Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Drážní úřad: Práce na trati Brno – Střelice mohou pokračovat

Trať Brno - Střelice. Autor: Martin Grill
Trať Brno - Střelice. Autor: Martin Grill

Modernizace trati z Brna do Střelic za dvě miliardy korun může pokračovat, Drážní úřad na postupu Správy železnic (SŽ) nenašel žádnou chybu. ČTK to dnes řekl mluvčí úřadu Martin Novák. Úřad zjišťoval, zda práce na trati nezačaly ještě před platností stavebního povolení, což se prý nepotvrdilo.

„Ministerstvo dopravy nás informovalo, že stavební oznámení bylo pravomocné k 23. červenci. Získali jsme některé další informace a další věci si vyjasnili se Správou železnic. Před platností stavebního povolení probíhaly pouze přípravné práce,“ řekl Novák. Deník Zdopravy.cz má přitom k dispozici fotografie ze 17. a 22. července, na kterých už stojí nová řada sloupů pro trakční vedení a jsou vytrhané koleje. Podal proto dotaz na Drážní úřad, zda toto představuje přípravné práce.

Vybetonované patky a nové sloupy na trati Brno - Střelice. Pramen: Petr Řehořka
Vybetonované patky a nové sloupy na trati Brno – Střelice. Foto z 22. července 2020. Pramen: Petr Řehořka

Podnět k prověření stavby dali na Drážní úřad spolumajitelé hospody Vechtrovna v Troubsku, kteří už podali odvolání proti vydání stavebního povolení. Jejich odvolání ministerstvo zamítlo. Spolumajitelé Vechtrovny si stěžovali i na to, že práce na trati pokračují v noci, tuto část podnětu ale Drážní úřad neřeší.

„Tento podnět předáme kompetentnímu úřadu, což je krajská hygienická stanice,“ dodal Novák. Správa železnic se zavázala do skončení řízení na Drážním úřadě zastavit práce, řízení ale skončilo a práce mohou pokračovat.

Dvacetikilometrová trať z Brna do Zastávky (staví se zatím první etapa z Brna do Střelic) bude po ukončení modernizace kompletně dvoukolejná a elektrizovaná. Bude mít nové zabezpečovací a sdělovací zařízení a rychlost se zvýší z 80 na 120 kilometrů v hodině, čímž se zvýší cestovní rychlost i pravidelnost spojů.

Vzniknou také nové zastávky v Ostopovicích a Brně-Starém Lískovci, které umožní lepší obsluhu železnicí pro jihozápad Brna. Stavba za 2,2 miliardy korun měla přitom začít už téměř před deseti lety, ale úspěšně ji napadal u soudů spolek Voda z Tetčic.

Majitelé Vechtrovny podali odvolání proti stavebnímu povolení až letos na jaře, avšak ministerstvo dopravy jejich podání zamítlo a stavební povolení potvrdilo.

ČTK + redakce

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
karel

Vy jste teda bonzáčci!

Pavel

1) Rychlost se nezvýší z 80 na 120 ale z 90 na 120, rychlost 80 byla pouze v oblouku na 1. Traťové koleji.
2) kompletně do Brna dvoukolejka taky nebude, jelikož do Heršpic je úzké jednokolejné hrdlo, kde vázne většina spojů při sebemenším spoždění

Tomáš Gottschalk

Ta jednokolejka by nemusela být, kdyby se při poslední rekonstrukci uzlu myslelo hlavou a udělala se vlaková cesta přes nadjezd nad Ferdinandkou a odstavnou skupinu. Koleje tam fyzicky jsou.

Lemmy

Nešlo by to ještě někomu vnuknout dodatečně?

Tomáš Gottschalk

Obdobný návrh zazněl i v diskusích o kapacitě jižního zhlaví a eliminaci kolizních směrů. Příjezd přes odstavné koleuje by totiž mohl být využíván i pro S3 od Hrušovan, čímž pádem by se odstranila kolize s odjezdem na Vláru/ Přerovku. Dalším nesmyslem je, že pořád přežívají dvě jednokolejky až po rozvětvení v Komárově. Kdyby tam vedla dvoukolejka na konci prospojkovaná, byl by z toho další užitek.

Hajnej

Kdyby se opravdu myslelo hlavou, tak by se nejezdilo křížem přes Ferdinandku, protože tím by vzniklo další křížení při obratu na Role.

Dušan

To hrdlo by nemuselo být, kdyby aspoň část spojů odjížděla/vjížděla na/z Brno dolní nádraží – takhle to 3. TK nepobere a část spojů musí jezdit po 1. TK „Břeclavské“ a plést se tam tak pod nohy expresům co odjíždějí na Břeclav z Brna.

Tomáš Gottschalk

Nebyl by ani zásadní problém mít z Heršpic až k mostu přes Švarcavu o jednu TK víc. Řešení existují, nejsou drahá, stačí jen chtít. Ale to by odsunovači přišli o své chatrné argumenty.

Kráťa

Jaká náhoda, že si DÚ vymyslel den platnosti pravomocného SP zrovna na den, kdy byl podán bonz na černou stavbu.

Minimálně dva účastníci řízení dopis od DÚ stále neobdrželi, dokonce se ani neměli jak dozvědět, že nějaký dopis existuje, resp. že měl být doručován. Ne, že bych od České pošty čekal zázraky, ale docela by mě zajímaly ty doručenky.

Opravdu to smrdí jenom mně?

Lektor

Drážní úřad doručoval veřejnou vyhláškou někdy v březnu.

Kráťa

To jiste ano a predpokladam, ze zde o doruceni neni pochyb, ackoliv popravde si uz nevybavuji podrobnosti. Ale nasledovalo odvolani a toto odvolani melo byt doruceno vsem ucastnikum, coz nebylo. DU tvrdi, ze bylo, a ze od toho dne je SP pravomocne, coz ciste nahodou vychazi na den, kdy bylo podano ohlaseni cerne stavby. Mne to proste prijde jako moc velka nahoda, navic dva ze sesti zaryte tvrdi, ze jim posta nic nedorucila a ani se nepokusila dorucit, coz zase pri spolehlivosti posty nemam asi moc duvod neverit… Otazkou je, zda lze uplatnit fikci doruceni, pokud o toto ani nebyla… Číst vice »

Dalibor

Fikce doručení je dobrý nástroj. I dobrý nástroj lze zneužít. Oboustranně. Kdo dokáže, že se jim Pošta snažila doručit a oni se vyhýbali převzetí? Kdo dokáže, že seděli 24 hodin v kuse střídajíce se na hlídce u schráknky a pošťák se jim celou dobu obloukem vyhýbal? My jsme doručili oznámení a poté i druhou výzvu a v řádném termínu si nevyzvedli. Tvrdí pošta. Doručení fikcí. Kdo má povinnost a možnost prokázat opak? Případně prokázat zlý úmysl doručovatele? Na druhou stranu jsem – li účastníkem nějakého řízení, jsem obeznámen povětšinou i s patřičnými termíny tak nějak „dopředu“ – nemusím jen pasivně… Číst vice »

Kráťa

…a jsme opet u toho, proc vyuzivat datove schranky, resp. proc by meli byt povinne i pro fyzicke osoby. Pak by se tohle nestalo.

Dalibor

Děte s datovou schránkou někam. Nechápu, k čemu by mi byla. Nehledě k tomu, že na mým NTB by ji asi „provozovat“ nešlo a navíc by to stálo určitě nějaké peníze, protože datovej trezor zadarmo není. Pokud si ho nezřídíte musíte stejně všechno na svý náklady vytisknout a vrazit do šanonu. Pokud vám to dojde v papíropvý podobě, stačí jen vrazit do šanonu, a nebudíte se babrat s tiskem a s tiskem příloh… Pokud po mně něco stát bude chtít, nechť si mne zastihne a doručí mi. Já po státu veskrze nic nechu. A doručování ničeho jsem se nevyhýbal nikdy.… Číst vice »

Martin1

Četl jste vůbec ten článek? DÚ si žádnou pravomoc nevymyslelo. Pokud šlo o odvolání, řešilo to MD. A to také stanovilo pravomocné SP.

Kráťa

MD a DU je jedna ruka, spis sel jen pres chodbu do kancelare naproti. To se pak jeden splete a misto MD napise DU. Na zbytku sdeleni to nic nemeni.

Hajnej

Tou „chodbou“ se myslí Severojižní magistrála…?
Ale ani tam to není naproti, jenom na opačných stranách…

Tomáš Gottschalk

Některým účastníkům se ale musí doručovat do vlastních rukou.

Radek

Zvědavý dotaz od neprávníka: stavební povolení nabývá účinnosti doručením všem účastníkům – OK, ale jak se SŽDC dozví, že už bylo všem doručeno?

Sitgestravel

Zepta se na urade, jestli uz je to v pravni moci.

ABC

z doručenek nebo prošlé lhůty pro fikci doručení….

Indian

SŽ jsou nějaké doručenky u zádele. Směrodatné je datum potvrzené stavebním úřadem. Za správé datum ručí DÚ. SŽ vůbec nemusí zajímat, jak k němu DÚ došel. To je odpovědnost DÚ.
Jak ke datu dojde DÚ nevím…

Indian

Oficiální potvrzení od DÚ, že může SŽ stavět, je orazítkované stavební povolení a štítek se stavebním povolením (obdobný dostanete, když stavíte barák). Na obou je datum, které je směrodatné.

On.

Napadení neprošlo, obvinění že se začalo před stavebním povolením se neprokázalo, hygiena bude řešit práci v noci. ( Zajímavé všude jinde na stavbách jí všichni vyžadují,ale zrovna tady vadí). Co bude další krok? Bude se řešit že svatební firma šlápla o krok vedle než je stavební pozemek? Co se dá očekávat je udání na životní prostředí že s odpady není nakládáno dle zákona, nejspíš i inspekce práce, jestli zaměstnanci pracují dle zákoníku práce, pak cizinecká policie jestli tam nepracují Ukrajinci bez povolení. Ještě nebylo podezření na předání a převzetí úplatku.

Lektor

Noční práce pořád někdo vyžaduje (především laická veřejnost), ale v 95% jí hygiena zamítá.

Kráťa

Jiste, protoze chce dolozit hlukovou studii a ta malo kdy vyjde pod zakonem danym limitem, takze vysledkem je zamitnuti a akorat zbytecna prace uredniku.

Dalibor

Speciálně pro trať – málokdy udělá stavba větší hluk než projíždějící vlaky. Já osobně, když se opravuje a díky tomu je výluka, si užívám spíše klidu a ticha. Takovej nákladní vlak se dřevem, v čele s dvojicí laminátek umí probudit i mrtvýho, pokud zapomene večír otevřený okno.

Indian

Tak to jste ale vyjmenoval sotva zlomek důvodů, proč ty stavby u nás nejdou kupředu:-)

baba jaga

Souhlas. A ještě tomu napomáhá bulvární zdopravy, aby měl titulky, čtenost a prodal více reklamy.

Viz. „Deník Zdopravy.cz má přitom k dispozici fotografie ze 17. a 22. července, na kterých už stojí nová řada sloupů pro trakční vedení a jsou vytrhané koleje. Podal proto dotaz na Drážní úřad, zda toto představuje přípravné práce.“

Jan Sůra

Co je na tom bulvárního?

baba jaga

To byste měl sám nejlépe vědět a vycítit…

Radiátor

Instaluje se rovnou traťová část ETCS ?

hoholu

myslím že ne ☹️

Radiátor

Jak typické. Za 5 let se to bude s velkou slávou dodělávat za velké peníze. Bohužel klasika v Čechách 🙁

Lemmy

A přitom se to tam mohlo 5 let válet napospas zubu času a vandalům.
Víte vy co? Až si budete příště kupovat nové auto, kupte si ho pět let předem a nechte ho stát na špalkách, ideálně někde venku…

Lektor

Etcs se instaluje vždy po dokončení stavby, dřív je to nesmysl a di zastávky má být hotovo někdy na přelomu 23/24 takže času dost.

Vojta

#moravanenivcechach 😉

Dominik

A vy nedokážete poznat kontext, jak to je myšleno?

Koloušek

Další čecháčský ignorant?

Dušan

To asi za víc, neb je to „přilepené“ do stavby „ETCS v uzlu Brno“ a ta řeší novej hlavák atd.

Petr

Super, tady bude dvoukolejka na 120 km/h, ale co na Vyškov, tam to trváááá 🙁

K.S.

No když se rozhodli jít od Přerova a ani nevyčlenily úseky v současné stopě na nejdřívější modernizaci a zdvojkolejnění, tak to holt trvá, byť Vyškov už mohl mít moderní nádraží a na Brno mohly být kus dvě koleje, od dálnicí taky mohly být už dvě koleje…

Dalibor

NA vyškov je dálnice, tak tam to může počkat :-))

Peeetr

Pěkná velkokapacitní doprava do Brna, jen je jaksi průšvih, že se jedná převážně o tradičními spekulanty dlouhodobě plánované kancelářské oblasti, které se ovšem s přechodem na homeoffice začínají stávat globálně čím dál méně potřebné.
A naopak rychle rostoucí průmyslové zóny v Brně a okolí mají dopravu extrémně závislou na silnicích, a tam vznikají největší problémy s tisíci zaměstnaci uvězněnými v do budoucna dále rostoucích zácpách.

Van Houten

Třeba Modřice nebo Slatina ? 😉

Petr Kusavec

Super!! At uz konecne staví bez zdržování…

Jedine vlaky

No konečně. Doufám, že už NIC NEBUDOU vytahovat! Byl to opravdu nekonečný příběh!

Dalibor

Vytahovat mohou lecos, ale nemá to odkladný účinek, tj stavět se může a taky se staví. Předpokládám další kola vysáracích žalob…. Oni někteří holt jsou z proncipu a z povahy takoví -aktivisti-… jiný slušný slovo mne nenapadlo a nechci takhle zvečera být sprostej.

Kráťa

Dnes jsme jeste neslyseli pohadku o kuchynia pivu. Tak prosim, mate sanci

Kráťa

Nekonecnym pribehem to nazyva p. Sura a pouziva ten slogan hlavne jako reklamu pro bystre oko citatele, ktery na podobne nazvy clanku ihned zareaguje kliknutim. Kliknuti = navsteva = reklama. Samozrejme proti tomu nelze nic namitat.

Realne to opravdu nekonecny pribeh neni a urcite bych se o tom nezminoval v minulem case.