Železniční Nový rok: nové zastávky, jednotný tarif a Arriva na dalších rychlících
Velké změny čekají cestující v dubnu kvůli výlukám na koridoru.
Po celé Evropě dnes začíná platit nový železniční jízdní řád. V Česku oproti loňskému prosinci nepřinese tak zásadní změny jako v loňském roce, přesto dojde k několika podstatným změnám.
Na rozdíl od minulého roku i z důvodu současné situace nechystáme on-line reportáž z nástupu nového grafikonu, situaci ale budeme sledovat. Za případné postřehy z provozu budeme rádi.
Nový jízdní řád přinese řadu změn díky investicím do infrastruktury ze strany Správy železnic. Nejviditelnější změna je v Praze mezi Hostivaří a Vršovicemi. Na budovaném čtyřkolejném koridoru vznikla nová zastávka Praha-Eden, současně končí zastávka ve Strašnicích. Na místě původní trati vznikne v budoucnu promenáda.
Hotová je také modernizace a elektrizace tratě do Hustopečí. Přinese přímé spojení s Brnem a také současně konec osobních vlaků z Brna až do Břeclavi. Správa železnic otevírá s novým grafikonem i zastávku u karlovarské arény.
Zřejmě nejsledovanější změnou bude nástup společnosti Arriva vlaky na rychlíky linky R14 z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic. Jde o další linku, o kterou České dráhy přišly. První spoje z Liberce ve 4:03 a z Pardubic v 5:03 vyjely bez zpoždění a bez problémů zvládají i stanovenou jízdní dobu.
České dráhy se naopak vrací po deseti letech mezi Rybniště a Varnsdorf jako linka U9. Důvodem je změna provozního konceptu, spojení z Liberce bude končit ve Varnsdorfu.
Jednou z hlavních novinek bude zavedení Systému jednotného tarifu. Lidem umožní cestu na jednu jízdenku s více dopravci. Zatím ale nejsou součástí komerční spoje.
U dálkových tras je jednou z mála změn protažení vlaků z Prahy až do polské Přemyšle. Na velké komplikace se musí připravit cestující od dubna, kdy začnou výluky na koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou. Vlaky z Prahy do Brna pojedou pomalejší trasou přes Vysočinu.