Infrastruktura Železnice

Žádné bourání. Železniční most na Výtoni zůstane památkou, rozhodlo ministerstvo

Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra
Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo kultury odmítlo zrušit památkovou ochranu pražského železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní. Majitel chtěl ochranu sejmout kvůli opravě, dříve se mluvilo i o úplném nahrazení mostu novým. Rozhodnutí ministerstva zatím není pravomocné a běží lhůta na odvolání, sdělila mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová. Správa železnic nedávno uvedla, že proti rozhodnutí se odvolávat nebude.

Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky a nezbytná oprava ocelové konstrukce jedné či dvou částí soumostí neznamená zásadní ztrátu památkové hodnoty soumostí jako celku,“ uvádí ministerstvo. Podle jeho památkářů je železniční most pod Vyšehradem celorepublikově jedinečnou technickou památkou svého druhu a zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu. Je podle nich i součástí pražského panoramatu s pohledem na Pražský hrad i Vyšehrad.

„Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze,“ uvedla mluvčí.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Most však stejně jako většina pražských přemostění Vltavy potřebuje podle odborníků opravu.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Kloknerův ústav ČVUT doporučil loni železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v únoru uvedl, že Praha bude chtít most zachovat a opravit a zároveň vedle něj vybudovat kvůli vyšší kapacitě trati novou konstrukci s třetí kolejí.

Ministerstvo dnes uvedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu. „Z podkladů shromážděných ve správním řízení je zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu,“ uvedla mluvčí. Třetí kolej může podle ministerstva vzniknout výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu.

Správě železnic se do rekonstrukce nechce z více důvodů. Obává se, že potrvá příliš dlouho, kolem tří až čtyř let, což výrazně omezí provoz pražské železnice. Kvůli kapacitě už Správa železnic zpracovává projekt na zdvojkolejnění Branického mostu (někdy přezdívaný Most inteligence), aby část provozu z jednoho břehu Vltavy na druhý odvedla přes Krč. Současně se Správa železnic domnívá, že po rekonstrukci budou muset most častěji opravovat. Na únorovém setkání zastánců a odpůrců bourání mostu zástupci Správy železnic uvedli, že hlavní je, aby se rozhodlo co nejdříve.

ČTK + Zdopravy.cz

183
Diskuze

avatar
55 Komentáře
128 Reakce na komentáře
2 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
88 Autoři komentářů
JaaaLeinadJežekjožkaMartinZdendik Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ježekjožka
Host
Ježekjožka

Třeba to vyřeší koronavirus

Martin
Host
Martin

jenom takovy dotaz, znamena to, ze se muze postavit identicka kopie?

Zdendik
Host
Zdendik

Nepoučitelní – Ivančický viadukt taky byl taky „technickou památkou mimořádné kvality“, správce ČSD vedle něj postavil nový a s velkou radostí ten původní předal Technickému muzeu. Na údržbu a opravy nebyly peníze, z výšky začaly padat na lidi části konstrukce, dnes je na zemi jen jedno pole mostu a zbytek zmizel v pecích.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Malost, hloupost, neznalost a zbabělost zvítězila. Odporné monstrum už v době výstavby beznadějně zastaralé konstrukce bude zakonzervováno. Poslední nadějí je, že se najde nějaký terorista, který tu odpornost vyhodí do povětří.

Richard Fiala
Host
Richard Fiala

Toto ignorantské „rozhodnuti“ lidí které snad ani nezajímá že most primárně slouží ke spojení hlavního nádraží se západními a jihozápadními Čechami, velkou částí západní Evropy aj. v čemž zatim nemá odpovídající náhradu stavi po bok podobně zaslepených ekologických extremistů.

Leinad
Host
Leinad

Stejné argumenty se dají použít na Karlův Most. Spojuje Staré a Nové Město s Malou Stranou a Hradčany. Kdysi se přes něj i tranzitovalo.

petnadevatou
Host
petnadevatou

Takže se do toho nalijí zbytečné peníze jenom proto, aby to místo za pět let spadlo za deset. Skvělá práce. A ještě k tomu taková vyloženě hnusná stavba… (vím, že to je subjektivní, ale mě se prostě nelíbí)

Os9068
Host
Os9068

Asi bude potreba pouzit metodu, ktera se proti pamatkarskymu teroru pouziva u budov – skodni udalost, po ktere bude strzeni z bezpecnostnich duvodu narizeno statikem.

AAA
Host
AAA

povodeň se plánuje blbě a hořet tam toho nejspíš moc co nemá 🙂

...
Host
...

Ale taková koroze, to je pane pomocník…

Anonym
Host
Anonym

Jo no, takový postřik kyselinou chlorovodíkovou 😀

libor
Host
libor

Zajímavé, že jistý most přes Vltavu jižněji na někdejší trati Plzeň-Brno někdy z let 188x se klidně zruší a nahradí. tam žádná ochrana není a v Praze z toho dělají hogofogo. Až dosloužím, chci do sběru!

Flinta
Host
Flinta

Památkáři chtějí opravu mostu, při které je třeba vyměnit cca 65 % konstrukce ihned a zbytek v horizontu cca 20 let. Takže za 20 let tam stejně už nebude ten původní, památkově chráněný most. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

Leinad
Host
Leinad

Za těch dvacet let to bude most z technicky novějších součástek, ale vzhledově stejný, zapadající do panorama Prahy, pohledy na most a Vyšehrad,…

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Je to poměrně zajímavé rozhodnutí, když si člověk uvědomí, jak dnes pod dohledem památkářů vypadá třeba Staromák s blikajícími obrazovkami reklam na thajské masáže…

Michal
Host
Michal

Most neopravovat. nechat ho jen pro pěší a vrhnout se na variantu tunely.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Bezva řešení. Zhruba 150 miliard a nejmíň 30 let. Jenže co do té doby?

Michal
Host
Michal

jo je to na dlouho, ale pokud chceme rychlé žel. spojení po Praze tak se tomu jednou nevyhneme. Ale asi vetšina z nás se toho už nedožije. Ale to by musela přitím nějaká vláda s jasnou koncepcí rozvoje dopravy a ne vlada populistů bez koncepce.

David
Host
David

Do té doby Braník.

Blacklist
Host
Blacklist

Pod Vltavou?

Aznoh
Host
Aznoh

Tak a co bude následovat? Po starém mostě se prostě bude muset jezdit dál (metro B ve svém podvltavském úseku už moc nových cestujících nepojme). Vymyslí se nákladný systém kontinuální opravy s využitím krátkých výluk v mimošpičkových časech, aby most ještě pár let vydržel. A SŽ se bude dál s památkáři handrkovat, tentokrát o podobě nového souběžného mostu. To bude na min. 10 let a budou se objevovat nové a nové komplikace. A začnou čím dál častěji slyšet názory, že jediné řešení je most pro železniční dopravu zavřít, udělat z něj fotogenickou promenádu a nahradit ho tunelem (nějaká variace na… Číst vice »

Kadel
Host
Kadel

Zachování kulturní památky,ale neznamená, že se konstrukce nemůže vyměnit za repliku na sanovaných stávajících opěrách a pilířích.

David
Host
David

„Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty neopravovat pražský železniční most z Podskalí na Smíchov a nahradit jej novým. Most posuzoval také švýcarský odborník Eugen Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen kdyby se nerozebírala konstrukce a pokud to vyjde levněji než novostavba.“

David
Host
David

I když byli varováni, tak památkáři rozhodli přesně opačně.

Dominik
Host
Dominik

Památkáři jsou přeci znalejší než nějací odborníci z ČVUT a Švýcarska.

Monteko
Host
Monteko

Nechtěl bych být mluvčí pražských památkářů. Dělat imbecila za méně než 100 litrů/měs., opravdu ne. “ …ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství….“
Neuměla by ta poučená paní třeba třeba zhodnotit slohovou příslušnost stožárů vvn? Počítám, že to bude nejméně neokubismus…
Každý technik vidí, že jde o ryze účelovou technickou konstrukci, provedenou soudobou technologií. V té samé době se stavěly činžáky s fasádami, kde byl Samson vedle mořský panny!!

Alibaba
Host
Alibaba

Ale to se památkářům nedá vysvětlit, že tam ten oblouk není kvůli oku, ale kvůli průběhu ohybového momentu na mostě a snaze ušetřit materiál. A nýtovaný je to kvůli tomu, že tehdá neuměly tak rozsáhle svařovat a válcovací program profilů byl nebyl tak bohatý, ocel tak ušlechtilá.

Jaaa
Host
Jaaa

Fakt si myslíte, že to ti památkáři nevědí, nebo co?

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Je otázka jak dlouhou životnost bude mít opravený stávající most a jak dlouho postačí železniční frekvenci a hlukovým normám. Za nějakých 20 let bude stejně nutno uvažovat o novém vícekolejném. Pak jeho výstavba ovšem vyjde na podstatně větší sumu než dnes.

Zabakovec
Host
Zabakovec

Velmi dobře, most má své kouzlo, nevidím důvod neudělat repliku stejného typu + 3ti kolej vedle jak je zmíněno.. Zdali to nechají dál chatrat a nebo se do toho pustí brzo je věc jiná.. Kazdopadne

roman
Host
roman

jenom jsem zvědavý jak opraví únavové trhliny kolem nýtu ?

Honza D.
Host
Honza D.

Za pomoci obalované elektrody EB 123. 😀

Alibaba
Host
Alibaba

To neopravíte, to možná na chvíli zamaskujete. A taky aby ten svár bylo možné na něco udělat.

Dominik
Host
Dominik

Ale to SŽ chtělo, postavit vizuálně stejný mosty, ale památkáři odmítli zrušit památkovou ochranu.

žlutý klandr
Host
žlutý klandr

Takže obvyklý postup – nasadíme památkovou ochranu a počkáme, dokud to nespadne.

Radim
Host
Radim

Pokud vím tak je památkově chráněn od r. 1963, to tuto skutečnost zjistila SŽ teprve teď?
Anebo to ví již od počátku a na údržbu mostu systematicky kašlalo?

Paja
Host
Paja

Samozřejmě, že to ví. Proto žádali o sejmutí ochrany.

Tomáš
Host
Tomáš

Není tomu tak. Je to až od roku 2004.

Alibaba
Host
Alibaba

Na tom nýtovaném mostě je od počátku výstavby několik míst, které se systematicky ani opravit nedaj. Prostě se tam nedostanete.

Romanero
Host
Romanero

Tak postavit novou tříkolejnou repliku, co vydrží dalších 100 let, jim vadí, ale přilepit těsně vedle druhý most jim přijde v pohodě?
Doufám, že ty šupáci ještě nevymyslí nějakou podmínku, že ten nový bude muset být o 100 metrů dál, aby nerušil ty stoleté nýty, na které se dívají turisti z Pražského hradu.

Rýpal
Host
Rýpal

Praha je skanzen ať si říká kdo chce co chce.. Jediný co tam chodím obdivovat když už mám čas tak véčko a citi empirii na Pankráci nebo trojský most, a těším se až se na masaryčce začne s CBDéčkem to bude tepv magnet naa turisty až se to dostaví. a snad i nový most na Smíchov ne-li dva dvoukolejny.

Radim
Host
Radim

Holt každé město nemůže být tak moderní a pokrokové jako třeba Most. Tam jezdí a moderní architekturu obdivují turisté z celého světa div že Vás tam neušlapají.

Rýpal
Host
Rýpal

Tak to je úplně jiná liga to je hotový 13 okrsek.. Jen postavit ty zdi okolo..

Jan
Host
Jan

Na skanzenu není nic špatného. Je potřeba si uchovávat památky naší kultury, naší civilizace. Ostatně civilizace je souhrnem historie a kompletního vědění za její existenci. Ale ten skanzen je potřeba udržovat funkční. Viz například rekonstrukce pražských vozů T2, které jsou sice prakticky nové, ale reprezentují určitou dobu, kdy takto jezdili. Udržovaná replika je vždy lepší než chátrající originál. Další příklad mě napdá Negrelliho viadukt. Rekonstruován byl téměř kompletně a s použitím moderních technologií, jen vnější vzhled je udržován co nejblíže původnímu, a zároveň umožnuje provoz moderních vlaků, snad i s dlouhou životností. Mimo to má Praha i dost moderních prvků,… Číst vice »

Ondros
Host
Ondros

Inu Ministerstvo kultury má zajímavé priority. Nedávno se Za orálek vyjádřil, že nepodporuje vyvlastnění budovy býv. Nádraží Vyšehrad a nepřímo tak přispěl k další zkáze této památky, k jejíž záchraně vyzývá i UNESCO, ale u mostu, jež je čistě účelovou stavbou (na rozdíl od zdobného nádraží) jehož stav je za hranicí neopravitelnosti a konstrukce a technické parametry již dávno neodpovídají potřebám provozu, MK trvá na památkové ochraně. Tohle je promarněná příležitost udělat mezinárodní architektonickou soutěž a postavit něco nového a to včetne nové stanice Podskalí.

Ondros
Host
Ondros

Je z toho také politické téma, když se boural nýtovaný most v Brandýse/Staré Boleslavi, tak nikdo ani nehnul brvou a šel k zemi.

Rýpal
Host
Rýpal

Hlavně za to nejspíš něco chtěj na ministerstvu jinak se věci nehnou… Není Zaorálek za ČSSD? Nepotřebují ti hoši prachy na kampaň na příští volby protože ví že už jsou v hajzlu?

Paja
Host
Paja

A obdobně starej most na transverzálce přes Orlík půjde taky pryč a bude nahrazen úplně jinou kontrukcí. A taky to nevadí.

Majkl
Host
Majkl

U mostu v Prostrednim Žlebu byla památková ochrana sejmuta, konstrukce je taktéž na hraně životnosti. Most ve Žlebu má holt smůlu v tom, že stojí na místě, kde svoje ego nepotřebuje leštit tolik exotů jako v Praze.

Alibaba
Host
Alibaba

Jestli se má dělat, tak až se to rozkřikne, tak se ozve ještě víc křiklounů, že ho chtěj zachovat.

Pavel
Host
Pavel

Pokud zatížím majitele objektu, jedno jestli domu nebo mostu, povinností „památkové péče“, musím mu toto své rozhodnutí kompenzovat. VTj. vícenáklady by mělo uhradit MKultury ČR. Pokud peníze nedá, pak sorry, žádná památková péče. Aneb je snadné vydávat rozhodnutí, za jehož důsledky nejsem (finančně) zodpovědný.

Rýpal
Host
Rýpal

Ano 3x ano. Taky bych chtěl aby se mi o byt někdo staral a já za to nemusel platit…

Jan Matoušek
Host
Jan Matoušek

Takových je v republice celkem dost. Možná byste se cítil lépe, kdyby Vaši nemovitost vyhlásili kulturní památkou.

Rýpal
Host
Rýpal

No to ne právě. já si se svým majetkem budu nakládat jak chci…a nikdo mi nebude poroučet.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

to víš že né

Alibaba
Host
Alibaba

Kdyby chtěl někdo prohlásit hypoteticky můj dům památkou, tak bych se soudil, aby nebyla nebo bych požadoval odkup. Bohužel u tohohle mostu se požaduje ho využívat stále k provozování železniční dopravy, která se na rozdíl ode mě jen tak nepřestěhuje.

Leinad
Host
Leinad

Vlastnictví přináší majiteli i odpovědnost. Není správné koupit Karlův Most za účelem zbourat ho.