Cestovní ruch Infrastruktura Názory Reportáže Vodní doprava Zprávy

Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Shrnutí v bodech: Nedostatky převažují

Vjezd do přístavu České Vrbné Autor: Zdopravy.cz

Deník Zdopravy.cz se rozhodl zmapovat novou vltavskou vodní cestu z Českých Budějovic na Orlík. Po deseti letech výstavby a dvou investovaných miliardách ji letos v květnu otevřelo Ředitelství vodních cest.

Vltava je plná překážek, chybí služby a zákaznický přístup

Po čtyřech dnech putování si dovolujeme formulovat v několika bodech nedostatky i pozitiva splavnění jihočeské části Vltavy. Uvědomujeme si, že čas může mnohé vylepšit a podnikatelé se mohou chopit příležitostí. Začínáme tím příjemnějším.

  1. Je dobře, že je Vltava opět splavnou řekou a lodí se dá dostat odněkud někam. Řeka přeměněná v posledních desetiletích na soustavu rybníků se vrací ke své staleté funkci dopravní cesty. Byť už jen rekreační.
  2. Voda nabízí netušené pohledy do krajiny a konejší nervy. Po většinu trasy řeka teče zalesněnou krajinou, na trase jsou historická města České Budějovice, Týn nad Vltavou a zámek Hluboká. Lze doplout po Lužnici k zámku Mitrowitz. Dovolená na vodě má své kouzlo.
  3. Komory nejsou v pravidelném provozu každý den, při telefonické objednávce proplavení si člověk připadá jako nezvaný host, často nelze stihnout zavíračku v 15:00. Zároveň je nepraktické vázat se na konkrétní proplavovací čas. Od října je pak třeba volat 24 hodin předem.
  4. Chybí infrastruktura pro lodě i jejich posádky. Není kde se osprchovat, záchody v přístavu jsou zamčené, nelze ad hoc doplnit energii, na řadě míst chybějí přistávací zařízení (mola).
  5. Přes velkoústá prohlášení investora i politiků není řeka zdaleka splavná. První sucho (v dnešní době zcela obvyklé) vedlo k uzavření cesty na Orlík, v Týně brání ocelový most průjezdu vyšších lodí, na Slapech je třeba přetáhnout loď za traktorem.
  6. Cesta začíná v Českých Budějovicích pod Dlouhým mostem a zcela pomíjí centrum na půvabném soutoku Vltavy s Malší. Krajské město tak plavcům příliš nenabízí.
  7. Na Vltavě vládne zmatečná organizace. O komory a přístav v Českém Vrbném se stará Povodí Vltavy, přístav Hluboká a Lannovu loděnici v Českých Budějovicích předalo Ředitelství vodních cest do správy soukromé firmy. Ceny za stání v přístavech se násobně liší (Hluboká je výrazně dražší).

Autor: Lukáš Klíma

Historický most v Týně má podjezdnou výšku pouhé tři metry.
Autor: Zdopravy.cz

Reportáž z plavby najdete zde: 1. den, 2. den, 3. den

Štítky