Zakažme elektrokola v metru, je to obrovské riziko, volají strojvedoucí. Na tragédii stačí dvě minuty
Přeprava kol v metru. Foto: DPP

Změnu přepravních podmínek bude nyní řešit Ropid.

Změnu přepravních podmínek bude nyní řešit Ropid.
Až by ten zákaz začal platit, tak hrozí, že to kvůli hypotetickému riziku postihne i věci se sodíkovou baterií, která je z principu už zcela nehořlavá. Výroba se v Číně právě rozjíždí ve velkém, zatím je to sice dražší než ostatní ale to se asi rychle změní.
Doporučuju místo marketingových prohlášení číst učebnici chemie a fyziky. Budete nemile překvapený.
Každé úložiště energie je z principu náchylné k nekontrolovanému uvolnění této energie. Čím hustěji je energie uložena, tím násilnější uvolnění je. A tak i sodíkové baterie samozřejmě hoří. V určitých ohledech hoří ještě lépe, než ty lithiové.
Hypoteticky může začít hořet i člověk, případy spontánního shoření jsou zdokumentované…
Kdo má k dispozici elektrokolo, nemá co jezdit veřejnou dopravou.
Doba je hysterická a čím víc něčím lidi postrašíte tim víc vám zatleskají. Proto bych navrhoval v MHD jízdu absolutně bez mobilních telefonů, protože již došlo k mnoha zahořením nebo explozím. Navíc se s ním dá odpálit nálož na dálku. Taková zařízení do Metra nepatří.
Jen vymýšlejme koniny, ale abychom pak nemuseli do metra přes bezpečnostní rámy a s tekutinama v igeliťáku…
Osobně moc nechápu, proč nejet s elektrokolem po vlastní ose (u normálního kola to chápu, ale elektrokolo přece jede skoro samo (úplně samo nesmí, ale i tak jede jen s minimální námahou), koloběžka ta jede sama).
Požár v tunelu je samozřejmě problém, to nepopírám.
No může se vám vybít, když neodhadnete délku cesty. Nebo prostě začne pršet. Nebo já si beru do MHD kolo ráno, když je kolem 0° a odpoledne když je sluníčko a 13°, tak na něm jedu – nebudu hazardovat se svým zdravím (pravda, mám jen šlapací kolo).
Protože v Praze jsou bohužel místa na kole prakticky neprůjezdná (pokud člověk není velkej vyznavač adrenalinu). Nebo by to bylo příliš dlouhý časově. Nebo člověka potká defekt, kterej nedokáže opravit na místě.
Tak s normálním koněm jsme fa mlada jeli metrem na Palmovku. A pak na kole na Lhotu u Brandýsa. A večer zpět. Dnes bych to jel stejně pokud bych tam ještě bydlel…
Částečným řešením by bylo kolům umožnit nástup jen do posledních dveří vagónů. Ten komínový efekt by byl nejmíň rizikový.
Správně. Zakázal bych ty moderní čínské elektronesmysly úplně všude. A konkrétně do Prahy bych zvolil něco tradičnějšího. Pro začátek bych to viděl na zlevněný měsíční kupón pro přepravu koně…
Koně do Prahy nesmí, umírají žízní a vysílením na dlažbě přeci!
Vim, ze je jina doba a je dobre, ze se pozarni bezpecnost resi prisneji, ale stejne by me pri tech tvrzenich o neslychanem riziku od strojvedoucich docela zajimalo srovnani pozarni bezpecnosti jednotek e-kol v dnesnim vagonech metra s pozarni bezpecnosti takovych Ečs s odporovou regulaci vykonu, tehdejsimi materialy v interieru, atd.
Ečs by ve stavu z éry pravidelného provozu samozřejmě prohrálo na celé čáře. Proto má dnešní provozní třívozová muzejní souprava Ečs kompletně vyměněnou kabeláž a pořešena v rámci možností další místa, kde byly neustálé problémy s požární bezpečností. Samozřejmě by mne zajímalo, na základě čeho hodnotí požární bezpečnost elektrokol strojvedoucí metra. Nejspíš si to hodnocení vycucali z prstu. Na druhou stranu je otázka, proč mít v metru možnost vozit elektrokola, když právě elektrokolo eliminuje fyzickou aktivitu. Takže bych byl raději, kdyby jako bonus za námahu měli možnost cestovat v metru jen cyklisté s běžným bicyklem a ne s jeho elektrickým… Číst vice »
No elektrokolo/běžka může se vám vybít, když neodhadnete délku cesty. Nebo prostě začne pršet. Nebo já si beru do MHD kolo ráno, když je kolem 0° a odpoledne když je sluníčko a 13°, tak na něm jedu – nebudu hazardovat se svým zdravím (pravda, mám jen šlapací kolo).
Pamatuju si, že se říkalo okolo roku 2000, že Ečc shoří za 12 minut, nové soupravy za 15. Tolik teda k té bezpečnosti v případě požáru. Jedna věc je, když požár vypukne, pak právě je důležité, jak snadno se rozšíří. Druhá věc je pravděpodobnost, že teda vypukne, a zrovna na některé výrobky bych moc nesázel.
Je tu cítit všeobecná nenávist k lidem s jízdními koly v MHD. Prostě někoho s tím bicyklem serete a ten bude mít tisíc důvodů, posměšků a nenávistných komentářů k Vaší osobě. A tak se chytí čehokoliv, čím by cyklistu z dopravy vyrazil. A teď se hodí elektrokola….. A proč nikomu nevadí, že někdo veze v batohu powerbanku s několikanásobnou kapacitou, než má skládací elektrokolo nebo, že má každý u sebe mobil nebo noťas? Prostě je to hon na cyklo čarodějnice a tohle se zrovna hodí…..A vysvětlovat těmhle lidem, proč někdo používá kolo k přibližování a kombinaci s MHD nemá smysl,… Číst vice »
Nejedná se ani tak o eliminaci kol nebo koloběžek, ale nespolehlivého a nebezpečného čínského šuntu.
Aha a jsme u jádra pudla. Takže místo aby se to řešilo už na začátku při dovozu/prodeji toho shtu, tak to uděláme jako ve Švejkovi: „Vinnej, nevinnej, berte to po řadě.“
Kdo viděl videa jak rychle a nečekaně chytnou koloběžky, hned pochopí, proč toto opatření je důležité
Možná tomu nebudete věřit, ale metro samo o sobě má baterie taky. Třeba při výpadku aby dobrzdilo a další. Ale jako mužem ho vlastně nechat táhnout třeba koňma a vymontovat elektriku uplně. A nebo prostě přijmout riziko, protože vždy nějaké bude
Futone prosím. Pište jen o tom co znáte. První věta OK, ale ta druhá věta je tragédie.
Já bych zakázal do metra vstup lidem. Co kdyby někdo spadl do kolejí. To by byla hned tragédie. A podle statistiky je více smrti spadnutím do kolejiště než požárem baterie v elektrokole
Souhlas … navíc lidé u sebe nosí mobily s litiovou baterkou ……
To sice ano, ale jedna lithiová baterka v mobilu „usmaží koule“ jednomu nešťastníkovi a trochou smradu a bolestivým křikem nešťastníka znepříjemní cestu ostatním… Plnotučná baterka např. elektrokola dokáže přinejmenším slušně přidusit a přiotrávit celý vagón cestujících(pokud se jim do okamžiku úniku podaří udržet odstup od plamenů – což rozhodně nemusí být jednoduché).
A víte že některé powerbanky mají vyšší kapacitu, než některá kola?
Příklad: powerbanka Viking Vidar II 72 Ah (cca 266 Wh), kolo Momentum Voya E+ 250 Wh.
Já bych ale mnohem raději umřel z kouře hořícího elektrokola, než se jen trochu nadýchal kouře z něčích spálených koulí 😀
A proč se nedalo přepravovat kolo a koloběžka s vyjmutou baterií.
V Brně v MHD (pro rýpaly ne v metru) už „dávno“ zakázáno – kola, koloběžky, monoboardy, vše vyjma invalidních vozíků
Však v Praze „ne v metru“ taky. Vyjma vybraných tramvajových úseků a často jen směrem „do kopce“.
Není to úplně pravda. Pokud (elektro)kolo nebo (elektro)koloběžka svými rozměry nepřesahuje povolené rozměry zavazadla (50 × 60 × 80 cm ), lze ho přepravovat jako zavazadlo. Tedy typicky pokud je skládací, obvykle se do limitů zavazadla vejde a lze ho přepravovat i jinde než v metru.
Rozumný nápad
Tak to bude minimálně o 1 (moje) auto v Praze víc. 🙂
Za mě jsem našel nyní ideální stav – dojedu na elektrokoloběžce na vlak, naložím do vlaku (jediného přímého vlaku, co od nás jede až do Prahy), dojedu do Prahy, dojedu metrem kam potřebuji, dojedu „poslední míli“ do práce. Odpoledne zpět. Bez koloběžky bych to ani nestíhal, neboť nějaká chytrá nádražácká hlava vymyslela, že jediný přímý „protivlak“ odjíždí zpět za necelých 9 hodin, jestli ten vlak má být pro osmihodinovou pracovní dobu, tak jedině pro toho, kdo dělá na Nádraží Holešovice 😀
A proč si nevezmete normální odrážecí kolobrndu?
Protože jsem jí nikdy neměl, neumím na ní a díky tomu bych si jí ani nekoupil. A protože na vlak to mám z/do místa bydliště 8 km, z toho 3 kilometry do táhlého kopce, 3 km z kopce.
A jelikož už nejsem nejmladší a mám artrózu v koleni, elektrokoloběžka se stala vítaný kamarád.
Jezdit na elektro a neumět na klasice, to mi připadá odvážné. 😀
Kopec, artrozu atd chápu, ale kde ste se naučil držet balanc, rozjezdy atd.
Tak u koloběžky je to celkem pochopitelné, tam opravdu ty elektro jsou většinou úplně jinej styl jízdy než klasika (nepočítám těch pár výjimek v podobě klasických koloběžek s přidaným motorem, ale to je něco, co fakt člověk potká málokdy).
Helejte, byl to problém prvních pár jednotek km, teď už je to úplně v pohodě…. 🙂
Jako poměrně zkušený jezdec na skládací koloběžce jsem zjistil, že elektrokoloběžka je úplně jiný dopravní prostředek a schopnosti nejsou moc přenositelné
Já jedu občas na velké terénní koloběžce, občas na městské elektro koloběžce, je to jiné ale mírné podobnosti vidím. A když legislativně nemá fungovat rozjezd z 0, tak se odrážím klasicky a až v rychlosti měním postoj. (Nebo neměním, protože do kopce tomu pomáhám)
Powerbanky a ostatní baterie ne?
Ne. Přece byste nechtěl stejnej metr?
Moped s dvoulitrovou nádrží je mimo limit. Sprej na vlasy nikdo neřeší, zapalovač taky ne. Jde o množství energie.
Zákaz e-kol a e-koloběžek v metru dokážu pochopit. Sice to riziko není IMO zdaleka tak velký, jak strašej, ale nějaký tam nepopiratelně je. Ale podmínil bych ho tím, že DPP začne při rekonstrukcích a novostavbách tramvajových tratí vytvářet vhodné podmínky pro cyklodopravu a ne je sabotovat. (Rekonstrukce ulic, kde DPP něco dělá s tratí, dopadaj pro cyklodopravu pravidelně katastrofálně. To metro byla dosud jedna z možností, jak se tomu peklu na povrchu v některých místech vyhnout. Týká se to i metra D, kde je povrch kolem stanic zase často navržen k cyklodopravě velmi nepřátelsky. Tím, že Praha zlepší podmínky pro… Číst vice »
A plus teda bude potřeba hodně dobře ošetřit situaci lidí, kteří používají e-kola a koloběžky jako kompenzační pomůcky kvůli zdravotním problémům, které jim sice umožňují chůzi, ale jen na krátké vzdálenosti.
To už se stejně musí řešit kvůli autobusům a tramvajím (ostatně o tom vznikla před 15 lety píseň – není to nový problém), tak by asi klidně mohli mít úplně stejnou výjimku v metru
No už jsem se párkrát setkal s tím, že někdo považoval za motor nábojovou převodovku na čistě mechanickém městském kole, takže by to mohlo být ještě zajímavější.
Zajímavé ráno v metru občas kouknu na ty davy co mají NTB brašny a batohy – v každém vagónu desítky lidí kteří mají li-po baterku a v telefonu skoro každý. Jakto že žádná nehoří, ty v NTB jsou vícečlánkové stejně jako ty v e-kolech.
A ve vlacích mezitím instalujeme zásuvky, aby se elektrokola mohla za jízdy nabíjet.
Pokud je mi známo, z vagónu vlaku můžete proběhnout do jiného, můžete použít Nouzovou brzdu, a hlavně nejedete v tunelu, lidé při nejhorším skočí do trávy, na kamení, ale v tunelu? Dokážete si představit, když začne hořet ve vagónu a 250 lidí z něj chce co nejrychleji utéct?
Na tom je nejvtipnější, že v průměru takový zákaz ztíží život akorát těm slušnějším lidem, kteří obvykle nejsou zásadním zdrojem rizika. Ono kvalitní elektrokolo zase tak často nazahoří a ne tak rychle. Takže kdejaký důchodce u kterého můžeme být rádi že se hýbe najednou bude mít strach popojet metrem. A ten náš hlavní zdroj rizika – čínské přečipované šunty, na kterých jezdí kurýři různých dovážkových služeb stejně ten zákaz budou ignorovat. Protože už teď porušují kde co a totálně bez trestu – od přečipování omezení 25 km/h po porušování prakticky všech dopravních předpisů. Tak super, sice neumíme vynucovat pravidla, které… Číst vice »
Souhlasím se zákazem.
Opět se čeká, až se „něco“ stane. Viz. kauza vizuálního zvýraznění nouzových tlačítek ve stanicích metra.
Problémům se má aktivně předcházet (je-li to možné) a nikoliv jednat „ex-post“.
PS: doma elektrokola máme a jsem jejich velkým fandou
A že vám zahoří doma, toho se nebojíte?
A takto to probíhá. Nejaky precitlively hnup, ktery nema co delat prijde s navrhem. Zanedbatelna mira rizika se prezentuje jako fatalni a neunasna. Medializace vytvari paniku. Kazdy schalovaci element chce mit ciste ruce a tak jdou hnupovi vstric. Hnup nedomysli absolutne dusledky sveho noveho narizeni. Napriklad: Nebudou-li moci kolobezkari a kola do metra, zacnou jezdit autem. Nebo se jich bude motat ve stresu mnohem vice na povrchu = dalsi nehody. Hnup poukaze, ze narizeni bylo jiz aplikovano jinde – ovsem bez kontextu (vedlo to k vetsi spokojenosti? jake to melo dusledky). A takto dnes bezi cely svet. My mame ted… Číst vice »
Je tak. Bohužel je cílem rozpoltit společnost, vystrašit a pak ovládat.
Opatření nemá vést k větší spokojenosti, ale bezpečnosti Hnup se domnívá, že riziku se má jít naproti a ne se mu vyhýbat? Videl hnup jako rychle hoří lithiová baterka? Vzpomíná si hnup na Kitzsteinhorn? Hnup nikoli… Pravda.
V metru se docela často dějí různé události s dopadem na bezpečnost.
Pád člověka do kolejiště občas s přejetím. skřípnutí dveřmi vlaku (většinou s pohotovou reakcí strojvedoucího nebo bez sepnutí dovření, ale na Čerňáku i s tažením psa). Požár na Staroměstské byl, když hořel olej, zatím nezakázaný.
Ohledně požárů akumulátorů, jaké je riziko? Vymontují se akumulátory z vozů metra, bude bezpečnější vůz bez nouzového osvětlení? Nebylo by lepší stanovit podmínky (akumulátor s kapacitou>X s certifikátem. S kapacitou>Y musí být odpojen).
Horst jste chytrý jako zadek že? Jste taky materiálový inženýr jako já? Taky VŠB? Nebo je vaše mluva projevem vaší skutečné inteligence a nikoli pouze sarkastickym vyjadřením? Taky prodáváte hrnce někde v tv? Zdá se, že vás již propaganda a hnutí safety first zcela transformovalo na hnupa obecného….
Co k tomu dodat?
No snad už jen aby se zakázali i mibilní telefony, také mají baterii a je ve světě mnoho případů zahoření baterie telefonu 😀 A jsem zvědavý jak vyřeší vozíčkáře s elektrickým vozíkem.
Fírové jsou nově i experty na požáry? Nechal bych to na odborníky…
Zakázat by se měly akumulátory od určité kapacity, s různou prahovou kapacitou pro různé typy akumulátorů. Obdobně jako je zakázána přeprava paliv, třeba benzínu, nafty nebo LPG. Zbytek elektrokola, bez akumulátoru, žádné zvýšené riziko nepředstavuje.
A kdo bude zkoumat jestli mám článek NMC nebo LiFePO?
Topná nafta je leckde v MHD povolena v množství 20 litrů.
A kdo to bude kontrolovat ty kola a koloběžky,to by musel dozorčí jedině a zapomínáme že tu jsou všelijaké pomůcky pro invalidy které jsou též na baterie a ty hořet nemůžou,
Jednoznačně zakázat, je to velmi nebezpečné.
Je to úplně celé vykloubené, hon na čarodějnice. Rozlišujte čínské koloběžky s bateriemi pod stupačkou za pět tisíc a skládací elektrokola anglické výroby s odnímatelnou baterií v brašně za devadesát tisíc. Každý výrobek je diametrálně odlišné kvality. V londýnské MHD jsou skládací elektrokola povolena, ale elektrokoloběžky zakázány. Vědí proč, protože do baterie pod stupačkou snadno vnikne vlhkost a sůl a baterie se poškodí a proto pak může i začít hořet. Zatímco baterie ve skládacím elektrokole je chráněna, je od obvodu odpojena, je v brašně, je hermeticky uzavřena a zcela mimo možnou vlhkost…..Tak doufám, že budou u nás také uvažovat a… Číst vice »
Stačí se podívat na internet, jak rychle a především intenzivně hoří baterie u kol nebo koloběžek. A v plném vagonu metra třeba mezi I.P. Pavlova a Vyšehradem? Nebo na lince 125 ze Smíchova na Jižní Spojce? Než by řidič nebo fíra zastavil, tak je vůz v plamenech. A panika? Dovede si někdo přestavit tu paniku? Nehledě na to, že hromada lidí, především starších prostě utéct nedokáže, protože jsou rádi, že se vůbec dobelhají na stanici. Za mě jednoznačně zakázat. Jinak v noťasích, mobilech nebo powerbankách je násobně méně energie a jejich baterie nejsou tak bytelné. Snad stačí toto video: https://www.youtube.com/shorts/YAZvqlNTSKY
Linka 125 je bezpředmětná, v autobusech se kola ani koloběžky nepřepravují. Jinak je to čistě o vyhodnocení rizika na základě nějakých konkrétních dat, nikoliv dojmů.
složená koloběžka se přepravovat jako zavazadlo, pokud se vejde do příslušných rozměrů
Nejlepším řešením by byl úplný zákaz přepravy jakýchkoliv koloběžek a bicyklů ve všech prostředcích hromadné dopravy! I ten, kdo jede „pouze“ na neelektrickém jednostopém vozidle, nemusí na rozdíl od pěších používat žádné prostředky MHD, protože se všude kam potřebuje dopraví prostřednictvím šlapání do svých pedálů! A pokud mu to přijde nepohodlné, tak ať svoje vozítko nechá doma a jde do MHD pěšky!
To je zase pakárna – zejména ke kopcovitému terénu města. A nebateriová kola a koloběžky prostě nejsou v kapacitních prostředcích jako vlaky a metro rizikem požáru.
A nohy jako nemáte? Můžete snad úplně stejnou logikou kamkoliv dojít pěšky.
Píšete _hromadné_ dopravy a ne _městské_ hromadné dopravy? Takže ani do dálkového vlaku? Problém jsou vesnice, kam hromadná doprava nejezdí – to se řeší tak, že dojedu vlakem se svým kolem na nejbližší zastávku, a pak jedu posledních 10-20km po svém. Ale celou cestu bych na kole nezvládl. Jak byste to navrhoval řešit? Jet autem?
My je prostě do těch aut dostaneme!
Ano a pak je pěkně zdaníme 🙂
Notebook a nebo powerbanku v batohu mit muzu?
Z návrhu vyplývá, že v batohu můžete mít baterku do e-kola, ale e-kolo bez baterie se přepravovat nesmí..?
A co si porovnat kapacitu (či hmotnost) powerbanky a baterie do kola…?
Jakože powerbanka 72 Ah (cca 266 Wh) nevadí, ale kolo s 250 Wh vadí? Kde je ta hranice?
(př. Momentum Voya E+ vs. Viking Vidar II)
Zas budme fer, to jste nasel priklad obri powerbanky a kola s minimalni baterkou. U typickych zastupcu je to u tech e-kol o rad vic nez u powerbank.
Tímto přístupem bychom tedy měli zakázat všem elektromobilům vjezd do tunelů.
proč jen elektromobilům? Hoří i benzínová a naftová auta, v tunelu s komínovým efektem je to jedno. Zakažme tedy vjezd do tunelu všem autům.
Musíme být důslední a zakázat i pojízdné schody, eskalátory.
18. listopadu 1987, King’s Cross, Londýn
5. července 2025, Staroměstská, Praha
Určitě toho bude více.
Díky, pobavilo.
Jaký podíl na průřezu tunelu má vlak metra a jaký mají kamiony ve všech pruzích u tunelu silničního? Souprava metra funguje jako špunt pro proudění vzduchu, kdežto auta a kamiony jako překážka. Silniční tunel je stavěný tak, aby se dal účinně vyvětrat (kdo tomu jsou ty ventilátory pod stropem). Tunel metra takto stavěný není. Velké dopravní tunely mají tři tubusy – ten třetí servisní a evakuační. Metro takový systém nemá. Metro není stavěno tak, aby se vozy daly (snadno) evakuovat mezi stanicemi. V případě potíží je priorita dostat soupravu do stanice a až tam evakuovat. Při ražbách v 19. a… Číst vice »
Před časem jsme tu řešili problematiku garáží, nadzemních i podzemních a proč se u nás staví výrazně dražší než jsou stávající garáže třeba ve Francii či Německu. Když jsem se pídil po důvodech, jeden z hlavních byl, že u nás je v současnosti kladen vyšší důraz na požární bezpečnost. Dokonce že se připravují nové předpisy, které budou vyžadovat ještě výraznější úpravy právě kvůli parkování elektromobilů (aktivní odvod tepla a zplodin, materiály nosných konstrukcí apd.). Doprovázel to stesk nad tím, že se toho o téhle problematice zas tak moc neví, něco se dělá, ale reálně to moc testováno nebylo. Nedivil bych… Číst vice »
Možná, že u nás jsou všechny stavby pro stát, samosprávu atp. dražší, protože si stavební firmy musí do ceny připočítat také značné peníze na provize zainteresovaným politikům a úředníkům, …
OK, a kdo to bude kontrolovat?. Každý den potkávám čoklofily se psem bez košíku, revizoři se tváří, že je nevidí … Taky je to v rozporu s přepravním řádem.
Pes bez košíku zraní maximálně jednotky lidí. Baterie při zahoření ohrožuje mnohem více lidí.
Snažíte se porovnat špatné parkování u hobbymarketu s nelegálními závody v běžném provozu.
Obojí porušuje předpisy…
Já proti nápadu DPP nebrojím, ale pokud nejsou vynucována pravidla, je to jen plácnutí do vody.
Čokl je víc než bůh, to jsme nedávno viděli.
Aby to nakonec nepadlo také na vozíčkáře, kteří mají v elektrickém vozíku též baterii, to by se pak mohli přepravovat jen ty s ruční silou. Baterii mají též seniorská vozítka.
Nejsem si jistý, ale nemívají vozíčkáři a senioři olověné akumulátory, kde se nešponuje energetická hustota baterie, ale přednost má bezpečnost a odolnost?
Dávno ne, nebo rozhodně ne všichni. Možná se ještě takové vozíky najdou, ale spousta těch dnešních používá doslova stejné baterky jako e-kola. Zejména ty modely, kde je ke klasickému mechanickému vozíku (na doma) připojena „přední noha“ s motorem, baterkou a řídítky pro pohyb venku.
Plus zdravotní postižení jsou hodně různá, jsou lidi, kteří třeba chodit můžou, ale ze zdravotních důvodů ujdou jen pár desítek/stovek metrů najednou. Ti občas používají úplně běžné elektrokoloběžky nebo e-kola pro to, aby měli použitelný akční rádius. A doma třeba mechanický vozík. Není to prostě černobílé, že by byli jen lidi, kteří nemohou udělat ani krok a lidi, kteří můžou chodit zcela bez omezení. Je tam celá škála mezi.
Nešlo by kola dělit na nějaká oficiální s garancí že nebude problém a na šmejdy na které by se to vztahovalo?
No rozhodně by to byl smysluplný začátek, používat něco jako „CE“ značku na výrobky které se aspoň obtěžovaly orgánům „předložit papíry“ (dokumentaci)… otázka je co s falešnou značkou 🙁
Jenže máte značku CE, a pak značku CE-China Export. A liší se jen velikostí mezery mezi písmeny.
„ze zákazu by byly vyjmuty kompenzační pomůcky s bateriemi“
Mám to chápat tak, že ty nehoří, anebo hoří zcela neškodně???
Elektrické invalidní vozík je nezbytná potřeba člověka, který často nemůže řídit auto ani se přepravovat jinak než MHD.
Vozíků není mnoho, takže míra rizika je přijatelná.
To není zrovna moc ujištění…
Na úvodním obrázku v článku vidíte cyklistu stojícího vedle bicyklu.
Zkuste zapřemýšlet nad tím, jaké omezení znamená pro vozíčkáře takové sesednutí.
Bezpečnost je jedna věc a lidská důstojnost je věc druhá.
Jenže ty mají olověné nebo Ni-Fe baterie, a to právě z důvodů bezpečnosti. Ono mezi námi, člověk, kterému třeba chybí nohy z toho vozíku dost těžko utíká.
To dávno není pravda, moderní invalidní vozíky používají lithiové baterie
Voziky nejsou samo domo zarizeni a byva pravidelne servisovano … zpravidla
To i spousta e-kol.
Hm, těch kompenzačních pomůcek bude přibývat, a akumulátor je ve většině… navíc je v každém mobilu (kapacita průběžně stoupá), v každém tabletu, notebooku, powerbance… Takže opravdu bude potřeba se na to „podívat“ přesněji než jen plošně zakázat. Jednak by se měla stanovit „bezpečná“ hranice (kapacita/množství energie), přičemž si dovolím upozornit že na palubu letadla je povoleno bez dalšího brát 100Wh baterie (a to je pěkně prosím ku*va velký rozdíl mezi letadlem které v případě nouze má přistání v řádu desítek minut kdežto metro nízké jednotky minut a to se ještě pořád dá vystoupit i mezi stanicemi což u letadla nelze),… Číst vice »
ona samovolně vybuchuje?
V případě nevhodného zacházení může zahořet či explodovat…
Co si představujete pod pojmem nevhodné zacházení? Vy už jste někdy viděl, aby střelivo samovolně zahořelo nebo explodovalo? Doufám, že nebudeme za nevhodné zacházení považovat třeba vhození do ohně, ale i kdyby, viděl jste někdy, co se stane, když vhodíte kupř. běžný náboj 9L do ohně?
Patrně máte namysli střelivo a nikoliv munici, ale to nevadí. Jaké riziko vidíte v přepravě legálně drženého střeliva?
Nemá. Baterie může zahořet. V případě, že je její obal dostatečně těsný a pevný může se tlak uvnitř zvýšit natolik, že po překročení meze pevnosti dojde k explozi.
Střelný prach na hromádce taky neškodně blafne, ale zabalený do pevného obalu vybuchuje.
Lithiovou baterii žádným provozním způsobem nedostanete do zcela vybitého stavu, abyste ji mohl „bezpečně“ převážet. A pokud se vám to náhodou povede, můžete ji rovnou vyhodit. /od toho jsou všechny ty BMS a ochrany/ Naopak i „vybitá“ baterie (2,5V/článek) má stále dost energie na případný ohňostroj.
To není jediné. Elektrické verze kol a koloběžek zabírají zpravidla více místa. Manipulace s nimi je obecně obtížnější. A také jsou mnohem těžší. On je velký rozdíl mezi normální koloběžkou a kolem vážícím pár kilo a elektrickými verzemi, které váží desítky kil. Při prudkém brzdění nemá majitel šanci něco takového vůbec udržet, pokud se vůbec ještě sami současně drží něčeho dalšího než svého stroje. Z těchto důvodů by měly být takové stroje zakázány v celé síti pražské MHD. Pokud se navíc ještě jedná o kurýra, tak tou obrovskou kisnou zabírá další prostor. Tradiční problém také je, že cyklisti ani neví,… Číst vice »
Více místa??? Rozdíl jednotek procent (velikost, hmotnost po odepnutí baterky), zakažte celoodpružená kola, bývají větší a těžší…
Jako ano, pokud by se měly zakázat kola celkově, to bych jakžtakž pochopil, řekněme kromě speciálních skládaček. Dtto koloběžka jde dost jednoduše „složit“ a v transportním obalu (nechceme špinit cestující!) ji nikdo nemusí rozeznat od brankářské hokejky (kromě hmotnosti)…
Popravdě se ve Vašem příspěvku ztrácím. Nevím, v jakých částech píšete o normálních kolech a koloběžkách nebo o elektrických variantách. Ale ještě to trochu doupřesním – ono spojení vysoké hmotnosti, omezené manévrovatelnosti a větší velikosti způsobí, že takový stroj se špatně umisťuje. Prostě dotyčný je rád, že se do dopravního prostředku nějak narve. Že pak překáží při pohybu standardních cestujících, to už je většinou nijak netrápí, protože by to mj. ani neuzvedl A pokud trápí, tak je omezen tím, co jsem zmínil. Nesmíte mít na mysli jen ty drobné stroje, které se opravdu dají složit (i když kolik z majitelů… Číst vice »
Počítal ste to? Tipoval bych to na zkreslení tím že slušné skládačky si většinou nemusíte všimnout.
A je fakt, že jsou nějaká pravidla, jak se má kolo v metru vozit (vyhrazená plošina v soupravě…). A pokud to revizoři neumí vymáhat, považuji za zbytečné zavádět další zákaz.
Kup si pořádné elektrokolo a přestaň závidět.
Jednak – tykejte si svý starý, na to zvědavý nejsem.
Za další, můžete rozvinout tu myšlenku, že někomu elektrokolo závidím? Z čeho tak usuzujete? Bohatě si vystačím s MHD a nemám potřebu si kupovat pro mě naprosto zbytečný krám, který bych nijak nevyužil. A napsal jsem zcela relevantní argumenty, proč mi tyto krámy v MHD vadí, vy jste se jakoukoliv argumentací ani nenamáhal.
Závist je špatná, ale zatemněný a jednoduchý mozek ještě horší.
Asi rozumné, ono se nemusí nic stát 20 let a pak to jednou blafne a sto lidí se tam může ušlapat jenom v panice, když to bude ve špičce…
Ono bude veselo až jednou něco zahoří v alpských tunelech takhle…
Požárů v tunelech bylo několik, nejhorší v lanovce na Kaprun…….
Hm, Kaprun byla pozemní dráha (elektrická) ale k zahoření nepotřebovala ani baterky, ani samo elektrické napájení, ale „pouhý“ ventilátor v (neobsazené) kabině a hořlavé vnitřní materiály…
Který byl určený do místností (koupelny, atp.) nikoli k zástavbě do dopravních prostředků. Nebyl zkrátka stavěný na otřesy a vibrace, ke kterým při jízdě vozidla dochází. Jeho poškození (zborcení) pak způsobilo požár. Ono kdyby do něj někdo párkrát denně v té koupelně kopnul, tak by se asi taky jednou vzňal.
Mýlíte se, nejhorší byl požár soupravy metra v Baku.
Vlaky, které jezdí dlouhými tunely nad 5 km a nad 25 km mají mnoho protipožárních opatření: oddělené požární úseky, signalizaci, zdvojený pohon, upravenou klimatizaci s klapkami, všechny nekovové díly vlaku musí být testovány na hoření a musí být netoxické, atd
Jasný, a to máte na klasický požár. Neuhasitelná chemická reakce v baterce e-auta / koloběžky je jiná liga ve všech směrech.
Kdo nevěří, bouchněte si na dvoře hřebíkem do staré powerbanky a podělte se o výsledek. (brýle a rukavice!)
Podobá se to zhruba nádobě turistického plynového vařiče či grilu?
https://www.youtube.com/shorts/YAZvqlNTSKY
Ja bych zakazal i kardiostymulatory
Já bych zakázal pravopysné chiby.
Chvályhodná iniciativa. A s těma stěnama proti pádu slepých, nešťastných, sjetých, či prostě b*bých do kolejiště už nějak pokročili? Protože to se neděje předloni a v Madridu, ale v Praze a furt…
Jste mimo téma.
Ve Vídni jsou ve špičce zakázána všechna kola
V Mnichově elektro kola komplet
Šlapací kolo proč ne, když je pumpička znaven, ať se tedy sveze, ale baterkáč tam tu baterku má aby se mu lehčeji jelo, tak žádné ohrožování krtka a šup na povrch.
A je po tom povrchu kudy bezpečně projet? Třeba přes P2 a podobný „nejsešautonemášpráva“ městské části?
A co když má poruchu a potřebuje kolo dopravit domů nebo do servisu? Když jsem si udělal z předního totální osmičku v Karlíně, taky jsem byl rád, že mě tramvaják vzal do skoro prázdný tramvaje i v místech, kde kola oficiálně povolený nejsou…
.
Jasné, porucha na elektrokole, kde může být tím tuplem vadná baterka a pojďme s tím ráno do špičky do metra, ať riskuji poranění a dušení co největšího maxima lidí….
I e-kolo je kolo, může být nepojízdné z mnoha důvodů, které s elektropohonem vůbec nesouvisí. Třeba právě osmička z ráfku, rozervanej plášť nebo jinej neopravitelnej defekt, přetrženej řetěz, porucha přehazovačky, atd. atd.
Jo, při podezření na poruchu baterie bych se metru i jiným hromadným dopravním prostředkům jednoznačně vyhnul. A jo, osvěta o tom, že při podezření na poruchu baterie je s ní třeba zacházet jako s velmi nebezpečným předmětem by bylo na místě. Ale je to výrazně méně častá porucha než ty, které mohou potrefit i klasické kolo bez dopomoci.
Jestli je to na povrchu nebezpečné, tak by možná bylo dobré napnout úsilí tím směrem a změnit to. Vyřešit to vytvořením nebezpečného prostředí ještě jinde asi není úplně žádoucí stav.
Kéž by, spíš ten zákaz (jakkoli pochopitelnej) bude úplně bez náhrady a bude to jen další střípek do mozaiky toho, proč je Praha cyklodopravě tak nepřátelská a proč je přehlcená auty. Ono se těch kol do metra ani moc nevejde, nedá se počítat s tím, že by to byla nějaká použitelná kapacitní alternativa k dobré infra na povrchu (jak nás tu občas někteří lidé z DPP přesvědčují, když tu infra na povrchu likvidují), ale pro výjimečné případy proč ne.
Tady s vámi výjimečně nesouhlasím, pro takovéto výjimečné situace (porucha atd.) může dotyčný využít povrchovou MHD a netahat to do podzemí.
A ano, bylo by krásné, kdyby se na elektrokole dalo projet celé město napříč po cyklostezkách 25 km/h…
Podle pravidel nemůže, protože do busu s kolem nesmí a do tramvají jen mimo centrum a většinou jen směrem z centra ven. Plus by ta cesta byla často daleko složitější, se spoustou přestupů, atd. Já měl tehdy kliku, že jsem to měl domů přímou tramvají (poté, co jsem to nepojízdné kolo přes Hlávkův most přenesl na rameni), která navíc jela skoro prázdná, takže to řidič neřešil, že ho mám na plošině už od Strossu. Jak píšu výš, se zákazem do metra by se dalo souhlasit, ale chtělo by to patřičnou náhradu. Dosud ta přeprava v metru slouží jako zmírnění problémů… Číst vice »
Poruchu/servis/nákup nového kola jsem řešil pomocí Rekol (MHD v Praze nepoužívám). Také jsem si jednou půjčil od kamaráda skládací kolo a pak jsem ho „opačným směrem“ dovezl na nosiči (obdobně a asi i pohodlněji by to šlo s koloběžkou). Vždycky se dá poradit, chce to jen být kreativní 🙂
Jasně, že to vždycky jde jinak, dá se taky půjčit sdílený auto nebo jet vlastním, atd. Ale to řešení s MHD je prostě často elegantní, rychlý a šetrný pro vlastní peněženku i město. Zejména když už má člověk roční kupon z jiných důvodů.
A kdyz bude lijak, nebo baterkac bydli treba v Hlubocepech a rad by s tim kolem do Klanovic z Masarycky, tak take tam ma doslapat, ac na to nema pul dne.
Jedine k cemu tohle povede je, ze o to vic bude zas aut v ulicich, kdyz elekteokola budou zabanovana v MHD, skoda.
Když je přeháňka, nejsem vybaven a nechci zmoknout, tak chvíli počkám. Když leje celý den, tak se buď patřičně obleču a jedu, nebo kolo vůbec netahám ven. Jestli to baterkáč jede z Klánovic do Masaryčky půl dne, tak je s ním asi něco v nepořádku. Pak to vypadá, že Pražáci nic nevydrží. Zbytek ČR krtka nemá, někde není ani MHD a lidi normálně fungují.
Ty mamľas papľuhovatý, zvyšok ČR nemá 21,5 km vzdušnou čiarou (a 26,5 km na doporučenej trase na bicykli) medzi dvoma krajmi mesta (Zličín–Černý Most).
27 km jede baterkáč 12 hodin? Jinak takové vzdálenosti už se ve zvyšku ČR jezdí při denní potřebě spíš něčím větším, než je kolo. A Praha je na to, na rozdíl od kdejakých Horních Kozodírek, lépe vybavena.
To je přesně to, co vám uniká. Že je kravina chtít, aby všichni za každou cenu urazili celou cestu jedním způsobem dopravy (ať je to kolo, koloběžka, MHD nebo auto. Přicházíte tím o spoustu možných úspor. Je spousta cest, kde je nejvýhodnější (pro toho člověka i pro okolí) kombinovat na jedné cestě víc druhů dopravy. Slabinou hromadné dopravy je obvykle první (a někdy i poslední) kus cesty. Naopak bývá silná v té prostřední části. Auta jsou silné na tom začátku a konci, velmi problematická tam, kde jsou přepravní proudy silnější, protože zabíraj moc prostoru. Kola, koloběžky a podobně jsou skvělý… Číst vice »
Elektro panika. Baterky nehoří, pokud se nenabíjí nebo nejsou “aktivní”. To bychom museli zakázat i telefony.
přesně tak. proč letušky žádají cestující, aby při letu měli mobil pod kontrolou
v první řadě zkuste srovnat velikost (kapacitu) baterky v mobilu, a velikost baterky na kole.
A baterky samozřejmě, typicky např. v případě závady, zkratu či externího poškození , chytají velmi rády
Také riziko, že se voda za deště dostane do baterie elektrokola je mnohem vyšší. Mířím na elektrochemickou korozi.
A ten případ z Madridu bylo prosím pěkně co?
U každého požárního rizika se počítá požární zatížení. Baterie mobilního telefonu je výrazně menší co do kapacity a pracuje s mnohem menším napětím.
Našel jsem iPhone 6 o napětí 3,8 V a pro elektrokolo napětí 36 V. Pak ještě Apérhodiny a jsme u toho, že 1 elektrokolo vydá za 50 až 100 mobilů a to se držím s odhadem hodně při zdi.
Pokud chcete srovnávat, doporučuji Watthodiny, Wh, ve vašem případě napětí krát Ampérhodiny.
Elektrokoloběžky jsou dosti náročným využitím pro baterky. Dost energie na velký požár v kombinaci s poměrně náročnými provozními podmínkami (střídání teplot, vlhkosti, rázy, atd.). Zároveň je to ale spotřební zboží s velkým tlakem na cenu a nemožností „utopit“ moc náklady, takže mnohdy nemají odpovídající BMS. Výsledkem je nepoměrně větší pravděpodobnost pro poškození článku a jeho zahoření.
Nebo nezažijí mechanický stres, třeba nějaké drncání na schodech, pád kola…
Oproti telefonu je rozdíl v kapacitě (a tedy uložené energii) diametrální.
Hmm jako vzhledem k tomu, co s ebajkem dělám je s podivem, že jsem se už nevznítil. Ale zase je to technika od celkem známé japonské cyklo značky bez úprav, jak to výrobce zamýšlel. Bude zajímavý, jak se to bude vyvíjet, ebajk bez baterky žádné riziko není a soud to smete, pokud nezakážou přepravu baterek nad třeba 100Wh, tak jsou prakticky bezmocný. A některé sportovnější kola, třeba gravely s lehkou elektro přípomocí skoro ani nejsou poznat. Jako jestli není na čase se zeptat třeba ČD, jestli s ekolem mají nějaký takový incident, vzhledem k tomu, kolik jich odvezou a že… Číst vice »
Hodnocení rizika není o tom kolik toho shořelo, ale jak velké riziko je a) že se to vznítí, b) že to bude mít fatální následky. a) údaje k Li-Ion bateriím jsou docela dostupné a je na to zpracována spousta prací. Therma runaway rozhodně zažívají. Není to extrémní vzhledem k jejich počtu, ale není to přehlédnutelné riziko jak lze sledovat třeba v letectví, kde jsou podobné události na týdenní bázi (celosvětově). Naštěstí se mobil nebo malá powerbanka dá udržet vodou chlazená v nehořlavém kontejmentu než o energii přijde. b) ve metru je riziko při požáru enormní, na dráze je dané podílem… Číst vice »
Telefon toho zažije. V kapse cyklisty při tom zmiňovaném, adaptéry i kabely od bastlířů z alíka, Turek ho nechá kolovat v hospodě.
Podle mě je proto rozdíl mezi počtem vznícených mobilů / tabletů / notebooků a powerbank. Protože to první výrobci dost sledují (jednak certifikace a také pověst) a pak jsou to powerbanky z Alíka či kdo ví odkud s pochybnou kvalitou baterie i kontrolní elektroniky, které se vzněcují násobně častěji.
Porovnáváte nádrž od mopedu s nádrží u Ferrari.
Asi to riziko je jak dokládají příklady, stejně jako jiné baterie v uzavřených prostorech, ale teda pro sebe vidím jako větší riziko když nastoupí velký pes nebo opilý člověk, předpisy nepředpisy. Od koloběžky jsem do jiného vagonu ještě nepřecházel.
Já jsem také neslyšel o tom, že by nějaký pes nebo ochmelka explodoval. Baterky na koloběžkách to dělají docela často.
Rozhodně je v ČR násobně víc incidentů od ochmelků a psů než požárů koloběžek.
Kdyby raději řešili ty zábrany na nástupištích, aby jim lidi nepadali/neskákali pod vlak…
Tak. Ještě zavést pro vlaky. Bicyklisti ať si jezdí na svých bicyklech.
A když chcou vlakem, tak hezky kolo na naftu
Mazut voní víc 😛
Vy do těch vlaků s kolem nemusíte, když nechcete. 😉 Já si ho převezu vlakem, pokud uznám za vhodné.
… a ostatní mají nohy, tak ať si chodí po svých nohách…
Nádražníci by pak konečně měli vlaky jen pro sebe…
Jsem pro, zakázat BEBU.
Elektrické invalidní vozíky mají podobnou baterii jako elektrokola. Budou se zakazovat také ? Když baterii z kola vyjmu a dám ji do batohu, tak pak je to v pořádku? Nebo se nebudou moci přepravovat baterie určité kapacity? Tolik otázek..
Ohledně vozíků, píše se v článku, že by se jich to netýkalo. Nicméně celé je to zatím v úrovni diskuze.
Já vám nevím, ale invalida jinou možnost jaksi nemá, než jet na vozíku. A věřte tomu, že mnozí by rádi ten bicykl i vodili, kdyby jim nohy začaly opět sloužit. V tomto má aktivní cyklista daleko více možností.
Otázka je, kolik lidí pojede na elektrickém vozíku ročně metrem? A kolik se přepravuje denně metrem elektrokol a elektrokolobezek?
Druhá věc je, že jsem neslyšel o požáru elektrického vozíku, kdežto u elektrokol a elektrokoloběžek je poměrně běžná událost, i když většinou je důvod nabíjení.
Elektrický invalidní vozík je nezbytná potřeba člověka, který často nemůže řídit auto.
Vozíků není mnoho, takže míra rizika je přijatelná.
Super, ale nemusí jet metrem.
Kéž by, bohužel pražská MHD je, zejména na těch okrajích kde nejsou tramvaje, dělaná tak, že jiná cesta než metro často není, nebo je extrémně nepraktická. A to i pro člověka, který se nepotřebuje vyhýbat některým zastávkám, atd. z důvodu jejich bariérovosti.
Autobaterii si můžu do metra vzít. Pod každým vozem je několik baterek. Pokud je baterie v pořádku, sama od sebe nezačne hořet.
Typická olověná autobaterie je plná vody, tam je nebezpečí požáru oproti lithiové s organickým elektrolytem minimální.
Baterie vozů metra procházejí pravidelnými zkouškami, na rozdíl od elektrokol či powerbank cestujících.
Vozy metra nemají lithiové baterie.
Olověné ani NiMh a podobné typy (snadno) nehoří.
Problém je, že do Lithiových baterek není vidět, to procento co hoři je sice extrémně malé, ale svět je plných lithiových baterií a tím pravděpodobnost roste a roste i tím, že v zařízení nemusí být instalovaná zrovna kvalitní baterie. Navíc třeba zrovna ta kola mají extrémní zásobu energie, která když se při selhání baterie uvolní tak to musí stát za to. Stačí mobil a tam je proti tomu pidibaterčička.
To je otázka času, už tu máme bateriové vlaky ve kterých JSOU Litiové baterky s kapacitou ještě o dva řády vyšší než ty „extrémní“ koloběžky…
Ono jsem dost zásadní rozdíl i mezi různými typy lithiových baterií navzájem.
Ty typu NMC co se nejčastěji využívají v běžné elektronice mají vysokou energetickou hustotu ale zároveň taky mnohem menší stabilitu.
Naopak v RegioPanterech se využívají baterie typu LTO, které sice mají menší kapacitu, ale zase zvládnou více cyklů a jsou z požárního pohledu odolnější.
Navíc baterie a jejich umístění ve vlaku budou přece jen jinak požárně certifikované než no name powerbanky nebo čínské koloběžky.
V trakci vlaků jsou ovšem použity průmyslové baterie, což je úplně jiná konstrukce než spotřební články, to se pozná i na počtu cyklů, které se liší o řády a proudová tolerance, ale ty drážní budou také certifikované a pod přísným dohledem při výrobě a akceptaci. Elektronika co a software je sleduje také jistě bude hodně propracovaný, aby zajistil mnoho let životnosti. Ve vozidlech často baterie třeba typu LTO (Lithium Titanát Oxid), které jsou mnohem stabilnější na úkor mení kapacitu k hmotnosti. Kromě toho jsem si jistý, že je jsou ty vozidlové battery packy z oceli v nehořlavém provedení, takže by… Číst vice »
Olověná baterie si sebou nevozí chemicky vázaný kyslík…
Vozí. Akorát oxid olovičitý začne uvolňovat kyslík, až když se vyvaří všechen elektrolyt, který je mimochodem taky z většiny chemicky vázaný kyslík.
Liské tělo taky obsahuje chemicky vázaný kyslík. Jenže na termický rozklad vody na atomární vodík a kyslík je potřeba vyší teplota než na svařování ocele.
Olověnou baterii najdete v každém autě se spalovákem a děje se to? Neděje. Honíte duchy.
To je jako říct, že je plná chemicky vázaného kyslíku PETka vody. Záleží jak dobrý oxidant daná sloučenina je. U olověné baterie reálné nebezpečí vznícení imho neexistuje, dokud ji nezačnete nabíjet.
No olověný akumulátor je trošku něco jiného že.
Takže zakážeme elektrokola a elektrokoloběžky vyjma kompenzačních pomůcek. Schválně za jak dlouho vznikne písnička Řiditel metra
To není vozejk, mladej, tohleto je nějákej fejk,
to je elektrokolo a s tím nesmíš do vozu metra,
jó ten kdo má elektrokolo, tak musí jít z kola ven,
musím na všechny brát stejnýho metra.
To by se dompřepravních podmínek muselo dát, že zachycený zakázaný předmět propadá DPP bez možnosti odvolání. Jinak to lidi respektovat nenudou.
Nikoli DPP, ale zřizovateli, tedy městu Praze.
To by bylo v rozporu nejen se zákonem, ale dokonce i s LZPS, která zaručuje právo na soudní přezkum.
Nezaručuje. Zaručuje právo se domáhat svého práva u soudu (a u omezení vlastnicého práva soud nijak nepotřebuje, jen aby bylo na základě zákona).
V praxi by to ale asi dopadlo stejně (nemám právo se odvolat proti propadnutí, žaluji DP o vydání věci).
A DP bude ve věci propadnutí vystupovat jako správní orgán a vydávat správní rozhodnutí?