SŽDC chystá zdvoukolejnění další trati v Praze, začala hledat projektanta

Lokomotiva 749 na Branickém mostě. Foto. Honza Groh / Wikimedia CommonsLokomotiva 749 na Branickém mostě. Foto. Honza Groh / Wikimedia Commons

(aktualizováno) Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá vážně se zdvoukolejněním dosud jednokolejného úseku od Branického mostu až po odbočku Spořilov

(aktualizováno) Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá vážně se zdvoukolejněním dosud jednokolejného úseku od Branického mostu až po odbočku Spořilov v Praze. Vypsala už veřejnou zakázku na zpracování záměru projektu i dokumentace pro stavební povolení na celou akci. Odhadovaná cena projektových prací je 84 milionů korun.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele SŽDC. Ta už v únoru potvrdila, že nová dvojkolejná trať v tomto úseku je nově na seznamu plánovaných projektů. V budoucnu by měla být jednou z důležitých pražských železničních spojek.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše stavba zahrnuje zdvoukolejnění trati od severního portálu Chuchelského tunelu přes stanici  Praha-Krč po novou odbočku poblíž Spořilova, tedy včetně zdvoukolejnění Branického mostu. „V současné době je trať Praha-Krč – odb. Tunel – Praha-Radotín zapojena až do ŽST Praha-Radotín. V již zahájené stavbě „Optimalizace trati Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo)“ bude nově vybudována odbočka Závodiště, v níž se obě trati propojí dvojicí nových kolejových spojek. Ve stavbě „Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov“ se toto zapojení měnit nebude,“ dodal Illiaš.

Jde o úsek od Branického mostu do Krče a Spořilova, který je dosud jednokolejný. „Stavba souvisí se zkapacitněním trati pro budoucí tangenciální linku S71, bude rovněž řešit modernizaci stanice Praha-Krč pro možnost vybudování nového přestupního terminálu metro D/vlak. Trať je důležitá i pro odklony vlaků při výlukové činnosti v pražském železničním uzlu, například během připravované rekonstrukce výtoňského železničního mostu,“ řekl letos v únoru Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy. Zatím poslední úpravou na této trati bylo vybudování zastávky u stanice metra Kačerov.

SŽDC si od stavby slibuje zlepšení  průjezdu nákladní dopravy pražským uzlem, vytvoření podmínek pro provoz nových linek osobní dopravy v Praze i vytvoření odklonové trasy pro výluky při rekonstrukci mostů na Výtoni. „V příštím roce předpokládáme zpracování záměru projektu a zahájení prací na dokumentaci pro společné řízení. Další postup bude záležet zejména na rychlosti projednání s mimodrážními složkami (vliv na životní prostředí, společné povolení), snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu do roku 2024,“ dodal Illiaš.

Trať je dnes v některých úsecích na první pohled dvojkolejná, jde ale jen o souběh dvou kolejí různých tratí. Ve skutečnosti je z Vršovic až do Radotína k dispozici jen jedna kolej. V minulosti se počítalo s tím, že zde dvě koleje budou, tomu odpovídá i šířka koridoru, po kterém trat teď vede. SŽDC ale bude muset rovněž řešit zatím jednokolejný tunel, který k mostu vede od Radotína.

„Železnice v Praze může hrát podstatně větší roli než dosud. Je k tomu ale zapotřebí dostatečná infrastruktura, která chybí. Postup SŽDC tak rozhodně vítáme,“ uvedl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu (CEDOP)

Praha už dříve oznámila, že by chtěla po trase vést novou osobní linku S71 z Radotína do Běchovic.  Proti plánu vystoupili hlavně nákladní dopravci, kteří se báli dalšího omezení kapacity. „Bez investic do rozšíření infrastruktury v Praze se nedá pomýšlet na zásadní navyšování výkonů osobní dopravy,“ míní výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

(aktualizováno 9:50 o nové informace od SŽDC)

Tagy Branický most Radotín - Vršovice S71 Radotín - Běchovice Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top zdvoukolejnění
73 komentářů