umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá zdvoukolejnění další trati v Praze, začala hledat projektanta

Lokomotiva 749 na Branickém mostě. Foto. Honza Groh / Wikimedia Commons
Lokomotiva 749 na Branickém mostě. Foto. Honza Groh / Wikimedia Commons

(aktualizováno) Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá vážně se zdvoukolejněním dosud jednokolejného úseku od Branického mostu až po odbočku Spořilov v Praze. Vypsala už veřejnou zakázku na zpracování záměru projektu i dokumentace pro stavební povolení na celou akci. Odhadovaná cena projektových prací je 84 milionů korun.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele SŽDC. Ta už v únoru potvrdila, že nová dvojkolejná trať v tomto úseku je nově na seznamu plánovaných projektů. V budoucnu by měla být jednou z důležitých pražských železničních spojek.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše stavba zahrnuje zdvoukolejnění trati od severního portálu Chuchelského tunelu přes stanici  Praha-Krč po novou odbočku poblíž Spořilova, tedy včetně zdvoukolejnění Branického mostu. „V současné době je trať Praha-Krč – odb. Tunel – Praha-Radotín zapojena až do ŽST Praha-Radotín. V již zahájené stavbě „Optimalizace trati Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo)“ bude nově vybudována odbočka Závodiště, v níž se obě trati propojí dvojicí nových kolejových spojek. Ve stavbě „Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov“ se toto zapojení měnit nebude,“ dodal Illiaš.

Jde o úsek od Branického mostu do Krče a Spořilova, který je dosud jednokolejný. „Stavba souvisí se zkapacitněním trati pro budoucí tangenciální linku S71, bude rovněž řešit modernizaci stanice Praha-Krč pro možnost vybudování nového přestupního terminálu metro D/vlak. Trať je důležitá i pro odklony vlaků při výlukové činnosti v pražském železničním uzlu, například během připravované rekonstrukce výtoňského železničního mostu,“ řekl letos v únoru Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy. Zatím poslední úpravou na této trati bylo vybudování zastávky u stanice metra Kačerov.

SŽDC si od stavby slibuje zlepšení  průjezdu nákladní dopravy pražským uzlem, vytvoření podmínek pro provoz nových linek osobní dopravy v Praze i vytvoření odklonové trasy pro výluky při rekonstrukci mostů na Výtoni. „V příštím roce předpokládáme zpracování záměru projektu a zahájení prací na dokumentaci pro společné řízení. Další postup bude záležet zejména na rychlosti projednání s mimodrážními složkami (vliv na životní prostředí, společné povolení), snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu do roku 2024,“ dodal Illiaš.

Trať je dnes v některých úsecích na první pohled dvojkolejná, jde ale jen o souběh dvou kolejí různých tratí. Ve skutečnosti je z Vršovic až do Radotína k dispozici jen jedna kolej. V minulosti se počítalo s tím, že zde dvě koleje budou, tomu odpovídá i šířka koridoru, po kterém trat teď vede. SŽDC ale bude muset rovněž řešit zatím jednokolejný tunel, který k mostu vede od Radotína.

„Železnice v Praze může hrát podstatně větší roli než dosud. Je k tomu ale zapotřebí dostatečná infrastruktura, která chybí. Postup SŽDC tak rozhodně vítáme,“ uvedl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu (CEDOP)

Praha už dříve oznámila, že by chtěla po trase vést novou osobní linku S71 z Radotína do Běchovic.  Proti plánu vystoupili hlavně nákladní dopravci, kteří se báli dalšího omezení kapacity. „Bez investic do rozšíření infrastruktury v Praze se nedá pomýšlet na zásadní navyšování výkonů osobní dopravy,“ míní výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

(aktualizováno 9:50 o nové informace od SŽDC)

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Monopoly

Muze se prihlasit nekdo jiny nez Sudop A nebo Sudop B pripadne spolu s nejakym mopslikem co zadoni o drobecek?

Petr

No mají na to 48 měsíců, než se zavře most na Výtoni. Pokud nenajdou nějakého supermana, který jim podepíše, že ještě nějaký rok je bezpečný.

Martin

Svym zpusobem zavreni Vytone prinese problemy, ale nic co se neda prezit… Vetsina vlaku zacina a konci na Wilsonu a tak bude koncit na Smichove… projizdejici dalkovka to veme i jednokolejne pres Inteligenci, mestska S7 holt to zarizne na Smichove…
Tech uzavirek bude asi vic, ceka to Libenak (Baxuv), oprava Barrandaku…
Pokud se neco v minulosti zanedbalo neni mozne cekat donekonecna a odkladat uzavirky…

Petr

Jenže se nemůže uzavřít oboje, tedy ve stejný čas dělat oba mosty. Takže buď se posune uzavření Výtoně, nebo se posune oprava Krče.

MRC

jsme v čechách, takže hezky oboje naráz 😉

Jiří 2

A že přijíždějící dálková doprava osobní jsou jen Pendolina…

Martin

Nakladni dopravci se obavaji osobni dopravy, ale ten koridor, ktery je v Braniku az po Sporilov, nejen ze ma mostky pro dve koleje (pokud dnes vyhovi, ale asi budou potreba nove), muze byt i 4-kolejny, coz by nakladni doprave vubec nemuselo vadit i kdyz usek pres most inteligence bude dvoukolejny… Uvital bych nejen napojeni na novy tunel do Berouna – tedy i pro naklad, ale i dve koleje ve smeru Radotin a Smichov (bude-li tam prostor), nebo uz od Branika novou trat na Smichov… Osobni doprava po zeleznici by totiz byla mnohem efektivnejsi nez cestovani pres centrum MHD nebo autem… Číst vice »

XXXD

No nevím, jak byste si představoval trať z Braníka na Smíchov. Kromě toho by se měl stejně postavit Dvorecký most, který by měl toto spojení značně vylepšit. Jinak nákladním dopravcům by nejspíš nijak nevadilo, kdyby na této trati přibyla další osobní linka pokud by tam byl dostatek kapacity. Ta zmínka o obavách se týká současného stavu a tam je to naprosto logické. Co se týče propojení linky S71 a S49, tak tam s vámi souhlasím, ale ROPID asi chce aby něco zajíždělo do Hostivaře. Nicméně osobně si myslím, že propojení by dávalo větší smysl už jen kvůli tomu, že směřovat… Číst vice »

Martin

Ano mate pravdu v tom, ze z Branika na Smichov by to bylo znacne problematicke, ja bych si predstavoval odbocku jeste pred st. Nadrazi Branik, spise tunelem jako metro pod ul. Na Mlejnku a Vltavou, od Krce se koleje navic vejdou a slon na tu vzdalenost je dostatecny…

No obavy by namiste byly, zalezi na intervalu a to spojeni muze byt velmi atraktivni, kdyby senavic linka spojila s S49, tak by jeste jeji atraktivita vzrostla, alternativa pretizenemu metru C, autobusove tangente Z.Mesto/Sporilov-Liben/Holesovice…

Martin

….kdyby se spojeni propojilo s NS2 pres Andel, tak i dobra alternativa ve smeru Andel-Kacerov/Sporilov/Z.Mesto misto pretizeneho karlaku a IPP…

Y.K.

Těleso pro dvě koleje připravené v celé déůce je, tak zde problém nebude. Uvidíme jak vychází tunel spojený se spoustou legend o nevejítí se průjezdného průřezu dvou kolejí a jaký je stav nepoužívaného a půl století neudržovaného jižního mostu.

Georg

nejak neorzumim vete se slovem „legenda“, ale vysvetleni je pomerne proste – novy prujezdny profil je vetsi nez ten na ktery se to v 50. letech stavelo. coz je zaprve problem pro vypapirovani te druhe koleje, zadruhe to muze byt i problem fakticky, tunel je ve znatelnem oblouku.

tunel je navic velmi mizerne postaveny a je zraly na odbourani nebo prerazeni, oboji je zabava za stovky milionu… takze davat do nej pevnou trolej a snizovat vysku spodku PJD taky neni nosna cesta.

Y.K.

Právě to co tady citujete je ta legenda. Pak jsou lidé, kteří tvrdí, že profil je v pořádku, i když mi pak není jasné, proč by se tam nepoložila druhá kolej už v době výstavby. Jestli se třeba socialisticky rozhodli nemořit se se specifickým uchycením troleje či co já vím. Rozměrovou dokumentaci k tunelu nemám, tak těžko říci.

Georg

to se pletele, ja tu necituju legedndu, ale vysvetleni podene na nakresu ing. k.a.fridricha, ktere muzete nalezt zde:
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3484626

druhou kolej tam nedali, protoze nebyla zapotrebi. komunisti most zacali stavet tak napilno, protoze mel slouzit jako objizdka centra pro pripad ww3, nez to ale postavili, tak zdechnul stalin a ww3 se odlozila.

z dopravnich duvodu bohate stacila kolej jedna, jak jiste vidite, neni polozena ani v tunelu, ani na moste, ani celou trasu do krce, prestoze i tam je teleso pripravene….

Poudy

Netuší někdo, co se tady plánovalo? Na propojení mostu s tratí od Smíchova by tam byl asi dost šílený oblouk, nic jiného mě nenapadá.
https://mapy.cz/s/pakuforage

Kubrt

Tam měl být druhý tunel pod Barrandovem, u jeho hlubočepského portálu se měla tra´t větvit jednak směr prokopák, jednak směr semmering.

Otto

To se řešilo již v roce 1980 a následující roky. Jednalo se o výhybny Stodůlky a Žvahov. Na Žvahově je patrna i kusá kolej. Ta měla být tunelem vedena právě na most Inteligence. Na něm je také vidět ( u místa hlavního návěstidla „Odbočky Tunel“) stavebně připravené odbočení do uvažovaného tunelu pod Barrandovem. O tomto spojení se právě uvažovalo o odklonění nákladná dopravy od Kladna (v té době uhlí pro Malešice a Michli). To ale po roce 1989 přestalo být nutné,neboť oba objekty byly předělány na plyn.

Odpadlik

Tedy kusa kolej na Zvahove skutečně je, ale mám dost pochyby, že byla myšlena k tomuto účelu – v podstatě vy se musel postavit nový Semmering, což mi přijde hodně odvážné

bohyn

Spíše příprava na zdvoukolejnění. Kusá kolej je třeba i v Stodůlkách, nebo příprava na druhou kolej u mostu přes Bucharovu ul.

Jiří Kocurek

Přijde mi to jako odvratová kolej kryjící výhybnu pro případ ujetí vozů.

Odpadlik

Jj, to spíš

1. dopravní...

Tzv. Hlubočepská Spojka

Poudy

Děkuji vám všem za vysvětlení 🙂

Robert Šalda

Stavu Branického mostu bych se asi obával nejvíc. V době kdy se ta druhá kolej bude dělat už ta konstrukce bude mít 70 let za sebou. Ale v Praze asi dokáží dělat zázraky. Například se chystají opravit Libeňský most, kde se železobetonová konstrukce oblouků sype a rezavé dráty koukají ven. Jinak je škoda, že se nepočítá s druhou kolejí z Vršek do Krče. Alespoň, že tam vrazí AHr. Kačerov. Trochu to kapacitě pomůže.

Jiří Kocurek

Ono také záleží na provedení. Není beton jako beton a není cement jako cement. Římský Panteon je zřejmě nejstarší stavbou, kde byl beton použit na nosnou konstrukci. Československý Mesit zase jednou z nejméně trvanlivých staveb, rovněž betonová konstrukce, ale jen 32 let vydržela, než se zřítila.

XXXD

Já měl takový pocit, že se s ní někdy v budoucnu počítá. Jednokolejná trať je tady dost nedostačující, především pokud je sem při výlukách potřeba přesměrovat vlaky ze 171.

Radim Cenek

Odbočka Spořilov je co? Myslí se tím někdejší vjezdová skupina Vršovic, dnes Zahradní město?

David

Odbočka Spořilov se myslí rozvětvení u Sliačské ulice.

Marek Janík

SŽDC ať radši pohne zadkem a uvolní finální jízdní řád, dopravci prodávají lístky na Vánoce na papírově neexistující spoje……

Josef22

Finální GVD pro rok 2019/2020 už je dostupný na stránkách SŽDC…

Manitou

Chraň Bůh, aby se tam našla nějaká žába.

AAA

zubatá?

Dáda

nebo sysel

Martin

Myslite v tom skalnatem terenu, leda syslove se sbijeckou…

watslaw

A nebo s patrama.

Jiří Kocurek

Chřástal polní (Crex paradoxis) žije téměř všude, na všech lokalitách je ohrožený a to především příliš brzkým kosením louky. Dále by se také mohlo najít hnizdiště Orla skalního, který do Prahy utekl rušen větrnými elektrárnami v pohraničních horách a pak se také musí posoudit vliv na medvědy.

Lech Malý

Tak Voda z Tetčic už na něco určitě přijde.

Bolek

Vliv na medvědy, ROFL. No alespoň tu mambu zelenou už chytili, jinak by určitě musel posoudit i vliv na ní.

libor

A ví se v jakém technickém stavu je Most inteligence?

XXXD

Si také říkám. Vzhledem k tomu, že jsem si nikdy nevšiml nějaké údržby, odhaduji, že v moc dobrém asi ne. Nejdřív by to chtělo zjistit jeho stav, poté opravit dle stavu a nakonec přidat druhou kolej.

Strojvůdce Příhoda

To jsi si nevšiml celkem špatně – most měl nedávno snesenou kolej, byl odtěžen štěrk, konstrukce zaizolována a položena zcela nová kolej.

Takže by to chtělo příště lépe pozorovat:-).

Jinak jsem rád, že konečně budou přípravou druhé koleje zašlápnuty snahy drzých nadutých pumpičkářů o vybudování cyklostezky na nepoužívané druhé mostní konstrukci.

Ondřej

Pokud se bude používat, tak super, ale nechápu, proč by měli být cyklisit nadutí, že chtěli využívat užitečným způsobem něco, co se jinak nevyužívalo

Ondros

Cyklostezka tam nikdy na ukor koleji nebude, protoze musite prekonat schody (predpokladam, ze najezdove rampy tam nikdo stavet nebude). Pokud by tam cyklostezka byt mela, tak by se zvolilo zrejme reseni, ktere je na moste silnicniho okruhu v Lahovicich, kde je zavesena lavka pro pesi a cyklo.

Tady na Moravě

To nic, to jen ajznboňák Příhoda trošku závidí, že přes svoji rozměrnou zadnici neušlape ani kilometr.

Strojvůdce Příhoda

Naposledy jsem jezdil na kole o víkendu a ujel jsem poněkud více, než jeden kilometr:-).

Neříkám, že jsem nějaký hubeňour, to ne. Ale rád si zaplavu, zajezdím si rád na in linech a také na lyžích. Sem tam i jiné sporty, včetně jízdy na kole:-).

Záměr využít most pro cyklisty byl, naštěstí ho SŽDC spláchla do kanálu. Patrně tato organizace viděla, že by ŽESNAD velmi ostře protestoval…

Kubrt

Což nic nevypovídá o stavu železobetonové konstrukce.

Y.K.

To je sice pravda, ale týká se to jen poloviny mostu, po které se jezdí (ve skutečnosti se jedná o dva paralelní mosty) a na nepoužívaný se nesáhlo. Nicméně opravou neproška ani konstrokce používaného mostu (něco jako rektifikovat poškozený beton, povrchově ošetřit proti erozi atp.)

XXXD

Neměl jsem na mysli železniční svršek, spodek a TV, ale most jako konstrukci. Možná by to chtělo příště lépe číst.

súdružka Kolesárová

„SŽDC ale bude muset rovněž řešit zatím jednokolejný tunel, který k mostu vede od Radotína“ Mel jsem za to, ze tunel ma parametry na 2 koleje…

libor

třeba oživí a naplánuje spojku do Hlubočep 😉

Tomáš

Ať se raději počítá s napojením na tunel do Berouna.

libor

to by nebylo marné…

Martin

Navrh s tim pocita… pokud se bude stavet varianta tunelu od Smichova…

Jan Dobiáš

V zatáčce prý ne.

František

Dost se kolem toho mlží. Kdesi jsem četl, že by se tam vejít měly, prý ale nevychází průřez v oblouku s trolejovým vedením dle současných norem. Nevím, co je na tom pravdy. Od Chuchle do tunelu vstupují dvě koleje, které se teprve uvnitř spojí. Místa kolem je dost, možná by stačilo snížit spodek. Nechal bych to na projektantech.

Majkl

Položení druhé koleje v chuchelském tunelu se v této akci neuvažuje.

Miloslav

Pro parní provoz snad

ene bene

Přesně tak, kdyby tam ty 2 koleje byly od 50. let celou dobu položené, tak tam i teď normálně jsou a jezdí. Někde tam chybí nějaké centimetry na současnou normu a tak z toho budou potíže. Na druhou stranu je dost důležité, aby provozně vyhovoval na GC, ešusy atd., protože ta trať sice pro někoho možná nevypadá nic moc, ale je (a hlavně bude) fakt dost důležitá.

gotop

Na čt 24 je o mostu zajímavý článek i video:

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2823671-bez-fanfar-i-beze-jmena-most-inteligence-se-rezimu-nehodil-uz-v-dobe-sveho

kde se mj píše: „Při stavbě navazujícího tunelu nad Malou Chuchlí se totiž ukázalo, že silurské vápence, které tvoří masiv, nejsou vhodné pro belgickou tunelovací metodu, jež byla zvolena, a dvoukolejný tunel by se mohl zřítit. Proto byl most zprovozněn pouze pro jednu kolej.“

Kubrt

Ten tunel ale je postaven jako dvoukolejný.

Martin

On je postaven jako dvoukolejny, stejne jako tunel v Malesicich pod Taborem, ale nevyhovuji soucasnym parametrum…

Kubrt

Jasně, já narážím na nelogičnost věty „dvoukolejný tunel by se mohl zřítit. Proto byl most zprovozněn pouze pro jednu kolej“.

Ferenc Futurista

Nevyhovuje současným parametrům, proto tam je jedna kolej už od 60. let, kdy tu trať zprovoznili? Sounds legit.

Jiří Kocurek

Blansko. V tom tunelu dvě koleje dokonce byly, dokonce od 60. let předminulého století. 130 let to stačilo. A taky dnes nevyhovuje, proto je vedle nový od 90. let.

Alibaba

Berte to tak, že jezdí vyšší vlaky (respektive náklady). GB má cca 4,5m na výšku, GC má cca 4,8m a je nahoře o hodně širší. A do GB se vám nevejdou kontejnery.

Martin

Ano, drive se stavelo s rezervou na druhou kolej, ktera se nezprovoznila, ale zmenili se predpisy, treba tunel v Malesicich ma take dve, ale v provozu je jedna a druha uz neni ani napojena…
Stejne jako most, take je postaven na dve koleje a je polozena jedna, narozdil od tunelu je mozne ji polozit i dnes…

Ferenc Futurista

Dříve se možná stavělo s rezervou, ale to věru není tento případ. Tohle byl budovatelskej hurá projekt, kde se začasté kreslilo až poté, co se stavělo, a taky to podle toho dopadlo. Most tam stál po vybudování 10 let bez užitku, protože nebyly hotový navazující úseky trati. Dokonce proběhla zatěžkávací zkouška obou polovin mostu, ale jedna kolej byla poté snesena, protože vzhledem ke kapacitě trati dál stejně není potřeba.

Každopádně v tunelu byla vždy položena jen jedna kolej, i když před i za ním byla dvojkolejka, takže tady asi bude příčina opravdu někde jinde…

Strojvůdce Příhoda

Ale jdi ty, brepto. Něco si o celé záležitosti zjisti a pak se tu klidně producíruj. Teď jsi ovšem opět za osla…

Ferenc Futurista

Co konkrétně ti nelíbí? Postavený to bylo v roce 1955, do provozu uvedeno v roce 1964, druhá kolej tam původně byla a byla snesena a v tunelu byla vždy jen jedna kolej.

Chápu, že seš asi klasickej zoufalej šotoušek, kterej má na prvním místě osobní antipatie, ale faktem je, že vše, co jsem výše napsal, je holá skutečnost. Pokud víš něco bvíc, než ví zbytek světa, tak se s námi poděl, a nechovej se jako idiot, který napadá tvrzení jiných, aniž by to sám podpořil jakýmikoli argumenty.

Strojvůdce Příhoda

Hele ty jeden zoufalče, ty kecy o nestavění s rezervou jsou co? Tunel v době své výstavby splňoval normy i pro elektrizaci obou kolejí. Dnes bohužel současné normy nesplňuje. Dohledej si (dostupné na internetu) skicy, kde je vidět, proč dnes požadovaný průjezdný profil UIC GC se do chuchelského tunelu nevejde. Obdobné skicy existují i pro tunel mezi Malešicemi a Libní. I tam bude muset být paralelně vytvořen tunel nový, zde jsou poměry ještě horší, než v tunelu chuchelském. A přiznám se, že dělat větší osvětu lidem, kteří stejně budou mlít nesmysly, mi přijde tak užitečné, jako házení hrachu na zeď…… Číst vice »

Kamui

Řekl bych, že záleží, jestli ten tunel byl už tenkrát zkolaudován jako dvojkolejný. Pokud ano, tak položení druhé koleje (tzv. „uvedení do normovaného stavu“) by nemělo nic bránit.

Sinep Anigav

Partneři


Czechtoll

pst
podcast