Zpoplatnění, omezení i nová privilegia. Reforma parkování v Praze je hotová, čeká na kritiku
Praha zveřejnila nová pravidla parkování. Nesouhlasí s nimi ale ani magistrátní koalice.
Úředníci pražského magistrátu dokončili návrh vyhlášky, která má po letech výrazně zreformovat současný systém parkování v metropoli. Zároveň se bude poprvé aplikovat zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra.
Návrhy reformy budou nyní připomínkovat městské části. Schválení vyhlášky z pera týmu náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) ve zveřejněném znění je však značně nepravděpodobné. Kritika totiž zaznívá i z koaličních stran a netají se s ní ani primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
„Na návrhu v tuto chvíli nepanuje koaliční shoda. Bereme to jako návrh postupu, na který chtěl pan náměstek znát názor městských částí, aby zjistil, zda to vůbec obstojí a má cenu ho prezentovat zbytku koalice,“ uvádí primátor.
Rozhodující pro něj bude až názor sněmu starostů, který se koná v lednu. Připomínky má nyní možnost zaslat všech 57 pražských městských částí, ministerstva či policie.
Větší pravomoc radnicím
Změny by podle Hřiba měly přinést lepší plynulost MHD v centru města. Hřib věří, že je Praha stihne zavést od října 2024.
Pravidla pro návštěvnické parkování v zónách placeného stání by měla být více sjednocena. Zároveň získají městské částí novou pravomoc na nastavení samostatné složky ceny za parkování nad rámec magistrátní ceny.
Městská část si tedy bude určovat svoji část poplatku za rezidenční kartu a magistrát zase tu svou. Pokud to městská část umožní, rezidenti si nadále budou moci zvolit mezi menší zónou pouze v okruhu svého bydliště, nebo zakoupením parkovacího oprávnění na celou městskou část.
Dle reformy by měla být více chráněna modrá zóna pro parkování rezidentů s tím, že pro návštěvníky budou sloužit fialové a oranžové zóny. Nebude už tedy možné si volně zaplatit hodinové parkování nerezidenta v modré zóně přes mobilní aplikaci.
„Pizzu jde dovézt i tramvají.“ Rozvážecí služby dusí město, omezit to má reforma parkování
Nově by měla být naopak zavedena možnost cílených pozvánek, neboli tzv. hodinového kreditu rezidenta pro parkování. Jde o pozvané řemeslníky, rodinné příslušníky a jiné návštěvy na modré zóně. Speciálním ceníkem bude na modré zóně upraveno také parkování carsharingových vozidel.
Elektromobily opět výhodněji
Návrh pracuje také s novou možností zakoupení celoměstského paušálního oprávnění k parkování ve fialových zónách nebo zásobovacího parkovacího oprávnění pro krátkodobé parkování v modrých zónách.
U těchto dvou nově zaváděných parkovacích oprávnění budou mít elektromobily výhodnější cenu než auta se spalovacími motory. Hřib totiž předpokládá, že se po městě pohybují častěji než vozidla rezidentů, které většinu času obvykle jen stojí.
Elektromobily v Praze budou dál parkovat zdarma. Výhoda se zruší až za rok, poté dostanou slevu
„Jedná se o ‚živé‘ materiály, u kterých může dojít ke změnám. Také proto návrh reformy neobsahuje dosud specifikaci cen,“ dodává Hřib.
Do centra za 200 korun
Kromě parkovací reformy návrh řeší také hojně diskutované zpoplatnění vjezdu do vybraných míst v historickém centru. Jde o Smetanovo nábřeží a část Malé Strany, někdy je zmiňována i Dlouhá ulice. Jedná se prakticky jen o bezprostřední okolí dvou klíčových úseků kolejí v délce zhruba půl kilometru.
Zpožděné tramvaje jako argument k zpoplatnění aut. Čísla ukazují skutečný důsledek kolon
Město argumentuje zejména pravidelným zpožďováním tramvají, které by omezení dopravy vyřešilo. Poplatek za vjezd by měl být 200 korun na den. Návrh podporuje i vedení Prahy 1.
Od zavedení opatření se očekává také zlepšení bezpečnosti chodců. Návrh počítá s celou řadou výjimek a vjezdem zdarma například pro rezidenty Prahy 1, osoby ZTP, zásobování či terénní sociální a zdravotní služby.
Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy
Kompletní znění návrhů vyhlášek je k dispozici zde: