasy Ex1, by měly být také komerční.
Každé řešení má své plus a mínus.
A kolikrát budete chtít tzv. vopruz absolvovat, než pojedete jinak (autem)?
No super, povinné místenka a k tomu zdražení. Ještě že mám auto. Ale napadl mě byznys v podobě systematického nákupu místenek ve špičce a jejich prodej formou aukce. V době botů a podobných onlajn nástrojů by to mohlo být snadné
Jak je to s tržbama a ziskovostí Českých drah?
No omezením nabídky v nejexponovanější dobu a (a snížením tržeb u nejdražších spojů, tj. těch bez akčních nabídek) se ziskovost asi nezvýší. Nebo to mají pokrýt ty na pokladně dokupované místenky či přirážky?
To nejde, jízdenky a předpokládám že i místenky bývají na jméno. Sice se to kontroluje spíše sporadicky, ale kontroluje, a pokud by byl nějaký vlak postižen takovým „výkupem“, tak by se předpokládám začalo kontrolovat poctivě.
Ještě že se flexibilita jmenuje auto – při cenách jízdného se ve dvou i výrazně ušetří.
Ještě bych to pochopil v pátek a v neděli, ale jinak tomu fakt nerozumím.
Takže v „rychlících“, kterými jezdí napůl úseková fekvence, který tvoří s Ex2 proklad Praha- Česká Třebová a které mají četné přípoje na desítky jiných vlaků v závazku (a ano, ty občas ujíždějí a je pak třeba jet dalším), tak z toho by nejraději ČD vytvořily „pseudo-prémiový produkt“. Takže denně dojíždějící zmatou a naštvou (kdo řeší, jestli z Prahy jede Ex1 nebo Ex2, které staví stejně…), přestupující ze zpožděných spojů budou šikanovat povinnými místenkami, které budou na poslední chvíli vyprodané). A aby se na konci ČD nedivily, že bez těch lidí na stojáká v pátky a neděle jim ty vlaky přestanou… Číst vice »
Já jezdím jen do Olomouce a stejně využívám v 90% valašské a slovácké rychlíky, ale bylo fajn mít při zpoždění možnost jet i jiným vlakem. Přesně kvůli pravidelnym zpožděním si mistenku nekupuju, protože sem pak pravidelně seděl v jiném vlaku než jsem měl místo
Samozřejmě někdy je zpoždění i u mně. Pro mě je zatím důležitější přijet dřív než mít místo.
Tak to je velmi proti systémový nápad. Nyní pokud by někdo jel například z Plzně směrem na Ostravu a zasekne se při cestě někde okolo Berounky a nestihne odjet plánovaným návazným spojem tak co pak? Další spoj vyprodán, vyprodán, vyprodán takže má čekat v Praze kvůli tomu tři hodiny než bude nějaký spoj, který má místo? Jasně je to málo častý případ, ale Vánoce se blíží a vyprodané spoje budou jistě taky.
Koupit si místenku na tři vlaky po sobě a pak je zrušit.
A díky tomu místo nezbyde na někoho jiného.
Tohle je blbbost, má být povinně místenková pouze určitá část soupravy soupravy.
A kdo zabrání cestujícím v přeplněné nemístenkové části, aby si šli stoupnout do chodbiček v povinně místenkové části? Tím se i to drobné pozitivum povinných místenek ztratí.
Průvodčí je vykáže.
A kdo jim tomu zabrání při povinně místenkovém celém vlaku?
Bavím se o normální situaci, ne o nějakém davovém šílenství ve vypjaté atmosféře. Za normální situace do povinně místenkového vlaku cestující bez místenky nenastoupí.
Dá se namítnout, že za stejné situace (tzn. ne davové šílenství) nepřejde z povinně-nemístenkového vozu do povinně místenkového.
Blbost to v globálu je, pro cestujícího ale racionální řešení. Zároveň se tím uvolní last minute kapacita. Ať teda dopravce zruší storno zdarma, pokud se tomuto chce vyhnout.
Trend je jasný, místenky, resp. vázané jízdenky budou v dálkové dopravě normou. RJ ani ARR do svých rychlíků ani žádné otevřené jízdenky nemají, každá jízdenka je pouze na daný spoj a konkrétní místo. Oneticket a integrované jízdenky jsou pouze tolerovány, protože podle smlouvy tolerovány být musí.
Takže ještě více budeme vypuzovat lidi do aut?
Bingo.Kazdorocni zdražení a nyní povinná jízdenka.Ve dvou dospělých je auto už alternativa.Ikdyz asi ne zrovna Pha Ova…
RJ je do kategorie R samozřejmě prodává, až tak provokovat MD si zase nedovolí. Arriva je předpokládám neumí online, ale ostatními kanály by jít měly.
Takovou normu ovšem spousta lidí nepřijímá a velmi rychle si zvykli na flexibilitu osobního auta.
Ve Švýcarsku takový nesmysl nevedou, a proto jim jezdí lidi.
Já si myslím, že je to dobrý krok. Mělo by být, to co má zavedené regiojet na svých rychlících. To znamená, že s jízdenku na vlak kategorie rychlík a vyšší se bude vždy vybírat spoj a automaticky se přiřadí mistenka. Poté by měl být jeden vagón, ve kterém nepůjdou rezervovat místa a měl by být určen pro cestující s jízdenkou integrovaných systémů. Tento způsob mi přijde dobrý. Dají se posilovat. Nyní mají ČD postupně některé vagóny navíc z expresnich linek, kde se postupně nasazují comfortjety. Jak tyto vozy využiji nevím, ale daly by se využít na omlazení vozového parku a… Číst vice »
Takový krok by mohl být dobrý pouze v případě, že vlaky budou mít takovou kapacitu, že nebudou nikdy vyprodány.
V tom případě jsou pak ale místenky zbytečné, ne? 😀
Podle mně to není dobrý nápad. Vlaky na Ex1 jsou sice komerční, ale pořád na rozdíl tak od RJ a LE na stejné trase nějak fungují síťově. Logické by bylo mít třeba půlku nebo dvě třetiny soupravy místenkové, ale ne celá. Navíc třeba takové zastávkové EC 113 co staví i Kolín, Třebová, Zábřeh využívá i místní frekvence.
“ Dopravci to umožní větší flexibilitu v nasazování vozidel a případném posilování spojů.“
Ne při snadném zrušení do 15 či kolika minut před odjezdem.
Ne ve chvíli, kdy ty vozy nejsou k dispozici.
Ne v situaci, kdy naopak se dá (stejně jako to jde na jakémkoliv příměstě/regionálce) dimenzovat souprava dle dlouhodobých zkušeností, bez nutnosti dělat tuto mašinérii.
Ostatně velmi dobře to znají a umějí právě ty SBB.
Možná se tou flexibilitou v nasazování vozidel myslí, že při velké poptávce nasadí vozy, které mají 8 míst v oddílu místo vozů, které tam mají jen 6 míst.
To se můžou nasadit už teď – pokud jsou k dispozici. Mmch. ČD nejsou žádný nový hráč na trhu – za ty dlouhé roky působení (nejen) na té trase už snad znají ty počty cestujících s ohledem na čas, směr, den v týdnu atd. Nicméně – holt to tak dopadlo poté, co (mmch. na to se docela zapomíná, na rozdíl od toho, jak jeho kroky zmršily plánování/realizaci staveb silnic/železnic na další roky) Bártovo ministerstvo vyjmulo Ex1 z objednávky MD (a nikdo už to tam zpět nezařadil). Být to v objednávce, tak… by se to muselo soutěžit, aby to vůči RJ… Číst vice »
MD tam může může objednat ve veřejném zájmu nějaké pozdní noční a brzké ranní spoje (návrat z kultury, sportu), ale jinak by to bylo plýtvání, pokud to umí dopravci úspěšně provozovat pouze na vlastní náklady.
Místenky chápu, cestující chce cestovat, ne být přepravován.
Otázkou je cena, jakou regulační roli bude hrát místenky.
„Místenky chápu, cestující chce cestovat, ne být přepravován.“
Čili ne nepřepravován, že. Což s povinným místenkováním hrozí.
Jestli mají všichni cestující cestovat, pak je potřeba, aby všechny spoje měly takový počet sedadel, že všichni budou sedět. Což lze zajistit (i) bez místenek.
Výborně, tak ČD poraďte, jak to mají dělat, když nemají dostatek vagónů.
Dopravci, kteří mají dálkové vlaky povinně místenkové, chtějí svým cestujícím touto regulací zajistit přijatelné cestovní pohodlí.
Jestli nemají dostatek vagónů, pak padá argument o možnosti přidávat vagóny v závislosti na vyprodanosti/vymístenkovanosti spojů.
Aneb privatizace zisků a socializace ztrát.
Navíc, při objednání „pouze okrajových spojů“ bude objednatel těžko mít páky na nějaké kvalitativní požadavky (těžko kvůli takto nízkému objemu spojů upraví dopravce své vozy, nasazované primárně na komerčních spojí), potenciální otázkou je i soutěžení, resp. počet zájemců; eventuálně jestli by ta socializace ztrát nebyla prohloubena pokusem takového dopravce rozpočítat do dotovaných spojů větší objem fixních nákladů než jaký by jinak poměrným způsobem vycházel.
Mmch. zrovna na lince Praha – Ostrava je ten „časně ranní/pozdně noční“ (tedy prostě noční) vlak povinně místenkový už několik let.