Nová koalice zpochybňuje vysokorychlostní tratě. Okamura se bojí cen jízdenek

V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravyV roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

ANO se s SPD a Motoristy shodlo na zvýšení slev ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Skippy

Malokdo is to uvedomuje, ale hlavni cil VRT neni dostat se rychle z Brna do Prahy, ale navysit kapacitu zeleznicni site. Musime proste postavit dalsi zeleznicni trat mezi Breclavi a nemeckou hranici a kdyz uz to budeme stavet, tak je nesmysl to stavet na 100km/h. Proste potrebujeme navysit kapacitu a proto stavime (tedy zatim nestavime) VRT.

Daniel Bečvář

Troufnul bych si tvrdit, že tady si to uvědomujeme všichni. Bohužel voliči budoucích vládních stran preferují místo investic prožírání budoucnosti na slevách.

TnM

Zvolte si šašky, dostanete cirkus.

Nevím, co jste čekalk. Teď už jenom poslední zhasne.

Jarda

Takže peníze, místo investice do budoucna a do rozvoje a ekonomického přínosu, raději projíme na slevách… a to se vyplatí..no s mentalitou jejich voličů to asi bude kompatibilní

Nepovim

Pokud se nová vláda chce zastřešovat podporou růstu HDP, tak VRT maji velmi pozitivni multiplikátor plus jako bonus je možnost kofinancování z fondů EU a nepodstatné je i uvolnění kapacit stávající sítě.

Nejvyšší dopad na tvorbu HDP by nastal, pokud by se realizovaly oba sméry tj Berlin Viden pres Prahu a Norimberk-Wroclav opět přes Prahu plus na Moravě spojka VIden -Ostrava-Krakov.

Ale namísto toho dostaneme slevu pro důchodce a studenty, což k růstu HDP nepovede. A naopak tato sleva bude mit dopad na HDP záporný.

Nastal už čas hlasitě se ptát, co to Andrej sepsal?

Grossák

Představa, že by vlak byl rychlejší než auto, je pro jednu ze stran budoucí koalice zcela nepřijatelná.

Pavel Filip

Že by cesta z Brna do Berouna byla VRTkou rychlejší než autem? To se mi nějak nezdá, ale uznávám, že to vyloučené asi není. Třeba i cesta z Brna do Prahy bude v některých případech „na hraně“, zvlášť když pojedete z okrajové části města do okrajové části města, kde jsou typicky sídliště nebo „satelity“. Na nádraží a z nádraží to jsou obvykle řádově desítky minut MHD + několik minut čekání na vlak. Ale možná o chlup rychlejší to někdy VRTkou bude, to uznávám.

tarten

Do Berouna se přeci VRT neplánuje.

Pavel Filip

RS se plánuje, viz Berounský tunel. Ale uznávám, že to v tomhle případě bude ve srovnání auto/VRT poměrně těsné. Jen nezapomínejme na to, že na nádraží a z nádraží se musíme nějak dostat a není to úplně zanedbatelný čas, i ve velkých městech. Autem se můžeme typicky „rozjet“ hned z domova a někdy můžeme dojet přímo na místo, takže „šetříme čas“ na cesty z nádraží a na nádraží.

Bazo

Doufám, že páni „odborníci“ ráčí dokončit alespoň Drážďany – Praha. I Němci už dali do přípravy značné prostředky, takže případné odpískání tunelu pod Krušnými horami a zrušení VRT dále na Prahu by ČR celkem znemožnilo jako nedůvěryhodného partnera v mezinárodních dopravních projektech. Navíc by to definitivně uzavřelo naše napojení na západní VRT. Vybudování základní páteře je taky podstatné (Praha – Brno – Ostrava), ale projekt KT je opravdu zásadním spojením s Evropou pro další generace…

Skippy

Potrebujeme navysit kapacitu do Nemecka a tak tato VRT ma smysl. Snad to tedy nezariznou.

petr

Tak jsou tak 2 koaliční partneři. A ti se do toho moc nehrnou. To deklarovali v programech. Pokud někdo nesouhlasí. Asi jejich politici měli jít do vlády. A ne hrát antibabiš. Jízdné, už vidíme, jak je v podstatě dnes ČR pomalu předražená. A to ještě nemají výhodu VRT. U jednotky na 320 bych chtěl vidět servisní náklady na sedačku a km. V něčem jsou VRT třeba v Itálii špatné. Jízdné trojnásobné proti konvenčním. Díky tomu zrušeno spousta IC. Které by jely často za velmi podobný čas. A naschvály u Rv kategorie rychlíků. Právě aby ty lidi do VRT povinně nacvakaly..… Číst vice »

tarten

Servisní náklady jsou obvykle na 15 let v kupní ceně, a ta bývá zveřejněná.

Jinak je dobře, že u nás nemáme samé Apeniny.

Lukyn

Trasa Paříž Lyon která je délkou trasy i dobou cesty velmi podobná předpokládané trase Praha-Ostrava vychází při brzkém nákupu klidně i jen na €16, týden předem stále jen třeba €25 ceny velmi podobné dnešním cenám na trase Praha-Ostrava a to ta cesta trvá dvakrát tak dlouho. Předpoklad konkurence je vysoký, což potáhne ceny jízdenek hodně dolů.

xyz

https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 prakticky všechno bude v objednávce. Na rozdíl od Francie.

Mmch. vědět týden předem, kterým spojem přesně pojedu = téměř nulová flexibilita spojení.
Autem jde jet kdykoliv.

thom99

Když tam jedete za nějakým účelem, zpravidla víte, kterým spojem pojedete, protože to určuje začátek toho účelu (schůzka, práce, představení…).

xyz

Začátek možná.

S koncem už je to horší.

Radek Janata

Z toho vašeho obrázku nijak nevyplývá, že to bude v objednávce. Bude jako u tratě Praha-Ostrava. Kde se to uživí samo, stát nic objednávat nebude.

xyz

Řekl bych, že vyplývá, viz vysvětlivky vpravo dole.

„Komerční linky“ uvedeno jen u Sprinterů – což i tak je oxymorón, protože komerční linku nemůže MD předem „nalajnovat“ s konkrétní trasou a intervalem. Přeci ji objednávat nebude. 🙂

tarten

Potřebuje nějak odhadnout zájem a zhruba je naplánovat, a postavit pro ně kapacitu dráhy.

xyz

Není mi jasné, jak se dá odhadnout, že za těch X let budou dopravci preferovat komerční spojení bez obsluhy Brna hl. n. (o ničem jiném ty Sprintery nejsou, protože bez zastavení mezi Brnem a Ostravou má jet i ta „nesprinterová“ vrstva, a to mnohem častěji).

xyz

Mmch. jak se např. při dokončování VRT pozná, co se kde „uživí samo“? 🙂 Jinak vypíchnu rozdílné grafy komerčního optima vs. společenského optima co do nabízeného množství (počtu/kapacity spojů) i eventuálně nabízené ceny jízdného. Na jednu stranu se mají vložit stamiliardy do infrastruktury, na druhé straně pak může být dosaženo nižšího než toho společenského optima. V kontextu toho, že by bezzastávkové expresy mezi Prahou a Brnem, potažmo Brnem a Ostravou, jezdily bez objednávky MD, vyznívá ještě o to zvláštněji to, jak „nesmí“ vzniknout VRT-stanice u Velkého Meziříčí, Tovačova nebo Oder. Vždyť ty jedny z mála objednávaných vlaků by tam právě… Číst vice »

Ruzian1

A jaké byly ceny jízdenek v době, kdy se VRT ve Francii otevírala?

Evžen Martínek

Tady chybí do několika krajských měst elektrifikované trati, takže tam jezdí dieselaky, chybí rychlíkové tratě do Mnichova a Wroclavi, po tratích jezdí 40 let staré vadné bariérové rychlíky a starobylé pomalé motorický, je potřeba postavit asi 6 bloků jaderných elektráren a my projektujeme VRTku z Drážďan do Brna… za 2 biliony Kč v PPP financování, k níž neexistuje rigorózní studie rentability.. a to se vyplatí! 😆😆😆😆

thom99

Kapacita tratí je nedostatečná a stavět nové na méně než 250 se nevyplatí.

Addams

Kdyz Pitomio vi o VRT ho*no, tak at drzi hubu a neplaca nesmysly.
Marseille – Paris (~ 680 km, TGV) od 16 € / 400 CZK
Barcelona – Madrid (~ 500 km, TGV) od 19 € / 475 CZK
Praha – Brno (~ 200 km, …) …

Marťas

No tady se zřejmě platí ne za ujeté kilometry, ale za dobu, strávenou ve vlaku 😅

Punkz

Od… Zkuste tunjízdenkunkoupit den před odjezdem. S Francií zkušenost nemám, ale v Itálii jsou jízdenky na VR vlaky nehorázně drahé proti jízdenkám na obyčejné vlaky, pokud se vám nepovede urvat nějakou včasnou (v podstatě tam k běžnému jízdnému mají VR příplatek, který byl z Benátek do Říma asi 35 €).

Josef

A kde je problem, bud si cestu naplanujete driv a koupite relativne levne, nebo si ji na posledni chvili koupite draze, pripadne si vyberete nejakou levnejsi a pomalejsi prepravu. Nakonec letenky si taky v den odletu levne nekoupite.

V. K.

To samé se dá říct i o letenkách a tam to nikdo nezpochybňuje. Tak to prostě ekonomicky vychází.

Lopid

Postoj k vysokorychlostním tratím nové vlády chápu . Také si myslím, že lidi na jízdenky muž nebudou. Jinak zvýšení slev ne .. spíš bych to rozšířil na i na nižší stupně invalidním duchodcům..

Addams

Marseille – Paris (~ 680 km, TGV) od 16 € / 400 CZK
Barcelona – Madrid (~ 500 km, TGV) od 19 € / 475 CZK
Praha – Brno (~ 200 km, …) …

Karl vB.

Před ca. 50 minutami jste nám tento názor už jednou sdělil.

Jirka z CB

🥱Na jedné straně se nedivím, když je bordel, ehm tedy organizace provozu na současné síti – včetně koridorů jaká je.

Lopid

Lopid

Adam

Ceny budou doslova: poptávka x nabídka. Jinak to ani nejde v tomhle dnešním systému, takže nějaká neúnosnost je zase další politické zaklínadlo hned po boku Greendeal, zlá EU ….

Jakub

Tak hlavně není důvod, aby skončila současná levná a pomalejší spojení.

Addams

Kvuli VRT se pomale trate rusit nebudou – zustanou na nich pomalejsi vlaky: R, Sp, Os a nakladni.

Scoty

VRT jsou buržoazní pavěda.

tarten

😀 😀 Stejně jako genetika a teorie Velkého třesku! 😀

mgr.pavel

Takové pavědy na vaší VŠZ rozhodně nejsou, že?

Vy radši koňské bryčky, asi.

tarten

Počkejte, vy myslíte, že to psal vážně? To musela být ironie. Ale smajl pravda chyběl. 😀

Danny

Když jsem odpoledne ty populistický kecy slyšel, popadl mě vztek. Na druhou stranu ANO je v tomhle mainstream a v následujícím volebním období se stejně mělo kopnout až tak kolem roku 2029, takže těm dvěma onucím bude stačit slíbit, že se bude jen pokračovat s přípravou a pak se uvidí.

Frantisek

U rychlíku MD doplácí 50% nákladů a u regionálních vlaků se doplácí i 75%. Kolik bych vám měl dát, abyste to mohl mít někam za Jihlavu hodinu?

Danny

Myslíte, že je tu přímá úměra? Naopak, spoje mezi velkými městy si na sebe vydělají. Platících cestujících mezi Brnem – Prahou – Brnem – Vídní bude více než dost a tarif bude letecký tak jako všude v civilizovaném světě. Pokud jde o pomalou vrstvu, která někde z toho koridoru sjede, není důvod, aby to bylo dotováno více než dnešní rychlík.

Punkz

Jenže Česko je mnohem menší stát než Francie nebo Německo. Hodně cestujících (včetně mně) moc rádo pojede z Brna do Prahy nějakým žlutým SockaCity s jízdní dobou 2:45, než jet rychlovlakem hodinu za dvojnásobek ceny či více. Většina lidí si svého času zas tolik necení, zvlášť když nejezdí každý den.

xyz

Když na toto „koaliční“ falešné dilema přistupujete…

Mmch. zrovna relativně vysokorychlostní rj na t-260 jsou také zajímavá ukázka nevyužití rychlostních možností soupravy, které prodražuje každý vlkm co do zhoršování km-proběhu na jedné straně a poměrně nízké konkurenceschopnosti autům na druhé straně.

Josef

A neni prave chyba to, ze si lidi neceni sveho casu? Ten cas tady na svete mame kazdy omezeny, proc si ho placat tim, ze budu na ceste sockacity tri hodiny, kdyz muzu jet treba necelou hodinu. Na zpatecni ceste jsou to 4 hodiny, ktery jsem mohl vyuzit nejak jinak a ty maji taky svou cenu.

Skippy

Verim, ze vam v tom nikdo branit nebude, ale jiste se najde hodne lidi, kteri daji prednost rychlosti pred cenou. Zkratka bude vyber, ktery dnes nemame.

Jiří Voseček

Ok, takže pojedou jednoduchy program: Po nás potopa.

Jednotlivé bláboly nemá cenu rozebírat. Musím totiž jít ještě makat.

David

VRT jsou u nás fakt jen černá díra na peníze… musi být dotovaný úplně všechno a ještě brutální náklady, aby to vůbec vzniklo. Výstavba je nějakých 12%hdp a 40-45% celého rozpočtu. A to se bavíme o tom, že je problém stávajících 7% rozpočtu pro SFDI (2-3% hdp).

Kubrt

On se ten systém VRT v ČR postaví za rok?

Jiří Voseček

Hele tohle je samozrejme uz nejaka rozumnejsi diskuze, kdy se jde bavit o číslech. To co předvádí teoretická vláda jsou bláboly.

Započítal jsi ušetřený čas lidí v dopravních zácpách na příjezdu do měst? To jsou neskutečné peníze, které lidi prosedí v autech. Dál ztráty z autonehod, šlo by pokračovat dál. Nemám úplně chuť to řešit, protože to je stejně další 4 roky jen akademická diskuze s tímhle pavilonem cvičených opiček.

tarten

Tak jestli čísla, tak je to asi třetina rozpočtu SFDI po 30 let a značnou část zaplatí dotace EU a možná povolenky.

J.Š.Hájek

A je to tady… 👍

Happy

Polojaponskej popelář bude rozhodovat o infrastruktuře země, která je uprostřed Evropy na spojnici jihu se severem a západu s východem. Kdy těm dementům dojde, že ČR není ostrov…

PetrH

Takových spojnic by se dalo v Evropě namalovat. ČR fakt není střed Evropy.

tarten

Není náhoda, jaké státy se počítají do Střední Evropy.

Ten_z_Biliny

Nenapsal jeden slovák z tý koalice takovej brak o tom, o čem se mu zdálo?

xyz

Zřejmě to skutečně nepsal on.

Zapa

Zrovna jeho se zastávat nechci, ale pokud tam psal o VRT, tak v tomhle jsou s Havlíčkem a s tím zbytkem v rozporu.
“Šéf “ je ale teď na dovolené a jak už jsem psal níže, tak tam byla jen možná blbá akustika.

Josef

Myslite ten brak, kde basnil o elektromobilite a o tom jak bude skvela sdilena ekonomika? Kdyz ono se to holt nedalo dobre prodat volicum, tak musel zmenit retoriku, verim ze az bude zajem o elektromobilitu, tak bude rikat jak o tom celou dobu mluvil.

Juraj

Populista je ten, kdo prodá zítřejší rozvoj, aby vám zlevnil dnešní oběd.

Samozřejmě není jediný racionální důvod, aby jízdenky na VRT stály drasticky víc, protože ta stavba se nebude platit z jízdného. Ceny budou takové, jaké cestující unesou, při zohlednění nějakých dopravních vrstev. Že to pár pitomců nechápe je normální, jen tentokrát bohužel patrně někdo z nich bude ministrem dopravy.

Pavel Filip

No ale z čeho se potom ta stavba zaplatí?

Radek Janata

Z celospolečenských přínosů. Jako každá státní dopravní stavba. Pokud jedete autobusem po dálnici, taky v jízdném neplatíte cenu stavby té dálnice.

Pavel Filip

Já tedy doufal, že se to zaplatí z poplatků za užívání dráhy, ale pokud ne, tak to nejspíš zaplatí daňoví poplatníci, bez ohledu na přínosy, nebo ne? Obvykle se tohle financuje úvěrem a ten musíte potom splatit i s úroky, ale nikdo se vás neptá, jestli vám ten projekt vydělal. Můžete si klidně koupit hladovou zeď na úvěr, ale náklady jsou vysoké a přínos nulový. Přesto to musíte splatit.

V. K.

Výstavba a údržba silnic se snad platí z mýtného? To stěží pokryje 10% výdajů SFDI.

tarten

U železničních investic se ekonomický přínos počítá, a když není, nestaví se. VRT Pha – Brno vyšla velmi dobře.

eber

Výraznější slevy na jízdném absolutně nejsou potřeba! Úplně obyčejné sypání peněz do kanálu, kterého budou navíc opět zneužívat také dopravci a vylepšovat si hospodaření (protože nároky dopravců opět nikdo nebude kontrolovat). Tuhle sebranku nám byl čert dlužen 🤦‍♂️

Lopid

S vysokorychlostními tratěmi s nimi souhlasím .. Ale slevy bych nechal na současné výši a rozšířil okruh cestujících co by ji mohli využít .. např. Invalidní důchodci I i II.stupně inv. duchodu ty také nemají finance na zbyt. Na ty se pro rádo zapomíná. Hlavně že to maji slevy invalidní důchodci III.stupne, kteří převážně mají ZTP prukazy apod.

Takže proč nezařadi do slev i invalidní důchodce s menším stupněm invalidního důchodu ?

MiNo

Nesouhlasíte s nimi, přestože tomu oni nerozumí nebo protože tomu nerozumíte vy?

MaT

Protože on asi aktuálně žádnou slevu nemá, ale kdyby se schválilo co navrhuje, tak by asi měl.

A oni ty stupně invalidity asi můžou být i na hlavu. Nevím jak jinak si vysvětlit příspěvek uživatele Lopid, který obsahoval jen text Lopid… Jsem nejdřív myslel, že je to nějaký robot, ale tady už se mu zdá se podařilo napsat delší text…

Kubrt

Invalidita samozřejmě může být i na psychiatrické diagnózy. Znám jednu paní, které k přiznání částečného ID chyběla jedna hospitalizace v Bohnicích 🙂

Zapa

Na jednání byla možná jen špatná akustika…

xyz

To bylo loni na Hradě o výhledu penzijního systému.

Jo, tahle vláda nepředpokládá posun nad 65 let. Ruku v ruce s neexistencí 2. pilíře (tzn. státní individuální spoření jednotlivce na penzi) to bude po roce 2035 pěkný sešup.

Nedovedu si představit, jak to zejména po roce 2040 (natož 2045) bude s penzemi vypadat. V penzi všechny ročníky do 1975 (v roce 2045 pak do 1980) a na pracovní trh v tom roce 2045 budou vstupovat velmi slabé ročníky narození cca 2024 – 25.

Nemluvě o (ne)dostatku pracovníků vč. těch drážních.

55p

Koho z těch klaunů to dnes trápí?

xyz

Část z nich je (zejména u SPD a Moto.) takového věku, že se jich to bude týkat taky.

Ale asi jsou/budou zajištěni jinak. 🙂

Kubrt

Ti jsou zajištěni tak maximálně vypnutým mozkem.

Percula

Jen pro zajímavost, je známo jake jízdné se předpokládá pro úsek třeba Praha Ústí nebo Praha Brno? Nějak jsem nikde nenašel.

Bartol

Cena je o něco vyšší (plus běžná inflace v letech do dokončení), ale rychlejší jízdy a lepší intervaly do značné míry kompenzují vyšší náklady pro uživatele.

Vyšší kapacita přináší nižší jednotkové náklady a do jisté míry kompenzuje vyšší spotřebu energie. Ta však může být relativní, protože na staré klikaté trati se neustále brzdí a zrychluje, zatímco na vysokorychlostních tratích k tomu nedochází.

Juraj

Ceny by v podstatě měly být na úrovni ostatní dálkové dopravy, protože neexistuje žádná přímá vazba mezi investičními náklady a jízdným. Dálkový autobus jedoucí po dálnici taky nebývá dražší než jiný jedoucí tam, kde dálnice není.

Jediný prostor pro nějakou přirážku bych viděl o kategorie sprinter, kde přímé spojení může umožnit něco jako cenotvorba u pendolina.

noerf

Lze předpokládat, že jednotky pro tratě VRT budou dražší než například jednotky na rychlost 160 – 200 km/hod. K tomu bude stát více servis jednotek, tedy vyšší vstupní a provozni náklady.
Na druhou stranu budou mit teoreticky vyšší denní nájezdy, tedy teoreticky odpisy budou rozpočítány na více kilometrů.
Problem bude, zda bude tolik cestujicich ochotných platit tržní cenu za jízdenku, když dneska mimo několika málo výjimek je všude dotované jízdné (u rychlíků tvoří cca 50 % tržeb doplatek MD, u regionální dopravy platí kraje cca 75 % nákladů).

xyz

Vždyť předpoklad je, že skoro všechny VR-vlaky bude objednávat MD.

Na pořízení jednotek jsou vyšší náklady, ale zase mají vyšší denní km-proběh.

Ale jsem (i nákladově) zvědav na VR-vlaky do Luhačovic (linka Praha – Luhačovice https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 Ex22), kdy souprava pro 320 km/h pojede po t-341.

Též jsem zvědav, jak v té době bude žst. Luhačovice vypadat, aby se tam ta souprava vůbec vešla. 🙂

tarten

Vratné soupravě stačí šturc, takže pro 200m vlak nic až tak neproveditelného.

Addams

Marseille – Paris (~ 680 km, TGV) od 16 € / 400 CZK
Barcelona – Madrid (~ 500 km, TGV) od 19 € / 475 CZK
Praha – Brno (~ 200 km, …) …

Jirka z CB

Jestli na VRT bude bordel, ehm provoz jak je na současných koridorech no potěš koště.
Pendolino, tedy třeba EC500/591 co má imrvere sekeru?

Addams

Marseille – Paris (~ 680 km, TGV) od 16 € / 400 CZK
Barcelona – Madrid (~ 500 km, TGV) od 19 € / 475 CZK
Praha – Brno (~ 200 km, …) …

MiNo

Na těchto prohlášeních je zkrátka vidět, že voliči, kteří tyhle lidi zvolili, nejsou nejostřejší pastelky v penálu. A víc než o rozvoj země jim jde o problémy, které si Okamura, Turek a Babiš vymysleli, aby je ti jednodušší považovali za zachránce. Tihle rádoby politici si hrají na rádoby odborníky a myslí si, že rozumí i organizaci veřejné dopravy a její ekonomice.
Zkrátka není těžké moc získat, otázkou je, co potom s ní.

Percula

Nějak nerozumím co tím chtěl autor říct.

tarten

Asi, že někteří z nich jsou blbci navrhující zrychlení stávajících koridorů na 250 a obchvaty měst. A netuší, že by to celkově nebylo levnější, ale dražší, než postavit VRT. Zvlášť, kdyby při tom chtěli ještě řešit zoufale nedostatečnou kapacitu tratí.

L.P.

Však se tu psalo o ne zcela nejostřejších pastelkách v penálu, jedna z těch ne zcela nejostřejších pastelek je zjevně i nějaký Percula 😁😁😁.

MiNo

Co konkrétně?

Michal

Rychlovlak používám občas v Německu nebo Francii. Je to paráda, i když DB má dost zajímavou cenovou politiku. Ale jsou to velké státy, kde VRT v podstatě nahrazují letadlo. Snad by doopravdy stálo za to, aby někdo vypracoval ekonomickou rozvahu, tedy kolik lidí by asi jezdilo a kolik by stála především údržba. Systém terminálů v poli za městěm okažitě opustit. Když jedu do Berlína, taky nemusím přesedat v Teltowě ale jedu rovnou na HBF.

Kubrt

Myslíte, že nikdo ještě nic takového neřešil? https://vrtky.cz/ke-stazeni (ano, vím, že tyhle studie jsou vždy na vodě v tom, že pracují s nějakými předpoklady, ale ono to jinak nejde).

Při cestě do Prahy samozřejmě nebudete muset z TGV vystupovat v Nehvizdech.

Michal

No TVG u nás asi jezdit nebude. A ty studie na vodě? Chcete říct, že jeden bilion korun zaplatíme za to, že studie je na vodě? Tak bohatí určitě nejsme.

Kubrt

TGV jsem pochopitelně použil jako zkratku pro obecný vysokorychlostní vlak.
Chtěl bych vidět, v které zemi mají naprosto exaktní studie podobných projektů. Myslím, že v žádné, leda snad někde, kde mají křišťálovou kouli.

L.P.

Ne, TVG u nás opravdu nikdy jezdit nebude. Kdyžtak TGV, ale ty cizí termity vám opravdu nějak nejdou 😁.

Zapa

Můžu vědět, kde se bere neustále ta kravina, že vysokorychlostní vlaky budou končit někde na okrajích měst (myšleno Praha) v terminálech? Čtu to neustále ve všech diskuzích o VRT, různě na netu. Tisíckrát to bylo vyvráceno, přesto se to tu objeví znova.

Michal

Končit ne, ale projíždět. Tak proč by se tam stavěly?

Twix

Na místě je to akorát v případě vlaků co mají v Brně stavět jen na Vídeňské a v Jihlavě jen na Pávově. Jinak je to samozřejmě nesmysl.

tarten

Možná to pořád někdo opakuje ve zdroji, který normální lidi nečtou?

Adam

Já to taky nechápu. Prý naše republika je pro VRT malá… Ta VRT není pro ČR,ale pro celou EU, což někdo prostě nedokáže pochopit. Něco jako TEN-T je zakázaná zkratka

MaT

No jak by mohli chápat něco pro EU, když z ní chtějí utéct…

tarten

To chce jen ten přistěhovalec.

tarten

Naše republika samozřejmě pro VRT malá není.

Pavel

Systém terminálů „za městem“ jste vůbec nepochopil, proč si k tomu neco nenajdete? Když pojedete z Berlina do Prahy, dojedete samozřejmě na hlavní nádraží, je možné, že vlak po cestě zastaví na některém z terminálů, ale možná ani to ne, v případě té nejrychlejší vrstvy linek. Termín terminály je asi nešťastný, jsou to terminály jen ve smyslu např. noveho Smíchovskeho nádraží – mista s možností multimodálních přestupů. Některé VRT vlaky tedy zastaví i na terminálu, kde bude další napojení na konvenční tratě, autobusy a budou zde parkoviště pro lidi z regionu.

Bartol

🤦‍♂️Není překvapivé, že zejména SPD a Motoristé v sobě jsou ekonomickým uvažováním přetíženi. Plánované zaměření na infrastrukturu může být pro Českou republiku skutečným zdrojem růstu produktivity, pokud se bude cíleně zaměřovat na odstraňování úzkých míst v dopravní síti. Země má ve srovnání s ostatními státy EU solidní fiskální výchozí pozici s mírnou úrovní zadlužení, což umožňuje rozumné investice. Rozhodující však bude efektivita využití prostředků. Polsko ukazuje, že rozsáhlé infrastrukturní investice sice krátkodobě podporují hospodářský růst, ale dlouhodobě mohou znamenat významná fiskální rizika. Pro Českou republiku to znamená kvalitu před kvantitou: méně projektů s jasně měřitelným přínosem je lepší než rozsáhlé,… Číst vice »

Martin

Pěkně napsané, ale otázkou zůstává, zda současný ansámbl SŽ má navíc, než na reko nádražních budov a prostou obnovu tratí. Rád bych se mýlil

Addams

Proc to asi chteji delat s tema Francouzi ?

tarten

Co bude PPP, to ani nebude „stavět“ SŽ.

MiroslavCV

No jiste, vetsina volicu „budouci“ vladni koalice, tzn. duchodci a nizkoprijmovi prijemci davek nepotrebuji investice do budoucnosti tehle zeme, protoze o to mene zbyde na projidani penez jimi samotnymi. A jejich bacove z ANO/SPD to dobre vedi. Co by se zajimali, jak tahle zeme bude vypadat, az jejich deti a vnoucata budou tyto infrastrukturu potrebovat pro dalsi rozvijeni tohohle statu.

Percula

To jsou ale kecy

Scoty

To je pravda.

Adam Ř

Teďka je škoda, že SŽ nenaplánovala i vrt Praha – Budějovice a Beroun – Plzeň a Pardubice – Ostrava, aby je mohla teď slavnostně škrtnout a uspokojit touhu politiků šetřit

SYN

No, a kdo zaručí že se neškrtnou nejdůležitější kusy a nezůstanou tam ty „vábničky“??

Adam Ř

V ideálním případě by to došlo samotným politikům (přeci jen každý chápe že Praha – Brno je důležitější než Beroun – Plzeň), případně by je někdo navedl.

V posledku jde hlavně o ty kousky přímo u Prahy a Brna (Praha, Polabí, Podřipsko, RS Brno–Přerov a možná Střední Čechy), zbytek je podružný

SYN

Jo no, už „jen“ ten výjezd z Prahy na Světlá (HB) by tomu hodně pomohl… tam hoří nejvíc kapacita a současná trať je tragická… Přerov už se naštěstí staví, to už snad nikdo napůl soudný nestopne…

tarten

Vysočina I+II je o hodně důležitější, než Střední Čechy, které se dají odložit.

N.N.

„Že to zasluhuje nějakou hlubší analýzu.“

Tím říkají, že cenu jízdného ve čtyřmístných číslech si napřed vycucali z prstu a teď teprve budou „analyzovat“ situaci.
Přání otcem myšlenky se dá sotva znázornit lépe.

Litovel

Ani nevím co chtějí analyzovat, když každá vrtka prošla studií proveditelnosti, tedy s přepravním modelem.

tarten

A oni to vědí?

Vena

Proč zase vyšší slevy na jízdném? Stávajicí režim je víc než dostatečný. A neříkali náhodou motoristé, že chtějí vyrovnaný státní rozpočet? To se s tímto rozhazováním vylučuje.

Noscortas

Ti nebudou mít ve vznikající vládě žádné slovo.

Kubrt

Tak nějaké drobky jim bude muset ANO nechat, pokud budou chtít držet Babiše nad vodou.

Litovel

Když to udělali minule, důchodci z vesnic jezdili za pár korun nakupovat do supermarketu v okresním městě a malé lokální prodejny na vesnicích buď zavřely nebo je začaly obce dotovat ..

Posleda

Teď platím kolem 10 Kč za pár km, 30 km ujedu za dvacku a 50 km za 30 Kč. Je moc důchodců, kteří začnou jezdit, když tyto ceny budou poloviční? Plánované zvýšení slev je významné až u řádově stokilometrových vzdáleností.

Percula

V něčem Babišovi ustoupit musi

tarten

Jj, koblihy jsou koblihy, na tom jejich volební výsledek stojí.

mgr.pavel

V které evropské zemi jsou lístky na VRT vlaky nějak víc dražší (než srovnatelné lístky po konvenční trati)?

Leda snad v Eurotunelu, protože tam má Eurostar monopol – ale jinde jsou ceny normální.

Tomio jen vypustil další lež..

Milan M Mikulovsky

a i tam má ten monopol konečně zkončit – snad hned až 3 další dopravci mají již objednané nové vlaky, kterými tím tunelem chtějí jezdit mezi Londýnem a evropským kontinentem – https://zdopravy.cz/eurostar-nakoupi-nove-vlaky-od-alstomu-do-eurotunelu-poprve-zamiri-dvoupodlazni-soupravy-263445/ „“……..Eurostar má zatím v rychlovlacích mezi kontinentální Evropou a Londýnem monopol, na trasu ale míří další dopravci, kteří už dříve oznámili objednávku nových vlaků. Gemini Trains nasadí rychlovlaky od Siemensu, Virgin Trains model Avelia Stream od Alstomu, Trenitalia ve spojení se společností Evolyn chce do Londýna jezdit s rychlovlaky ETR 1000 od Hitachi Rail. ………. „“ …..

Petr

Zkončit 🤦🤣

tarten

Občasná hrubka ještě srozumitelnost neodstřelí. Horší jsou nesmyslná slova z automatických „oprav“, a také když někdo úplně ignoruje interpunkci.

xyz

Určitě v Itálii.

Kde je ale relativně levné jízdné mimo tu VRT.

Knížecí rada

Naopak v Itálii je Frecciarossa mnohdy levnější než regionální vlak zejména pro rodiny s dětmi v některých regionech.

Twix

Tak stačí si porovnat dnešní cenu jízdenky z Budějovic na EC do Prahy (164 km, 1h 42min) a na pomalík do bližší Plzně (136 km, 1h 52min). V některé časy je zcela shodná. Co na to Tomio?

MaT

Platí se za to, kolik vzduchu v tom vlaku člověk vydýchá (a tedy za čas strávený ve vlaku). Ne za kilometry. 🙂

vagonář

Tady se ještě nekoplo do země a už se řeší ceny jízdenek?
Kdybych se dostal vlakem z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny, tak tu tisícovku klidně dám, když už tedy mluví o čtyřmístné sumě.

jans

To mě tedy přijde mnohem rozumnější bavit se nejdříve o ceně a pak teprve stavět. Řada lidí si totiž může myslet, že VRT vlaky budou moci používat na každodenní dojíždění, třeba do práce. Takhle to nefunguje ani v Japonsku, proto tam přes týden přespávají v těch „kapslích“.

Martin Chovanec

No a čím to v tom Japonsku je? Tam jsem sice nebyl, ale byl jsem na Taiwanu, který železnici (z koloniálního dědictví) provozuje podle japonského vzoru. Ne, že by se mi všechno líbilo, ale fakt, že vysokorychlostní vlaky mají i vozy bez rezervace, ve kterých se dá jet v nejhorším i na stání, a dostanu se do vlaku se stejnou kartičkou, kterou používám v MHD, spíš naznačuje, že se to na to každodenní dojíždění do práce používat dá.
Možná ne Ostrava – Praha, ale určitě Ústí – Praha, Jihlava – Brno atp.

Scoty

To že se nedá VRT používat na každodenní dojíždění je naprostý nesmysl.

SYN

Asi by hodně záleželo na tom co to bude za práci ne? Třeba řídící letového provozu?

Twix

Tak pokud se bavíme o vlaku, do kterého nalezu v Čáslavi nebo Pardubicích a svezu se kousek po VRT Polabí, je to každodenní dojíždění po VRT? Navíc dneska je celkem časté že lidi jezdí tak 2-3x týdně (Norimberk – Mnichov a podobné relace), tam dává smysl VRT bez kapslí.

Kubrt

A kdo teda naplní těch 350+ vlaků denně na Tokaido shinkasenu, když na denní dojíždění to není? Jeďte se tam radši podívat, než budete usuzovat podle kapslí.

tarten

Znal jsem experty, co takhle dojížděli z Brna do Prahy. Tak to bude VRT úplná pohoda.

Percula

Ale
kolik Vás bude
jak částo by jste jezdil?

N.N.

Raději jsem si to dohledal. V roce 2005 stála jízdenka Pendolínem z Prahy do Ostravy 500 Kč. V dnešních cenách přes tisícovku a jen konkurence cenu srazila.

Daniel Bečvář

„Dohodli jsme se, že je potřeba hlubší analýza.“ Přeloženo do normální řeči: s VRT teď nepočítáme.
Ale upřímně, nerozumím, proč by se měla zastavit i příprava. V příštích čtyřech letech se s výstavbou stejně nezačne, takže tato vláda na to ani nebude muset shánět peníze.

Jan Sůra

VRT nebudou, ale Sudop bude dělat další analýzy:) a až se vymění vláda, tak aktualizace připravené dokumentace a tak dál dokola:)

Knížecí rada

Přesně, výpočty už obsahují studie proveditelnosti, takže stačí si je prostudovat, ale to je moc náročné.

Zadarmo

Tak podle mě na to koukly a viděli že šance že se něco bude stavět do pěti let je nula. Tak podle mě nic vůbec nemusí dělat.

Movia

SPD a Motoristé se bojí, že by voliči po VRT vyrazili do světa a nedejbože by viděli, že to není tak zlý, jak tvrdí?

Marťas

Okamura se bojí VRT, já bych se spíš bál jeho nápadů…

Jakub P

Logicky, cim vic lidi bude bezne cestovat do sousednich zemi, tim hur se mu bude strasit tim, jak to tam je hrozne a ze jen on nas od toho ochrani… A jemu tohle straseni sakra dobre vydelava.

Zadarmo

Tak osobně jsem žil v cizině na druhé straně Atlantiku přes 30 let. Plus Rakousko a Brazílie. Ted Česko. Daří jse my a moc dobře vím jak velké problémy mají na to západě a jsem štěstím že jsem tu a nerad bych zažil stejné chyby tady. Ale ta tyhle politické komenty mě připadají vždy směšné.

MPE

Ze zrovna (polovicni) Japonec zpochybnuje vysokorychlostni vlaky…

Středohor

Hayato, domluv tomu bráchovi a dej za příklad vaši druhou domovinu…

Pavel

Spíš by mu měl dát přes držku.

Kubrt

Hayato je dost střízlík, Tomia nepřepere. Bohužel.

Michal.S

Ale třetí bratr Osamu by ho přeprat mohl

L.P.

To nepůjde, Lobotomio Pitomura je černou ovcí rodiny a rodina o jeho kydy nestojí.

Jiří Urban

Ona je Česká republika Japonsko?

MiNo

Jak to s tím souvisí?

Jiří Urban

Tomio začínal v Japonsku jako popelář a zbohatl na cestovním ruchu. Co když třeba on ví, jak dostupná je jedna jízda za 160 dolarů mezi Tokiem a Osakou pro běžné Japonce a jaký reálný přínos může pro lidi mít spojení s podobnými parametry mezi Prahou – Brnem – Ostravou? Jako já bych VRT stavěl hned, jenom nevěřím, že jsou současné projekty s megalomanskými terminály realizovatenlé.

Addams

Marseille – Paris (~ 680 km, TGV) od 16 € / 400 CZK
Barcelona – Madrid (~ 500 km, TGV) od 19 € / 475 CZK
Praha – Brno (~ 200 km, …) …

Addams

Myslíš si, že tú najvyššiu cenu ti tu niekto zožerie ? Voliči Pitomia a Moturka možno… Najrýchlejším spôsobom, ako sa dostať z Tokia do Osaky, je Tókaidó Šinkansen. Cesta trvá približne 2 hodiny a 20 minút so službou Nozomi, 3 hodiny s Hikari a približne 3 hodiny 50 minút s Kodama.​ Typ lístka …. Cena ¥ …. Približná cena (€)……… Dĺžka cesty Štandard 14 400–14 720 ¥ 88–95 € ….2 h 20 m – 3 h 50 m ​ Green Car (1. trieda) cca 19 000 ¥ 125–135 € 2 h 20 m ​ Gran Class (luxusná) nad 25 000… Číst vice »

Kubrt

V počátcích své politické kariéry (senátor v obvodu Zlín) Tomio říkal, že je „poloviční, a tedy většinový Moravák“ – protože jeho tatínek byl napůl Japonec a napůl Korejec. To je samozřejmě jedno, důležitější jsou jeho postoje, než etnicita.

Vojta

Bože, „odborníci“…

marek hudec

jedni „odborníci“ tu už čtyři roky mrvili kdeco, tak počkejme, jak si povedou tihle…alespoň si za další čtyři roky budete mít podle čeho utříbit volební preference

VojtaDrevik

Aha, my jsme na to utříbení neměli 8 let před vládou Petra Fialy? Nebo i předvolební kampaně slibující kde co?

Tomariero

Tak u té nové party vím jak vládla 8 let a lepší to rozhodně nebylo.

Pavel

Zmrvili ti centrální nervovou soustavu.