Vltavská cesta se plní loděmi, na Hluboké jich loni proplavili přes dva tisíce
Na horní Vltavu mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem si po novodobém splavnění nalézá cestu stále více lodí. Podle statistik Povodí
Na horní Vltavu mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem si po novodobém splavnění nalézá cestu stále více lodí. Podle statistik Povodí Vltavy, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, se loni stala nejvytíženější plavební komorou na trase Hluboká nad Vltavou, kde se loni poprvé proplavilo přes dva tisíce lodí. To je meziročně o 64 procent více. Nárůst hlásí i obsluha v Českých Budějovicích (komora České Vrbné).
Sezona na horní Vltavě trvá od května do září, na objednání lze proplavovat i v dubnu a říjnu. „Loňská sezóna ukázala opravdu velký zájem o rekreační plavbu na horní Vltavě, který byl bohužel díky přírodním podmínkám naplněn jen po omezenou dobu,“ říká zástupce šéfa Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. ŘVC do splavnění Vltavy investovalo v posledních deseti letech téměř dvě miliardy korun.
Investice byla naplněna loni koncem května, kdy se otevřela poslední dvě zdymadla na trase, a to na vodním díle Hněvkovice a kousek od něj po proudu na jezu Hněvkovice. Tím definitivně vznikla stokilometrová vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík; malé lodě se mohou díky výtahu na Orlíku a traktorovému přetahu na Slapech dostat až do Prahy či Hamburku.
Zmíněným omezením plavby přírodními podmínkami je myšleno uzavření komory Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Celých sto kilometrů mohly lodě využívat jen do konce června, pak byla komora Kořensko kvůli suchu a nízké hladině Orlíku zavřena. Nenaplnily se tak předpoklady, že se stovky lodí z Orlíku vydají proti proudu k Budějovicím. V kritickém úseku by tak měla podle Bukovského ještě před novou sezonou proběhnout prohrábka dna. Počet lodí v komoře Kořensko loni meziročně klesl na méně než polovinu.
Deník Zdopravy.cz loni v létě vyzkoušel novou vltavskou vodní cestu na vlastní kůži a přinesl z cesty sérii reportáží:
Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Den první: Příroda okouzlí, řeka je bez lodí
Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Den druhý: Po stopách zmizelých obcí
Po nové vltavské vodní cestě z Budějovic do Týna. Den třetí: To nejlepší nakonec – Týn
Po nové vltavské cestě z Budějovic do Týna. Shrnutí v bodech: Nedostatky převažují
Využití zdymadel na nové vltavské vodní cestě (proplavené lodě)
2017 | 2016 | |
Plavební komora České Vrbné | 1271 | 1081 |
PK Hluboká nad Vltavou | 2066 | 1256 |
Vodní dílo Hněvkovice | 1178 | 0 (nebyla v provozu) |
Jez Hněvkovice | 1310 | 0 (nebyla v provozu) |
Kořensko | 402 | 971 |
VD Orlík (výtah) | 1066 | 1308 |
Pramen Povodí Vltavy