dkv_obrazok

„Když to nejde po dobrém, tak to bude po zlém.“ Odpůrci trati na letiště se nevzdávají, stěžují si na přístup SŽ

Úpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Proti projektu chce spolek dál bojovat za každou cenu. SŽ reagovala přerušením územního řízení a prodloužením EIA.

Odebírat
Upozornit na
guest
101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Největší problém je styl komunikace SŽ v této věci, zamlžování, vyhrožování, manipulace…

Projektak

Tak díky za další zdržení stavby. Stale tak budu jezdit autem a kudy budu objíždět kolony?

Projektak

Samozřejmě přes Liboc

Scuppaug

Projekt se táhne od 80. let, proto by se k němu měl vyjádřovat pouze ten, kdo v oblasti bydlel v té době.
Všichni ostatní museli vědět, co je tam bude čekat.

Kolbaba

To už není normální. Vypadá to na taxikářskou mafii v pozadí, případně silniční lobby, které by tak nastala konkurence. V kombinaci s neprůrazností SŽ a zastaveným financováním této stavby od končící vlády je to poměrně tristní situace. Tady se fakt nic nového nedá postavit, pokud to není pro auta. Ať se už všichni problémáři chytnou za ruce a jdou se navzájem do pralesa kopat do zadku.

MajsterN

To nevím, ale městský okruh a dálniční síť se staví taky dohromady sto let, takže to nebude unikátní pro vlak.

Přípravář

Ježíšmarjá, proberte se. ŘSD tady staví megadálnice 4-6 pruhy + přestavbu staré jedničky, kdežto SŽ tady staví pomalodráhy podle devadesátkových či osmdesátkových (koncepčně) projektů. PRAK, Brno – Přerov, ODSun Brna.

30 minut do Kladna na 30 km je už tak strašná jízdní doba (RYCHLÍKU) a cestovní vzhledem k polohám stanic v Kladně ještě horší… ŘSD dělá MUK na dálnicích po pár kilometrech, tady není MÚK v Bubnech a některé vlaky budou končit na Veleslavíně.

Prostě je strašné, že ŘSD umí stavět kapacitní stavby pro rychlou silniční dopravu, kdežto SŽ staví drahé kočkopsy jako Brno – Přerov nebo tuto drahou pomalotrať…

Petr Šimek

Sorry, ale přestože Zkáza Železnic je tragická organizace, tak tohle jsou strašný kecy. Srovnávat silnici a železnici není možné. Železnice je úplně na jiné úrovni a to jak náročností, tak i cenově. Ano, rozhodně to SŽ nedělá ideálně a dá se jí vyčítat mnohé, ale srovnávat ji s ŘSD je absolutní nesmysl.

J.K.

Protestuje proti tomu vůbec někdo kdo bydlí přímo u toho?

Aby to nebylo jako u Výtoně, že reální místní samozřejmě chtěli nový most kvůli tichu. Ale po dvou letech jeho projektování zvítězí UNESCO a Instagram a rachot tam bude na věčné časy…

Ondra

Zrovna Výtoň je fakt blbý příklad. Vždyť ta petice vzešla přímo od místních. Nehledě na to že rekonstrukce, které se SŽ bránila jak čert kříže je podle jednoho z posudků rychlejší i levnější.

Andrej

To opravdu není. To už dnes snad netvrdí ani samotní petičníci.

Tomáš Záruba

“ Stane se z toho dálnice, co povede prostředkem města,”

Komediant. To asi nemyslel ani Prahu ani dálnici… Myslím, že někdo ze Spořilova apod. by si s ním byt klidně vyměnil.

A nejhorší je, že jim nejspíš jde hlavně o parkovací místa…

Jan Čermák

Číňani postavili mezi lety 2008 a 2020 8000 km VRT. Češi už 35 let diskutují o 20 km obyčejné dvojkolejné trati na největší a nejdůležitější letiště. To není demokracie. To je bezohlednost ,malost , sobectví a hloupost.

Jan

No, Liboc a Ruzyně jen chtějí to, co dostala Ořechovka

Jan Čermák

Bezohlednost malost a sobectví. Je jedno jestli na Ořechovce nebo v Písku. My to tady nechceme. To je to jediné co se tu dozvíš. Tahle země jako by nikoho nezajímala. Jen svůj prospěch. Nejsou my a oni. Všechno se to staví z daní. Za naše peníze.

Jan

Co je špatného na tom, chtít stejné podmínky jako jiní?

off

Jde o to jací „jiní“. Myslíte ty v Holešovicích, co mají estakádu v úrovni druhého patra 10 metrů u baráku? Nebo ty, co bydlí třeba kolem Evropské, kde jim po okny denně projedou stovky autobusů? Nebo od teď budou všechny dopravní stavby v tunelu, protože „jiní to tak mají“?

Zapa

Předpokládám ale, že když si pan Papež pořizoval nemovitost v Naardenské, tak tam ten vlak zaregistroval, stejně jako musel vědět, co se tam plánuje. A tunel to tedy nikdy nebyl.

Petr Šimek

Samozřejmě, že věděl. Ty budovy, ve kterých bydlí, jsou mladší než projekty na rychlodráhu na letiště. Pan papež je jen věčný prudič a stěžovatel, který nemá v životě nic jiného na práci, než vysírat.

Jan

Na jiných částech to šlo změnit. Byl původní projekt úseku Dejvice – Veleslavín tunel?

Petr Šimek

Šlo to změnit, ano. Ale proto, že se místní ozvali včas. Nezačali prudit v poslední možný moment ve chvíli, kdy už se utratily za projekt stovky milionů.

Jan

Tipuju, že to bylo tak, že všem řekli, že to nejde změnit. Tihle to skousli, ale Ořechovka si změnu vymohla i když to „nešlo“. Tak tihle chtěji taky.
Chybu SŽ vidím v tom, že vůbec ustoupila Ořechovce. Tohle je důsledek.

Jan

BTW, stejně a ještě víc budou rezonovat Kupkovy tunely na VRT

tarten

Kolik týdnů se ještě bude hrát na Kupkův tunel?

ZÁKOS

Ořechovka sice samozřejmě nějaké „ohleduplné“ řešení rozhodně zaslouží, ale ty manévry, které z toho nakonec vznikly, rozhodně adekvátní nejsou – navíc tím i sami sobě zlikvidovali možnost zřídit tam i nějakou další zastávku. Ani to ale není důvod pro stavbu dodatečně požadovaného tunelu v Liboci, když jej navíc původně ani nikdo nepožadoval: železnice přece není metro, které navíc i leckde ve světě také jezdí na povrchu, a to i v zástavbě.

Jan

Jestliže dostanou nějaké zacházení jedni, mají jej dostat všichni.

Petr

Ten projekt se za těch 20let podstatně změnil k horšímu. O tom SŽ nemluví. Také tehdy bylo plánováno metro souběžně s tratí.

mgr.pavel

Zaplatí si ty vyřvané věcí Ořechovka, Liboc nebo Ruzyně?

Proč já mám ze svých daní platit nějaké extra zacházení s nejuřvanějšími lidmi v okolí?

Jan

Nezaplatí si to ani jedni. To ale nedává důvod jednoho zvýhodňovat.

ZÁKOS

Tady se ovšem žádné zvýhodňování nekoná, a N.B. na úkor někoho jiného: všichni měli stejnou možnost ozvat se včas se svými připomínkami.

Petr

Však se také Liboc ozvala již v roce 2008…

Nose Peak

V Číně vlastní veškerė pozemky stát nebo obce. Soukromé vlastnictví půdy tam vůbec neexistuje…

Tady by to holt chtělo všechno vyvlastnit za dvojnásobek tržní ceny, zbořit, postavit trať, kolem zastávky nastavět výškovou zástavbu a zisky z prodeje bytů by to celé zaplatily.

MajsterN

Ne, Čína soukromý pozemky vykupuje za ceny vyšší než tržní (to nedělá ani ČR), a v praxi moc nevyvlastňuje.
Občas se objeví takový ten jeden barák, kolem kterého je 1m vedle obtočená dálnice – neprodal, tak mu to postavili hned za okno, kolem.

https://static.independent.co.uk/2025/01/24/09/Jam_Press_JMP616346.jpg?quality=75&width=1368&auto=webp

Martin Hroch

Nedělá ani ČR? Však při výkupu jsou ceny i 8x vyšší jak tržní. Obvykle tedy tak 2-4x vyšší.

Jan

Tržních cen to zdaleka nedosahuje. Odpuchuje se to od jakési virtuální běžné ceny. Za to, co dostanete si adekvátní náhradu ani zdaleka nekoupíte.

Spirit96

V Číně jsou veškeré pozemky v majetku státu. Občan si je pouze může pronajmout na určitou dobu. U firem býval pronájem na 99 let. Jak je to pro normální občany, to si bohužel nyní nepamatuji.

Horst

Tohle je opravdu jak budování dráhy přes loviště Komančů. S nimi dohoda nebude. Argumentují jen svými dojmy a chtěním. Ta dráha tam vede 150 let. Generace lidí se na vlaky dívaly, jezdily jimi. Děti chodily s prarodiči ke sraňkům a mávaly fírovi, aby jim zahoukal. Divná doba je dneska.
Veřejný zájem existuje a nesmí být blokován svévolnými postoji laiků.

Jan

Tak přistupujme k úseku Dejvice – Veleslavín a Veleslavín – Ruzyně stejně a dejme stejný rozpočet na kilometr kolejí.

Frantisek X

Jsem pro. Aspoň by se ušetřilo za ten megalomanský tunel, který si tam vymohli, ještě souběžně se metrem.

Petr K

Přesně tak. To byla uhelná dráha, po které se vozilo kladenské uhlí například do holešovické elektrárny a průmyslových podniků v Libni, Karlíně atd. Běžně tam jezdily těžké nákladní vlaky i s ocelí z kladenských oceláren do Buben, kde bylo seřazovací nádraží a výtopna. Nejdřív pára, pak diesely. Takový diesel pod plným výkonem do kopce z Dejvic do Veleslavína a dál, to bylo něco, až se třásly okna. A takový „spolkáčci“ tenkrát drželi pusinky a chodili mávat na prvního máje za další rozvoj. Nevím, co je tam tak důležitého – směska původních vil, socreláckých paneláčků a „nové sídliště“, kde si někdo… Číst vice »

Frantisek X

Totéž bylo řečeno i v úseku Dejvice – Veleslavín, přesto se tam naplánoval megalomanský dvoukolejný tunel úplně mimo.

ZÁKOS

Ta část Prahy 6 je asi nějaká zakletá (nebo možná spíš prokletá): stačí připomenout kousek vedle tramvaj sídlištěm na Dědině. Jsou to opravdu zbytečné „šprajcy“, zejména když se jim SŽ tentokrát skutečně zjevně snažila vyjít vstříc pozitivními úpravami původního řešení – místo aby měli radost z obnovení dávné zastávky a umožnění využívat „S-bahn“ jezdící v krátkém intervalu rychle až do centra, tak jen zbytečně kalí vodu a chtějí plýtvat financemi, které by bylo lépe využít účelněji jinde. Jakkoli ve velké většině podobných případů podporuji protestující strany, protože vidím, že by tam mohla a měla být realizována lepší, prospěšnější a často… Číst vice »

Jan

Evidentně šlo vyjít vstříc ještě víc. Třeba jako na jiných částech této trati.

Pat

ALE PATNÁCT LET ZPÁTKY NE DVA ROKY PŘED STAVBOU

Petr

Vy tam bydlite? Máte velmi málo povrchních informací.

Cikcak

Chápu co nechtějí – betonové koryto protihlukových stěn.
Je hezké, že to má být porostlé zelení – ale to funguje na vizualizacích. V reálu se o to musí někdo starat, stojí to prachy, porostlé to bude možná za x let a kdoví jestli. Mnohem pravděpodobnější scénář je ohyzdné posprejované betonové monstrum.
Mám z toho dojem, že ty vlaky by až tolik nevadily. Proti hluku vás ale budeme chránit stůj co stůj, a běda vám, jestli se vám to nebude líbit, běda vám !

Petr OK3DC

Bohužel, rezidentura bude stále zvedat hlavy a to i přes dávno existující územní plán, dokonce už jednou přepracovaný.
A to se ještě téměř nehráblo. To se potom objeví vzácný brouk, krasová propadlina, pravěké tábořiště … etc.
“ Veřejný zájem existuje a nesmí být blokován svévolnými postoji laiků.“ Tu větu tesat do kamene !
Ale – Již brzy !

Zlámalík

No, pozor na laiky. Mají na svoji blbost nárok a někdo jim chce dokonce umožnit poměrné zastoupení na správě státu:
https://www.irozhlas.cz/komentare/jak-zvladne-87-procent-vysokoskolaku-ve-snemovne-reprezentovat-vsechny-ostatni_2510190630_elev

maaaca

Pražská Kaštanka…

ZÁKOS

Poukazovat na „rozdělení ¨zemí“ je (eufemisticky řečeno) dost nešťastné, protože to území nebylo od vzniku „buštěhradky“ úplně souvislé vlastně nikdy a jakoukoli souvislost ztratilo definitivně vybudováním protihlukových opatření před už dost dlouhou dobou, takže území na obou stranách dráhy fungují odděleně už dávno a nabízené návrhy na jejich propojení jsou zjevně přínosem. Bohužel v tomto případě jde zjevně jen o zbytečně velké „šprajcy“ obou stran, ale na rozdíl třeba od „kauzy Havránková“ tohle skončí spíše prohrou toho spolku a v nejlepším případě realizací těch úprav původního řešení, protože zakopání trati by bylo skutečně značně komplikované a hlavně příliš drahé. A… Číst vice »

Jan

Mohu se zeptat , kde jsou ta protihluková opatření? Především v dnes propojeném území P10 – P12? Tam, kde stojí PHS dnes nikdy napojené území nebylo

ZÁKOS

Liboc je v Praze 6 a PHS podél sídliště u Naardenské ulice je dokonce patrná i v mapě …

Jan

PHS končí právě P10, což umožňuje nerušený průchod a scelené území mezi P10 a P12

ZÁKOS

Aha, vy myslíte přejezdy a ne pražské MČ – to ovšem z vašeho příspěvku nebylo na první pohled jasné, takže se omlouvám, že jsem to hned nepochopil.
Mezi těmi přejezdy sice PHS skutečně není, ale přecházení kolejí kdekoli stejně není povoleno, takže odvolávat se na ně stejně nelze – lze napadat jedině vizuální překážku, která by výstavbou protihlukových opatření skutečně vznikla, ale nějaká protihluková opatření by tam ovšem měla asi stejně existovat už dnes, takže kdyby jim je tam SŽ třeba z trucu postavila už teď, nepomohli by si stejně.

Miloslav

Protihluková opatření nemusí být nutně vysoká zeď. Sice to na SŽ moc nechtějí, ale jsou i lepší možnosti

JirkaA

Já vidím problém v tom že o kousek vedle to jde zahloubit ať to stojí co to stojí a jinde to najednou nejednou nejde…… Kvůli křiklounům nejde zjevně opravit Vyšehradský most protože se SŽ a MD potentočkovala a tady bude SŽ machrovat…… Tyto problémy si SŽ zbytečně vyrábí sama….

JirkaA

Oprava: nejde zjevně vyměnit a postavi starý most který je zenitem za nový, moderní a tichý most

Frantisek X

Jenže i u toho mostu si to podělali naprostou arogancí. Rozdíl je v tom, že most chtěla SŽ nový, zatímco vedení tratě Dejvicemi staré. Přitom kdyby most řešili včas, mohl být vyspraven a doplněn starý, stejně tak trať Dejvicemi (doplněná případně nejvýše druhou kolejí v tunelu pod první, nešlo-li by jinak).

Petr Šimek

Pan Papež měl mnoho let na to si prosadit zahloubení, jako pod ořechovkou. Tam se místní nepostavili na hlavu nedávno, jako prudič papež, ale v době, kdy to mělo smysl.

Teď už fakt není čas ani peníze měnit řešení. Znamenalo by to kompletní přeprojektování 2 nádraží, jedné zastávky, mnoha kilometrů trati a návazností. To by stavbu posunulo klidně o dalších 5 až 10 let.

Přípravář

ten projekt je už tak zpožděný, cca 30 let, a tak drahý, že naopak je potřeba ho zahodit a hledat něco lepšího. Za 130 mld+ tohle fakt ne…

ten projekt měl smysl jako povrchové levné zdvojkolejnění a elektrizace, ale jako paralelní metro, které vzápětí přejde v klikatici na 75 km/h…

jet na letiště systémově půl hodiny a stejně tolik do Kladna, spolu s polohou nádraží v Kladně není adekvátní druhé polovině dvacátéhoprvního století

Točvolant1234

Projekt sice není ideální, ale stát nesere prachy, aby rozdělané projekty zahazoval a nahrazoval je jinými, brutálně drahými. Staví se to prostě tak, aby to bylo ufinancovatelné. Vy i dle vašich ostatních komentářů žijete v pohádce. Což je sice krásné, ale s realitou se to moc nepotkává

Petr

Očividně nevite třeba o tom jednom jediném plánovaném podjezdu s normální dopravou, opatřeném světelnou křižovatkou o predikované intenzitě dopravy 18000 aut denně – k nahlédnutí v PD.

Honza

Nemají v tom prsty i taxikáři z letiště,.co tučně vydělávají na tůristech? 😂

Přípravář

SŽ tady rajtuje na dávno mrtvém koni. Po prodloužení metra na Veleslavín, původník PRAK ztratl dopravní význam. Je to megadrahé zdvojkolejnění koňky. Je potřeba nová trať v přímé stopě (ne současná klikatice, která důsledně míjí všechny důležité cíle) zapojená do Nového spojení 2 – a to někde v prostoru Andělu.

Lukáš

A ono se snad plánuje prodloužení metra na letiště? 😀 Aha, neplánuje.

Pastelkou v mapě nakreslíte kdeco, ale mohlo by to dopadnout jak tunel na Beroun – ten se také řeší už 20 let. Navíc to Nové spojení 2 dřív než v roce 2047 taky nebude.

Přípravář

Na 2047 jste přišel jak? Ze Sosnovy strategie? Tak to snad nemusíme brát vážně…

a8n

Pravda, rok 2100 se bude více blížit realitě.

Václav

Mrtvý kůň má v modelech od profilu Ruzyně největší zatížení z pražských eskových linek a to i ve výhledu k letům 2050 i 2070.

Přípravář

Dopravní model snese ledacos… stejný model ukazuje, že na Evropské ani Patočkově to neklesne…. vysvětlení? Ne taková indukce tam fakt nebude

Přípravář

A i kdyby tam to zatížení bylo, tak to neznamená, že za cenu tunelů na Ořechovce a nesmyslného zaokruhování letiště nejde vymyslet lepší řešení Kladno – letiště – centrum Prahy

Přípravář

Že Vy máte nemovitost poblíž Dlouhé míle a těšíte se na zhodnocení za neskutečný peníze daňových poplatníků…

Pat

Jak po dobrém? Vždyť čekali co nejdéle to šlo a pak začali požadovat kompletně překopat projekt. To je na mne od začátku po zlém.

Petr

Mýlíte se

J.K.

To mi připadá jak jednání s nějakým kmenem z Amazonie… Teď už tam trať přece je, nebude nová… A teď jim tam po staré trati jezdí staré diesly… A čím více to budou blokovat , tím déle budou, tak jo, no…

Jan

Na druhou stranu, teď jezdí diesly maximálně jednou za deset minut (víc se nevejde) a trať se dá v celé délce pohodlně přejít. Nová trať nabídne možná tišší vlaky (ale bude jich víc), takže celková hluková zátěž vyšší a to, že by se trať dala přejít všude, kde teď (všude) se nedá mluvit.
Jinak, SŽ udělala strategickou chybu, že někde ustoupila do tunelové varianty. Teď ji chtějí všichni.

ZÁKOS

Mýlíte se – už dávno je tam několik metrů vysoká protihluková zeď, takže s tím přecházením kdekoli už je konec dost dávno.

Jan

Mohu se zeptat kde je PHS mezi P10 a P12? Tam je to spojené území.

ZÁKOS

To území je rozdělené železnici už od dob existence koňky, tedy skoro dvě století – a proti tomu se snad chce někdo odvolávat až teď?

Jan

Nechtějí jej rozdělovat více, než je teď. Tedy žádná PHS za zachování současného hlukového zatížení a možnost (i když nelegálně) přejít.

ZÁKOS

Vraťme se na stromy – nic lepšího se k těm vyšim připomínkám nedá dodat.

mgr.pavel

Vážně se zde bijete pro zachování NELEGÁLNÍ ČINNOSTI???

OK, půjdu vás asi vykrást a když se vám to nebude líbit, začnu řvát že chci svou činnost zachovat.

Roman

Trať můžete přecházet jenom v místech kde je to dovolené

Jan

Fyzicky můžete přecházet kdekoli, kde není dostatečně nepřekonatelná fyzická zábrana…

mgr.pavel

A pak se člověk diví, proč je na železnici tolik přejetých lidí.

Jan

Protože možnosti přejít nerespektují přirozené trasy a dávají se tak, aby to bylo co nejpohodlnější pro auta nebo železnici. Stejně jako třeba s přechody. Tam kde je trasa se dá radši zábradlí než aby se auta zdržovala přechodem.

Lukáš

Tak ta „Amazonie“ se řeší už přes třicet let. Ty koleje tam byly dřív než většina zástavby okolo.

Lukáš Novák

Tito lidé z novostaveb se nastěhovali vedle trati s vědomím, že bude přestavena, a to v podobě násobně horší než je aktuální projekt. Jsou to škodné, nic jiného. Zablokovat jim využívání jakékoliv infrastruktury, na hrubý pytel hrubá záplata.

Jan

Stejně tak lidé na Ořechovce, a helemese, tunel

ZÁKOS

Naopak: na Ořechovce je v naprosté většině území stará zástavba, kdežto podél trati v Liboci jsou nová sídliště, která se starší zástavbou na vokovické straně trati nijak nesouvisejí.

Frantisek X

Zástavba je novější než trať v obou případech, a i v Liboci/Ruzyni jsou starší domy, stejně jako v Dejvicích/Střešovicích novější. V obou případech tam nikdy nebyla taková zátěž, jakou tam plánují, nicméně v tišší variantě (a to tam dnes z dálky stejně hučí auta na Evropskě). Takže pokud drahý tunel může být dole, nedivím se, že chtějí stejný i nahoře. V obou případech je to ekonomicky i dopravně zhůvěřilost, to už se mohlo vést na letiště metro, a to zcela bez „chalupoidy“, tedy Vítězné náměstí – Červený Vrch – Petřiny – Dědina (ideálně zde jeden vestibul směrem k nádraží Ruzyně,… Číst vice »

ZÁKOS

Sice hezká vize (jen mi tam u toho metra nesedí až tak úplně ten trochu závlek na Petřiny), ale dobrá k prosazení snad ještě tak před 30+ roky – a za to, že se nic z toho nikdy prosadit nepodařilo, můžete (můžeme) „poděkovat“ tomu ódéesáckému zpanštělci Jančíkovi a jeho kamarádíčkovi Bémovi. Takže teď už je to jen pláč na špatném hrobě.

Lukáš Novák

Ne. Tihle, v domech postavených po roce 2000, se o projekt nikdy nezajímali a probudili se až někdy před rokem až před dvěma.

Petr

Hustota osídlení?

Lukáš Novák

Bývalý radní za ANO.

JirkaA

No tady je více starostaveb než novostaveb…..

ZÁKOS

Zablokování čehokoli by byla stejná hloupost, jakou je neústupnost tiho spolku – jen by to celou stavbu zdržovalo ještě více.

Jan

Mám pocit, že spolku by plně stačil kompromis, kdy by šlo pod zem asi 400 metrů trati mezi P10 a P12…

ZÁKOS

A jak to chcete dokázat? Dráha neumí jezdit výtahem a těch vašich 400 metrů tunelu by znamenalo postupné zahlubování v délce cca 3/4 km na každé straně tunelu včetně adekvátních úprav okolního terénu – to vám nedochází?

Jan

Bylo by to na kilometr dražší než Dejvice – Veleslavín?

Petr

Byl jste tam vůbec někdy nebo máte informace pouze ze satelitního snímku? Všiml jste si jak výrazně tam stoupá terén? Víte kolik promile je teď plánované stoupání z Veleslavína?

Petr

Naopak, ten projekt doznal za 20 let dost podstatných změn k horšímu.