Cestovní ruch Cyklistika Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Obrazem: Místo benešovské tratě promenáda. Praha zachová i část kolejí

Nová podoba dnešní benešovské tratě v Praze. Pramen: IPR Praha
Nová podoba dnešní benešovské tratě v Praze. Pramen: IPR Praha
Chodci, cyklisté, nástupiště i pražce. Tak má vypadat nová zelená páteř Vršovic a Strašnic.

V počítačích architektů a urbanistů už se začíná rýsovat budoucí podoba dnešní benešovské tratě přes pražské Strašnice. Železniční provoz odsud zmizí s příchodem nového jízdního řádu letos v prosinci, město chce následně trať přebudovat na promenádu po vzoru newyorské High Line nebo pařížské Plantée. Pražský magistrát dnes zveřejnil vizualizace a některé podrobnosti.

Novou promenádu nazývá „bezmotorovou páteří Vršovic a Strašnic“. Mimo jiné zde mají vzniknout dva dopravní pásy. Jeden o šířce čtyři metry (směrově rozdělený) bude sloužit cyklistům a bruslařům, druhý bude určen chodcům. Jeho šířka bude 3,2 metru a od rychlejšího pásu jej bude dělit necelý metr zeleně, tartanu nebo původní koleje. Podél vnějších stran pak vzniknou ještě nezpevněné pěšiny pro milovníky chůze a běhu na měkčím povrchu.

Na vybraných místech zůstanou zachovány i památky na železniční minulost: části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Zůstane i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918, lávka u strašnické železniční zastávky ze 30. let nebo část nástupiště z druhé poloviny 20. století.

Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách. Na návrhu podoby promenády spolupracuje ateliér krajinářské architektury terra florida, který letos zvítězil v soutěži na podobu budoucího Památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech.

„Pokud vše půjde, jak má, v roce 2024 může být hotovo,“ uvedl dopravní náměstek pražského primátora Adam Scheinherr.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Hezké, ale takové odnikud nikam. Ani na jednom konci nenavazuje cyklostezka. Ale na to tam jít a jezdit tam a zpět na bruslích to bude dobré.

franzJosej

kdo jezdi v kopco. Praze na bicyklu?

Cestující, teď ale doma

Nemá tam být rezerva na budoucí dvoukolejku VRT? Ve vizualizacích je ten park až k nové přeložce.

Lemmy

Ne, rezerva je vedle nových kolejí.

Cestující, teď ale doma

O tom mluvím, ten park podle vizualizací zasahuje až k novým kolejím.

Y.K.

Máte tam zelený pás v nejbližším místě – to je ta rezerva na VRT.

Karel

celkove pekne, ale ty kusy koleji….jak na konci cyklopruhu, tak mez chodnikem a cyklopruhem a opet chybi oddeleni pesich a cyklistu, nechapu, proc na castech fyzicke oddeleni je formou rostlin a na casti ne.

Jarda Š.

Ty kusy kolejí by měly význam, kdyby na nich stála nějaká vyřazená drážní vozidla nebo po nich jezdily ruční drezíny, jinak by asi bylo lepší koleje úplně odstranit.

mirek

To je vizualizace – prolnutí současné a budoucí podoby. Není to tak, že bude ze stezky hop do kolejiště 🙂

Lukáš

Projekt nevypadá vůbec špatně. Teď už jenom záleží jestli projektu nezkrouhnou rozpočet a nedopadne to tak, že se vše hodí pod asfalt, kolem se nasází pár keřů a nějaký ten stromek a hotovo. Ikdyž, i to by asi bylo pořád lepší než chátrající pozůstatky tratě.

Pišta

šílená kravina….

Lunazar

Zkus trochu rozvést, proč si myslíš že tomu tak je?

Pišta

Prostě mi to tak přijde, je to můj názor. Sloupy trakčního vedení zůstanou. Kolej sem tam, jak to za chvíli bude mezi těmi kolejemi vypadat? Samé odpadky… Kdo to bude udržovat, SŽ?
Zajímavé to může být snad pouze v rámci drážní archeologie….

Václav John

A ještě by bylo vhodné obohatit tento veřejný prostor některými výtvarnými díly (sochami). Nemusí se jednat jen o národní umělce či laureáty státní ceny, ale příležitost by mohli dostat i mladí absolventi AVU a dalších škol.

Josef Král

Volná je třeba jedna socha z Dejvic. Problémem by zde ale asi byla skutečnost, že se zde jedná o jinou Prahu (v Dejvicích je Praha 6, zde asi 10?).

Ales

Tu nech si rusáci radši odvezou, takové sochy na takové místa nepatří

Frantisek

V Budapešti mají park komunistických soch. Faktem je, že tato jedna je rozporuplná – holt podle toho, jaké zrovna plnil rozkazy…

Josef Král

Asi by ji musela městská část odkoupit od Prahy 6.

dejf

tak pevně věřím, že rozšířej ten uzoučkej podjezd v korytech, tam je to pokaždý jak u blbejch na dvorku. ale slyšel sem něco o tom, že ten most je památkově chráněnej. aby do tý nádhery nakonec nehodili vidle památkáři, že požadují zachování železničního provozu jako historizujícího prvku patřícího k dané industriální lokalitě se vztahem k navazujícím stavbám ve veřejeném prostoru 😀 ježiši já už píšu jako oni….

sch

Také doufám, že dojde k rozšíření podjezdu, a zároveň, že nově vybudovaný most, nebo spíš lávka bude dost široká oro. Chodce i cyklisty, je to o penězích, ale úzká lávka by to zbytečně zabila zejména pro cyklisty.

Frantisek

V případě zájmu o historický vzhled je možno jednu stranu rozebrat a posunout, a navrch posadit delší mostovku, i když to nebude odpovídat poměrem.

Tom

Když už lávka, koleje i návěstidla, tak proč ne i nějaký neprovozní exponát?

kubiqcz

Taky by se mi tam něco takového líbilo. Ale asi by tam dlouho nevydržel (a nebo ne v původním stavu), protože sprejeři a vandalové… Bohužel.

Leinad

CityFrog v NTM na tom není o moc lépe, schválně není pod střechou. 🙁

Jan

Tady to šlo http://tourism.zabreh.cz/mesto-a-okoli/top-mista/zeleznicni-skanzen/ a naposledy jsem si nevšiml, že by byla lokomotiva posprejovaná. Můžou tam dát dobré osvětlení a kamery napojené na policii stejně jako to má třeba Karlův most. Plus tam dají antigraffiti nátěr a něco to vydrží. Nemusí tam být nějaký muzejní kousek z NTM, ale cokoli železničního by se hodilo, když už tam ty koleje zůstanou.

Václav John

Vidím, že pan architekt Kotas přišel s dobrým nápadem. Líbí se mi to.

Vašek

A kde to pana Kotase vidíte? Ten to naštěstí nenavrhoval. Na vizualizacích je podesán Tomáš Cach & Terra Florida & Petr Tej

Michal J.

Škoda, že jsem se toho (v roli obyvatele Vršovic) nedožil. Klíčové bude napojení na obou koncích na okolní síť cyklostezek.

Jakub (easydrink)

Konečně se New Yorku a Paříži dostane té cti, že budou mít něco, jako má (bude mít) naše matička Praha.

mirek

Krása! Tohle by se hodilo na řadě tratí, kde jezdí jedna prázdná 810 ráno tam a odpoledne zpět. A teď čekám na mínusy 🙂

Jan Soukup

mirku, přiznám se, že mínusy prakticky nedávám, ale dnes jsem ještě neudělal dobrý skutek, tak jsem Vám ho tam na Vaši žádost „šupnul“. Roztomilý dvojsmysl 😀

Jakub P

Tohle je dvojkolejka, na lokálku s jednou kolejí se vám to takhle těžko vejde…

sch

Tam se hodí samostatná cyklostezka kdo by tu dálku chodil pěšky

Frantisek

Máte jezdit autem jako „všichni“, ne?

Občan

Bylo by super, kdyby se to v budoucnu nějakým způsobem navázalo až do Hostivaře na pěší zónu za tratí.

Cestující, teď ale doma

Kde je v Hostivaři pěší zóna? To je ulice Za Dráhou?

Moudry Cynik

Flasku Moetu, ze hned prvni den skonci nakej Abduzaparov rozsekanej v tech kolejich.

Jiří Kocurek

Ale zase na druhou stranu, kde ve světě končí cyklostezka šturcem?

Jakub P

Na Vennbahn maj vedle stezky v části trasy nechaný koleje, tak možná tam?

Michal Štěpán

Ano, a dokonce se v úseku Küchelscheid Gr. – Sourbrodt dá jezdit na šlapací drezíně.

Havel

Vedle trati (nové) bude nějaký plot či něco jiného, nevíte náhodou??

franzJosej

no ale to okoli. spinavy stary baraky. graffitti vsude a chaos.

Daniel Brvnišťan

To bol i Žižkov okolo Vítkovskej cyklostezky. Ale postupne sa tam začali ako huby po daždi objavovať hipsterské kaviarne, baraky opravovať, nove stavať. Toto bude katalyzátorom gentrifikácie štvrtí okolo.

Moudry Cynik

Hipsterska kavarna – symbol pokroku?

Kubrt

Oproti stávajícímu draznimu bordylku určitě.

Jakub P

To je otázka. Symbol nadcházející gentrifikace je to zcela jistě.

Moudry Cynik

Obavam se, ze v CR funguje spis degentrifikace. Snad s vyjimkou Karlina, kterej gentrifikovala velka voda.

Franta

Hipsterská kavárna je symbolem bohatství. Když si můžete 3 x denně dovolit ristretto za 70 Kc, dortik za 90 Kc a polivku za 130 Kc, coz jsou bezne ceny v hipsterských kavárnách, tak tam kde se jim dari dochazi k tomu, ze lidi, co na to nemaji se stehuji pryc. Protoze kdyz nasadite takovehle ceny, tak i plat baristy nebo obsluhy v baru muze byt treba 50.000 Kc mesicne. Sousedska mela uz pred deseti lety jen na dyskach 40.000 Kc mesicne cisteho (v turisticke restauraci – samozrejme umela anglicky). Proto taky nejsou lidi v technickych profesich nebo v socialnich sluzbach.… Číst vice »

Martin

Nápad skvělý. Ale proč až v roce 2024 (v tom lepším případě)? Proč v tom našem absurdistánu musí trvat všechno tak dlouho? Jinak se samozřejmě těším.

M H

Otázka je, jestli by se tam neuživil třeba provoz nějaké muzejní železnice zakomponované do parku a promenády…

franzJosej

tam se sotva uzivi Tesco natoz neco nobl

Jakub P

To by z toho prostoru, kterej je tam k dispozici, imo hodně ubralo a nevím, jestli by ten zbytek pak dával vůbec smysl. Snad se to povede a bude to pěkný, ale reálně to není žádnej obří prostor.

Moudry Cynik

V Bagnoles de l’Orne jezdej po zruseny zeleznici slapaci drezinyn a je to zabavny jak z Rozpustenyho a vypustenyho. Ale to by asi nebyl tak dobrej byznys pro projektanty a sprateleny betonare.

Miky

A nebylo by to až moc kýčovité, takový umělý skansen. Pokud máte nostalgické choutky, zkuste se projet třeba do Čakovic, tam je museální železnice v denní provozu a v ceně tramvajenky.

Michal

Nepůsobí to nijak zajímavě a bohatě, tak jsou to první návrhy. Když už tam chtějí mít ty koleje, ať na ně posadí staré stroje nebo vagóny, které by mohly sloužit jako občerstvení. Věřím, že by to zaplatilo jejich opravu i údržbu.

Vbb

Proč „oni“? Však vám nikdo nebrání si nějaký ten vagon koupit, nechat ho opravit a provozovat jako občerstvení. Když je to podle vás tak výnosné, tak brzy budete v balíku.
Jojo, s cizíma penězma se to vymýšlí…

Havel

Co to je zas za kec tohle to?? Pronajmout/koupit něco na kolejích je jaksi nákladnější něž kdekoliv jinde… Navíc je to pozemek mesta či dané čtvrti, tak ať se starají ne?

malý bobeš

Jakože město bude provozovat občerstvení?

Mickey

Není to vůbec neobvyklé, že MČ pronajme nějaký prostor někomu, kdo tam bude provozovat občerstvení.

Vbb

Tohleto za kec je to, že město, jak píše třeba bobeš, nemá co provozovat občerstvení. Michal nebo vy si klidně ten pozemek pronajměte, to vám město určitě s radostí udělá, a SAMI si kupte ten vagon, SAMI si ho nechejte zrekonstruovat a SAMI ho provozujte.
Jsem zvědavý, kdo z vás dřív zkrachuje 🙂 .
Nebo spíš kdo z vás dřív couvne, když zjistí, že je do toho potřeba nalít VLASTNÍ, nikoliv cizí peníze, a návratnost značně nejistá, spíš žádná.

Jiří Kocurek

To jsem netušil že majitel tohohole je ropný magnát:
http://www.noveudoli.eu/nove_udoli_celek.jpg

asdfr

No vidite, tak mu dajte navrh nech nieco take rozbehne aj tu. Mesto mu urcite prenajme tu plochu, kde si nieco take bude moct postavit. Skusenosti evidentne bude mat.

Vbb

Dovolil bych si vidět drobný tozdíl v tom, když je někdo šotouš, koupí si pár vyřazených vagonů (pro vlastní potěšení – bez jakéhokoliv pokusu o zisk) a v jednom z nich prodává o víkendech pivo, sušenky a možná ohřátý párek, a tím, když by tohle někdo chtěl provozovat jako komerční činnost za primárním účelem výdělku.

Martin

Líbí se mi to👍. Řekl bych, že architekt u toho přemýšlel a mimo prostoru pro pěší zachoval odkaz na původní účel prostoru.

Zajímavé jsou detaily, které mají být zachovány. Otázka je jen, jak dlouho to takto vydrží. Obávám se že návěstidla utrpí celkem rychle a po čase zmizí úplně.

A ač je to velmi líbivé (alespoň pro mě), zachování části koleje (obr. 7), z ohledem na bezpečnost si myslím, že tam nezůstane. Takto je to „past na cyklisty“ 🤔

Ale jako celek rozhodně velmi pěkné a povedené! Téměř nevídané. Přimlouvam se za realizaci s malou výhradou výše 🙂

Jakub P

Past na cyklisty vypadá úplně jinak. Ty koleje budou klidně ležet na místě, dobře viditelný a nebudou se nepředvídatelně pohybovat rychlostí vyšších desítek km v hodině.

Martin

Do snížení viditelnosti (noc, mlha) bych souhlasil. Ale mohu se mýlit.😉

Jakub P

V noci to bude osvětlený a je to v místě křížení s chodcema. Kdo by tam za mlhy jel tak rychle, že by to nedokázal včas objet/ubrzdit, si za to může sám…

petr 5

Promenáda má být pro normální lidi, mezi ně řadím i cyklisty s výjimkou supersonic-pumpiček. A ty ať si natlučou i to, co nechtějí.

Jakub P

JJ, tím, jak to bude místy promíchávaný s chodcema to bude ten typ cyklostezky, kde je třeba na kole dávat bacha a jezdit spíš kochací než závodní rychlostí. Do toho místa a s aktuální infrastrukturou mi to sedí, stezka pro výkonnostní cyklisty je lepší za městem, kde je na ni víc prostoru (a taky jsou pro takový cyklisty 4 km nezajímavý nic).

Martin V.

Pro mě je největší „past na cyklisty“ pes na vodítku. Tam nikdy nevíte, co zrovna udělá pes, ale hlavně co udělá jeho pán. 🙂

Václav

Ta past se vyřeší modrým zábradlím. Nebo tam může zůstat cedule Vstup do kolejiště zakázán! 🙂 Bylo by to stylový.😀

Jiří Kocurek

A just tu ceduli objede, tak je přece pro chodce. 😀

Martin V.

Modré zábradlí, kde jsi? Ty nám tam chybíš jako vzpomínka na druhé desetiletí 21. století (když už tam jsou zahrnuty různé etapy vývoje železnice). 🙂

Mvek

Vidím špatně, že koleje přerušují jen pěší část, a nikde nejsou přímo v cestě cyklistům? Tedy by cyklista musel navíc ještě vybočit, aby do toho spadl?

cikcak

Ty fragmenty kolejí sice hezké, ale až do toho někdo vletí na kole, radost mít nebude

a8n

Jo, až to uvidí bezpečák, vstanou mu hrůzou všechny vlasy na hlavě a odkráčí do věčných lovišť.

Jakub P

Když přes ně můžou projít cyklopruhy oddělený jen barvou na směrově rozdělených vícepruhových ulicích, kde maj auta limit 50 a pokud ho tam člověk nepřekračuje aspoň o 10, je za největšího exota, nemůže tohle být problém.

Martin V.

V tom případě bych tam některé bezpečáky posílal schválně. I jinde by pak bylo bezpečněji.

rtep

Podruhé už to neudělá. Já mám na kole naježděno tisíce kilometrů a za většinu svých pádů si mohu samozřejmě já sám. Stačí jezdit pozorně a opatrně.

Modré zábradlí

Tohle umím vyřešit.

Franta

Koukejte prosím pořádně. Ty fragmenty kolejí jsou jen v té polovině, která je pro chodce. Ta půlka pro cyklisty je rovná a bez kolejí.

Kubrt

Lávka na bývalé zastávce je pěkný artefakt, ale náklady na její udržení v bezpečném stavu??

bkp

Mě ten nápad zachovat lávku naopak dost vyděsil

Kubrt

Mě nevydesil, ale na rozpacích z poměru nákladů a přínosů jsem. Myslím, že až se ten projekt bude řešit detailněji, lávka padne.

Vbb

Ona padne určitě. Buď řízeně, nebo neřízeně 🙂

Frantisek

Jako vše, co není zájem udržovat. Třeba i asfalt. 🙂

Jan

Snad těch 200 milionů obsahuje i peníze na pořádnou údržbu lávky a toho mostu, aby to ještě pár desítek let vydrželo, s lehčím provozem a pořádným nátěrem by to jít mělo. Ale taky mě děsí ta vizualizace na obrázku č. 6 s řádně rezavým mostem. Snad nechtějí tuhle „dobovou patinu“ zachovat?

Jakub P

Ona z toho část padne na zlepšení podmínek pro auta úpravou části těch mostů. Ale i tak snad bude dost na to, aby se to povedlo, akorát budou zas všichni říkat, jak jsou ty cyklostezky drahý (když se z jejich rozpočtu dělá spousta věcí v okolí, který by pro samotnou stezku nutný nebyly tak aby nebyly drahý). A co se týče rezavýho mostu, Corten je furt in, ne?

Jiří Kocurek

U schodů značka „Podchod nebo nadchod“. A na obě strany od lávky vyznačeno 50 metrů. Velmi nenápadně. V křoví policajt s kamerou. A kdo přejde cyklostezku, dostane pokutu, má povinnost použít ten nadchod. A je „vyděláno“.

Martin

Tak jako k NY High Line to ma daleko, ale k Plantee jeste dal… tohle je proste chodnik a cyklostezka… ale jinak OK…

Ketchup1970

Tak Petřínská rozhledna taky není Eiffelovka, Hluboká není Tower a Vltava není ani Dunaj natož Seina.
Ale posun směrem k živému městu to je.

Jakub P

Jo, připomíná mi to spíš Oosterspoorbaanpark v Utrechtu, ale to není podle mě vůbec špatně. (A je holt určitě míň známá než Plantee nebo NY High Line). A ta oproti Paříži nebo NY přidaná funkce bezpečný cyklotrasy se mi velmi líbí. Snad to klapne, mohl by to být další pěknej a užitečnej kousek městskýho prostoru, jakýho bysme potřebovali násobně víc.

Martin

Vsak ano, je to dobre, libi se mi to… jen to prirovnani prakticky tem nejlepsim, pokulhava…

Jakub P

Kvalitu teprv uvidíme, a bude to vždycky i otázka vkusu, mě to přirovnání spíš nesedne typově, Plantée i High Line mi přijdou užší, v větším podílem viaduktů, kde se to rozšířit nedalo, takže je to logicky trochu jinej typ liniovýho parku než tohle, kde je aspoň na části i prostor do šířky a kde to není tolik zvednutý a vedený tak hustou zástavbou, takže se tam dá rozumně dostat i ta část pro kola, která je pro mě na Plantée nepředstavitelná (aspoň na tom úseku u Bastilly, kterej znám, neprošel jsem ji asi nikdy celou). A na druhou stranu jako… Číst vice »

Martin

ano, da se to tak rici…

michalspina

popravdě nechápu to neustálé srovnávání s High Line — to se fakt Praha musí neustále odvolávat na New York, aby změnila kus nepoužívané tratě ve veřejné prostranství?

Martin

…ani ja…

Martin

No, vlastne je celkem dobre videt, jak to delaji jinde…

leviathan

Pěkné.

Partneři

Škoda transportation