Zakažme elektrokola v metru, je to obrovské riziko, volají strojvedoucí. Na tragédii stačí dvě minuty

Přeprava kol v metru. Foto: DPPPřeprava kol v metru. Foto: DPP

Změnu přepravních podmínek bude nyní řešit Ropid.

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

A kdo to bude kontrolovat ty kola a koloběžky,to by musel dozorčí jedině a zapomínáme že tu jsou všelijaké pomůcky pro invalidy které jsou též na baterie a ty hořet nemůžou,

Jiří Král

Jednoznačně zakázat, je to velmi nebezpečné.

Brompton Electric

Je to úplně celé vykloubené, hon na čarodějnice. Rozlišujte čínské koloběžky s bateriemi pod stupačkou za pět tisíc a skládací elektrokola anglické výroby s odnímatelnou baterií v brašně za devadesát tisíc. Každý výrobek je diametrálně odlišné kvality. V londýnské MHD jsou skládací elektrokola povolena, ale elektrokoloběžky zakázány. Vědí proč, protože do baterie pod stupačkou snadno vnikne vlhkost a sůl a baterie se poškodí a proto pak může i začít hořet. Zatímco baterie ve skládacím elektrokole je chráněna, je od obvodu odpojena, je v brašně, je hermeticky uzavřena a zcela mimo možnou vlhkost…..Tak doufám, že budou u nás také uvažovat a… Číst vice »

Michal

Stačí se podívat na internet, jak rychle a především intenzivně hoří baterie u kol nebo koloběžek. A v plném vagonu metra třeba mezi I.P. Pavlova a Vyšehradem? Nebo na lince 125 ze Smíchova na Jižní Spojce? Než by řidič nebo fíra zastavil, tak je vůz v plamenech. A panika? Dovede si někdo přestavit tu paniku? Nehledě na to, že hromada lidí, především starších prostě utéct nedokáže, protože jsou rádi, že se vůbec dobelhají na stanici. Za mě jednoznačně zakázat. Jinak v noťasích, mobilech nebo powerbankách je násobně méně energie a jejich baterie nejsou tak bytelné. Snad stačí toto video: https://www.youtube.com/shorts/YAZvqlNTSKY

Juraj

Linka 125 je bezpředmětná, v autobusech se kola ani koloběžky nepřepravují. Jinak je to čistě o vyhodnocení rizika na základě nějakých konkrétních dat, nikoliv dojmů.

Garyn

složená koloběžka se přepravovat jako zavazadlo, pokud se vejde do příslušných rozměrů

Míra

Nejlepším řešením by byl úplný zákaz přepravy jakýchkoliv koloběžek a bicyklů ve všech prostředcích hromadné dopravy! I ten, kdo jede „pouze“ na neelektrickém jednostopém vozidle, nemusí na rozdíl od pěších používat žádné prostředky MHD, protože se všude kam potřebuje dopraví prostřednictvím šlapání do svých pedálů! A pokud mu to přijde nepohodlné, tak ať svoje vozítko nechá doma a jde do MHD pěšky!

Milan M Mikulovsky

To je zase pakárna – zejména ke kopcovitému terénu města. A nebateriová kola a koloběžky prostě nejsou v kapacitních prostředcích jako vlaky a metro rizikem požáru.

ivosh

A nohy jako nemáte? Můžete snad úplně stejnou logikou kamkoliv dojít pěšky.

Roman

My je prostě do těch aut dostaneme!

David

Notebook a nebo powerbanku v batohu mit muzu?

dave.mh

Z návrhu vyplývá, že v batohu můžete mít baterku do e-kola, ale e-kolo bez baterie se přepravovat nesmí..?

fujtajblik

Tímto přístupem bychom tedy měli zakázat všem elektromobilům vjezd do tunelů.

Pury

proč jen elektromobilům? Hoří i benzínová a naftová auta, v tunelu s komínovým efektem je to jedno. Zakažme tedy vjezd do tunelu všem autům.

Jan

Jaký podíl na průřezu tunelu má vlak metra a jaký mají kamiony ve všech pruzích u tunelu silničního? Souprava metra funguje jako špunt pro proudění vzduchu, kdežto auta a kamiony jako překážka. Silniční tunel je stavěný tak, aby se dal účinně vyvětrat (kdo tomu jsou ty ventilátory pod stropem). Tunel metra takto stavěný není. Velké dopravní tunely mají tři tubusy – ten třetí servisní a evakuační. Metro takový systém nemá. Metro není stavěno tak, aby se vozy daly (snadno) evakuovat mezi stanicemi. V případě potíží je priorita dostat soupravu do stanice a až tam evakuovat. Při ražbách v 19. a… Číst vice »

MrMarkus

Před časem jsme tu řešili problematiku garáží, nadzemních i podzemních a proč se u nás staví výrazně dražší než jsou stávající garáže třeba ve Francii či Německu. Když jsem se pídil po důvodech, jeden z hlavních byl, že u nás je v současnosti kladen vyšší důraz na požární bezpečnost. Dokonce že se připravují nové předpisy, které budou vyžadovat ještě výraznější úpravy právě kvůli parkování elektromobilů (aktivní odvod tepla a zplodin, materiály nosných konstrukcí apd.). Doprovázel to stesk nad tím, že se toho o téhle problematice zas tak moc neví, něco se dělá, ale reálně to moc testováno nebylo. Nedivil bych… Číst vice »

Petr Zdobinský

OK, a kdo to bude kontrolovat?. Každý den potkávám čoklofily se psem bez košíku, revizoři se tváří, že je nevidí … Taky je to v rozporu s přepravním řádem.

Jan

Pes bez košíku zraní maximálně jednotky lidí. Baterie při zahoření ohrožuje mnohem více lidí.

Snažíte se porovnat špatné parkování u hobbymarketu s nelegálními závody v běžném provozu.

Obojí porušuje předpisy…

Jaroslav

Aby to nakonec nepadlo také na vozíčkáře, kteří mají v elektrickém vozíku též baterii, to by se pak mohli přepravovat jen ty s ruční silou. Baterii mají též seniorská vozítka.

Jan

Nejsem si jistý, ale nemívají vozíčkáři a senioři olověné akumulátory, kde se nešponuje energetická hustota baterie, ale přednost má bezpečnost a odolnost?

Jakub P

Dávno ne, nebo rozhodně ne všichni. Možná se ještě takové vozíky najdou, ale spousta těch dnešních používá doslova stejné baterky jako e-kola. Zejména ty modely, kde je ke klasickému mechanickému vozíku (na doma) připojena „přední noha“ s motorem, baterkou a řídítky pro pohyb venku.

Jakub P

Plus zdravotní postižení jsou hodně různá, jsou lidi, kteří třeba chodit můžou, ale ze zdravotních důvodů ujdou jen pár desítek/stovek metrů najednou. Ti občas používají úplně běžné elektrokoloběžky nebo e-kola pro to, aby měli použitelný akční rádius. A doma třeba mechanický vozík. Není to prostě černobílé, že by byli jen lidi, kteří nemohou udělat ani krok a lidi, kteří můžou chodit zcela bez omezení. Je tam celá škála mezi.

Martin

Nešlo by kola dělit na nějaká oficiální s garancí že nebude problém a na šmejdy na které by se to vztahovalo?

SYN

No rozhodně by to byl smysluplný začátek, používat něco jako „CE“ značku na výrobky které se aspoň obtěžovaly orgánům „předložit papíry“ (dokumentaci)… otázka je co s falešnou značkou 🙁

Jan

Jenže máte značku CE, a pak značku CE-China Export. A liší se jen velikostí mezery mezi písmeny.

lvy

„ze zákazu by byly vyjmuty kompenzační pomůcky s bateriemi“

Mám to chápat tak, že ty nehoří, anebo hoří zcela neškodně???

Martin Jedlička

Elektrické invalidní vozík je nezbytná potřeba člověka, který často nemůže řídit auto ani se přepravovat jinak než MHD.
Vozíků není mnoho, takže míra rizika je přijatelná.

SYN

To není zrovna moc ujištění…

Michal

Jenže ty mají olověné nebo Ni-Fe baterie, a to právě z důvodů bezpečnosti. Ono mezi námi, člověk, kterému třeba chybí nohy z toho vozíku dost těžko utíká.

GoRingo

To dávno není pravda, moderní invalidní vozíky používají lithiové baterie

David

Voziky nejsou samo domo zarizeni a byva pravidelne servisovano … zpravidla

Jakub P

To i spousta e-kol.

SYN

Hm, těch kompenzačních pomůcek bude přibývat, a akumulátor je ve většině… navíc je v každém mobilu (kapacita průběžně stoupá), v každém tabletu, notebooku, powerbance… Takže opravdu bude potřeba se na to „podívat“ přesněji než jen plošně zakázat. Jednak by se měla stanovit „bezpečná“ hranice (kapacita/množství energie), přičemž si dovolím upozornit že na palubu letadla je povoleno bez dalšího brát 100Wh baterie (a to je pěkně prosím ku*va velký rozdíl mezi letadlem které v případě nouze má přistání v řádu desítek minut kdežto metro nízké jednotky minut a to se ještě pořád dá vystoupit i mezi stanicemi což u letadla nelze),… Číst vice »

Garyn

ona samovolně vybuchuje?

SYN

V případě nevhodného zacházení může zahořet či explodovat…

Martin

Co si představujete pod pojmem nevhodné zacházení? Vy už jste někdy viděl, aby střelivo samovolně zahořelo nebo explodovalo? Doufám, že nebudeme za nevhodné zacházení považovat třeba vhození do ohně, ale i kdyby, viděl jste někdy, co se stane, když vhodíte kupř. běžný náboj 9L do ohně?

Martin

Patrně máte namysli střelivo a nikoliv munici, ale to nevadí. Jaké riziko vidíte v přepravě legálně drženého střeliva?

Jan

Nemá. Baterie může zahořet. V případě, že je její obal dostatečně těsný a pevný může se tlak uvnitř zvýšit natolik, že po překročení meze pevnosti dojde k explozi.

Střelný prach na hromádce taky neškodně blafne, ale zabalený do pevného obalu vybuchuje.

dave.mh

Lithiovou baterii žádným provozním způsobem nedostanete do zcela vybitého stavu, abyste ji mohl „bezpečně“ převážet. A pokud se vám to náhodou povede, můžete ji rovnou vyhodit. /od toho jsou všechny ty BMS a ochrany/ Naopak i „vybitá“ baterie (2,5V/článek) má stále dost energie na případný ohňostroj.

Eda

To není jediné. Elektrické verze kol a koloběžek zabírají zpravidla více místa. Manipulace s nimi je obecně obtížnější. A také jsou mnohem těžší. On je velký rozdíl mezi normální koloběžkou a kolem vážícím pár kilo a elektrickými verzemi, které váží desítky kil. Při prudkém brzdění nemá majitel šanci něco takového vůbec udržet, pokud se vůbec ještě sami současně drží něčeho dalšího než svého stroje. Z těchto důvodů by měly být takové stroje zakázány v celé síti pražské MHD. Pokud se navíc ještě jedná o kurýra, tak tou obrovskou kisnou zabírá další prostor. Tradiční problém také je, že cyklisti ani neví,… Číst vice »

SYN

Více místa??? Rozdíl jednotek procent (velikost, hmotnost po odepnutí baterky), zakažte celoodpružená kola, bývají větší a těžší…

Jako ano, pokud by se měly zakázat kola celkově, to bych jakžtakž pochopil, řekněme kromě speciálních skládaček. Dtto koloběžka jde dost jednoduše „složit“ a v transportním obalu (nechceme špinit cestující!) ji nikdo nemusí rozeznat od brankářské hokejky (kromě hmotnosti)…

M 474 003

Kup si pořádné elektrokolo a přestaň závidět.

Eda

Jednak – tykejte si svý starý, na to zvědavý nejsem.

Za další, můžete rozvinout tu myšlenku, že někomu elektrokolo závidím? Z čeho tak usuzujete? Bohatě si vystačím s MHD a nemám potřebu si kupovat pro mě naprosto zbytečný krám, který bych nijak nevyužil. A napsal jsem zcela relevantní argumenty, proč mi tyto krámy v MHD vadí, vy jste se jakoukoliv argumentací ani nenamáhal.

Závist je špatná, ale zatemněný a jednoduchý mozek ještě horší.

J.K.

Asi rozumné, ono se nemusí nic stát 20 let a pak to jednou blafne a sto lidí se tam může ušlapat jenom v panice, když to bude ve špičce…

Ono bude veselo až jednou něco zahoří v alpských tunelech takhle…

Roman Marek

Požárů v tunelech bylo několik, nejhorší v lanovce na Kaprun…….

SYN

Hm, Kaprun byla pozemní dráha (elektrická) ale k zahoření nepotřebovala ani baterky, ani samo elektrické napájení, ale „pouhý“ ventilátor v (neobsazené) kabině a hořlavé vnitřní materiály…

Karel z HK

Který byl určený do místností (koupelny, atp.) nikoli k zástavbě do dopravních prostředků. Nebyl zkrátka stavěný na otřesy a vibrace, ke kterým při jízdě vozidla dochází. Jeho poškození (zborcení) pak způsobilo požár. Ono kdyby do něj někdo párkrát denně v té koupelně kopnul, tak by se asi taky jednou vzňal.

Martin Jedlička

Vlaky, které jezdí dlouhými tunely nad 5 km a nad 25 km mají mnoho protipožárních opatření: oddělené požární úseky, signalizaci, zdvojený pohon, upravenou klimatizaci s klapkami, všechny nekovové díly vlaku musí být testovány na hoření a musí být netoxické, atd

J.K.

Jasný, a to máte na klasický požár. Neuhasitelná chemická reakce v baterce e-auta / koloběžky je jiná liga ve všech směrech.

Kdo nevěří, bouchněte si na dvoře hřebíkem do staré powerbanky a podělte se o výsledek. (brýle a rukavice!)

SYN

Podobá se to zhruba nádobě turistického plynového vařiče či grilu?

Michal
Wau

Ja bych zakazal i kardiostymulatory

Nose Peak

Chvályhodná iniciativa. A s těma stěnama proti pádu slepých, nešťastných, sjetých, či prostě b*bých do kolejiště už nějak pokročili? Protože to se neděje předloni a v Madridu, ale v Praze a furt…

Hans1934

Ve Vídni jsou ve špičce zakázána všechna kola
V Mnichově elektro kola komplet

Chleba Nakup

Šlapací kolo proč ne, když je pumpička znaven, ať se tedy sveze, ale baterkáč tam tu baterku má aby se mu lehčeji jelo, tak žádné ohrožování krtka a šup na povrch.

Jakub P

A je po tom povrchu kudy bezpečně projet? Třeba přes P2 a podobný „nejsešautonemášpráva“ městské části?

A co když má poruchu a potřebuje kolo dopravit domů nebo do servisu? Když jsem si udělal z předního totální osmičku v Karlíně, taky jsem byl rád, že mě tramvaják vzal do skoro prázdný tramvaje i v místech, kde kola oficiálně povolený nejsou…

.

Eda

A kdyz bude lijak, nebo baterkac bydli treba v Hlubocepech a rad by s tim kolem do Klanovic z Masarycky, tak take tam ma doslapat, ac na to nema pul dne.
Jedine k cemu tohle povede je, ze o to vic bude zas aut v ulicich, kdyz elekteokola budou zabanovana v MHD, skoda.

Dominik

Elektro panika. Baterky nehoří, pokud se nenabíjí nebo nejsou “aktivní”. To bychom museli zakázat i telefony.

Daša

přesně tak. proč letušky žádají cestující, aby při letu měli mobil pod kontrolou

Pav

v první řadě zkuste srovnat velikost (kapacitu) baterky v mobilu, a velikost baterky na kole.

A baterky samozřejmě, typicky např. v případě závady, zkratu či externího poškození , chytají velmi rády

N.N.

Také riziko, že se voda za deště dostane do baterie elektrokola je mnohem vyšší. Mířím na elektrochemickou korozi.

Praktik

A ten případ z Madridu bylo prosím pěkně co?

N.N.

U každého požárního rizika se počítá požární zatížení. Baterie mobilního telefonu je výrazně menší co do kapacity a pracuje s mnohem menším napětím.
Našel jsem iPhone 6 o napětí 3,8 V a pro elektrokolo napětí 36 V. Pak ještě Apérhodiny a jsme u toho, že 1 elektrokolo vydá za 50 až 100 mobilů a to se držím s odhadem hodně při zdi.

Primářek

Elektrokoloběžky jsou dosti náročným využitím pro baterky. Dost energie na velký požár v kombinaci s poměrně náročnými provozními podmínkami (střídání teplot, vlhkosti, rázy, atd.). Zároveň je to ale spotřební zboží s velkým tlakem na cenu a nemožností „utopit“ moc náklady, takže mnohdy nemají odpovídající BMS. Výsledkem je nepoměrně větší pravděpodobnost pro poškození článku a jeho zahoření.

Y.K.

Nebo nezažijí mechanický stres, třeba nějaké drncání na schodech, pád kola…
Oproti telefonu je rozdíl v kapacitě (a tedy uložené energii) diametrální.

Dejf

Hmm jako vzhledem k tomu, co s ebajkem dělám je s podivem, že jsem se už nevznítil. Ale zase je to technika od celkem známé japonské cyklo značky bez úprav, jak to výrobce zamýšlel. Bude zajímavý, jak se to bude vyvíjet, ebajk bez baterky žádné riziko není a soud to smete, pokud nezakážou přepravu baterek nad třeba 100Wh, tak jsou prakticky bezmocný. A některé sportovnější kola, třeba gravely s lehkou elektro přípomocí skoro ani nejsou poznat. Jako jestli není na čase se zeptat třeba ČD, jestli s ekolem mají nějaký takový incident, vzhledem k tomu, kolik jich odvezou a že… Číst vice »

Leinad

Telefon toho zažije. V kapse cyklisty při tom zmiňovaném, adaptéry i kabely od bastlířů z alíka, Turek ho nechá kolovat v hospodě.

Michal

Porovnáváte nádrž od mopedu s nádrží u Ferrari.

Honza

Asi to riziko je jak dokládají příklady, stejně jako jiné baterie v uzavřených prostorech, ale teda pro sebe vidím jako větší riziko když nastoupí velký pes nebo opilý člověk, předpisy nepředpisy. Od koloběžky jsem do jiného vagonu ještě nepřecházel.

Michal

Já jsem také neslyšel o tom, že by nějaký pes nebo ochmelka explodoval. Baterky na koloběžkách to dělají docela často.

Honza J.

Rozhodně je v ČR násobně víc incidentů od ochmelků a psů než požárů koloběžek.

jan.potucek.2831

Kdyby raději řešili ty zábrany na nástupištích, aby jim lidi nepadali/neskákali pod vlak…

Garyn

Tak. Ještě zavést pro vlaky. Bicyklisti ať si jezdí na svých bicyklech.

Dominik

A když chcou vlakem, tak hezky kolo na naftu

Marťas

Mazut voní víc 😛

MiNo

Vy do těch vlaků s kolem nemusíte, když nechcete. 😉 Já si ho převezu vlakem, pokud uznám za vhodné.

hbf

… a ostatní mají nohy, tak ať si chodí po svých nohách…
Nádražníci by pak konečně měli vlaky jen pro sebe…

Ondra

Elektrické invalidní vozíky mají podobnou baterii jako elektrokola. Budou se zakazovat také ? Když baterii z kola vyjmu a dám ji do batohu, tak pak je to v pořádku? Nebo se nebudou moci přepravovat baterie určité kapacity? Tolik otázek..

Kubrt

Ohledně vozíků, píše se v článku, že by se jich to netýkalo. Nicméně celé je to zatím v úrovni diskuze.

N.N.

Já vám nevím, ale invalida jinou možnost jaksi nemá, než jet na vozíku. A věřte tomu, že mnozí by rádi ten bicykl i vodili, kdyby jim nohy začaly opět sloužit. V tomto má aktivní cyklista daleko více možností.

noerf

Otázka je, kolik lidí pojede na elektrickém vozíku ročně metrem? A kolik se přepravuje denně metrem elektrokol a elektrokolobezek?
Druhá věc je, že jsem neslyšel o požáru elektrického vozíku, kdežto u elektrokol a elektrokoloběžek je poměrně běžná událost, i když většinou je důvod nabíjení.

Martin Jedlička

Elektrický invalidní vozík je nezbytná potřeba člověka, který často nemůže řídit auto.
Vozíků není mnoho, takže míra rizika je přijatelná.

Vojtěch

Super, ale nemusí jet metrem.

M 474 003

Autobaterii si můžu do metra vzít. Pod každým vozem je několik baterek. Pokud je baterie v pořádku, sama od sebe nezačne hořet.

Adam Tywoniak

Typická olověná autobaterie je plná vody, tam je nebezpečí požáru oproti lithiové s organickým elektrolytem minimální.

Baterie vozů metra procházejí pravidelnými zkouškami, na rozdíl od elektrokol či powerbank cestujících.

Y.K.

Vozy metra nemají lithiové baterie.
Olověné ani NiMh a podobné typy (snadno) nehoří.

Problém je, že do Lithiových baterek není vidět, to procento co hoři je sice extrémně malé, ale svět je plných lithiových baterií a tím pravděpodobnost roste a roste i tím, že v zařízení nemusí být instalovaná zrovna kvalitní baterie. Navíc třeba zrovna ta kola mají extrémní zásobu energie, která když se při selhání baterie uvolní tak to musí stát za to. Stačí mobil a tam je proti tomu pidibaterčička.

SYN

To je otázka času, už tu máme bateriové vlaky ve kterých JSOU Litiové baterky s kapacitou ještě o dva řády vyšší než ty „extrémní“ koloběžky…

Zacker

Ono jsem dost zásadní rozdíl i mezi různými typy lithiových baterií navzájem.
Ty typu NMC co se nejčastěji využívají v běžné elektronice mají vysokou energetickou hustotu ale zároveň taky mnohem menší stabilitu.
Naopak v RegioPanterech se využívají baterie typu LTO, které sice mají menší kapacitu, ale zase zvládnou více cyklů a jsou z požárního pohledu odolnější.
Navíc baterie a jejich umístění ve vlaku budou přece jen jinak požárně certifikované než no name powerbanky nebo čínské koloběžky.

Kubisek

Olověná baterie si sebou nevozí chemicky vázaný kyslík…

původní.gp

Vozí. Akorát oxid olovičitý začne uvolňovat kyslík, až když se vyvaří všechen elektrolyt, který je mimochodem taky z většiny chemicky vázaný kyslík.

Ares

No olověný akumulátor je trošku něco jiného že.

Matěj V.

Takže zakážeme elektrokola a elektrokoloběžky vyjma kompenzačních pomůcek. Schválně za jak dlouho vznikne písnička Řiditel metra

Luk

To není vozejk, mladej, tohleto je nějákej fejk,
to je elektrokolo a s tím nesmíš do vozu metra,
jó ten kdo má elektrokolo, tak musí jít z kola ven,
musím na všechny brát stejnýho metra.

Punkz

To by se dompřepravních podmínek muselo dát, že zachycený zakázaný předmět propadá DPP bez možnosti odvolání. Jinak to lidi respektovat nenudou.

Miroslav

Nikoli DPP, ale zřizovateli, tedy městu Praze.

Luk

To by bylo v rozporu nejen se zákonem, ale dokonce i s LZPS, která zaručuje právo na soudní přezkum.

Martin Verner

Nezaručuje. Zaručuje právo se domáhat svého práva u soudu (a u omezení vlastnicého práva soud nijak nepotřebuje, jen aby bylo na základě zákona).
V praxi by to ale asi dopadlo stejně (nemám právo se odvolat proti propadnutí, žaluji DP o vydání věci).

Garyn

A DP bude ve věci propadnutí vystupovat jako správní orgán a vydávat správní rozhodnutí?