egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Znovu Metrostav. Nabídl nejnižší cenu v tendru na dálnici D3 od Budějovic na jih

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Stavba má pravomocné stavební povolení, silničáři počítají s prvním kopnutím ve 2. pololetí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo pět nabídek v tendru na stavbu dálnice D3 od Českých Budějovic na jih. Za zakázkou na úsek Třebonín – Kaplice nádraží míří společnost Metrostav Infrastructure, která v poslední době bodovala nejnižší cenou i v řadě dalších velkých tendrů ŘSD.

Společnost Metrostav Infrastructure je ochotna zbudovat devět nových kilometrů dálnice D3 za 1,878 miliardy korun, což je 79 procent předpokládané ceny (2,388 mld. Kč). Stavba má pravomocné stavební povolení, silničáři počítají s prvním kopnutím ve 2. pololetí. Hotovo má být v roce 2024.

Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km).

Úsek D3 Třebonín - Kaplice nádraží. Pramen: ŘSD
Úsek D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Pramen: ŘSD

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba, která mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru, je naplánována na léta 2022 až 2025.

Společnost Metrostav Infrastructure bodovala v poslední době s výrazně nižší cenou (oproti předpokladům investora) i v dalších tendrech ŘSD. Například úsek dálnice D7 kolem obce Chlumčany je ochotna postavit za 1,179 miliardy korun, což je 68 procent předpokládané ceny (1,73 mld.), do tendru na náročnou opravu mostní estakády na D46 v Prostějově šla s cenou 318,65 milionu, což je 84 procent ceny předpokládané (380 mil.), nejlevnější je i v soutěži na pokračování dálnice D6 kolem obce Krupá. Její cena ve výši 1,543 miliardy korun je o 20 procent nižší než cena předpokládaná (1,94 mld.).

Do tendru na odpočívku Střechov na D1 šla s cenou 127,9 milionu korun, když předpokládaná cena byla 176 milionů. Nejlevnější nabídku podala i v tendru na opravu a rozšíření silnice I/53 ze Znojma do Lechovic. Nabídla 328 milionů korun, odhadovaná cena byla o čtvrtinu vyšší (443 milionů korun). Jde nicméně zatím vesměs o údaje po otevření obálek, po kterém teprve následuje vyhlášení vítěze hodnotící komisí a podpis smlouvy.

Skupina Metrostav se v minulých letech dostala do soukolí justice v souvislosti s takzvanou druhou větví kauz bývalého hejtmana Davida Ratha. Středočeský krajský soud loni v lednu vynesl rozsudek, kterým zakázal Metrostavu na tři roky účast ve veřejných soutěžích (o veřejné zakázky). Rozhodnutí je nepravomocné, firma se odvolala. Loni v dubnu pak přejmenovala dceřinou firmu MVE Štětí (zkr. malá vodní elektrárna) na Metrostav Infrastructure a začala ji vysílat do dálničních tendrů.

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

v případě českých dálnic mi je jedno, která firma to dostne, hlavní je, aby se stavět začalo a stavba byla dokončena, to je pro mě duležitější, než kdo to postaví, hlavně aby to už stálo.

O.K.

A co třeba to, jak dlouho to potom vydrží otevřené, než se objeví důvod nějaké nákladné opravy? Proto to není tak jedno.

Lukas

Kvalitu odvedené práce má Metrostav rozhodně lepší než Eurovia.

Démon

Metrostav evidentně stahuje kapacity ze zahraničí. Vlastník Doprastav staví hned vedle, takže synergické efekty tu budou 🙂

medvěd

Moudrý pán – Baťa už říkal : nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat tak laciné věci !

David

Poslední dobou vyhrává soutěže na dopravní stavby hlavně Eurovia. Metrostav, OHL nebo Skanska je spíš výjimka.

Démon

Myslím, že Eurovia ani teď 22 roky soutěžit moc nebude kvůli D4.

Démon

2

David

Eurovia momentálně staví:
uzel Pardubice
Smíchov-Černošice
Soběslav-Doubí
Ústí-Brandýs
Lysá-Čelákovice
Uničov-Olomouc
Přerov-Dluhonice
D1 Mirošovice-Hvězdonice
D1 Koberovice-Humpolec
D7 Louny obchvat
D48 Frýdek obchvat
D55 Babice-St.Město
Rádelský mlýn
VMO Žabovřeská
Barrandovský most
Přerov průtah
Chrudim obchvat

Lektor

Tak naprostou většinu staveb staví ve sdružení a ne všude jsou vedoucí společník. Například Uničov – Olomouc jsou až jako třetí společnost.
Krom toho je to největší stavební společnost u nás tak tomu musí odpovídat i počet zakázek.

JardaP

Tak hlavně, aby se pohlídala kvalita. Tábor-Soběslav dělal také Metrostav a je to děs. Fušeřiny pytel a most u Plané je za trest.

Cestující, teď ale doma

Jezdím zde pravidelně a nic tak hrozného nepozoruji. Pouze most přes Koberny se vlni. Navíc to nedělal Metrostav sám, ale ve sdružení více firem.

JardaP

Opravovalo se tam hned po otevření. Most přes Koberný na Strkově je spíš parodie nebo horská dráha, hydroizolace se dělaly komplet znovu, tuším hned v r. 2013, teď čerstvě je hned před ním od Tábora zase omezení rychlosti jako už mnohokrát. Desítky záplat. A co estakáda kolem Veselí? Já si tedy kvalitu představuji jinak. Ano, Metrostav měl v konsorciu cca 40%.

Kodl

No to ještě dopadne. Může za tím být účelová strategie zdržování tendrů.

Jarda

zjímavé, že u železnice ty ceny davají mnohem vyšší, ale u silnic hodně pod cenu.

jura

U zeleznicnich staveb je konkurence omezena cenou stavebnich technologii. Napr. N=ne kazda firma si myuze dovolit a provozovat dvoucestny bagr.

bkv

Až se do ceníků stavebních prací (podle kterých jedou projektanti) promítnou aktuální ceny tak to může být zase naopak…

Jarda Novy

PPPStavební skupina EUROVIA CS realizovala historicky první PPP projekt na Slovensku. Projekt s oficiálním názvem Koncese na projektování výstavby, financování, provoz a údržbu rychlostní komunikace R1: Nitra –Tekovské Nemce a Banská Bystrica –severní obchvat zahrnoval výstavbu 52 km dlouhé rychlostní komunikace rozdělené do čtyř úseků:1. úsek Nitra, západ -Selenec v délce 12,6 km2. úsek Selenec -Beladice v délce 19 km3. úsek Beladice -Tekovské Nemce v délce 14,3 km4. úsek Banská Bystrica -severný obchvat v délce 5,7 kmStavební práce začaly v září 2009, první úseky koncesionář převzal v létě 2011. Posledním předaným úsekem byl obchvat v Banské Bystrici v roce 2012.… Číst vice »

Jarda Novy

Kam se mi ztratil můj předchozí komentař o delce výstavby naších dálnic Otrokovice 3 km 3 roky a podobně??To svědčí o neschopnosti RSD….Ale zřejmě i tady funguje už cenzůra….A to tu ještě nejsou marxisti:-))

Jiří Kocurek

Je o jedno níž, cenzůůůůůro.

Jarda Novy

asi se to tam vratilo..jinak bych to asi kocourku nepsal:-)))

Jarda Novy

9 km tři roky….tragegie výstavby naších dálnic…V Rakousku 25 km A 5 2,5 roku a PPP projekt D4 sdružení DIVia 32 km dlouhý úsek 3!!! roky….to stavi soukromnik…absolutni neschopnost RSD Obchvat Otrokovic 3 km 3 roky:-)))jedna Tatra 3 lopaty a jeden bagr:-))

Nikola

Zase nejaky chytrak!!!

Otakar

A nebude to tím, že postavět dálnici trvá 3 roky ať jde o úsek o délce 100 m nebo 20 km (tam pak bude pravděpodobně paralelně x týmů)?

Vojta

Stavět dálnici 3-4 roky je naprosto normální a je jedno, zda je dlouhá 3 km nebo 50 km. Pouze v případě nějakého krátkého úseku bez mostů atd. to jde rychleji, ale to není případ většiny českého území. V tomto případě ani není kam spěchat, protože tento úsek by pak čekal na obchvat ČB.
Nikdo vám nebrání, abyste si založil firmu a stavěl dálnice během jedné stavební sezóny.

fous55

Ne, na dokončení obchvatu ČB by čekat nemusel, mohl by se napojit u Krasejovky, pokud by ten poslední bezproblémovy kilometr úseku ČB- – Dolní Třebonín dokončili v předstihu. Hlavně by to totiž umožnilo vyhnout se kromě průjezdu Netřebic i netřebickému kopci s esíčkem přes trať, který je blbý i v létě a když to klouže, tak je to pro kamiony katastrofa.

Démon

Jardo, některé stavby jako třeba sanace podloží trvá 2-4 roky, proto se dělají geologické průzkumy !!!

Gwann

podstreluji ceny ostatním, aby měli reference na jiném ICO, kdyby jim na těch stávajících potvrdila odvolacka ten zákaz účasti na veřejných zakazkach

rychlodráha

Stále stejní…

Nikola

Dalsi dva chytraci 😀

Michael Kadeřávek

Slevy jak o úlitba za to že se dostala do podvědomí v kauzách kolem DR?

Ve finále je to přeci dobře pokud to postaví levně a rychle jedině dobře.

Jakub P

Spíš potřebujou za každou cenu nabrat reference pro novou „čistou“ dceřinku, která s tou odsouzenou firmou nemá nic společnýho.

Petr

A kde bere reference ta dceřinka dnes, aby splnila podmínky VŘ?

Jakub P

Dneska jí je může zajistit matka jako dodavatel, protože její odsouzení ještě není pravomocný…

Gwann

rovněž zcela presne

Petr

Což ale může zadavatel omezit v zadání.

Jakub P

Může, ale zřejmě to nedělá. Nebo ne u všech, tak to používaj u těch, kde to zadavatel neudělá…

Gwann

presne tak

Mila

Spíše už mají dost šlendriánu při výstavbě silnic společnostmi se zahraničním kapitálem, viz zvlněná D47 s 9víti stovkami chyb, nebo zmrvená D1 Soutice-Loket, atd.

Jackub

9víti??! 😱 Tak takhle příšerně zmrzačenou číslovku jsem tedy ještě neviděl… 😱🙄😏

Tomáš V.

Taky jsem se zasmál. Devětvíti. A přitom není hezké smát se postiženým… 🙁

Michael

Ano, je to dobre, pokud to postaví.

rychlodráha

V normální zemi nemyslitelné. Tam by taková firma dávno neexistovala.

Jirka

Metrostav Infrastructure je nová, čistá firma. Pokud by byla nyní vyřazena, tak se může soudit a dost možná soud vyhraje a stát bude muset platit.

rychlodráha

Jistě, jistě. Že se jmenuje čistě náhodou taky Metrostav je jen úplná náhoda.

Jiří Kocurek

Fajn, takže zlikvidujeme Škodovku v Plzni, prorože Škodovka v Mladé Boleslavi.
Co dál? SOlaris je také operační systém, zakázat, prože je polský?

Otakar

Škodovka v Plzni nevyrábí auta nebo mi něco uniklo?

bkv

Ale jmenuje se Škoda…

Tomas

jmeno nikoho nezajima.

Zrzek

Proč v neděli jsem koukal na to, že opravují i dálniční most na A1 u Dortmundu. A jsem zvědavý jak se lidé budou tvářit až vyleze korupce AB a jeho sekty v akci Covid.

Cikcak

Co je to “ normální“ země? A pokud vím, jednalo se o manažerské, ne odborné selhání. Než zahodit erudici a zkušenosti množství lidí, kteří pro tu firmu léta dělají, hledal bych také řešení, jak zabránit destrukci. Neselhala firma, ale jedinci, kterým by měla být vina prokázána. Nikoho nehájím, ale podobné výkřiky mi přijdou hodně laciné….

rychlodráha

Odpovědnost firem je v civilizované zemi norma. Odborník může jít kamkoliv jinam, urvou mu ruce.

Cikcak

Tak ano, nepopírám, ale nemyslím, že by nutně musela vést k zániku. V tom případě už by tu také nemusel být Volkswagen.

rychlodráha

Taky dostali pokutu, že se z toho .

Cikcak

Ano, ale nikdo mu nebrání v činnosti. Pro Metrostav je ale zákaz pro veřejný sektor zásadní. Tunely, dálnice, tratě si privát zrovna běžně nepořizuje.

Elvis

Je to asi 5 větší zakázka, co Metrostav Infrastructure vyhrál. Je vidět, že si potřebuje udělat reference. Pokud se to podaří zrealizovat, proč ne. Loni vyhrál obchvat Jihlavy za 75% ceny, dopadlo to odvoláním na ÚHOS, a na jaře kraj zakázku raději zrušil. 🙁

M&R

Asi se snaží očistit si jméno…

Big Fat Fabulous Woman

Jasný no, to bude hlavní motivace. 😀

Kubrt

Potřebujou zakázky, to je vše.