Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Stát o osudu železničního mostu pod Vyšehradem rozhodne v řádu dnů. Do roku 2024 spadne, varuje projektant

Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra
Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Rozhodnutí o tom, zda bude Výtoňský železniční most i nadále kulturní památkou, padne v řádu příštích dnů. Správa železnic, která o sejmutí památkové ochrany žádá už podruhé, na konečné rozhodnutí pospíchá kvůli špatnému stavu mostu.

Na včerejší besedě k budoucnosti mostu pořádané organizací Nebourat.cz to uvedla ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková. Co s mostem bude dál, bez ohledu na rozhodnutí ministerstva kultury, není stále jasné. Památkáři ale poprvé veřejně připustili, že by jim stačila i replika mostu. Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr současně oznámil, že je Praha připravena podílet se finančně na rekonstrukci stávajícího mostu.

O budoucím stavu důležitého přemostění Vltavy jsou různé představy. Správa železnic by ho nejraději kvůli špatnému stavu zbourala a postavila nový, svůj názor podpírá projektanty ze Sudopu Praha, i části odborné veřejnosti. Praha a památkáři by chtěli most opravit, Praha současně požaduje ještě třetí kolej kvůli nárůstu provozu. Včerejší setkání ale naznačilo, že všechny strany jsou ochotny určitých kompromisů.

„Tlačí nás hlavně čas. Rok a půl se nic neděje, čekáme na rozhodnutí, co dál,“ řekl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic. „Stavba další koleje by měla začít co nejdříve, aby se při rekonstrukci mohla na ni převést doprava. Jsme v časové tísni, bude nutný kompromis, aby se nikdo neodvolával. Jinak hrozí, že se most bude muset zavřít,“ řekl Scheinherr.

Výrobní ředitel Sudopu Ivan Pomykáček uvedl, že konstrukce mostu není v dobré kondici. Oproti vzniku mostu je na něm provoz dvacetinásobný. „Dopravní stavby se staví na sto let, pak jsou už na hraně životnosti, to se nám potvrdilo i zde,“ řekl Pomykáček. Diagnostika mostu podle něj ukázala, že více než 60 % mostu by se při rekonstrukci muselo vyměnit. Podle něj jsou relativně v pořádku pilíře, které by mohly být zachovány. „Pokud most necháme, jak je, tak v roce 2024 hrozí jeho kolaps,“ řekl Pomykáček.

Správě železnic se do rekonstrukce současného mostu nechce z více důvodů. Obávají se, že potrvá příliš dlouho, kolem tří až čtyř let, což výrazně omezí provoz pražské železnice. Kvůli kapacitě už Správa železnic zpracovává projekt na zdvojkolejnění Branického mostu (někdy přezdívaný Most inteligence), aby část provozu z jednoho břehu Vltavy na druhý odvedla přes Krč. Současně se Správa železnic domnívá, že po rekonstrukci budou muset most častěji opravovat.

Pavel Štorch, který diskuzi pořádal, upozornil, že v Evropě je řada nýtovaných mostů, které jsou památkou a nebouraly se. Hofhanzl na to reagoval argumentem, že řada mostů se naopak zbourala, jako příklad uvedl podobný most přes Dunaj v rakouském Linci. Podle Štorcha by měla být vypsána v případě zbourání mostu mezinárodní architektonická soutěž na jeho budoucí podobu. „Rozhodnutí ministerstva kultury o památkové ochraně budeme respektovat,“ dodal.

Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR) chce přes Vltavu třetí kolej. Podle Lukáše Tittla z IPR je nárůst dopravy enormní. Na mostě projede v průměru 13,5 párů vlaků za hodinu, odhady počítají s navýšením v příštích letech na 17 párů. „Je to v podstatě nejvytíženější železniční úsek v zemi,“ dodal Tittl. IPR chce navíc ve Výtoni vybudovat ještě železniční zastávku. Přes most přejede denně přes 21.000 lidí. Denně to je 366 vlaků, kdy nejvíc vlaků spadá do příměstské železnice.

Podle ředitelky NPÚ Naděždy Goryczkové jde o druhý pokus Správy železnic o sejmutí památkové ochrany, poprvé v roce 2010. „Smutné je, že od té doby neprobíhala intenzivnější údržba mostu,“ řekla Goryczková. Podle ní je most součástí památkové rezervace UNESCO a ideální by bylo most zachránit. Chápe přitom potřebu třetí koleje a není pro její vybudování v „soudobé podobě, která vizuálně nebude konkurovat současnému mostu“. I přes rozdílné pohledy na přístup k opravě pochválila Správu železnic například za citlivou rekonstrukci památkově chráněného Negrelliho viaduktu.

Jaroslav Tyle ze sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz upozornil při diskuzi, že ani stávající podoba mostu neodpovídá původnímu stavu. Při přepínání na soustavu 3 kV v 60. letech musely být z důvodu trolejového vedení horní příčníky na čelech zvednuty a nevzhledně upraveny (viz detaily na fotkách).

Velká část debaty řešila i takzvanou repliku mostu. Podle Hofhanzla nebude z dvaceti metrů možné ani poznat rozdíl oproti stávajícímu stavu. Řada diskutujících ale upozornila na to, že cenná je na mostě hlavně nýtovaná konstrukce. S tou naopak Správa železnic nepočítá. Řešením může být i přesun části stávající konstrukce jinam, jak to udělala Správa železnic v Plzni při stavbě takzvaného přesmyku domažlické trati. Historicky cenný Fantům most věnovala Plzni, aby ho použil jinde.

Správa železnic chystá na začátek března velké jednání všech aktérů sporu, kde si chce vyjasnit, co s mostem dál. V té době by už mělo být jasné rozhodnutí ministerstva kultury. „Památková péče si dokáže představit i repliku. Je to pro nás přijatelné, ale problematiku mostu je řešit komplexně, například i ohledně zatížení, zda je nutné, aby v místě jezdilo tolik vlaků,“ uvedla Goryczková.

Gepostet von Zachraňme Železniční most am Mittwoch, 12. Februar 2020

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
generální mandatář
Host
generální mandatář

Jsem pro zorganizování petice. Bude-li nás dost, musí nás mocní poslechnout. Popř. zablokovat na protest proti jeho likvidaci most. Zkušenosti bychom mohli načerpat od ochránců přírody. Kdo se připojí? Děkuji.

Mirvald
Host
Mirvald

Dobrý nápad. Zpracujete?

Honza
Host
Honza

Ano, SprŽel nejprve neřeší údržbu, místo toho řeší rovnou demolici. Podobný přístup se týká též některých zrovna nepoužívaných tratí, o které se má ale že zákona též starat. Viz tzv Kozí dráha např.

DPP odbornik
Host
DPP odbornik

Zbourat a postavit novy, neni co resit.

kakov
Host
kakov

koukám, že památkáří mají úžasný přístup, omezení vlaků…..

možná by jsme mohli rovnou Prahu evakuovat a kolem historického centra natáhnout alespoň ostnatej drát, aby náhodou lidé svojí přítomností památky neopotřebovali 😀

Leinad
Host
Leinad

Jak dlouho na to SŽDC kašlala?
Pokud by se most postupně udržoval, mohl být v jiném stavu.

bkv
Host
bkv

Jasně každej rok výluka a během ní vyměnit pár prvků konstrukce mostu… Samotná štětka s barvou by to opravdu nezachránila.

Y.K.
Host
Y.K.

Nó, takové natírání ocelové konstrukce není vůbec od věci. Jinak zrezne, vole. 🙂

bkv
Host
bkv

Jasně, ale kvalitu použité oceli nezlepší a únavovým trhlinám nezabrání.

Leinad
Host
Leinad

Jsou stejně staré i starší kovové konstrukce, které nejsou na spadnutí.
Proč nepadá Eifelovka?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Není tak zatížena. Resp. je zatížena stále cca stejně, jako když ji projektovali. Zatímco zde jezdí více vlaků, častěji, rychleji, jsou těžší.

Leinad
Host
Leinad

Eifelovka byla od počátku rozhledna s výtahem vozícím turisty?

Jan Šlezingr
Host
Jan Šlezingr

A k čemu jinému by měla tehdy tehdy sloužit?

Leinad
Host
Leinad

Meteorologické stanici a anténám. Turisti jako doplněk, ne nonstop dupání.

nowas
Host
nowas

První týden ne. Pak už jo. 🙂 „V prvním týdnu ještě nefungovaly výtahy.“

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Kolik párů vlaků za hodinu projede po Eifelovce?

Y.K.
Host
Y.K.

To určitě ne, nepopírám. 🙂

Rýpal
Host
Rýpal

Těším se až SŽ bude otevírat obálky a zjistí že nejnižší cena bude trojnásobna oproti odhadní protože dneska je kazdej intouš ale zhotovit
něco to ani hovno…. A kdo za to bude moct? Ten kdo To nechal zajít takhle daleko a firmy zneužiji časovýho nátlaku… A riskovat zrušení tendru?? To už hrozit nebude… Leda že by si chtěla vzít z beder památkářů případný průser na sebe kdyby to mělo spadnout..

nowas
Host
nowas

Nějaká menší krizička a ještě bude šťourat prstem, abyste se mohli přisát nastátní cecek.

Dushan
Host
Dushan

Když očekávají problémy s mostem na Výtoni, proč už dávno není zdvojkolejněná trať Vršovice – Krč? Tam se dosud ani nehráblo, tak zřejmě to na Výtoni není tak kritické, jak je prezentováno.

Démon
Host
Démon

už se to připravuje

kakov
Host
kakov

to už je ale pozdě, ta druhá kolej již měla být dávno

Démon
Host
Démon

ale budou 2 koleje a jeden tunel. uvidíme co se vyprojektuje

wagon klád
Host
wagon klád

Při stavbě stávajícího mostu trvalo přerušení provozu pouhé tři dny…
comment image

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Podrobný popis zde: https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu-2/
Prostě frajeřina.

Démon
Host
Démon

krásný. prostě všichni měli jeden cíl. dnes je 1000 zájmů, bohužel

Mirvald
Host
Mirvald

Jsem názoru, že tento most by se měl ponechat pro chodce a nový železniční most postavit někde jinde. Byl by to rozumný kompromis mezi požadavky památkařů a železnice.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Co byste udělal s návaznou tratí? Posunout o 15m a zrušit sousední ulice, možná i domy?

mic
Host
mic

Tratě posouvat netřeba, jednodušší by bylo posunout ten most…

Démon
Host
Démon

ten most je součástí III..TŽK, vlastně součást TEN-T a baráky a ulice nikdo bourat nebude.

Mirvald
Host
Mirvald

Nebo udělat tunel. Je to velice jednoduché.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Velice jednoduché to rozhodně není. Kdyby bylo, už by to bylo.

Riki
Host
Riki

Selský pohled – Ta vizualizace dvou souběžných mostů / tři koleje a pěško/cyklo zóna je pěkná, postavit na nových pilířích vedle dvoukolejný a to fakt rychle bez keců, a po zprovoznění na starých pilířích ten druhý jednokolejný se stezkou. Návrh je to krásný a že nebude nýtovaný, až jednou spadne když se bude furt něco řeší, tak co pak budou památkáři řešit. Všechno má svůj čas a vše se nedá zachraňovat. A jinak jsem zvědavý, jestli nový most taky vydrží 100 let a to bez nic moc údržby jako tento. A to se vsadím, že určitě ne.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Klidně se vsadťe. Výhry se stejně nedožijete.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ikdyž je možné, že ten most bude potřeba po 20 letech vyměnit, jelikož se bude zavádět nápravový tlak 37 tun namísto dnešních 22,5 tuny. Podobně jako byl vyměněn ten úplně první, který nevydržel ani 50 let.

Riki
Host
Riki

To vím že nedožiji :-), ale jinak by se mohl už naprojektovat z výhledem na budoucnost, aby tam mohl být aspoň těch 50 let, ale nebude páč stejně nevydrží víc jak dvacet, protože na údržbu se u nás co? S..e

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Ta replika (šedá) je prostě krása! Pokud by to mělo dopadnout takhle, jsem s koncem starého mostu smířen a na ten nový se opravdu těším – což nelze říci o červeném návrhu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kdby památkáři měli stroj času, tak by odcestovali do doby Karla čtvrtého a zabránili by mu postavit nový most. Ten starý, Juditin, se musí zachovat. Přetože nevyhovuje povodnňovému průtoku. Fungovat přece nemusí, stačí když je. A přece není nutné aby po něm jezdily povozy.

most
Host
most

A myslíte tím co ? Že by případně dodnes zachovaný Juditin most nelákal turisty ? Dost možná spíš naopak.

AAA
Host
AAA

A proč teda ten Most Karla nenechal postavit vedle a Most Judity nenechal pro tůristi?

most
Host
most

Ptáte se dost hloupě. Památková péče není příliš starý obor, ale zdaleka to neznamená, že není důležitý.

Jan Šlezingr
Host
Jan Šlezingr

Nebyl náhodou ten Juditin most toho času zbořený povodní?

most
Host
most

Je to možné, ale povodní byl pobořený i Karlův o to dokonce „nedávno“ v 1890 a přišel o tři oblouky, stačí pogooglit fotku

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Juditin most byl poškozen při povodni 3. února 1342.

Martin
Host
Martin

Pan Pomykacek ma zajimavou povahu, jeho vety moc odborne nevyznivaji (tim nechci rict, ze neni odbornik),…
Ja nevim o cem se porad debatuje, Praha chce 3 koleje, pamatkarum staci replika, SZ chce novy most, verejnost chce zachovat vzhled,…. tak je rozhodnuto ne? Postavi se 3-kolejna replika… a vsichni budou byt s kompromisy spokojeni…

Pomykáček
Host
Pomykáček

Pan Pomykáček opravdu není odborníkem/specialistou na ocelové mosty, zaskočil pouze za kolegu, který měl být přítomen a náhle onemocněl (byl odvezen do nemocnice), slibuji, že příště, pokud půjde o ocel budu jenom v davu! Jen nechápu co to má s mou povahou, ta by měla být dle Vašeho hroší … !?

Richard Fiala
Host
Richard Fiala

1. Železniční most na Výtoni je především dopravní stavba – a to při dlouhotrvajícím opomíjení jeho chuchelské alternativy dopravní stavba prvořadého významu. 2. Nikoli nedotknutelný doplněk pražského historického panorámatu. 3. Je už delší dobu ve špatném až havarijním technickém stavu (o tom proč se zločinně zanedbávala jeho údržba nebudu spekulovat stejně jako o tom, zda se případně nečeká až se něco stane). 4. Je tedy nejvyšší čas ho bez prodlení opravit nebo nahradit a při dnešní a budoucí intenzitě dopravy na něm i rozšířit. 5. Jako ekonomicky a technicky nejschůdnější řešení se jeví vybudování paralelního dvoukolejného mostu v jeho bezprostředním… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

S drobnou výtkou: Vznik únavových trhlin není zločin. To je prostě konec životnosti materiálu.

Leinad
Host
Leinad

Jsou stejně staré i starší kovové konstrukce, které nejsou na spadnutí.

Jaaa
Host
Jaaa

1. Silniční most mezi Starým a Novým Městem Pražským je především dopravní stavba. 2. Nikoli nedotknutelný doplněk pražského historického panorámatu. 3. Je už delší dobu ve špatném až havarijním technickém stavu… 4. Je tedy nejvyšší čas ho bez prodlení opravit nebo nahradit a při dnešní a budoucí intenzitě dopravy na něm i rozšířit… … 7. Všechny kecy o zachování jeho pískovcové podoby připomínají tradiční český Kocourkov. Uvědomujete si, že všechny vaše argumenty nemají naprosto žádnou věcnou oporu? Totéž, co o Výtoňském, lze říct bez mrknutí oka i o Karlově mostě? Ale věcně je to pitomost? Vůbec neuvažujete historickou a krajinotvornou… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Karlům most už dávno není dopravní stavba. Alternativní mosty stojí už dlouho. Kdežto tady je alternativa (tedy Nové spojení II) velmi drahá a v nedohlednu.

Richard Fiala
Host
Richard Fiala

Co je to za magora? Doufám, že o ničem pražském i mimopražském ten „krajinotvorný“ anonym nerozhoduje.

kolemjdoucí
Host
kolemjdoucí

Největším škůdcem z hlediska ochrany památek a ochrany životního prostředí byl Karel IV, protože ve své neslýchané pýše zbořil starý krásný Juditin most, doklad staré české stavební dovednosti. To už by se dnes stát prostě nemohlo! A žádný most by mu nedovolili postavit, naopak by zavedli opatření, aby po Juditině mostu chodilo méně lidí a jezdilo méně povozů. A to ještě v zájmu vlastního kšeftu zastavěl krásné louky Novým Městem, a zničil populaci otakárka fialového a prvosenky jarní. Tak takhle ne! To dnes chráníme zodpovědně v Libni most, který nemá žádnou hodnotu, byl blbě postaven a při výstavbě ukradli materiál.… Číst vice »

Jaaa
Host
Jaaa

Aha, já jsem si doteď myslel, že Juditin most zcela strhla povodeň; asi teda přepišme učebnice nebo co.

„… já např. nepovažuji…“ No, naštěstí vy nejste ten arbitr. Pro vás je to možná pohled všední a okoukaný, pro většinu lidí ne a ti, co se systematicky věnují krajinnému rázu, jsou taky jaksi jiného názoru než vy. Cítíte se být v této oblasti větším odborníkem než Pepa od vedlejšího stolu? Proč?

kolemjdoucí
Host
kolemjdoucí

Kolik z Juditina mostu zůstalo a kolik bylo strženo není úplně zřejmo, ale jistě víte, jak jsem to myslel.. Ne, nejsem arbitr, máte pravdu a ani se za něj nepovažuji, jasně jsem napsal, že je to můj názor a nestydím se za něj. A rozhodně se nepovažuji za většího odborníka, to jsem nenapsal a děláte ho ze mne Vy. Já ne, prosím. Stejně tak nevím, jestli platí Vaše „pro většinu ne“ a asi je pravdivé, že část lidí, kteří se věnují urbanismu a krajinnému rázu se současný pohled líbí. To je v pořádku. Ale z národů jsme různých a můžeme… Číst vice »

Démon
Host
Démon

Nechte to spadnout a pak nebudeme řešit nějakou památkovou ochranu. Udělejte most, který propojí město v 21.století. 4 koleje a cyklostezky

Aj Tak
Host
Aj Tak

Ja chapu, ze pamatkou je treba Karluv most, ale snaha pamatkaru udelat nedotknutelnym vsechno, co stoji dyl jak 100 let je brzdou pokroku. Kdyby existovali pamatkari uz v praveku, zijeme dodnes v jeskynich.

most
Host
most

Tak hlavně aby to věděli třeba v Londýně, tam je totiž stará nýtovaná konstrukce na každém kroku. Mězi věžema Tower bridge je dost hustá ocelová nýtovaná konstrukce, kterou by zjevně dnes už nikdo neuměl. Myslím, že by to dnešní technologií šlo zjednodušit, nějaký železobeton by ten most posunul do 21. století :-/

AAA
Host
AAA

A kolik tam jezdí vlaků?

most
Host
most

Počítám že žádný, koleje jsem tam neviděl :-). Ovšem mostovka se otevírá už asi 130let kvůli průjezdu lodí. Jenže jsem tam neviděl žádnou korozi a rozpad profilů, asi sabotáž, aby se most nedal nahradit nějakým pěkným novým železobetonem, a v předmostí nezapomenout udělat nějaký prosklený supermarket, jako to vypadá z té vizualizaci na výtoni.

Démon
Host
Démon

Protože tam nejezdí vlaky pod SS 3kV chytráku

most
Host
most

A pointa je v čem ?

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí
most
Host
most

Stále nerozumím, možná mě poučte odkazem, že ten vyšehradský je jediný most na světě, po kterém jezdí vlaky.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Chcete abych vám vyvrátil něco co jste si sám vymyslel?

Leinad
Host
Leinad

Ani po žádném jiném železném mostě nejezdí elektrické vlaky?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Neznám nikoho, kdo to umí. Z toho plyne, že to nikdo neumí. Na to nemusí být člověk z oboru.
Znáte někoho, kdo umí postavit žebřiňák? Tak běžte panu Krystiníkovi vysvětlit, že on to rozhodně neumí.

Martin
Host
Martin

Zcela jiste ne, nemate pravdu, Praha ma sice hodne pamatkovych objektu, take je to celkem zachovale mesto, a aby se neco stalo pamatkou, tak to musi byt necim podlozene… Na druhou stranu, v CR je spousta lidi, co se snazi vse zbourat, protoze je to stare, a to se najdou i developeri nebo soukrome osoby co koupi nemovitost v pamatkove zone nebo pamatkovy objekt a uz premysli jak ho nechat schatrat, zbourat, vyhoret, ci proste jen zmodernizovat,… Kdyz chci moderni nemovitost, jdu do novostavby nebudu si kupovat 200 let stary barak v centru… Ja si myslim, ze Praha se muze… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Problém Vyšehradského nádraží je umístění nástupišť do oblouku, které současné normy neumožňují, z důvodu pak vznikajících velkých mezer mezi vlakem a nástupišťní hranou. Kdyby tam teoreticky nikdy nezrušily zastavování, tak by tam to nádraží bylo a mohlo se stále nastupovat, byť z nízkých nástupišť.

AAA
Host
AAA

na nové zastávce Praha Jinonice ještě ani pořádně neuschla modrá barva na zábradlích a taky je v oblouku ….

Alibaba
Host
Alibaba

Pardon, nezmínil jsem, že rozhodující je poloměr oblouku, pod 300m nově nelze. (to ale neznamená, že by někde teď nebylo a nevím jak hodně by se z toho dala udělat výjimka).

Kalanis
Host
Kalanis

Byl jsem tam, bylo natřískáno. Je super, že se (tedy až zde) ukázaly vizualizace s možností na 4 koleje. Jistý historický nápad dokonce zněl na 5. Dál to sice zabíjí Jamrtál, ale rozhodně by to pomohlo. V jamrtálu jsou domy a soukromé pozemky příliš blízko stávající tratě. Návrh na zachování 2 kolejí se setkal s odmítnutím – protože na Smíchově nekončí pouze trať z Plzně, ale jsou tam i z Rudné a Hostivic + otáčení souprav z Hlavasu. Co se neřeklo – je tam problém jak s UIC profilem, tak na dráty – nedostatečný prostor pro 25kV a bludné proudy… Číst vice »

Jaroslav Tyle
Host
Jaroslav Tyle

K prostoru pro 25 kV jsem řekl v diskusi, že kvůli vyšší izolační vzdálenosti (problém nízké výšky zmiňovaného příčníku v čelech mostu) je potřeba nový most. K těm bludným proudům jsem se také zmínil a sice, že koroze mostu je zčásti způsobena bludnými proudy ze stejnosměru, který je tu provozován přes 90 let. Čili, čím dřív bude nový most, tím dřív bude moci být přepnuto na 25 kV a tím dřív se odstraní bludné proudy.

Leinad
Host
Leinad

Střídavý proud neumí bloudí

Jaroslav Tyle
Host
Jaroslav Tyle

Umí, ale v podobě kmitání a díky 8 krát vyššímu napětí s 8 krát nižšími proudy, tudíž jeho škodlivost je zanedbatelná.

Petr Petr
Host
Petr Petr

Ten červený návrh je fakt hnus. Ten tmavě šedivý je naopak v pořádku. Jen tu cyklostezku mohli od třetí koleje více oddělit, aby cyklisté nemohli vjet pod vlak. Léta se na údržbu záměrně kašlalo, protože jinak by třetí kolej nepřidala nikdy. Opravovat most nyní prakticky nejde, replika je jedinné řešení. Scheinherr je samozřejmě mimo, podobně jako s Libeňským mostem, který se bude draze opravovat, aby se následně za pár desítek let mohl opravovat znovu.

Márty
Host
Márty

Replika skutečně není jediné řešení. Tohle je samozřejmě jenom další názor v řadě mnohdy neobjektivních názorů tady v diskuzi, nicméně já věřím, že replika nepřinese nic jiného než další dopravní stavbu, co bude více či méně spolehlivě fungovat dalších x let. Proč bychom to dělali, když máme jedinečnou šanci postavit ve městě něco svěžího a tím k funkci dopravní přidat funkci estetickou? Pořád mluvíme o tom, že je třeba dostat turisty z centra města, ale abychom toho docílili tak potřebujeme mj. zajímavou moderní architekturu. A co se v Praze bude mnohými prosazovat jako nejlepší řešení tohoto problému přemostění přes Vltavu?… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

A kdo ty pro železniční provoz nepotřebné architektonické kudrlinky zaplatí? A kdo to bude udržovat, když železnice nestíhala udržovat tenhle současný? Čím míň kudrlinek, tím míň míst pro ukrývání špíny.
A co si pod architekturou mostu (železničního) vlastně představujete? Něco jako „Oskar“ u Břeclavě? https://www.mostoskar.cz/

Márty
Host
Márty

Žádné extra “kudrlinky” most nepotřebuje, aby byl hezký. A když už by kudrlinky byly, může se finančně spolupodílet třeba město, je to v jeho zájmu. Železnice ne že nestíhala udržovat tenhle, železnice ho absolutně neudržovala. Neptejte se mě proč. A taky se mě neptejte, jak by měl most vypadat, to není na mém rozhodnutí. Ale ano, most Oskar se mi osobně líbí. Je jednoduchý, bez “kudrlinek”. Hraje si tvarem a barvou. Bez urážky, kudrlinky je přesně to, proč se bojíme nové architektury. A chápu to, Kotas nám k tomu dal dobrý důvod, nicméně Kotas není dobrý architekt. Jeho stavby vyžadují… Číst vice »

Ondřej
Host
Ondřej

Neříkejte, že nerozeznáte cyklostezku od nástupiště…

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Nechápu proč v případě rozhodnutí o zbourání stávajícího mostu je zde požadována architektonická soutěž na nový most. Podle mého by měl nový most striktně dodržet současnou podobu (byť v detailech odlišnou). Důležité je ovšem zjistit kdo, za kolik a jak rychle bude most ochoten (schopen) postavit. Silueta mostu s Hradčany v pozadí je „ochranná známka“ Prahy.

Rýpal
Host
Rýpal

Jestli tu stavbu vyhrajeme tak se osobně nechám předělit… A pošlu selfie jak držím natěšeně hořák někomu z těch idiotu na mail..

Václav
Host
Václav

Jenom, aby jste nedopadl, jako ti borci v Petrohradě

Rýpal
Host
Rýpal

Tak blbý vážně nejsme

Jerry
Host
Jerry

Tak to vypadá když se sere na údržbu..a to několik desetiletí..ale to vyhovuje stavbařům ..uplatecky.tady už nezbývá než to rozřezat do žiletek.

Bardotka
Host
Bardotka

Říká vám něco dynamické namáháním konstrukce?
To kýblem barvy neopravite

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Cože? Únavovou zlomeninu nespraví heřmánek? Sakra! Tak to žiji celý život v bludu?

most
Host
most

Dynamické namáhání je zjevně nepřekonatelnou veličinou pouze v ČR, všude jinde mohou ocelové mosty nad 100let v naprosté pohodě existovat. Obvykle se dynamicky namáhají už jenom tím, že se klenou třeba nad mořem a působí na ně vlnobití atp. Mimochodem v Petrově nad Desnou most s nominální nostností 20t vydržel 455tun a ani se nepohnul, mnozí „odborníci“ zůčastnění na tom pokusu o destrukci to nesli asi dost nelibě. Asi ten most také neznal pojem dynamické namáhání.

Jussi
Host
Jussi

Ale pohnul, navíc se jednalo o statické jednorázové zatížení… Čtěte ty zprávy pořádně.

most
Host
most

To břemeno rozhoupané na jeřábu, kterým tloukli do toho mostu bylo asi co ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Vlnobití působí na mostovku? Mno vy budete velký myslitel.
Hele, jak natřete plochy uvnitř nýtovaného spoje? Voda tam zateče…

most
Host
most

Samozřejmě se přenáší přes pilíře. Např. rovněž ocelový most Forth Bridge z 1890 má konzolové pilíře a mezi nimi na volno vložené části mostovky, protože most je prostě v pohybu. Mnoho železničních mostů je stavěných tak, že se při průjezdu vlaků mostovka viditelně vlní. Voda do stykových ploch nýtovaného spoje nezateče, není tam žádná spára, kromě toho kvalitně provedený nátěr okraj spoje utěsní. Horší je, když nátěr desítky let nikdo neprovede a chodníky na mostě se sypou solí.

frost
Host
frost

Cetl jste staticky posudek SUDOPu a jste si jist, ze rozumite rozdilu mezi statickym a dynamickym nahanim konstrukce + pojmu unavova zivotnost?

most
Host
most

a co jako ? Víte vůbec, kolik je dynamicky namáhaných a podle někoho unavených stoletých ocelových mostů po světě ? Mimochodem dynamicky namáhaný je úplně každý most.

nowas
Host
nowas

A kolik jich už není? Řekl byc, že víc. A tenhle bude další z nich. Nic neobvyklého.

nowas
Host
nowas

Taky byl zpevněný. To právě na něm zkoušeli.

bkv
Host
bkv

Jenže ten most nejdříve zpevnili technologií SMA (Shape memory alloys) a teprve poté zkoušeli kolik to zpevnění vydrží. A slova o „odbornících“ je už jen výplod tvojí fantazie.

kakov
Host
kakov

a taky by si diskutující zvaný most měl uvědomit, co je to spolehlivost ze statistického hlediska…