Vltavská cesta se plní loděmi, na Hluboké jich loni proplavili přes dva tisíce

Loď v přístavu Hluboká nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLoď v přístavu Hluboká nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na horní Vltavu mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem si po novodobém splavnění nalézá cestu stále více lodí. Podle statistik Povodí

Na horní Vltavu mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem si po novodobém splavnění nalézá cestu stále více lodí. Podle statistik Povodí Vltavy, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, se loni stala nejvytíženější plavební komorou na trase Hluboká nad Vltavou, kde se loni poprvé proplavilo přes dva tisíce lodí. To je meziročně o 64 procent více. Nárůst hlásí i obsluha v Českých Budějovicích (komora České Vrbné).

Sezona na horní Vltavě trvá od května do září, na objednání lze proplavovat i v dubnu a říjnu. „Loňská sezóna ukázala opravdu velký zájem o rekreační plavbu na horní Vltavě, který byl bohužel díky přírodním podmínkám naplněn jen po omezenou dobu,“ říká zástupce šéfa Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. ŘVC do splavnění Vltavy investovalo v posledních deseti letech téměř dvě miliardy korun.

Vjezd do přístavu České Vrbné
Autor: Zdopravy.cz

Investice byla naplněna loni koncem května, kdy se otevřela poslední dvě zdymadla na trase, a to na vodním díle Hněvkovice a kousek od něj po proudu na jezu Hněvkovice. Tím definitivně vznikla stokilometrová vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík; malé lodě se mohou díky výtahu na Orlíku a traktorovému přetahu na Slapech dostat až do Prahy či Hamburku.

Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz

Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz

Zmíněným omezením plavby přírodními podmínkami je myšleno uzavření komory Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Celých sto kilometrů mohly lodě využívat jen do konce června, pak byla komora Kořensko kvůli suchu a nízké hladině Orlíku zavřena. Nenaplnily se tak předpoklady, že se stovky lodí z Orlíku vydají proti proudu k Budějovicím. V kritickém úseku by tak měla podle Bukovského ještě před novou sezonou proběhnout prohrábka dna. Počet lodí v komoře Kořensko loni meziročně klesl na méně než polovinu.

Deník Zdopravy.cz loni v létě vyzkoušel novou vltavskou vodní cestu na vlastní kůži a přinesl z cesty sérii reportáží:

Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Den první: Příroda okouzlí, řeka je bez lodí 

Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Den druhý: Po stopách zmizelých obcí 

Po nové vltavské vodní cestě z Budějovic do Týna. Den třetí: To nejlepší nakonec – Týn

Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Shrnutí v bodech: Nedostatky převažují 

Využití zdymadel na nové vltavské vodní cestě (proplavené lodě)

2017 2016
Plavební komora České Vrbné 1271 1081
PK Hluboká nad Vltavou 2066 1256
Vodní dílo Hněvkovice 1178 0 (nebyla v provozu)
Jez Hněvkovice 1310 0 (nebyla v provozu)
Kořensko 402 971
VD Orlík (výtah) 1066 1308

Pramen Povodí Vltavy

Tagy Jihočeský komory plavba Povodí Vltavy Ředitelství vodních cest rekreační Vltava
Žádné komentáře