Přehledně ve 21 otázkách: Jednotná jízdenka se všem nevyplatí, v komerčních vlacích bude platit během pár měsíců

Vlaky Českých drah na hlavním nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czVlaky Českých drah na hlavním nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Další rozšiřování systému jednotné jízdenky proběhne v prvním čtvrtletí, během roku by mohl začít platit v autobusech.

Českou železnici čeká od neděle zavedení systému jednotné jízdenky (SJT), která umožní cestování vlakem na jeden doklad napříč celou republikou. Nový doklad má zjednodušit a v některých případech i zlevnit samotné cestování. Deník Zdopravy.cz přináší celkem 21 odpovědí na otázky, které vysvětlují celý systém. Jednotnou jízdenku nevyužijí všichni cestující, míří svoji cenou hlavně na ty, kteří kombinují více dopravců, chtějí flexibilitu nebo nehodlají složitě řešit, s kým se cesta vyplatí.

1. Proč je SJT tak zásadní změnou na české železnicí?
Jde o další krok ke zjednodušení cestování. Dosud bylo potřeba zejména u delších tras shánět více jízdenek různých dopravců. To teď odpadne.

2. Proč je jízdenka SJT často o tolik dražší než jízdenka koupená přímo dopravcem?
Systém vychází z kilometrického jízdného, zatímco dopravci často poskytují relační slevy, zejména pro cesty tam, kde je větší konkurence nebo pro jízdy mezi většími městy.

3. Kde půjde jízdenka SJT koupit?
V každé pokladně na nádraží, přes e-shop a mobilní aplikaci Oneticket.cz, přes online prodejní aplikace Českých drah nebo přímo ve vlaku.

4. Komu se jízdenka SJT vyplatí?
Pro pravidelné dojíždění mezi dvěma kraji, kde nelze spoléhat jen na krajské integrované tarify. Pro delší trasy s přestupem mezi více dopravci. Využití najde i u těch, co hodně cestují a dosud se jim vyplatila například síťová jízdenka IN100. Vyplatí se i těm, kteří nechtějí řešit nákupy více jízdenek a jsou smířeni s vyšší cenou. Cestujícím zvyšuje výrazně flexibilitu.

5. Kdy se jednotný tarif nevyplatí
Prakticky pro veškeré cesty v rámci jednoho kraje. Krajské integrované tarify jsou obvykle levnější, navíc zahrnují možnost i jízdy autobusem či MHD. Nevyplatí se rovněž na delší cesty s jedním dopravcem.

Pozor na komerční vlaky. Snad jen pár měsíců

6. Bude jednotný tarif fungovat opravdu pro všechny spoje, nebo se mají cestující připravit na nějaké výjímky?
Nebude zatím platit na komerčních spojích, tedy v podstatě u všech přímých vlaků z Prahy na Ostravsko a u spojů RegioJetu z Prahy do Brna a Břeclavi.

7. Kdy se do systému připojí komerční spoje?
Zatím se mluví o prvním čtvrtletí příštího roku, tento termín uvedly České dráhy a RegioJet.

8. Jak poznám, že ve vlaku, který přijede na nádraží, platí SJT? Bude v jízdním řádu nějaká poznámka?
Vyhledávač a mobilní aplikace OneTicket bude vyhledávat a zobrazovat jen vlaky, kde je možné použít SJT. Jednoduché bude se orientovat podle tohoto zdroje.

9. Nehrozí chaos na trase Praha – Ostrava, kde je většina vlaků mimo tarif SJT?
„Trať Praha – Ostrava není typickým příkladem pro využití SJT. Díky konkurenci je tam cena komerčních produktů výrazně nižší a málokdo tady s jízdenkou SJT pojede. Oblasti většího využití SJT budou jinde,“ říká Jan Paroubek, pověřený řízením státního podniku Cendis.

10. Jaké typy časových jízdenek nabídne SJT?
Týdenní, měsíční, tříměsíční a roční. Všechny budou v nabídce pro druhou a první třídu.
Roční 24 206 Kč  (2. třída) /29 796 Kč (1. třída)
Půlroční 15 600 / 19 190
Tříměsíční 11 834 /14 524
Měsíční 4 841 / 6 031
Týdenní 1 614 / 2 004

Místenky či kola během prvního čtvrtletí

11. Proč nebude jednodenní jízdenka?
„SJT by nemělo mít snahu nahradit (a přebíjet) různé komerční a motivační programy dopravců, byť by to asi bylo z pohledu cestujícího zajímavé. Úvahy o jednodenní i víkendové jízdence byly. Aby na to vůbec dopravci přistoupili, byla by ta jízdenka dost drahá. Čím je kratší doba platnosti síťového dokladu, tím je jeho cena vyšší a má to logiku,“ říká Paroubek.

12. Získám k jízdence SJT i místenku?
Zatím ne. K provázání oneticketu s možností prodeje místenek dojde v prvním čtvrtletí 2021. V závazku nejezdí žádné povinně místenkové vlaky. „Místenka je tak trochu popření myšlenky volnosti SJT. Přesto možnost rezervace brzy umožníme. Místenku od 13.12. na svých prodejních kanálech prodají k oneticketu České dráhy,“ dodal Paroubek.

13. Kdy bude SJT na kola či psy?
Cendis vysvětluje, že to není zatím možné kvůli rozdílným cenám a přepravním podmínkám. Lze dokoupit k SJT vždy v konkrétním vlaku. „Až budou místenky, bude možné koupit rezervaci na místo pro kolo,“ dodal Paroubek.

14. Mohou si hendikepovaní cestující objednat pomoc při přepravě?
Ano. Cestující se mohou o své cestě poradit a případně si rovnou objednat asistenci na nádraží i pomoc při přepravě na invalidním vozíku. Stačí předem napsat na e-mail asistence@oneticket.cz nebo zavolat na telefonní číslo, které najdou na webu oneticket.cz. Pokud je to technicky možné, dispečink jim zajistí cestu z výchozí do cílové stanice a domluví pomoc se všemi dopravci, jejichž spoje potřebuje hendikepovaný cestující využít.

Čtvrt miliardy za systém a pět let

15. Proč systém začíná platit až nyní a nezačal už loni při velké změně dopravců?
Ministerstvo dopravy dlouho otálelo s podpisem smlouvy se státním podnikem Cendis na přípravu celého systému. Výsledkem je roční zpoždění. Cendis termín podle smlouvy splnil.

16. Jak si budou dopravci dělit výnosy z jízdenky?
Na základě ujeté vzdálenosti s každým dopravcem. Rozdělovat je bude Cendis

17. Kolik bude stát provoz systému?
Vybudování a 5 let provozování tohoto systému by mělo stát podle smlouvy 254 milionů Kč (včetně daně).

18. Jak dopadl pilotní provoz?
OneTicket se testoval už od 14. června ve dvou pilotních oblastech, na tratích mezi Plzní a Mostem a mezi Českou Lípou a Rumburkem. K 8. prosinci se v rámci pilotního provozu prodalo 10 800 jízdenek. Největší zájem byl o OneTicket na Českolipsku

19. Proč neběží ještě e-shop a nejde koupit jízdenku dopředu?
Pořád běží pilotní provoz mezi Plzní a Mostem a také Českou Lípou a Rumburkem. „Těžko od sebe oddělit pilotní a plošný provoz, aby nedošlo k zakoupení jízdenky na tratě, kde pilot není. Spustíme opravdu až 13.12. na vše,“ vysvětlil Paroubek.

20. Proč je vratka za neprojetou jízdenku až 7 %
„V e-shopu Oneticket je vratka za 0%. Výše vratky se odvíjí od prodejního kanálu a typu jízdního dokladu a slouží k pokrytí režie spojené s výdejem, respektive vrácením jízdního dokladu. Srážka ve výši 7% je realizovaná u jízdních dokladů pro jednotlivou jízdu (jednosměrné, zpáteční) z výdejny s osobní obsluhou (pokladny) při vrácení u stejného dopravce, u kterého byl doklad zakoupen. V tomto případě tedy oněch 7% zůstane dopravci,“ vysvětlil Paroubek.

21. Bude SJT někdy v autobusech?
Podle Paroubka se s kraji jedná o tom, aby se zavedly už příští rok. „Jedná se s nimi, ale nezáleží to jen na nás. Komplet autobusy jsou asi daleký výhled. Mnoho dopravců, dálková doprava mimo veškeré závazky, jen komerční. Doufáme, že jednoho dne budou, ale k dálkovým autobusům je cesta složitá,“ dodal Paroubek.

Tagy Cendis Ministerstvo dopravy OneTicket SJT systém jednotného tarifu Top
161 komentářů