Vlaky se vrací mezi Brno a Střelice, miliardová modernizace a elektrizace je téměř u konce
Modernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: Skanska
Po úseku do Střelic má přijít na řadu úprava trati do Zastávky u Brna.
Kdy už se SŽ naučí dělat výtahy do kterého se vejde i víc než jedno jediné kolo, nebo štíhlá mamina s jediným kočárem. Babička a slečna s kufrem na kolečkách si hold počkají.
Když tak jim to ujede no…
Přinejmenším v některých stanicích je výslovně uvedeno, že výtah není určen pro jízdní kola.
Jinak, ty Střelice jsou zmaštěné úplně – tím, že podchod nevede pod celým kolejištěm. Ruku v ruce s tím, že podchod je vyústěn do „odvrácené strany obce“ (tzn. tam, kde je odedávna výpravní budova) + že pro cestu z převažující části zástavby (tzn. zpoza nádraží) znamená cesta přes lávku v části případů zbytečnou okliku, zbývá možnost použít úrovňový přejezd.
Přičemž v situaci, kdy tam bude jezdit tolik vlaků (kvůli kterým se to celé modernizovalo, že), bude přejezd velmi často ve výstraze.
Naopak by se mělo naučit dělat na nástupiště rampy, ty se neporouchávají…
To je zajímavá dvojkolejka, když ji lze na čtvrt roku úplně uzavřít. To tady u Prahy neznáme.
Přísně vzato, tu dvoukolejku nikdy neuzavřeli – myšleno příslušný traťový úsek.
Uzavřená byla jen jednokolejka mezi H. Heršpicemi a „Zhlavím Státní silnice“ + zhlaví/záhlaví směr M. Bránice/Zastávka ve Střelicích (ostatně, pro Čepro byly Střelice sjízdné po většinu doby, vyjma tří týdnů v červenci, kdy bylo „neprůstřelné“ i brněnské zhlaví/záhlaví střelického nádraží).
Vypadá to moc pěkně. Teď ještě ve stejném stylu udělat zbývajících 188 km do Veselí nad Lužnicí, včetně nového hlavního nádraží v Jihlavě (nyní J-město).
Pak by to mohlo účinně posloužit k částečnému odlehčení přetíženého hlavního tahu Praha – Česká Třebová – Brno.
víte vůbec, kam vedou tratě 225 a 240?? nechápu, jak to může ulehčit Vámi uvedenou trasu pře ČT….
Ví se to, může ulehčit, asi tak jako se nesjízdný Dolní Žleb objížděl přes půlku Německa a kus Rakouska ….
Brno – ČT – PH – Cheb se objede přes Jihlavu – Nemanice – Plzeň … blbý, že to je na objetí v Jihlavě … triangl je vyloučen…
Trať č. 240 je natolik sklonově náročná + má tolik „ztracených spádů“, že je pro tranzitní nákladní dopravu krajně nevhodná.
Navíc, i její další úseky jsou kapacitně problematické, zejména Zastávka – Rapotice, ale i cokoliv mezi Okříškami a Jihlavou.
Právě z důvodů, které jste uvedl, si myslím, že by si toto spojení zasloužilo radikální revitalizaci stejným způsobem, jako byla provedena na trati Olomouc – Uničov. Je jasné, že na rovině u Olomouce je to mnohem jednodušší a levnější, než na Vysočině. Celý jižní tah z Brna do Č. Budějovic musí být použitelný pro nákladní dopravu, která by jej uživila. Jestliže se za necelých 30 let má přesunout 75% přepravy zboží ze silnice na železnici a vodu, tak nastává vhodný čas se celkovou rekonstrukcí tohoto přehlíženého jižního tahu začít zabývat. Pokud by se mohl a chtěl k mému návrhu jakýmkoliv… Číst vice »
„Jestliže se za necelých 30 let má přesunout 75% přepravy zboží ze silnice na železnici a vodu, tak“
… tak se „ekologicky“ začne přerývat krajina v podobě výstavby „ekologické“ železnice.
P. S. Když už úpravy pro nakládku, tak z HB do Veselí. Vždyť z Brna do HB již trať použitelná pro nakládku (sice také ne bůhvíjak sklonově příznivá, ale pořád o něco lépe než t-240 + již je dvoukolejná) je.
Narvat by se tam dal, ale jenom něco kolem R300m a s tím že se bude muset vykoupit kus zahrady.
Tady by to chtělo hlavně postavit novou hlavní dvojkolejnou trať Brno – České Budějovice tak, jak se to plánovalo za první republiky. S rychlíkovými lokálkami 240 a 225 se už moc dělat nedá.
Jojo. Přestupní uzly, a mezi nimi se naprojektuje nová trať…
Od čeho to chcete odlehčovat? Od nákladní dopravy, nebo od osobky? Pokud od osobky, tak na to je trať přes Vysočinu kde by to chtělo buď tedy ten kus VRT od Prahy, nebo posílenou trať z Kolína do Prahy. Pokud od nákladní dopravy, tak minimálně na Moravské části by bylo třeba to celé přestavět kvůli sklonům Možná by tak bylo lepší buď postavit jenom krátkou spojku nahoru k Bíteši, se sklonem do 10 promile, nebo se vykašlat na zajíždění k Brnu a vzít to tak jak bylo plánováno z Břeclavi na Znojmo, pak se prostřílet kolem a pak hurá na… Číst vice »
Moc pekna prace, ale bohuzel na protihlukove stene na fotce c. 8 je protihlukova stena opet posprejovana. U nas co se pekne opravi, nebo postavi, tak hned znici sprejeri. Chtelo by to zavest o dost prisnejsi postihy v pripade dopadeni vandalu.
Zkuste si pustit do video pod článkem, zjistíte jak je to s tím posprejováním a nebude tu za hňupa.
Kouknu na to video, pokud jsou ty grafiti povoleny neco jako je v Praze u Radotina, tak svuj komentar vyse beru zpet.
Teď se ještě pochlapit a ten komentář vzit zpět, že? Nebo jste ještě nestihl vidět to video?
Komentář beru zpět, předtím jsem na obrázky koukal přes mobil a videa jsem si na mobilu nevšiml. Takže se omlouvám za rozruch.
Jsem zvědavý, jak a jestli se vůbec otevře zastávka ve St. Lískovci. Pokud člověk bydlí blízko, vlakem je na hlaváku za necelých 8 minut. Ještě doufat, že pořád platí původní termín dokončení elektrifikace do Zastávky do prosince 2023.
Jojo, ještě doufat, že platí termín dokončení 3,5 roky po začátku výluk mezi Brnem a Střelicemi. Tzn. možná až o 2 roky déle než kdyby se stavělo celé zaráz (včetně toho, že výluky by se odbyly najednou a ne že budou „nadvakrát“). 😀
Srov. s tím, jak se kopalo do majitelů Vechtrovny za „zdržení“ reálně v řádu pár týdnů.
Nevím, jestli by výluky na celém úseku prošly přes Čepro ve Střelicích – sklad státních hmotných rezerv.
Jistěže prošly – vždyť Čepro bylo odříznuto jen necelé 3 týdny nyní v červenci.
Pozn. neměl jsem na mysli nickolejný provoz Brno-HH – Střelice při výluce, ale stav, kdy by souběžně probíhala modernizace vždy jedné z kolejí mezi Brnem-HH a Střelicemi + souběžně s tím modernizace mezi Střelicemi a Zastávkou. Což se ale nestalo.
Dělala se jedna kolej, pak druhá a pak byly práce,u kterých to jinak nešlo. Vzhledem k celkové délce výluky ten nickolejny provoz trval jen zanedbatelnou chvíli.
A v projektu se nepočítalo s „obvyklými parametry“ pro neexistující vozidla s naklápěcí skříní ?
A co takhle drátizaci prodloužit do „zastávky v Brna“ zvané Jihlava ?
Samotného mě překvapuje, že se elektrifikace dal do Jihlavy zatím neplánuje. V celém úseku z Brna do Plzně je to jediný úsek, který pod dráty není. Navíc by se poté mohly nasadit i nějaké lepší vlaky (dokážu si tam například krásně představit Interpanter, který by se v Jihlavě a ČB obzvlášť hodil při obracení)
Když se elektrifikovala trať: Veselí nad Lužnicí – Jihlava – Havlíčkův Brod, tak měli jezdit rychlíky přes Brod.
pak by buď přišla ta trať o rychlou vrstvu nebo by musely jezdit dva R místo jednoho, obojí je nevýhodné….
Také jezdily, ale nesetkalo se to s kladným ohlasem veřejnosti na 240 která přišla o rychlé spojení .do míst, kde R zastavovaly … Paralelní spojení na přestupy se nekonalo, cestovní doba se „oklikou“ nezkrátila a cestující se museli za okliku připlatit …..
Pokud by byla 240 cela pod dratem, asi by davalo vetsi logiku vest tudy R na Prahu a ty na CB pres HB, kde by se ty linky krizily. Ostatne v sotoverzi vrtlinek to tak nakresleno je, tedy po 240 do Prahy, do CB po Vrt na Jihlavu.
Logiku to moc nedává.
K čemu by byla elektrizace, když „rychlík“ má na těch serpentýnách průměr asi 50 km/h, ať už pod dráty nebo bez nich? (lepší je až na malé výjimky právě jen úsek Brno-Zastávka) Nejdřív se ta trať musí narovnat.
že by vyšší pro efektivitu elektriky? rychlost není jediný důvod, proč elektrifikovat….
Zrovna v úseku že zastávky do Rapotic by se elektrika hodila víc než dost.. Vesměs na každém vlaku mi ten výkon chybí a jedu v rozmezí regionovy 30 – 50 km/h a soupravy do 60 km/h víc to prostě nevytáhnu i kdybych se zbláznil.
Spíš jde o to, že ta trať se dříve nebo později narovnat musí, pokud tam mají nadále jezdit rychlíky, a investice do stávající trasy jako elektrizace by se za tu krátkou dobu nevrátily.
Ne, nemusí. Stejně jako i na jiných nenarovnaných tratích rychlíky normálně jezdí.
Mimochodem, připomínáte mi vyjádření z před cca 5 let ve smyslu „ta trať mezi Zastávkou a Třebíčí se revitalizovat musí, aby tam dál jezdily rychlíky“. Stalo se.
Kdyby se „musela“ tak by dávno někdo postavil na 230 trať v nové stopě z Golčova Jeníkova někam k Josefodolu, původní by se zjednokolejnila a zachovala pro Os / jako variantní trasa v případě mimořádností ….
Právě tam by dráty pomohly asi nejvíc. I ten Plecháč má 2x větší výkon než 754 a cokoliv moderního může dokonce vyrábět elektřinu cestou dolů. Nevýhoda nafty, to spalovák neumí.
Traťová je tam 60 až 90 km/h.
přepřah v Jihlavě? jakkoliv to tam při té úvrati je snad skoro jedno….
Jistě si dobře pamatujete dobu, kdy rychlíkovou vozbu zajišťovalo LD Jihlava lok T 478.1 (751,749). Posléze byly barče nahrazeny výkonnějšími brejlovci 750 / 754, což umožnilo rychlejší rozjezdy a vyšší rychlost na stoupání.
Elektrická lokomotiva / jednotka má jak známo rychlejší rozjezdy a na stoupání udrží stanovenou traťovou rychlost …. Ten vámi uváděný průměr je důsledek trakce 70 na R …. u Os pak trakce 80 ….
Ono tam ale žádné obracení nebude…
V Jihlavě se to asi bude řešit společně s přesunem hlavní železniční stanice do zastávky Jihlava-město.
Drátovat takovou klikatou lokálku na 60 až 80 kmh nemůže ekonomicky nikdy vyjít. Pro náklad nepoužitelná sklonově, pro dálkovou osobní nepoužitelná jízdní dobou. A dálkovou je navíc v plánu přemístit na VRT.
Právě, že tuto trať smysl drátovat má. Při použití ucelených jednotek s lepšími trakčními vlastnostmi dojde k snížení jízdních dob, plus přeložky trati pomohou k zvýšení maximální rychlosti.
Má tam jezdit linka R 33 Praha – VRT – Jihlava – sjezd z VRT – Třebíč – Brno v taktu 60 minut, takže dráty tam asi bude muset někdo natáhnout, když tama mají jezdit jednotky pro V = 230 – 250 km/h jak plánuje MD ČR spolu se SŽ:-))))
Babičko, až to budou drátovat, to už tady nebudete. A ani já a ani moji vnuci.
Rychlík z Brna na České Budějovice pojede po VRT? Nákladní tam jezdí.
Běžte k čertu s „ekonomicky to nemůže vyjít“ … stejně tak jako sklonově nevýhodnou pro náklad …. víte jaké jsou sklonové poměry na původním Lötschbergu, Gotthardu / Arlberské dráze, Semmeringu, Brenneru ? Pro R vozbu nepoužitelná jízdní doba pro „nízký“ výkon brejlovců jak při rozjezdech, tak u Os …. Najděte si ve starých jízdních řádech o kolik se zkrátila cestovní doba např. mezi Přerovem a Břeclaví v době před modernizací (80. léta) v době, kdy tam byla traťová 100 – v době Brejlovcové (T 478.3) a po drátizaci v době Esové (ES 499.1) po plném pokrytí turnusové potřeby … v… Číst vice »
Ty zmíněné trati v Alpách ale narozdíl od 240 nemají zadrátovanou alternativu o 20 km na sever ani sklonově výhodnější o 30 km na jih.
A už se ví jestli se od prosince na zastávku ve Starém Lískovci bude skákat přes potok nebo brodit blatem ke garážím na konci ulice Šoustalova?
To je nějaký vtip typu Brno-Pisoárky, nebo taková ulice opravdu existuje?
Taková ulice skutečně existuje ;-D
https://mapy.cz/s/mesozehete
OMG. 😀
A taky Úzká a Vlhká.
Mastná….
tedy pardon, Masná, mastná jsme tomu jen říkali mezi sebou
Kozí. Starobrněnská, Vodová, Příkop.
Lazaretní, Špitálka, Barvičova, Božetěchova! Milosrdných bratří, Krematorium, Ústřední hřbitov, Cejl.
A taky Klobásova (kousek od Šoustalovy).
V Praze 8 je zase Chocholouškova ulice.
Bude vůbec do trolejí puštěn proud, když tam teď asi nic elektricky jezdit nebude (dokud nebude hotovo do Zastávky)?
Musí, jinak by tam ty troleje dlouho nezůstaly. Měď je měď…
Ani to některým nevadí. Bohužel.
Je to velkorysá stavba, že na ní budou jezdit osobní Panteři
až moc předimenzovaná, o to víc je s podivem, že při té velkorysosti nebyla elektrifikována kolej č. 600 mezi Dolním nádražím a odbočkou Státní silnice, takže např. při výlukách
nelze jezdit z Dolního nádraží elektricky, náklady budou také jezdit pouze na naftu.
To se dodělá jako kapitalistický závazek na počest výročí 17. listopadu …
Tak teď nevím, zda je chyba u kapitalistů ze ŽESNADu, že to neprotlačili přes státní úřad zvaný Správa železnic, potažmo Ministerstvo dopravy. A nebo zda je chyba na státním úřadě, že se nechová prozákaznicky.
„Absence zdravého rozumu“ a provozního myšlení … Prostě to „ekonomicky“ nevyšlo ….
A nebo to není chyba, protože žádná nákladní doprava s cílem ve Střelicích nebo Zastávce prostě neexistuje.
Ve Střelicích jsou zásobníky Čepro, v Tetčicích je pila a také se odsud vozí štěrk z omického kamenolomu. Jestli v Zastávce někdo využívá nákl. dopravu nevím (možná Barko).
Obdobně se prý neplánuje při elektrizaci Nymburk – Mladá Boleslav zaelektrizovat i úsek Nymburk město – Veleliby.
Chybějící elektrizace toho kousku mezi dolním nádražím a odbočkou Státní silnice je opravdu ostuda, vzhledem k celkovým nákladům stavby by tohle bylo plivnutí do moře.
Hezké, až na ty úmyslně posprejované protihlukové stěny, tak asi chtěli předběhnout sprejery, ale mne se to prostě nelíbí. 🙁
To není lidová tvořivost? Koho si na to pozvali?
Dřív nebo později by to bylo stejně posprejovaný bez ladu a skladu od rádoby umělců, takhle to má aspoň nějakou kvalitu a jednotnost.
Ti sprejeři budou asi dost dožraní, až se budou PHS dělat jako vyklenuté vůči podvozkům…
Pěkné. To se to bude hydram a kvatrum jezdit… 🙂
Nebo „rakvím“…
Kam až vedou ty dvě koleje ze Střelic směrem do Zastávky? Palec nahoru za přípravu pro další úsek.
Nikam, dvoukolejka je z odb. Brno státní silnice do Střelic.
Ptám se na tohle foto, vlevo dole je trať do Hrušovan: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/09/Brno-Zastavka-09_2021-foto-18.jpg
To jsou dvě tratě, na Okříšky a na Hrušovany nad Jevišovkou
No právě, vlevo dole je jedna kolej směr Hrušovany a vedle jsou dvě koleje směr Okříšky (z nichž jedna kus dál končí).
Ta druhá kolej je příprava na pokračování do Zastávky, prozatím kusá.
V článku se píše „Dokončili jsme železniční spodek a svršek obou kolejí do Zastávky u Brna“, takže asi už mají hotovo všechno.
V rámci úseku Brno-Střelice? Udělali i celou druhou kolej ze Střelic až do Zastávky? Vážně?
Píše se to v tomto článku, píše to i Skanska na svém webu, tak to asi je pravda. 🙂 V nějakém alternativním vesmíru, nebo omylem zveřejnili text připravený na 3 roky dopředu.
Ne, až do Zastávky vážně není.
a už to tu opravili…
To jsem psal já, omlouvám se.
Správně má být pochopitelně „Dokončili jsme železniční spodek a svršek obou kolejí SMĚREM do Zastávky u Brna“
Viz vysvětlení níže.
To je kachna století. Kéž by to byla pravda.
Jedna z kolejí povede do Tetčic, druhá do šturcu, ten bude hned za obloukem (jak je na fotce ten pracovní vlak).
Díky
Druhá kolej končí cca v kilometru 1,3 … když si otevřete tu fotku, kde jsou dvě koleje nad zdí, jedna pod, a v oblouku za tím jsou vidět vozy se štěrkem, tak ta souprava stojí prakticky na samém konci té koleje.
Pěkná práce
malá kacirska otázka…co bude jako elektricky jezdit do strelic?
Některé z objednaných Panterů, bych si tipnul.
Ale jak se tak dívám, tak letos to nebude: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/141145645/k240.pdf
Panteři mají být dodáni do konce 2022 – první nejdřív v lednu 2022 – takže komplet až tak od dalšího GVD, ten co bude teď ještě ne.
Nebude jich málo? Je objednaných snad jen něco přes třicet, to tak tak pokryje S2 a S3
37 ks je málo ?
Do Zastávky je vlaků spousta a o to primárně jde, takže až to Patrik a Csáková přestanou blokovat, tam to smysl mít bude.
Tam byl jiný problém. SŽDC se neodkázala vypořádat s majitelem sousední dotčené nemovitosti (na dráze platí jenom drážní zákony, ne ten stavební uaááaáií)
Plus teda zapšklý děděk z Tetčic.
SŽDC neexistuje!
No jo – teď už je jen Sebevražda železnic…
Tak dva roky vůbec nic. Osobák končící ve Střelicích nemá smysl a nákladu chybí drát v úseku Brno-dolní n. – Odb. Státní silnice.
A on jezdí nějaký náklad, který by nepotřeboval pro další jízdu nezávislou trakci v současné podobě rekonstrukce?
Co Čepro ve Střelicích? Ale to by potřebovalo drát i na vlečku.
Kolik toho dnes na Čepro Střelice jezdí?
Jeden až dva vlaky denně?
(Stav před touto výlukou)
Vlečka je obsluhována samostatnou, vlečkovou lokomotivou. Nikoliv lokomotivou od Mn vlaku.
přesně tohle jsem si myslel…
Tak třeba by bylo možné vytvořit novou linku, která by byla obsluhována např. dvouvozovým Panterem v úseku Brno – Střelice s tím že by vlak zastavoval na každé zastávce. A současná S4 a S41 by měla první zastávku až ve Střelicích. Jízdní doba vlaků z/od Bránic i z/od Zastávky by se zkrátila (stejně drtivá většina dojíždějících jede do Brna a zbytečné zastavování je zdržuje) a dráty by aspoň měly nějaké využití.
Tento koncept, mimořádně výhodný pro cestující ze vzdálenějších zastávek, bohužel v ČR stále nenachází uplatnění. Možná by to mohl IDS JMK zkusit, kapacita dvojkolejky je obrovská, ještě někde vyšašit ty pantery… 🙂
Kapacita dvojkolejky je pěkná (rozdělená na oddíly AB po 1 km), ale v úseku Brno-odb. St. silnice je pouze 1 kolej, což bude vždy hlavní problém jihlavské tratě…
A to nejde zdvojkolejnit, protože se čeká na Brno-Gototovo nádraží?
Jde. Až se Godotovo nádraží odebere do propadliště dějin, tak se s novým kolejištěm udělá i zdvoukolejnění.
Ale v Heršpicích příprava je, stačí položit kolej do oblouku, položit mostovku a zapojit to do nádraží. Zase se jen šetří práce.
Však tak nějak je to myslím i plánováno – všechno bude stavět ve Starém Lískovci, zrychlená S4 pak projede všechno z Brna a staví až Tetčice/Rosice/Zastávka a S4 klasická staví všude, stejně tak S41. A až bude ŽUB, tak S41 nově bude projíždět Troubsko a Ostopovice.
Takže kdo nastoupí v Tetčicích až Zastávce tak pojede když ne jako Rychlík, tak minimálně solidní Spěšňák „durch“.
Zrovna zde je dlouhodobě počítáno s tím, že část vlaků bude zastavovat všude, zato zbylá část bude zastavovat jen Starý Lískovec – Tetčice – Rosice (a pak budou utnuty v Zastávce aneb nevážený cestující, dál si přestup).
Tento koncept tu samozřejmě bude. Ale až bude drát a druhá kolej až do Zastávky (snad rok 2024). Zavádět vlak pouze v úseku Brno-Střelice v elektrické trakci by bylo plýtvání elektrickým vozidlem, které stejně v tuto chvíli (pro rok 2022) není. Snad pro rok 2023 by se nad tím dalo uvažovat, když má být celý rok výluka Střelice-Zastávka. 🙂
No právě, když bude mezi Střelicemi a Zastávkou výluka, tak by mohli do Střelic jezdit Panteři.