Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy

Opravená tramvajová trať na Újezdě. Foto: Daniel Šabík / DPPOpravená tramvajová trať na Újezdě. Foto: Daniel Šabík / DPP

Centrum bychom si neměli "zaflákat dopravou", hájí Praha 1 zpoplatnění vjezdu. Radní popsali detaily návrhu.

Vedení Prahy 1 uspořádalo besedu s občany, na které se snažilo vysvětlit výhody projektu zpoplatnění vjezdu do centra na obou březích Vltavy. Zároveň vysvětlilo, jak by systém měl vypadat, a snažilo se vyvrátit mýty, jenž projekt obestírají.

„Dnes a denně se potýkáme se záplavou vozů. Jednání s magistrátem probíhají už rok, proto jsme uvítali současné koncepční řešení,“ vysvětlila starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09), proč městská část návrh na zpoplatnění vjezdu podporuje.

„Kolabuje nám parkovací systém, na SMS parkuje kde kdo. Každý, kdo tudy projíždí zatěžuje město. Ale i v centru stále žijí lidé. Je to pro mě rodinný šperk, který si přece nemůžeme zaflákat dopravou,“ pokračovala starostka.

Připustila, že tranzitní doprava už tvoří podle průzkumů jen 14 procent průjezdů. Největší problém však vidí v dovážkovém byznysu, který vyrostl za pandemie. „Projede nám tu 80 tisíc aut, co dováží různé věci do domácností,“ uvedla hlavní problém ucpaných ulic.

Zároveň vyvrací, že usiluje o uzavření centra zákazem. „Peněženka funguje lépe než závora,“ domnívá se Radoměřská.

Obyvatelé Prahy 1 se však obávají, že po zpoplatnění budou do centra odmítat jezdit taxíky a dovážkové služby promítnou částky plně do svých služeb. Starostka připomněla, že plánovaný poplatek 200 korun za vjezd se bude platit na den, nikoliv za jízdu. „Pokud taxikář nedokáže rozpustit do všech denních účtů 200 korun, tak by to měl raději zavřít,“ vysvětlovala občanům.

Jak se bude platit

Radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) následně popsal, jak by měl samotný systém vypadat. „Nesmí se zpoplatnit průjezd, to by pak bylo mýto, a to je zatím nezákonné. Změna se připravuje, ale nebude dříve než za tři roky,“ vysvětlil fakt, že město půjde cestou poplatku za vjezd do ulic, které bude označovat zákazová značka.

Na levé straně Vltavy bude zpoplatněna Karmelitská ulice až ke křižovatce Újezd. Osadí se na ni značky zpoplatněné území. Na pravé straně se to bude týkat Křížovnické a Smetanova nábřeží. Nerezidenti budou muset zaplatit 200 korun na den, jinak se jich bude týkat značka zákaz vjezdu.

„Povolení k vjezdu se budou platit buď v Lítačce, nebo na to bude speciální aplikace. Další možností bude zaplatit na pokladně úřadu,“ popisuje Ryvola.

Vše bude hlídat automatický záznamový systém, který bude vyhodnocovat městská policie. Připomněl, že od 1. 7. 2024 budou veškeré pokuty namísto magistrátu nově vymáhat samy městské části.

„Zákaz vjezdu patří mezi pět mezinárodně vymahatelných přestupků, stejně jako například jízda na červenou a telefonování,“ uvedl argument, proč se domnívá, že se radnici bude dařit hříšníky penalizovat lépe než u parkování, a to i mezi zahraničními turisty.

Kompletní reforma parkovacího systému a vymáhání pokut je podle něj ostatně důležitá podmínka toho, proč se městská část rozhodla se zpoplatněním vjezdu souhlasit.

„Do té doby se nestane nic,“ zopakoval Ryvola termín prvního července příštího roku. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) původně v rozhovoru pro Zdopravy.cz uváděl ke zpoplatnění už lednový termín, to už však nyní evidentně neplatí.

Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib

Pražské zastupitelstvo bude o konečném návrhu systému debatovat ve čtvrtek, návrh také stále řeší právníci. Pražské městské části přitom nejsou jednotné. „Čím dál od Prahy 1, tím je odpor větší. Některé radnice za svůj souhlas chtějí něco na oplátku,“ popisuje Ryvola.

„Nevěřili byste, jak lidem z Prahy 12 či 23 záleží na tom, aby mohli projet centrem,“ dodává s povzdechem Radoměřská.

Ječná kolabuje

Ryvola však rozumí obavám Prahy 2. „Ječná je už nyní na 102 procentech vytíženosti. Doprava se tam ve špičkách zastavuje. Zákaz by tam však podle modelů měl zvýšit dopravu jen o dvě procenta, musí se to však otestovat,“ vysvětluje.

Obyvatelé se na debatě také opět obávali toho, že do centra Prahy po zpoplatnění odmítnou jezdit řemeslníci. Ryvola upozornil, že zpoplatnění bude navázáno na parkovací systém, a rezidenti tak dostanou k dispozici určitý roční objem minut (zvažuje se 120), v rámci kterého mohou objednaného řemeslníka do systému zaregistrovat. Vedle parkování na modré zóně pak bude mít zdarma i vjezd.

Bez poplatku budou jezdit do centra vedle rezidentů i jejich předem zaregistrované „osoby blízké“ a také v minutovém systému předem uvedené služby. Výjimka se bude týkat také majitelů místních provozoven a jejich zásobování, debata se vede i o firmách s formálním sídlem v dané oblasti.

Prokázání „osoby blízké“ přitom bude na žadateli, svou blízkost musí při registraci na úřadě doložit.

Zpožděné tramvaje jako argument k zpoplatnění aut. Čísla ukazují skutečný důsledek kolon

Zpoplatnění je nyní stále jen ve fázi návrhu, podmínky se budou upřesňovat a měnit. Náměstek Hřib chce systém následně po roce fungování vyhodnotit.

„Pro mě bude úspěch zpoplatnění představovat to, ze se zlepší průjezdnost tramvají. Nyní se v centru zpožďuje 18 tramvajových linek. Před lety se jich zpožďovalo jen šest, pokud by se to na tento počet vrátilo, bude to úspěch,“ uzavřel Ryvola.

Tagy Praha 1 Vojtěch Ryvola zpoplatnění vjezdu do centra města zpoždění
110 komentářů