Žádné bourání. Železniční most na Výtoni zůstane památkou, rozhodlo ministerstvo
Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra
Ministerstvo kultury odmítlo zrušit památkovou ochranu pražského železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní. Majitel chtěl ochranu sejmout kvůli opravě, dříve
Třeba to vyřeší koronavirus
jenom takovy dotaz, znamena to, ze se muze postavit identicka kopie?
Nepoučitelní – Ivančický viadukt taky byl taky „technickou památkou mimořádné kvality“, správce ČSD vedle něj postavil nový a s velkou radostí ten původní předal Technickému muzeu. Na údržbu a opravy nebyly peníze, z výšky začaly padat na lidi části konstrukce, dnes je na zemi jen jedno pole mostu a zbytek zmizel v pecích.
Malost, hloupost, neznalost a zbabělost zvítězila. Odporné monstrum už v době výstavby beznadějně zastaralé konstrukce bude zakonzervováno. Poslední nadějí je, že se najde nějaký terorista, který tu odpornost vyhodí do povětří.
Toto ignorantské „rozhodnuti“ lidí které snad ani nezajímá že most primárně slouží ke spojení hlavního nádraží se západními a jihozápadními Čechami, velkou částí západní Evropy aj. v čemž zatim nemá odpovídající náhradu stavi po bok podobně zaslepených ekologických extremistů.
Stejné argumenty se dají použít na Karlův Most. Spojuje Staré a Nové Město s Malou Stranou a Hradčany. Kdysi se přes něj i tranzitovalo.
Takže se do toho nalijí zbytečné peníze jenom proto, aby to místo za pět let spadlo za deset. Skvělá práce. A ještě k tomu taková vyloženě hnusná stavba… (vím, že to je subjektivní, ale mě se prostě nelíbí)
Asi bude potreba pouzit metodu, ktera se proti pamatkarskymu teroru pouziva u budov – skodni udalost, po ktere bude strzeni z bezpecnostnich duvodu narizeno statikem.
povodeň se plánuje blbě a hořet tam toho nejspíš moc co nemá 🙂
Ale taková koroze, to je pane pomocník…
Jo no, takový postřik kyselinou chlorovodíkovou 😀
Zajímavé, že jistý most přes Vltavu jižněji na někdejší trati Plzeň-Brno někdy z let 188x se klidně zruší a nahradí. tam žádná ochrana není a v Praze z toho dělají hogofogo. Až dosloužím, chci do sběru!
Památkáři chtějí opravu mostu, při které je třeba vyměnit cca 65 % konstrukce ihned a zbytek v horizontu cca 20 let. Takže za 20 let tam stejně už nebude ten původní, památkově chráněný most. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
Za těch dvacet let to bude most z technicky novějších součástek, ale vzhledově stejný, zapadající do panorama Prahy, pohledy na most a Vyšehrad,…
Je to poměrně zajímavé rozhodnutí, když si člověk uvědomí, jak dnes pod dohledem památkářů vypadá třeba Staromák s blikajícími obrazovkami reklam na thajské masáže…
Most neopravovat. nechat ho jen pro pěší a vrhnout se na variantu tunely.
Bezva řešení. Zhruba 150 miliard a nejmíň 30 let. Jenže co do té doby?
jo je to na dlouho, ale pokud chceme rychlé žel. spojení po Praze tak se tomu jednou nevyhneme. Ale asi vetšina z nás se toho už nedožije. Ale to by musela přitím nějaká vláda s jasnou koncepcí rozvoje dopravy a ne vlada populistů bez koncepce.
Do té doby Braník.
Pod Vltavou?
Tak a co bude následovat? Po starém mostě se prostě bude muset jezdit dál (metro B ve svém podvltavském úseku už moc nových cestujících nepojme). Vymyslí se nákladný systém kontinuální opravy s využitím krátkých výluk v mimošpičkových časech, aby most ještě pár let vydržel. A SŽ se bude dál s památkáři handrkovat, tentokrát o podobě nového souběžného mostu. To bude na min. 10 let a budou se objevovat nové a nové komplikace. A začnou čím dál častěji slyšet názory, že jediné řešení je most pro železniční dopravu zavřít, udělat z něj fotogenickou promenádu a nahradit ho tunelem (nějaká variace na… Číst vice »
Zachování kulturní památky,ale neznamená, že se konstrukce nemůže vyměnit za repliku na sanovaných stávajících opěrách a pilířích.
„Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty neopravovat pražský železniční most z Podskalí na Smíchov a nahradit jej novým. Most posuzoval také švýcarský odborník Eugen Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen kdyby se nerozebírala konstrukce a pokud to vyjde levněji než novostavba.“
I když byli varováni, tak památkáři rozhodli přesně opačně.
Památkáři jsou přeci znalejší než nějací odborníci z ČVUT a Švýcarska.
Nechtěl bych být mluvčí pražských památkářů. Dělat imbecila za méně než 100 litrů/měs., opravdu ne. “ …ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství….“
Neuměla by ta poučená paní třeba třeba zhodnotit slohovou příslušnost stožárů vvn? Počítám, že to bude nejméně neokubismus…
Každý technik vidí, že jde o ryze účelovou technickou konstrukci, provedenou soudobou technologií. V té samé době se stavěly činžáky s fasádami, kde byl Samson vedle mořský panny!!
Ale to se památkářům nedá vysvětlit, že tam ten oblouk není kvůli oku, ale kvůli průběhu ohybového momentu na mostě a snaze ušetřit materiál. A nýtovaný je to kvůli tomu, že tehdá neuměly tak rozsáhle svařovat a válcovací program profilů byl nebyl tak bohatý, ocel tak ušlechtilá.
Fakt si myslíte, že to ti památkáři nevědí, nebo co?
Je otázka jak dlouhou životnost bude mít opravený stávající most a jak dlouho postačí železniční frekvenci a hlukovým normám. Za nějakých 20 let bude stejně nutno uvažovat o novém vícekolejném. Pak jeho výstavba ovšem vyjde na podstatně větší sumu než dnes.
Velmi dobře, most má své kouzlo, nevidím důvod neudělat repliku stejného typu + 3ti kolej vedle jak je zmíněno.. Zdali to nechají dál chatrat a nebo se do toho pustí brzo je věc jiná.. Kazdopadne
jenom jsem zvědavý jak opraví únavové trhliny kolem nýtu ?
Za pomoci obalované elektrody EB 123. 😀
To neopravíte, to možná na chvíli zamaskujete. A taky aby ten svár bylo možné na něco udělat.
Ale to SŽ chtělo, postavit vizuálně stejný mosty, ale památkáři odmítli zrušit památkovou ochranu.
Takže obvyklý postup – nasadíme památkovou ochranu a počkáme, dokud to nespadne.
Pokud vím tak je památkově chráněn od r. 1963, to tuto skutečnost zjistila SŽ teprve teď?
Anebo to ví již od počátku a na údržbu mostu systematicky kašlalo?
Samozřejmě, že to ví. Proto žádali o sejmutí ochrany.
Není tomu tak. Je to až od roku 2004.
Na tom nýtovaném mostě je od počátku výstavby několik míst, které se systematicky ani opravit nedaj. Prostě se tam nedostanete.
Tak postavit novou tříkolejnou repliku, co vydrží dalších 100 let, jim vadí, ale přilepit těsně vedle druhý most jim přijde v pohodě?
Doufám, že ty šupáci ještě nevymyslí nějakou podmínku, že ten nový bude muset být o 100 metrů dál, aby nerušil ty stoleté nýty, na které se dívají turisti z Pražského hradu.
Praha je skanzen ať si říká kdo chce co chce.. Jediný co tam chodím obdivovat když už mám čas tak véčko a citi empirii na Pankráci nebo trojský most, a těším se až se na masaryčce začne s CBDéčkem to bude tepv magnet naa turisty až se to dostaví. a snad i nový most na Smíchov ne-li dva dvoukolejny.
Holt každé město nemůže být tak moderní a pokrokové jako třeba Most. Tam jezdí a moderní architekturu obdivují turisté z celého světa div že Vás tam neušlapají.
Tak to je úplně jiná liga to je hotový 13 okrsek.. Jen postavit ty zdi okolo..
Na skanzenu není nic špatného. Je potřeba si uchovávat památky naší kultury, naší civilizace. Ostatně civilizace je souhrnem historie a kompletního vědění za její existenci. Ale ten skanzen je potřeba udržovat funkční. Viz například rekonstrukce pražských vozů T2, které jsou sice prakticky nové, ale reprezentují určitou dobu, kdy takto jezdili. Udržovaná replika je vždy lepší než chátrající originál. Další příklad mě napdá Negrelliho viadukt. Rekonstruován byl téměř kompletně a s použitím moderních technologií, jen vnější vzhled je udržován co nejblíže původnímu, a zároveň umožnuje provoz moderních vlaků, snad i s dlouhou životností. Mimo to má Praha i dost moderních prvků,… Číst vice »
Inu Ministerstvo kultury má zajímavé priority. Nedávno se Za orálek vyjádřil, že nepodporuje vyvlastnění budovy býv. Nádraží Vyšehrad a nepřímo tak přispěl k další zkáze této památky, k jejíž záchraně vyzývá i UNESCO, ale u mostu, jež je čistě účelovou stavbou (na rozdíl od zdobného nádraží) jehož stav je za hranicí neopravitelnosti a konstrukce a technické parametry již dávno neodpovídají potřebám provozu, MK trvá na památkové ochraně. Tohle je promarněná příležitost udělat mezinárodní architektonickou soutěž a postavit něco nového a to včetne nové stanice Podskalí.
Je z toho také politické téma, když se boural nýtovaný most v Brandýse/Staré Boleslavi, tak nikdo ani nehnul brvou a šel k zemi.
Hlavně za to nejspíš něco chtěj na ministerstvu jinak se věci nehnou… Není Zaorálek za ČSSD? Nepotřebují ti hoši prachy na kampaň na příští volby protože ví že už jsou v hajzlu?
A obdobně starej most na transverzálce přes Orlík půjde taky pryč a bude nahrazen úplně jinou kontrukcí. A taky to nevadí.
U mostu v Prostrednim Žlebu byla památková ochrana sejmuta, konstrukce je taktéž na hraně životnosti. Most ve Žlebu má holt smůlu v tom, že stojí na místě, kde svoje ego nepotřebuje leštit tolik exotů jako v Praze.
Jestli se má dělat, tak až se to rozkřikne, tak se ozve ještě víc křiklounů, že ho chtěj zachovat.
Pokud zatížím majitele objektu, jedno jestli domu nebo mostu, povinností „památkové péče“, musím mu toto své rozhodnutí kompenzovat. VTj. vícenáklady by mělo uhradit MKultury ČR. Pokud peníze nedá, pak sorry, žádná památková péče. Aneb je snadné vydávat rozhodnutí, za jehož důsledky nejsem (finančně) zodpovědný.
Ano 3x ano. Taky bych chtěl aby se mi o byt někdo staral a já za to nemusel platit…
Takových je v republice celkem dost. Možná byste se cítil lépe, kdyby Vaši nemovitost vyhlásili kulturní památkou.
No to ne právě. já si se svým majetkem budu nakládat jak chci…a nikdo mi nebude poroučet.
to víš že né
Kdyby chtěl někdo prohlásit hypoteticky můj dům památkou, tak bych se soudil, aby nebyla nebo bych požadoval odkup. Bohužel u tohohle mostu se požaduje ho využívat stále k provozování železniční dopravy, která se na rozdíl ode mě jen tak nepřestěhuje.
Vlastnictví přináší majiteli i odpovědnost. Není správné koupit Karlův Most za účelem zbourat ho.
Jen bych pripomenul zpravu Klonerova ustavu, kdy tenhle most ma pred sebou radove maximalne roky provozu, pokud se provoz omezi, bez omezeni jeste mene. Hlavni pricniky maji v sobe trhliny zvici desitek centimetru. atp…
To už je podruhé co se jde proti závěrům Kloknerova ústavu. Udělá se nazávislá analýza a pak se výsledkou překroutí pro preferovanou variantu nezávisle na tom co bylo skutečně doporučeno. Předtím to byl Libeňský most, kde jasně vyšla nejlepší varianta, tedy co se týče životnosti a efektivity vynaložených protředků, most zbourat a postavit kvalitnější repliku. Místo toho se most z větší část rozebere a postaví se Frankenstein který bude stále záviset na prastarých základech, které budou potřebovat častou údržbu. Jak vidíme na příkladech ostatních mostů tak na tu údržbu se většinou kašle dokud to není na spadnutí. Jen aby se… Číst vice »
Rekonstrukce bude dlouhá, nákladná a technicky obtížná, ale SŽ sklidí to co zasel svou liknavostí, když na údržbu desítky let kašlal. Je to jako s vysokým krevním tlakem, když se léčba zanedbá hned od začátku, tak po tom jsou důsledky a tím pádem náklady mnohem větší. Dobře udělali na MK. Rozhodnutí je precedentem pro ostatní památky: vlastníci se mají starat průběžně a ne to nechat dojít do krajnosti a doufat, že se památková ochrana zruší, aby mohli pohodlně (rozuměj bez vyvození osobní odpovědnosti viníků stavu) stavbu zbourat, postavit most zcela nový a bez ztráty kytičky se je dál v tomto… Číst vice »
Únavě materiálu údržbou nezabráníte.
Ale zabráním, průběžnou výměnou příslušných dílů, dle výsledků defektoskopie.
vcetne tech nejzasadnejsich nosniku? most navic nevyhovuje prujezdnym profilem a nevim, jestli je realne ho treba prepnout na 25kV…
I ty nejzásadnější nosníky se dají vyměnit, prostě kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.
Vyměnit nosníky na stojícím díle ? A nevadí vám, že to spadne ?
No ale to je přesně předmět těch posudků, ten most opravit jde, ale za cenu výměny většiny prvků. Což jednak je náročný a nákladný a navíc ten most pak stejně bude replika sám sebe.
Tohle není moderni lanový most..!!! Ale nýtovaný šrot…
Šrotem ho udělat ten, který na jeho údržbu kašlal.
Hlavně čas.
Ani se nedivím. Je to jako vlastnit škodu120 a myslet si že jsem king… Taky bych chtěl nový vůz a ten starý dal do šrotu….
můžete napsat kdo na údržbu kašlal ? most měl minimálně 6 vlastníku
všichni
Nenapovídat! On na to přijde.
Az vymenite 100% puvodnich dilu, tak budete stejne mit repliku, ktera nevyhovuje temer nikomu a nicemu, krome pamatkaru, kteri z Prahy chteji mit skanzen (A za nasobne vetsich dopadu na verejne rozpocty a cestujici) Idealne jen s komparzem, aby jim to obyvatele komplikovali. Tenhle most patri radne nafotit, zdokumentovat a takto zachovat pro dalsi generace. Vlastni objekt strhnout a nahradit alespon ctyr ci sesti kolejovym, pohledove stejnym, mostem, ktery vyhovy vsem pozadavkum a i v budoucnu.
Až se vymění 100% původních dílů uplyne dalších 100 let. A nechce rovnou nad Vltavu umístit celé nádraží?
Neuplyne. Už teď tam bude potřeba vyměnit velkou část dílů.
Nyní mě napadlo jestli ta roky zanedbaná údržba nebyl vlastně záměr jak se zbavit „nepohodlného“ mostu , ale na druhou stranu mě nejde do hlavy, jak by odpovědní pracovníci po desítky let systematicky a koncepčně likvidovali most, když nebyli schopni vytvořit a hlavně realizovat koncepci obnovy železniční sítě. Bohužel to bude ta samá příčina jako u jiných mostů v ČR lhostejnost a lemplovství.
Sebelepší údržbou nezamezíte opotřebení věkem.
A co teprv kdyby došlo na pilíře.. Zavoláte si nějakýho superaladina s z hyperkobercem co to po dobu stavby pilířů podrží?
Železné mostní konstrukce by měly být koncipovány napříště tak, aby umožňovaly provádět cyklické opravy s výměnou unavených součástek za provozu, tedy bez nutnosti přerušovat dopravu. Jedině tak mají ocelové mosty jistou budoucnost. S opravami musí být tedy počítáno už při jejich projektování.
Blbost.
Zajímalo by mě, jak si představujete výměnu prvku ve svařovaném mostě?
A jestli chcete dělat šroubované, tak tím to moc nezlepšíte, i ty šrouby mají určitou životnost a vyměnit nějakou součást za provozu stejně nepůjde. Navíc, když je most optimálně navržen, tak vám životnost všech prvků skončí naráz a pak je to napalici postupně rozebírat a skládat, když je lepší udělat nový most z nového materiálu a starý matroš přetavit.
Ocelová mostní konstrukce umožňuje relativně snadné a rychlé rozebrání na jednotlivá pole a jejich náhradu za nová. Tak jako celkem nedávno otáčeli ten most přes přehradu… Dobře organizovaná takováto výměna s nonstop prací by se mohla vejít i do 1 týdne…
Žádný most tohohle typu se koncepčně nenavrhuje nato, aby se postupně povyměňovaly všechny díly (za provozu). Most se navrhuje s nějakou délkou životnosti, obvyklé je to 100 roků u ocelové konstrukce, s ohledem na únavu materiálu.
A až je vyměníte skoro všechny, tak budete mít co? Repliku mostu, kterou památkáři odmítli. Taková zkratka podle památkářů. Je to sice dál, zato horší cesta.
a cetl jste alespon puvodni staticke posouzeni SUDOPu? namatkou: … jedná o charakteristické „vrozené“ vady příhradových nýtovaných konstrukcí z počátku 20. století středních a větších rozpětí s členěnými pruty a dolním pásem profilu (dvojice obrácených T průřezů). Výše uvedené poruchy jsou dány především nevhodným konstrukčním řešením, které odpovídá poznání, možnostem provedení a účelností mostních konstrukcí v době jejich vzniku. Možnosti ochrany proti korozi těchto detailů jsou i při pravidelné údržbě velmi omezené a v dlouhodobém horizontu jí nelze spolehlivě dosáhnout. V nepřístupných mezerách a štěrbinách nelze účinně opravit poškozenou protikorozní ochranu tzn., že degradace konstrukce vlivem koroze v čase stále… Číst vice »
Nevím jak u lodi, ale tady aby jste vyměnil některé díly je třeba most na měsíc zavřít , a to se dopravě (objednateli nelíbí, loď odstavíte a většinou to nikomu nevadí).
Za X takových kroků budete mít repliku (všechno bude nahrazen), která stále nebude vyhovovat provozu. A něco u prostředka nesdefektoskopujete, jsou tam na sobě naplátované (nýtované) profily, a pravidelný rentgen taky plynulosti provozu neprospěje.
Umíte nasrat lidi už pouhým pohledem? Co teprve kdyby jste nasrali pouhým rozhodnutím celou prahu? Jestli vás tento pocit hřeje na srdci pak jste vhod y kandidát do našeho týmu
hlaste se na www. Mkcr.cz
požadavky na vzdělání : nasráno v hlavě, základní škola výhodou.
Mluvíte za celou Prahu? To dělávali komouši, mluvit za kohokoli.
Za celou ne. je tu spoustu cizinců co to nezajímá.
Jen za levobřežní část. 😃
Za levobřežní část Botiče?
Evidentně si všichni památkáři spletli ústav, do kterého patří, ten jejich je totiž v Bohnicích.
Praha chce… bylo by dobre mluvit za sebe. Takže ho podepreme jako Libeňák. Praha (ani stát) neni schopna postavit okruh, opravit most v Libni (protože starý 100let ma prece udajnou hodnotu) a ted se opravi troska za stejnou cenu jak novy na pouhych 30 let. A za tu dobu nejspis spadne.
Takže ho tam necháme a necháme ho spadnout. Gratulace..
Neodpustím si sarkasmus:
„Hurá! Takže do 10 let tam bude ještě stát, z toho pět let po něm budou dokonce jezdit vlaky. Poslední rok pravda s omezením na 10 km/h. Ale od toho tam ten most není, důležité je zachovat originalitu konstrukce a panorama Prahy.“ Vaši památkáři.
No a památkáři samozřejmě odmítnou jakokouliv zodpovědnost za případnou havárii mostu se slovy, že únavové trhliny se měly ostraňovat průběžně. Únavový lom se prostě odstraní, památkář je totiž přesvědčen že to jde, jenom betonová lobby tu technologii tají.
Co kdybychom udělali ještě pár studií? Daňový poplatník to zaplatí.
Myslím, že by určitě šlo nahradit tento most železničním přívozem. Tím se vyřeší doprava a krásný památný most může stát dál nebude-li dopravně zatěžován.
A navíc to přitáhne turistický ruch, železniční přívoz přes takhle úzkou řeku bude světový unikát 🙂 Japonští turisté budou cvakat foťáky o sto šest, zatímco čínští poletí do Krumlova.
*Na Bulovku.
Nechápu. Vzor pro řešení zde je – Hracholusky.
Nechápu… Zdravý rozum velí celý most zbourat a po kvalitní architektonické soutěži tam postavit moderní soudobou konstrukci s přilehlou zastávkou, zřízenými přestupními vazbami, kolektory inženýrských sítí, cyklostezku, bezbariérovou stezkou pro pěší… Určitě to bude rychlejší a levnější. Jestliže chce někdo starý most zachovat ať ho na své náklady zakonzervuje. V muzeu, nebo si ho postaví doma na zahradě. Tam si na něj může ejakulovat dle libosti a nebude tím obtěžovat běžné uživatele toho nového.
Ještě že u nás nerozhoduje pochybný „zdravý rozum“, ale odborníci. S vaším stylem bychom mohli zbourat i Karlův most. Víte kolik stojí jeho údržba a opravy?
Na jednu stranu, proč ne. Karlův most dávno neslouží svému účelu a je z něj pouze lákadlo pro turisty. Zkuste v sezóně použít Karlův most k tomu, k čemu byl určen – tedy dostat se z jedné strany Vltavy na druhou. Zjistíte, že je to téměř nadlidský výkon, protože se všude motají pouze selfie-chtiví turisté z celého světa. S mostem na Výtoni je to podobné. Nikdo neřeší otázku základní funkce mostu a schopnosti převést přes řeku dostatečné množství vlaků a umožnit vazbu na jiné druhy VHD. Na obyvatele Prahy všichni úředníci z vysoka se… a myslí se hlavně na to,… Číst vice »
Nesrovnávejte tento most s Karlovým, jsou to dvě naprosto odlišné stavby s úplně jinou hodnotou.
Jenže právě panický strach památmářů,
rozhodl, že sejmutím památkové ochrany umožní vznik nějaké moderní betonové „hrůzy“. A marně jim SŽDC vysvětlovala, že siluetu mostu chtějí co nejvíce zachovat.
Libenak 2 story huraaa
Za stávajícího stavu to vypadá, že se na Smíchově vybuduje obří přestupní terminál vlak bus metro proto, aby vlaky záhy byly odkloněny na branický most a lide to měli z busu na metro delší cestu :-).
Piráti jsou neskuteční. Prosadí rekonstrukci Libeňáku místo zbourání, ale nic se tam neděje. Nedovolí zbourat tento most, takže ho asi nechají spadnout. Vnitřní okruh Prahy předělali tak, že musí znovu projít schvalovacím procesem a navíc bude 2x dražší, protože tam bude 2x tolik tunelů. Slibují vykupování pozemků u vnějšího okruhu ale skutek utek. Mají radost nad tím jak při rekonstrukcích tramvajových tratí mizí parkovací místa a ubývají pruhy. V Praze a okolí neustále přibývá lidí. Silnice se ale nestaví a kolony jsou čím dál delší. Horší na tom ale je, že nedojde ke zlepšení, protože nové silnice nejsou ani připravené.… Číst vice »
Dvě drobné poznámky:
1) Rekonstrukci Libeňského mostu prosadil A. Scheinherr, který ovšem není za Piráty, ale za „PRAHA SOBĚ“.
2) „Mají radost nad tím jak při rekonstrukcích tramvajových tratí mizí parkovací místa a ubývají pruhy.“ Můžete, prosím, uvést příklad? V poslední době jsem nic takového nezaznamenal, na rozdíl od předchozích let.
On si Jirka jen tak placa, tak ho nechte.
Aby vám z toho nerupla cévka. Pro mě jde naopak o nejlepší politickou reprezentaci od revoluce. A pokud si myslíte, že dopravu v Praze zachrání více silnic pro auta, tak jste myšlenkově zamrznul někdy v 70. letech.
Ono pokud si myslíte, že nové silnice nejsou třeba a že by se měly naopak auta omezit, tak jste zase vy zamrzl ve svém zidealizovaném světě, kdy si naivně myslíte, že všichni přesednou do MHD. Ono jde o to, že ve světě se toho od 70. let, co se týče silnic, dost prostavělo a optimalizovalo se, jak tam doprava plynule rostla. U nás to bylo dost skokově, ale základní silnice a průtahy chybí.
Jop a ten problém není jenom v nehotové silniční síti, ale i nehotové železniční (kolik tratí bylo připraveno na 2. kolej) a zastarávajících systémech MHD stojících dnes i ve velkých městech (Brno) na krátkých T3 a podobně, místo moderních dlouhých kapacitních jednotek, sítě se nepřizpůsobují rozvoji a naopak se snaží rozvoj přizpůsobit sítím. Nevznikají na strategických místech záchytná parkoviště a parkovací domy, které by umožnily omezení aut ve starých částech města. Nevzniká kapacitní příměstská železnice/metro, pro okolí velkých měst, místo toho se zacpávají páteřní tratě… Dochází k přerodu od smíšené zástavby v zónovou což vytváří větší tlak na dojíždění, dochází… Číst vice »
No tak dopravu v Praze nezachrání nic. Rozhodně ne nápady jako cyklopruhy okopírované z měst která leží v rovině.
Ale zrovna ty silnice jsou hezká ukázka, protože okruhy se plánovaly cca v 70. letech a dodnes nejsou hotové. Takže až Praha dožene stav alespoň těch 70. let, pořád to bude pokrok.
Prahu zachrání vodní kanály pro kajaky. Rozkopat ulice a místo cyklopruhů příkopy s vodou. Když Holandsko, tak se vším všudy…. 🙂
Otázka je, zda se podaří najít projektanta, který se pod opravu památkově chráněného šrotu podepíše:-) Radit muzejníkům je jedna věc a druhá dát ruku do ohně:-)
Dobře rozhodli. Bude ohlídatelné, aby tam nevznikla nějaká bejkárna, a to, jestli případně citlivá rekonstrukce v podobě nahrazení stávajících ocelových částí novými podobnými nebude nazváno zbouráním a nebude zaúčtováno jako investice, ale jako pouhá oprava, to asi nemusí být úplně podstatné.
Kolik by stálo přerazit Chuchelský tunel, nebo jej jinak upravit pro vedení dvou kolejí? Něco mi říká že to bude jednodušší než něco dělat s tímto mostem.
Přerazit chucelský tunel není takový problém, i když se DSŽ do toho – z pro mne neznámého důvodu – vůbec nechce, a ani by to nestálo příliš peněz, ale zcela by to rozhodilo dopravu na Smíchově, potažmo spojení na hrbatou a Semmering. A v neposlední řadě by to znamenalo enormní přetížení bránického mostu, protože na něm by kromě stávající nákladní dopravy navíc přibyla i veškerá doprava přes vyšehradský most. S vyšehradským mostem se prostě něco musí udělat.
Ano, ale než to vyřeší rez, konečně, tak se musí něco udělat. Holt by asi ze Smíchova bylo hlavové nádraží. Vím že by to byl problém, ale co jiného?
Než se všichni odpovědní domluví, koroze vykoná svoji odlehčovací činnost a nebude co památkově chránit.
Dnes jsem koukal na nové přemostění v ulici Prvního pluku v Karlíně (spojka Negrelliho viadukt – Libeň mimo Masnu) a za mě bez problému. Proč by se něco obdobného nemohlo postavilo na Výtoni?
Důvod je prostý – NPP Chuchelské skály https://mapy.cz/turisticka?x=14.3930691&y=50.0254851&z=17&source=base&id=1834666 a PP Chuchelský háj https://mapy.cz/turisticka?x=14.3903547&y=50.0220111&z=17&source=base&id=2084511 -> takže ukecat zelený hamás. Navíc přerazit znamená na nějakou dobu vyloučit provoz => omezit provoz na Výtoni, aby se tam vešly i ty zbytky z berounské trati.
Možná by se dal přerazit za provozu. Když se přerážely některé tunely na trati Brno – Blansko, tak vyla kolej v ose, okolo bednění a jezdilo se pomalu. Sice byla dopoledne výluka asi na nebezpečnější práce a odvoz rubaniny, ale na předělání to stačilo.
Tady u tohoto tunelu by byly problémy i s malým nadložím, na stránkách koridory.cz jsou nějaké ukázkové řezy.
žalobu na památkáře
Až pokud by snad bránili rozumné opravě zahrnující výměnu ocelových částí, samotná památková ochrana je v pořádku.
Památkáři akorát vše komplikují, požadují dodržení technik, profesionální firmy, ale nepřispějí, a když přispějí, tak jenom trošku, aby se neřeklo. Mám s nimi vlastní zkušenost, při opravě našeho domu, požadovali profesionální firmu, která je jimi nějak schválená, aby prý byla jistota, že budou zachovány všechny ornamenty. Rekonstrukce díky tomu přišla cca na dvojnásobek, než za kolik by nám to udělal zedník z města. A nepřispěli nato skoro nic.
Tak to aby se z vágusonu začal hned zítra razit tunel pod Karlákem na Smíchov, aby ho stihli dokutat, než most spadne.
Památkáři jsou pohroma této země. Do všeho kecat, to jediné umějí. Doufám, že celou opravu zaplatí ze svého, banda zbytečná.
No evidentně je třeba nenechávat ty konstrukce na exponovaných místech tak dlouho, aby se mohly stát památkami. Dřív se nevyhovující mosty nahradily, klidně po pár letech provozu (jako u toho Vyšehradu). Dneska to je neřešitelné.
Kdyby platili, jak se patří, vícenáklady, bylo by to v pořádku.
Takže spadne v původním stavu. A to se cení!
Doba vymknuta z kloubů šílí. V tomto státě je možné, aby několika miliardovou stavbu v Brně zastavil subjekt, který nemá obrat ani 100 Euro a ani není součástí výběrového řízení, a za kulturní památku je prohlášen most, který sice objektivně může mít pohledovou hodnotu ( abych vyhověl některým názorům zde), ale subjektivně je to šrot (neřeším, kdo pochybil v údržbě). Měl jsem možnost zprávu Kloknerova ústavu prostudovat. Tak jestli chtějí udělat kopii mostu a zachovat stávající pohled na Prahu, tak pak to dle mého názoru nebude most starý, ale kopie, bez památkové hodnoty, podobně jako ji nemají kopie soch na… Číst vice »
Doba vymknuta z kloubů šílí
Tak když se řeší zda nově vztyčená kopie Mariánského sloupu bude automaticky památkou, neb se tím stane součástí existující památky (náměstí), nelze už se asi divit ničemu.
Je fakt, že nyní má paradoxně silné karty Drážní Úřad. Tomu stačí na základě téhož posudku od Klokneráku ukončit platnost vyjímek umožňujících provoz a památkáři budou muset tu výluku vysvětlovat davům cestujícím mezi nádražími. Pak náhrada půjde celkem rychle.
Taky řešení. Jenže takových vyjímek v republice funguje.
Aha, takže s vyšehradským nádražím není nikdo z nich schopný cokoliv udělat, tak se vyřádí hned vedle. Možná bych šel stejnou cestou, zbourat a zaplatit pokutu, i když je mi jasné, že ve státním podniku si to na hrb nikdo nevezme. No nic, budujme dále skanzen ať to stojí co to stojí.
Tak jestli budou na téhle blbosti, co vyplodili, památkáři trvat, tak by bylo lepší, aby se současný most při opravě zjednokolejnil (tím by se mu i ulehčilo) a nový most by měl být dvojkolejný a v normových parametrech.
Jednokolejný a pouze pro Regionovu! 😀
Není pak řešením postavit proti směru Vltavy druhý identický alespoň dvoukolejný most a na něj převést dopravu? Starý most neopravovat a věnovat městu, ať si s ním udělá, co chce. Může tam být třeba muzeální (cyklo)stezka pro obdivovatele nýtů.
Doufám že ten nový bude tak hyperokázalý že i památkáři budou. Umět co dokáže moderní doba…. A zastini ten starý šrot a pak uznaji zee chtějí další druhy dvoukolejny a bude vše ok…
*Budou čumět*
Není, protože pak vám to jaksi nebude navazovat na současnou trať.
A ten jednokolejný měl navazovat jak?
Jednu kolej po boku tam protáhnete, tři už ne.
Ale dvě se tam vejdou. Počítám, že ulice Vnislavova na Výtoni by padla tak či tak.
Myslím, že by si měli vzít příklad z mostu přes přehradu Hracholusky a mostu nad Vilémovským potokem…a nevymýšlet blbosti, které se do budoucna mohou vymstít. Tedy nový most, ale vizuálně stejný/podobný jako ten, který tam byl.
Takže s rámusákem na věčné časy a nikdy jinak. Nebezpečný precedens pro tu snad architektonický hodnotnou, ale objektivně dezolátní rozvalinu v Libni! Jak proti. Scheinherrovi vůbec nic nemám, tohle mi jde tedy úplně proti srsti — dopravní stavba, klíčový uzel pro dopravu v Čechách… Ale to je holt politika, a ta se nám buď líbí, nebo nelíbí…
No, památka nepamátka, SŽ(DC) by ten most měla co nejdřív rozřezat, pak zaplatit pokutu (protože SŽ je státní organizace, platil by pokutu stát v podstatě sám sobě) a postavit most nový.
tak tak, to je bohužel to nejlepší řešení…….
nebo most prodat nějaké soukromé firmě a ta už by si zrušení ochrany zařídila
Je to řešení, které by si někdo určitě profesně odnesl, ale co se týče provozu a spolehlivosti, tak by se udělalo nejlépe.
Takže tu verejně Navrhujete bilího koně? Kdo se ujme? Halooooo tady jsme.,nehlaste se všichni
Jednoho jsem tuhle potkal v Sherwoodu. Měl dlouhý a šedý vous, oděv, jehož patina vyprávěla vše o konzumaci a žaludečních příhodách za poslední půlrok, v řídce ozubených ústech cigaretu a nesl si zřejmě na zpříjemnění poetického večera víno – jmenovalo se „poezie červená“ a mělo hezký červený a hranatý obal. 🙂
Tak on to spíš někdo dřív zavře z důvodu bezpečnosti. A pokud to bude neplánovaně, tak to teprve bude humbuk. 🙂
Podobným přístupem byl vyřešen trojský tramvajový most – postaven s tehdejším přístupem, přišel na to student, všechny seřval, dostal po tlamě a půl roku na to se tam stěhovalo po proudu pižmo z mostu Barikádníků, které tam sloužilo do otevření toho dnešního.
takže to spadne samo….
Takže to dopadne klasicky po Česku. Za drahé peníze se to opraví a na zbytek už nebudou peníze, protože do té doby přijde krize, takže 3. kolej skončí v šuplíku. Hlavně že to tam bude mlátit dalších 30 let.
3. kolej Nuselským údolím dávno vede a nezdá se, že by byla moc využívaná.
Ještě aby byla, když most je jen dvoukolejný, tak tam nemůže jezdit tolik vlaků, aby se ta třetí kolej využila.
Dál do Berouna-Plzně pokračují také dvě koleje a k tomu se ve směru na Beroun připojuje nákladní trať z Krče.
Rudná, Hostivice, S-Bahn, nic???
Vlaky Os do Rudné jezdí ze Smíchova a provoz jednoho motoráčku z hl. n. přes Semmering sotva jednou za hodinu je nic. Kromě toho dojde na Smíchově ke zrušení odstavných kolejí pro Jančuru, což je další pokles provozu přes most. Kapacity se dvěma kolejemi je tak až dost.
Proč asi vlaky od Rudne konci na Smíchově? Nebyly by platnejsi a atraktivnější na hlaváku? Nebo v Hostivari?
Motorové Os končí na Smíchově třeba proto, že není žádoucí, aby další diesely rámusily a zamořovaly centrum, když tam elektrické vlaky jezdí v intervalech skoro jak metro.
Ne, končí tam z kapacitních důvodů. Motorové vlaky v centru (zaplať pánbůh) nikomu rozhodujícímu nevadí, jinak bychom se vrátili k osobakum od Turnova končícím ve Vysočanech a pacifikum v Braniku.
Aha a proto jezdí S8, S88 a S65 běžně až na hlavák a S3 pokračuje z hlaváku do Vršovic. Bravo.
Vysvětlení je jednoduché, jen se trochu zamyslet. Mezi hl.n. a Vršovicemi, resp. Vysočany je frekvence spojů dost menší než mezi hl.n. a Smíchovem, navíc do Vršovic je špatné spojení MHD z centra. Také vedení S65 až na hl.n. je logické, jelikož na Smíchově jede přes severní nástupiště, kam cestující zabloudí málokdy, takže pokud by S65 nejezdila na hl.n., byla by pak celá linka už komplet na zrušení.
Aha, takže to Bčko na Vysočanskou, kde lidi vylezou přímo u zastávek autobusů a tramvají, je vlastně horší spojení, než vlakem, kde to je z nádraží Vysočany skoro 10 minut pěšky k uzlu Vysočanská.
Ještě nějaký nesmysl?
Ne to je blbost, a jak tu říkají i jiní, tohle neokecáte. 🙂
Dovoluji si připomenout, že Praha by ráda měla linku S61 (nebo jaké má mít označení) a sice Smíchov-Vršovice-Běchovice a zastávku Výtoň. Dvě koleje fakt nebudou stačit.
Od/do Rudné jsou to ve špičce 4 vlaky za hodinu. Vlaky ze Semmerinku zbytečně čekají (nepřidává to na atraktivitě) na společném na volný slot.
Pokud chtějí v podstatě na tom mostě dělat zastávku, tak i tři koleje jsou málo … 2 na zastavování, 2 průjezdné a jednu do rezervy. Jenže oni to nechtějí přehnat, tak tam vznikne špunt jako třeba na optimálním uzlu na Palmovce.
3 jsou možná málo, ale stále víc než dnes a 4 a více jsou Jamrtálem nereálné bez velkého bourání.
To snad ne tohle je vidět že ty lidi nemaj mozek ale “ nasráno v hlavě „. To byla taky nejspíš podmínka přijetí kdy to měli vyplněno v kolonce nejvyšší dosažené vzdělání….
Tak doufám, že se na opravě velkou mírou (finančně) podílí památkáři, protože jistě budou mít tisíc poznámek, co se má jak udělat.
Nic…. Nezbývá než asi čekat až to spadne a to bude teprve mazec a dal bych jim to totálně sežrat. ale totálně….
než to spadne, tak to z bezpečnostních důvodů zavřou a bude to zavřené 10 let.. než udělají studii, stavební povolení a klasické byrokolečko
Jojo. zdá se že je to i jediná
Cesta ják si nemazat hlavu lubrikantem A nelézt do řiti památkářům aby couvli.
Neskutečné rozhodnutí. Žiji historií každý den, ale tohle je úlet. Aneb zpátky do středověku.
Jojo. podle památkářů by jsme měli jezdit v historických koňských povozech.
Takže to znamená že maximálně dvě koleje a předražená oprava, která se bude muset do 30 let provést znova?
Třetí vedle.
To je na tom největší bejkárna – replika mostu neprojde, bo to změní panorama, ale stavba mostu vedle problém není…
Neuvěřitelné.