Nebourat, je to památka. Projekt Nový Hlavák se komplikuje, do hry vstupuje ministerstvo

Pražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Pražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623

Odbavovací hala tvoří součást chráněné Fantovy budovy. Situace připomíná Výtoňský most.

Projekt radikální přestavby odbavovací haly pražského hlavního nádraží se komplikuje. Vítězný návrh dánského studia Henning Larsen Architects předpokládá demolici spodní části haly a její nahrazení dřevostavbou bez bočních stěn přezdívanou „pergola“.

Ministerstvo kultury však už letos v létě zveřejnilo svůj postoj k památkové ochraně odbavovací haly.

„Nová odbavovací hala železniční stanice Praha-Hlavní nádraží dle drážního úřadu není samostatnou stavbou, nýbrž je provozně, funkčně a technicky spojena s budovou Hlavního nádraží Praha č. p. 300 jako její přístavba, a tedy je její nedílnou součástí.“

Z toho dle ministerstva vyplývá, že jestliže je zapsanou kulturní památkou hlavní budova, platí ochrana i na její přístavbu ze 70. let 20. století.

Celá budova se všemi součástmi tak podle úřadu podléhá režimu ochrany kulturních památek. To může ohrozit povolovací proces vysoutěženého návrhu.

Mluvčí ministerstva pro ČTK nyní uvedla, že pokud jde o přijatelnost představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se úřad vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska,“ řekla Ivana Awwadová.

Významná stavba 70. let

Současná hala architektů Jana Bočana, Josefa Dandy, Aleny Šrámkové, Jana Šrámka a Julie Trnkové patří podle architekta Ondřeje Synka z ateliéru re:architekti mezi jednu z nejvýznamnějších českých staveb druhé poloviny dvacátého století. Ateliér patřil mezi finalisty soutěže na projekt Nový Hlavák, jeho návrh obsadil v tendru třetí místo, počítal se zachováním haly bez větších zásahů.

Ve finále o Nový Hlavák bojoval i český ateliér. Návrh zachovává původní halu, Italy fascinuje

Situace tak velmi připomíná soutěž na novou podobu Výtoňského mostu pod pražským Vyšehradem. Ten je rovněž zapsanou kulturní památkou, Správa železnic přesto uspořádala soutěž na jeho novou podobu.

Památkáři spolu s občanským spolkem Nebourat však demontáž původní konstrukce a její nahrazení vysoutěženým mostem odmítají. Dlouhodobě vyhrocený spor by měl do konce roku rozhodnout ministr dopravy Martin Kupka.

Z bílého bronzový. Správa železnic představila upravenou podobu nového mostu pod Vyšehradem

Představení vítězného návrhu na novou podobu odbavovací haly pražského hlavního nádraží spustilo mezi veřejností pozdvižení. Vášnivé diskuse a komentáře plní sociální sítě, za přepracování návrhu dokonce vznikla petice, kterou podepsalo už 800 lidí. Lidé se podivují nad orientálním vzhledem stavby a zejména nad radikální změnou koncepce haly.

Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky, IPR však slibuje i závětří

Petenti požadují zachování haly, střešní konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu a návrh také plánuje zrušit bez náhrady parkoviště na střeše budovy.

Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsSchéma nové odbavovací haly projektu Nový Hlavák. Zdroj: IPROblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák
Tagy ministerstvo kultury Nový Hlavák památková ochrana
279 komentářů